Wat nu als hengst steeds omhoog vliegt!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Wat nu als hengst steeds omhoog vliegt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 19:38

Ik heb een hele lieve shetland hengst hij is nu 1 jaar en 9 maand en het gaat harstikke goed....ik heb hem nog steeds hengst en in het begin was die heel rustig en gedroeg die zich eigelijk als een ruin...nu heb ik de laatste tijd dus als ik hem pak dat die heel erg voor mij uit wil lopen en als je een keer niet oplet dat die dan omhoog gaat en dan wil die tege je steigeren en eigelijk om het makkelijk te zeggen proberen te dekken (hij ziet af en toe het verschil niet tussen een dier en een mens.)

Nu ben ik wezen lopen en deed die dat weer en ik had al dat ik het halstertouw anders heb gemaakt over de neus heen en als die harder dan mij gaat lopen dan kan ik hem makkelijk terug nemen!
Hij luisterd wel heel goed naar de stem dat is het probleem niet.

Maar zou dit misschien komen omdat die in de lucht vliegt dat het door het weer komt of zou dit komen omdat hij 1 of 2 dagen even op stal heeft gestaan door het weer want anders trapt die het weiland helemaal kapot met de andere paarden..en kan dit al een begin zijn van de hengstenstreken of is dit puur uitproberen....?

Dat ik ben wel van plan om eerst nu een hengsten ketting te kopen en dan die uitproberen en als dat niet goed gaat dan wil ik hem laten castreren..wat vinden jullie hiervan?
Want ik wil het eerst zo proberen!

help mij a.u.b.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 20:28

Is er helemaal niemand die me kan helpen of e.v.t tips heeft?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:33

Ik zou hem zsm laten castreren!
Het tegen je op steigeren is een typisch geval van hengstenkuren. Dat zal niet minder worden, alleen maar erger.
Waarom wil je hem hengst houden?

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 20:34

Ja eigelijk wel, maar als hij ook niet luisterd naar de hengsten ketting dan is er maar 1 ding!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:35

ik denk dat het wel zou 'kunnen' komen door het opstal laten staan maar laat m is een weekje buiten en kijk wat hij dan doet...
het kunnen natuurlijk ook gewoon hengstenstreken zijn.
en geef m goed op zn flikker als hij nog een keer naar je toe steigert of het nou is om je te dekken of niet... kan hij niet samen met een vriendje op een andere wei? of later als de andere paarden al naar binnen zijn (of eerder natuurlijk)

met castreren zou ik even wachten tot hij 3 is dit wouden wij namelijk ook eerst doen maar de veearts die zei dat we beter konden wachten tot hij een goede lengte had bereikt en ouder was ofzo
aan een hengstenketting weet ik niet of je wat hebt... maar je kan het natuurlijk proberen

ook kan je een zweep meenemen als je m gaat halen en dan een beetje zwaaien (niet dat je m raakt natuurlijk) zodat hij achter je blijft lopen

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:36

gabyfedde schreef:
Ik zou hem zsm laten castreren!
Het tegen je op steigeren is een typisch geval van hengstenkuren. Dat zal niet minder worden, alleen maar erger.
Waarom wil je hem hengst houden?


als je m is een flinke (harde) trap geeft denk ik niet dat hij t nog eens zou doen...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:37

Ik heb een hengst die bijna net zo oud is als jouw hengst (1jr en 7mnd) hij begint nu ook bijdehandt te worden maar tegen me op steigeren? Dat heeft ie echt niet te flikken, vorig jaar heeft hij het welgeteld 1x geflikt en toen heb ik hem zo'n rotschop verkocht dat ie het niet snel meer in zijn hoofd zal halen. Hij is wel bijdehand maar heeft wel respect, hij zal me niet bijten en me ook niet omver lopen (hoeft ie niet te proberen ook). Als je hem niet om een duidelijke reden hengst wilt houden zou ik hem castreren en anders flink aanpakken want hij moet wel dondersgoed weten dat ie dit soort dingen niet heeft te flikken!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:39

OPVOEDEN!
Gigantisch straffen als ie het nog een keer doet. Neem een zweep mee, en bij de eerste beste poging al een flinke tik verkopen (echt flink). Dit moet je er heel snel uit zien te krijgen, anders heb je een voor het leven verpest paard.
Echt streng zijn en heel consequent.
En als ik jou was: dit voorjaar ook laten castreren. Aan een hengst heb je niets en het is alleen maar gevaarlijk en lastig. (Castreren in de lente is het veiligste).

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:39

eigenlijk moet je een hengst gewoon in de opfok tussen de andere hengsten laten die voeden hem dan op...
een trap kan echt geen kwaad hoor want een ander paard wat trapt trapt dus wel 10000x harder als jij

ben blij dat wij een lieve hengst hebben van 2

maar die begint ook al ondeugend te worden...

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 20:42

Ja ik had er ook met mijn moeder over en die zegt zo...jij bent de baas en als hij tegen je aan wil steigeren geef hem anders een goeie trap en als die dan niet luisterd dan moet je maar eens zo toen dat je een goeie ruk aan het halstertouw doet zodat die opzij valt en dan doet die dat niet meer...!

Dat ik heb hem vaak buiten maar als ik het bos in ga is het een kwestie van uitdagen en donderjagen.
Dat ik heb hem vanmiddagh nog een goeie trap willen geven maar hij weet gewoon hoe lastig het is want hij gaat net op een plek staan dat het je niet lukt want anders heb je kans dat die sneller is dan ik!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:43

animals schreef:
nu heb ik de laatste tijd dus als ik hem pak dat die heel erg voor mij uit wil lopen en als je een keer niet oplet dat die dan omhoog gaat.


Ik ken 2 belangrijke hengstenregels en die zal ik ook nooit vergeten.

- Je moet nooit, maar dan ook nooit! je ogen van een hengst af laten gaan.
- En je moet nooit, maar dan ook nooit! naast een hengst gaan lopen. ALTIJD ervoor.

En als hij je voorbij loopt, dan 'buts' je hem gewoon een keer tegen z'n kop. (klinkt een beetje lomp, maar beter een keer te lomp, dan altijd te voorzichtig)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:44

Geen Redbull meer geven!

ldwtje
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:44

Hoi, Ik verzorg een hengst die over een maand 2 jaar is. Hij is heel erg dominant en steigert ook vaak, ik ben een tijdje geleden begonnen met een hengstenketting omdat hij niet meer te houden was. Na daar veel mee geoefend te hebben en ook een beetje NH kan ik hem nu zo goed als weer aan een halstertouw leiden. Hij steigert nu ook nog wel is maar dan krijgt hij echt wel gigantisch op zn flikker dus dat mindert heel erg.
Als ik jou was zou ik eerst een hengstenketting aanschaffen en als hij naar je steigert hem zo ontzettend op zn lazer geven!!!!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:44

Hoppa, aanpakken met die hap. Dat doe ik met Dennis ook altijd en ik krijg van iedereen compimentjes dat hij zo verschrikkelijk braaf is. Vandaar heeft hij 2 uur los op het erf gelopen. Een halster heeft hij al een paar weken niet omgehad omdat naar het land brengen een kwestie van staldeur open en het hek open doen is. Er rijden kinderen van ong 8 op. Een 'kudde' springende, hupsende en aan z'n staart trekkende kinderen doet hem ook niets.

Mijn tip: Castreren en aanpakken. Castreren kan over een paar maandjes het best(in de lente), aanpakken kan je natuurlijk direct mee beginnen. Ook hengsten moeten zich gedragen.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 20:44

Owh en ik geef hem heust wel op zijn flikker en goed want in het begin was die ook heel bijterig maar dat heeft die snel afgeleert en ook langs de weg lopen om te wennen aan auto´s enzo...heeft die goed op zijn donder gekregen want hij krijgt geen 1 kans om zijn zin te krijgen...dat ik wil zeker geen verpeste pony want daar doe ik alles aan.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 20:48

Vonnie84"]
[quote="animals schreef:
nu heb ik de laatste tijd dus als ik hem pak dat die heel erg voor mij uit wil lopen en als je een keer niet oplet dat die dan omhoog gaat.


Ik ken 2 belangrijke hengstenregels en die zal ik ook nooit vergeten.

- Je moet nooit, maar dan ook nooit! je ogen van een hengst af laten gaan.
- En je moet nooit, maar dan ook nooit! naast een hengst gaan lopen. ALTIJD ervoor.

En als hij je voorbij loopt, dan 'buts' je hem gewoon een keer tegen z'n kop. (klinkt een beetje lomp, maar beter een keer te lomp, dan altijd te voorzichtig)

Afbeelding
[/quote]


Dat zal ikzeker niet vergeten....en ik probeer gewoon hem hengst houden ik wil eerst proberen om de hengstenketting te gebruiken en als die dan nog aan het donderjagen is dan reken maar dat ik hem laat castreren.

Dat hij leert snel want toen die aan het bijten was heeft die ook goed op zijn donder gekrege en dan had die zoiets van oei oppassen!!!
En ik weet wel zeker dat het wel goed gaat maar ja hengsten zijn slim...en daar moet je verstand van hebben!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:49

Het boek "van veulen tot rijpaard" beschrijft heel duidelijk hoe je met hengsten en hun problemen moet omgaan.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:27

Naar mijn idee is het een dominantie/leider verhaal. Laat zien wie de leider c.q. baas is want hij is zoooooveeeeel keer sterker dan jij. Respect moet je verdienen dus laten zien dat jij bepaalt wat er gebeurt en waar jullie heen gaan. Ik denk dat hij je misschien wel zal blijven uitproberen. Succes!!

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:45

Pipo schreef:
Geen Redbull meer geven!


Whahahahahaha Haha! Haha! Haha!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:23

Een keer onzettend op zn flikker geven.
Ik verzorgde een shethengstje die tegen me op stijgerde, uit reactie gaf ik een enorme ruk waardoor hij bijna omviel. Hij heeft het nooit meer gedaan.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:36

moh, bijna, da's nog niks... Ik gaf die hengst van me een keer een dusdanige knal (hij had hem absoluut verdient) dat zijn lichaam sneller aan de kant ging als zijn pootjes... meneer lag languit te spartellen... Tot overmaat van zijn ramp zette ik ook nog even een voet op de hals zodat ie niet kon opstaan.... De hengst die gevallen was stond op als het braafste manegepaard. Hij heeft werkelijk maanden geen stap verkeerd gedaan.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:43

die heeft wel even GESLIKT denk ik ~~}>

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:16

Vonnie84 schreef:
-Je moet nooit, maar dan ook nooit! je ogen van een hengst af laten gaan.
- En je moet nooit, maar dan ook nooit! naast een hengst gaan lopen. ALTIJD ervoor.


Hihihi, oogjes in je achterhoofd? Knipoog

Maar ben het er wel mee eens, desnoods neem je ene zweep mee en als die zo tegen mij zou doen zou ik het niet laten bij alleen maar ermee zwaaien.
Een tik tegen zijn borst als die je voorbij probeert te rennen doet wonderen *alhoewel bij sommige alleen de aanblik van de zweep al genoeg is Haha! *

Meisje bij osn op stal heeft 1 keer mee gemaakt dat haar fjordenhengst *tegenwoordig ex-hengst* naar haar steigerde.
Hij heeft dan ook een behoorlijke knal van het halstertouw tussen zijn oren geincasseerd.
En denk ook dat dat mijn oplossing zal zijn, vooral bij zo'n ukkie, dat mikt makkelijker he Knipoog

Beter een keer extra hard dan dat je straks een keer goed geraakt wordt, ze zijn dan wel klein maar kunnen ook behoorlijke schade aanrichtten als je dit niet meteen de kop indrukt.
Na 2 dagen stil staan en met dit weer mag die fris zijn, maar hij mag nooit zichzelf boven jou stellen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:21


Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 09:21

ldwtje schreef:
Hoi, Ik verzorg een hengst die over een maand 2 jaar is. Hij is heel erg dominant en steigert ook vaak, ik ben een tijdje geleden begonnen met een hengstenketting omdat hij niet meer te houden was. Na daar veel mee geoefend te hebben en ook een beetje NH kan ik hem nu zo goed als weer aan een halstertouw leiden. Hij steigert nu ook nog wel is maar dan krijgt hij echt wel gigantisch op zn flikker dus dat mindert heel erg.
Als ik jou was zou ik eerst een hengstenketting aanschaffen en als hij naar je steigert hem zo ontzettend op zn lazer geven!!!!

Steigeren wanneer een paard (hengst of geen hengst) "onder handen" is, is absoluut fout (tenzij je het hem geleerd hebt op commando natuurlijk). Beste methode om van het steigeren af te komen is ze omver trekken, liefst als veulen al, maar desnoods later. Als ze op de achterbenen staan hebben ze slechtere balans, als je scheef een flinke ruk aan het halster(touw) geeft, gaat hij in principe ondersteboven. De meeste paarden hebben aan één keer genoeg
Hengstenketting ben ik persoonlijk geen fan van, maar kan in voorkomende gevallen nuttig zijn (als je te laat begint met opvoeden bijvoorbeeld). Paard achter je houden kun je doen door een lang halstertouw te gebruiken, niet te kort bij het hoofd vasthouden en het losse eind voor je langs draaien (zeg maar een propellor maken). Op het moment dat het paard je voorbij wil krijgt hij het touw tegen zijn hoofd. Laat je hoe dan ook niet verleiden tot een trekwedstrijdje, dat verlies je.