Verschillende methodes voor nageeflijkheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Verschillende methodes voor nageeflijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 14:46

Het gaat dus over het nageeflijk lopen.

Ik kreeg dus 2 keer in de week privéles van 2 verschillende personen.
En dan is er nog een man die me ook vanalles probeert aan te leren Tong uitsteken
Maar allé drie hebben totaal verschillende methodes.

Ik heb Camble nu al ongeveer 6 maanden, en het enigste wat ik bereikt heb is dat ze in stap nageeflijk loopt zonder druk. Zodra ik een overgang maak, gaat dat koppie naar boven.

Methode 1

Veel benen geven (doe ik uit mezelf)
Spelen met de binnenteugel. En bij overgangen ze vast houden zodat ze niet omhoog gaat. Ontzettend veel voltes na elkaar met binnenstelling en buitenstelling. Veel overgangen en stukken uit proefjes, verruimen en verkorten in draf en galop.

Methode 2

Ik had ook eerst les bij deze man, maar ben ermee gestopt omdat ik het er niet mee eens was.
Ik heb mijn teugels volgens hem te lang (bij springteugels zo met die knopjes op, tussen het derde en vierde knopje, of soms op het derde heb ik ze normaal vast, Bij hem moet ik ze op het tweede vasthouden waardoor ik gedwongen naar voren ga zitten)
Ik moet volgens hem mijn armen strekken terwijl mij altijd geleerd was om mijn bovenarmen naast me te houden.
Bij voltes moet ik mijn hand van de binnenteugel naast mijn knie houden.
Meestal draven we een heel stuk en blijven werken op nageeflijkheid.
Soms verruimen en verzamelen we wat.

Methode 3

Volgens deze persoon moet ik zoveel mogelijk van mijn teugels blijven.
Bij een volte mag ik mijn binnenteugel niet gebruiken, daar heb ik mijn been voor. Hij zegt dat ik een beetje moet vragen met mijn teugels, en vanaf het goed is, moet ik overal afblijven. Natuurlijk moet je wel je benen gebruiken. Als je hem ziet rijden, zie je een paard dat perfect loopt terwijl hij gewoon zijn teugels in boogjes heeft.
Ik heb al op zijn paarden gereden, en je hoeft niets te doen. Eén keer wat vragen en het hoofd blijft op die plaats de hele tijd dat hij rijd.

Sorry voor de lange tekst, maar iedereen wil me steeds helpen, maar ik hoor telkens die verschillende methodes zodat ik niet weet wat ik moet doen Tong uitsteken

Ik hoor graag jullie keuze wat jullie denken de beste methode is.


DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:57

ik zie meer profijt in methode 3 waardoor je met je binnenteugel alleen stelling vraagt en dat je de druk krijgt op de buitenteugel .
Door te trekken win je het toch niet want het paard is toch sterker als jouw. door te "spelen" met je binnenhand zorg je ervoor dat je het paard nooit vast kunt houden, en tussen door ook blijft ontspannen ( dit is de beloning als hij nageeft) .

WAAR DE KENNIS VAN DE RUITER OPHOUD BEGINT ZIJN GROFHEID

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:58

ik heb altijd geleerd om je teugel strak te houden met contact en die op een plek te houden en veel drijven als je dan veel voltes en voltes halve banen rijd doe je je hand een beetje van de hals en vraag je een beetje

ik ben het dus meer eens met methode 3 en 2 die vind ik echt te absurt als je je teugels te kort heb dan dwing je je paard in een boogje te lopen en kan hij zich nooit ontspannen een paard moet op jou handen leren vertrouwen om nagevelijk te lopen en zo gaat dat niet lukken!!

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:56

ik rij altijd met methode 3. Methode 2 vind ik te gek voor woorden. Methode 1 klopt imo ook niet, want doordat je alleen aan je binnenteugel zit, wordt de buitenschouder eruit gegooid, en het binnenachterbeen wordt dan heel inactief.

[o]

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 18:59

Ow vergeten bij zetten dat bij Methode 1 je kneepjes geeft op de buitenteugel Bloos Sorry vergeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:03

Methode twee is het principe goed, maar dan moet alles ongeveer 100 x minder hahaha, nee hoor... Ik rij een paard op gevoel nageeflijk, weet niet, gaat op een gegeven moment met de juiste druk vanzelf. *Natuurlijk behou je de basis van rijden op je buitenteugel en wat spelen met de binnenste* Vind vooral heel erg belangrijk dat je paard goed voor het been is en om je binnenbeen heen buigt!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:12

Een mengeling van 1 en 3 geloof ik.

Alhoewel ik bij een overgang niet vast zal houden.

Ik heb het vooral geleert met je paard lekker ontspannen voorwaarts rijden.
Als ze dat doet een beetje vragen door middel van kneepjes en been erbij houden.
En eh...eigenlijk werkt dat dus, alhoewel het vast wel iets ingewikkelder is dan hoe ik het hier neer zet Haha!
Ben neit zo goed in uitleggen.

Tijdens de overgangen houdt ze na lang oefenen haar hoofd nu ook netjes laag, gewoon iedere keer wachten op een ontspannen lekker nageefelijk lopen dstuk en dan aandraven, als we 1maal in draf waren wou ze weer omhoog komen, maar dat wordt ook steeds minder.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 19:14

Fellor, het lukt me bijna om alle paarden nageeflijk te laten lopen, behalve de mijn Haha!
Ik weet niet wat ze er vroeger mee gedaan hebben (vorige eigenaren) want ze komt van een handelaar. Het kan zijn dat die mensen gewoon Camble nooit nageeflijk lieten lopen, ze is al meer gezakt met haar hals maar het is nog niet goed.

Ik dacht dat het aan mij lag, maar gisteren reed er een man op die goed kan rijden, en ik dacht dat ze haar nek zou breken, zo hoog liep ze met haar hoofd. Het lukte hem zelfs niet in stap nageeflijk te krijgen.

Misschien 6 maand later dat ze dan wel goed loopt? Tong uitsteken

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:52

Ik vind dat methode 3 goed is en dat je een goed effect krijgt als je deze bij je paard toepast, want het zorgt ervoor dat het paard onspannen en dus fijn gaat lopen.

ikkiekikker

Berichten: 896
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:28

Ik doe altijd een beetje van methode 1 en het meeste van methode 3, dat vind ik gewoon het beste als je je paard zo goed op je hulpen kan laten reageren.
Alleen wil dat nog niet altijd met elk paard lukken helaas....

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:08

Methode 2 zal ook wel een kern van waarheid hebben alleen deze methode wordt door jou heel negatief omschreven... In een methode zit veel meer dan wat jij hierbij vertelt. Je vertelt over de stijl van rijden en niet over een methode.

Ik denk dat je door op veel verschillende manieren te werken, zelf de beste methode ontdekt, misschien is het wel een mengelmoesje van alles....

She's my lady Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:11

Een paard nageeflijk rijden is heel simpel: een paard gaat nageven op een begrenzing van impuls die van achter uit is opgewekt. Dat is het basisprincipe, en dat blijft altijd gelijk, hoe je dat verder ook uitvoert.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:37

Het principe ja, maar hoe voer jij het uit dan Zep?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 08:07

Met mijn eigen paard werk ik dan ook nog van klein naar groot zodat je goed van achter naar voren kunt blijven rijden.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:20

Ik vind alle 3 de methodes een beetje vaag. Het is lastig te zeggen wat de juiste methode is om je paard nageeflijk te rijden.
Het gaat er in ieder geval altijd om dat je je paard van achteren naar voren rijdt en dat je paard op zijn eigen benen blijft lopen.
Methode 3 met de boogjes in de teugels lijkt me niet best. Mijn inziens heeft de ruiter dan 0,0 contact met de mond.
Je moet wel ten alle tijden contact blijven houden.
Zorg eerst dat je paard goed voor je been is en actief onder treedt. Hij moet op een lichte kuitdruk weg zijn waarna jij hem weer kan opvangen en uitleggen naar voren toe. Zo creeer je dat hij op zijn eigen benen blijft lopen en actief blijft.
Het is niet zo makkelijk hoor en zelfs paarden die in het Z lopen zijn niet altijd even eenvoudig nageeflijk te rijden.
Blijven oefenen... maar wel een vaste instructie zoeken die bij je past anders raken jij en je paard helemaal in de war!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:33

nageven is simpel contact met de teugels maken (en een keer been om attent te maken) waarop een paard ontspant en smakelijk is in het kaakgewricht. zolang hij met die ontspanning loopt is hij nageeflijk en kan je zoals zep zegt de impuls hiermee begrenzen, dit in tegenstelling tot tegen de hand zijn.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 20-01-04 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:36

Tussen begrenzen en bergenzen zit wel een verschil.

Subtiel met zachte hand, of flink trekkend, wat dan onder spelen word verstaan door sommige

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:39

Methode 3 is volgens mij de juiste methode. Nageeflijkheid heeft te maken met een totale ontspanning en een totale inspanning. Met druk op je teugels kan je dat onmogelijk bereiken. En volgens mij zijn er geen verschillende manieren om dat te bereiken. Een paard moet uitzichzelf nageeflijk willen zijn omdat het dier dan het lekkerste loopt met iemand op zijn rug en zo het uiterste uit zijn bewegingen kan halen zonder gehinderd te worden.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:44

Op zich klinkt 3 wel lekker, maar..
Hij moet natuurlijk ook de hand volgen als je dat wilt en dat mis ik uit dat stukje.
De teugels altijd in een boogje is meestal bij paarden die niet aan het been zijn en achter de teugel lopen.
Er is dan ook geen samenspel meer tussen achter en voor.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:47

ik snap niet wat de methodes met nageeflijkheid te maken hebben, want ook stilstaand kan je een paard nageeflijk hebben, daar hoef je geen stap voor te zetten.

waar jullie het over hebben is fijn paardrijden.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:48

Maar je houd ook voorwaarts stil
ook ga je voorwaarts achterwaart Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:57

dan heb je het over nageeflijk rijden, maar alleen nageeflijkheid kan ook vanaf een stilstaand paard. als ik naast mijn paard sta en ik hou de bitring beet en ik geef hem een duwtje in de zij, geeft hij al na.

Amor Vincit Omnia

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:58

Precies Pepijn, zodra je erop gaat zitten moet het dier al dragen. Het maakt dus niet uit of hij stilstaat of beweegt.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:00

Maar een paard moet altijd de drang naar voren willen hebben.
Ik ken idd ook paarden als je aan het bit komt meteen "nageven" echter zijn ze bang van de ruiterhand/bit en dragen dus echt niet.
Geven ook niet na, doen alleen hun hoofd snel daarheen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:04

tuurlijk moet een paard een voorwaartse drang hebben maar dat heeft niet met nageeflijkheid te maken maar met nageeflijk rijden. dat zijn toch 2 andere dingen. een paard dat bang is van de ruiterhand is niet nageeflijk.

Amor Vincit Omnia


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers