Nieuwe regels WRAN?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Nieuwe regels WRAN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 17:25

Ik heb er nog geen eerder topic over kunnen vinden dus hier mijn vraag:
Is er een nieuw regelementenboek verschenen van de WRAN of heb ik het gewoon nog nooit goed bestudeerd?
Bij de laatste wedstrijd in Eersel werd een vriendin van mij, die op één hand rijdt, er namelijk op gewezen dat ze in de trail bij het hek haar teugels niet had mogen verpakken.
Ze reed dus met de teugels in haar rechter hand. Bij het hek verplaatste ze de teugels naar links en nam dus ook de teugels in de linker hand. Opende het hek met rechter hand. Na het hek gesloten te hebben teugels weer naar rechts en in rechter hand en vervolgde het parcours.
Nu mag je dus de teugels niet meer verpakken maar zou je in dit geval met je linker hand het hek moeten openen, achterwaarts er door, en hek weer sluiten.
Het is dat zij het me vertelde, anders had ik het niet geweten en op een volgende wedstrijd ook gewoon weer mijn teugels verpakt Bloos! .

Heb ik iets gemist of zijn er soms meer mensen die van deze regel niet afwisten?

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:29

volgens mij mocht dat toch ook al niet? van hand op hand verpakken?
ik ben zelf trouwens rechts en rijd daarom met mijn linkerhand. zo kun je met rechts alles doen .

mixie
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:31

Volgens mij mag het gewoon je mag je teugels overpakken.
Maar wat ik geleerd heb met 1 hand rijden is dat als je rechts ben je teugels in je linkerhand moet hebben zodat je je rechterhand vrij heb om de 'koeien' te vangen (daar komt het vandaan!) en als je links bent juist andersom. Zo heb ik het geleerd van Jan Trel.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:34

jah bedoel ik ook .. maar nou ben ik wel eens benieuwd of het uberhaubt mag of niet.. iemand een regelboek?

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:34

Ach, er gebeuren ook regelmatig dingen die absoluut niet zouden mogen maar toch worden toegestaan. Voorbeeld: heb wel eens iemand goed geplaatst zien worden die met twee handen reed met optoming waarbij dat niet is toegestaan. Niet gezien door de jury?????

mixie
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:52

De teugelhand mag niet gewisseld worden. Wisselen mag uitsluitend in de discipline Trail indien de hindernis dit vereist of in het parcours is voorgeschreven. Het wisselen van de teugelhand dient in dat geval direct voor en direct na de hindernis duidelijk te gebeuren. In Western Riding en Versatile Horse is een handwissel niet toegestaan.
Als handwissel wordt het tevens beschouwd als een deelnemer die met trens of bosal rijdt tijdens de uitvoering van een hindernis, die het rijden op één hand vereist, de teugels tussentijds twee handen neemt.

mixie
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:54

regel 507 algemene rijbepalingen en diciplines

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:54

649. Voorgeschreven hindernissen:

Openen, doorrijden en sluiten van een hek. Wisselen van de hand of loslaten van het hek wordt met strafpunten bestraft. Het hek mag geen gevaar opleveren voor ruiter en paard. Hekbreedte 250 cm. Indien het hek een metalen, plastic of houten steunbalk onder de opening heeft, dienen de deelnemers voorwaarts door het hek te gaan.

Rijden over minstens 4 balken of stangen. Deze kunnen op een lijn, een bocht, zigzag of bijkomstig verhoogd liggen. De afstand tussen de balken moet bij "walk" 40 - 60 cm bedragen, bij "jog" tussen 90-115 cm en bij "lope" 180 - 210 cm. Verhoogde balken (max. 30 cm) moeten bij het passeren op minstens 55 cm afstand liggen. Bij draf en galop mogen ze niet verhoogd zijn.

Een van de volgende hindernissen:

achterwaarts gaan door een "L", breedte van de doorgang 1 meter, lengte van de "benen" van de "L" 3 - 4 meter.

achterwaarts gaan tussen of om drie markeringen (b.v. pionnen) die in de vorm van een driehoek of rechte lijn zijn opgesteld.

achterwaarts gaan, beginnen links of rechts van de middelste markering, eindigend op de tegenovergestelde kant van de entree.

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 17:58

Je mocht altijd wel de teugels verpakken maar dan moest je er natuurlijk wel op letten dat je de uiteinden van de teugels ook verplaatste en daarna op dezelfde manier de teugels weer terug deed.

Ik weet dat je je 'werk hand' vrij hoort te houden om de koeien te vangen maar ik werk niet met koeien. Vandaar dat ik mijn teugels altijd gewoon in mijn rechter hand houd. slechte gewoonte, maar ik rij nou eenmaal niet fijn met de teugels in mijn linkerhand. Ik houd ze alleen even in mijn linkerhand om met rechts een hek te openen. Daarna wissel ik weer.

Ik zal dus nu óf met de teugels in mijn linker hand moeten leren rijden óf ik ga gewoon achterwaarts door het hek.
(of we kopen koeien, dan MOET ik mijn teugels wel links houden Clown )

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 18:03

[quote="Ludo"]649. Voorgeschreven hindernissen:

Openen, doorrijden en sluiten van een hek. Wisselen van de hand of loslaten van het hek wordt met strafpunten bestraft. Het hek mag geen gevaar opleveren voor ruiter en paard. Hekbreedte 250 cm. Indien het hek een metalen, plastic of houten steunbalk onder de opening heeft, dienen de deelnemers voorwaarts door het hek te gaan.

Bloos! Bloos! oeps! Bloos! Bloos!

mixie
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:03

Ja het is ff wennen in je linkerhand als je rechts bent kon ik eerst ook niet maar het wordt een gewoonte ik weet nu niet beter vind het nu raar als ik rechts me teugels heb het duurt even maar je went er wel aan.
succes!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:11

Situatie: [] `~~[] (<- = hek)
Maar als het hek een steunbalk heeft en je rijdt normaliter met je teugels in je rechterhand (overpakken mag niet), dan mag je dus alleen dit hek door met de kont van je paard als eerste (` = lusje van hek Lachen ) Verward Lijkt me er niet veiliger op worden.

Er staat nergens in de regels dat je teugelhand altijd de linkerhand zou moeten zijn.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:27

Achterwaarts door een hek kan prima hoor SM Lachen

Er wordt meestal van uit gegaan dat de linkerhand de teugelhand is. Heb je de teugels in de rechterhand dan maak je het jezelf in de meeste gevallen moeilijker, maar het mag wel Lachen

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:33

ik rij op rechts en ben rechts.
over pakken van de teugels mag indien de oefening het vereist en anders niet. dit betekend inderdaad soms achterwaarts door het hek!
gelukkig gaat dat me beter af dan op links te rijden, maar kan alle combinatie's (voorwaarts, achterwaarts, push,pull.) op beide handen dus voormij geen verrassingen alleen makkelijk te nemen hekken en moeilijke!
groeten sil

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:35

maar, maar, maar.... Lachen Er wordt ook weleens specifiek aangegeven hoe je het hek moet nemen. Mag je dan nog steeds niet overpakken, want dan kan het soms wel heel erg lastig worden.

mixie
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:39

Als het wordt aangegeven in het pacour mag het wel.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:57

Hoe bedoel je cornelie Verward
Gate-push of gate-pull staat er soms aangegeven. Beide soorten zijn met beide teugelvoeringen te nemen. Maar dat betekent wel dat je er misschien achterwaarts door moet Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:00

Maar als je er achterwaarts doormoet én er ligt een balk in de opening mag dat dus niet Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:05

Een balk in de opening Verward

Ik vroeg me al wat je bedoelde met steunbalk Haha!
Verklaar u nader >;)

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:11

dan mag je dus over pakken, als de oefening het vereist betekend dat dus
sil

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:13

Citaat:
Indien het hek een metalen, plastic of houten steunbalk onder de opening heeft, dienen de deelnemers voorwaarts door het hek te gaan.

Deze balk bedoel ik Lachen
Citaat:
als de oefening het vereist

Lijkt me alleen zo'n zeer discutabele regel, waarbij de deelnemer meestal het onderspit delft tegen het organiserend committee.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:14

Ah zo, dan mag je idd overpakken SM.

Maar zo'n hek zie je zelden hoor Lachen

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 19:45

Ik heb zo'n soort hek een paar keer in Oud-Beijerland gehad. Die heeft een metalen frame.

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:45

Om even op de vraag terug te komen van de poort. In eersel hebben ze een poort zonder steunbalk. Mag dus voorwaarts als achterwaarts genomen worden. Verder mocht de poort in de gevraagde proef geduwd danwel naar zich toe getrokken worden. In dit geval was het niet vereist om met een bepaalde hand de poort te open. In zo'n geval mogen de teugels niet van hand veranderen. Kan het in sommige gevallen moeilijk maken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:50

Ehm nee, want dat kun je het hek openen zoals je het het gemakkelijkst vindt Haha!