digitale foto's´kúnnen mooi zijn... (+vraagje)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

digitale foto's´kúnnen mooi zijn... (+vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 17:37

... alleen schiet je er zo vaak naast Frusty
Maar deze zijn wel gelukt:

Afbeelding
Hier moet een stukje af (links).


Afbeelding

De stal hoeft er niet absoluut op, maar helaas...


Bestaan er eigenlijk al digi's die echt direct reageren als je op het knopje duwt? We hebben onlangs een nieuwe gekocht en ook die reageert soms een halve seconde later, afhankelijk van de resolutie die je instelt. Voorlopig zijn bijna alle geslaagde foto's die ik digitaal maak, foto's van stilstaande paarden Haha! .

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:40

Dat komt door de autofocus, dat je eerst het knopje half in moet drukken. Wanneer je manual focus kunt gebruiken (alleen bij de duurdere camera's, met name spiegelreflex camera's) en de sluitertijd zelf in kunt stellen, maakt je camera meteen een foto wanneer je op de knop drukt.

Correct me if I'm wrong, ik dacht dat het ongeveer zo in elkaar zat Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:42

Nee je hebt gelijk Xono, je moet eerst half indrukken (dan stelt hij scherp) en dan helemaal indrukken voor te 'schieten'.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:54

het gaat hier om resolutie. een goede digi reageert direct ja, maar trek je beurs maar open Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 19:02

Maar "digitale reflexcamera's" ofzo, bestaan die dan ook?

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:30

Jazeker bestaan deze, het voordeel van srf is dat je direct door de lens heen kijkt. Maakt niet uit of het analoog is of digitaal.
En de D1X(=digitaal) is met ontspannen heel snel, bijna net zo snel als de nikon F4(=analoog)
Het ontspannen heeft alleen niets te maken met de resolutie van de camera..... Ligt meer aan de camera zelf in combinatie met de lens. Zorg voor een snelle lens ( bij nikon de D lensen).

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:56

jazeker, zie profiel Haha!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:13

Ik heb een heel simpel en goedkoop toestelletje (oregon scientific) .Het enige wat je ermee kan is een paar foto's maken..Maar,hij maakt wel meteen de foto,op het moment dat je het knopje indrukt.
Vind jouw foto's overigens wel erg geslaagd..Heel mooi.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:04

Ik wil ook een digitale spiegelreflex. Tong uitsteken Maarja, die zijn zo duur, dus voorlopig oefen ik met een antieke (gewone) spiegelreflex. Jammer dat foto's laten ontwikkelen zo duur wordt als je een beetje wil testen. Haha!

Ik vind jouw foto's erg leuk gelukt!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:22

Bij de nieuwere digitale camera's ligt de nadruk steeds meer op het verminderen van de zogenaamde 'shutterlag'. Dit is de tijd tussen het helemaal doorduwen van de knop en het maken van de foto. Men gaat er wel van uit dat je hiervoor al hebt scherpgesteld door de ontspanknop half in te duwen. Bij de nieuwere camera's ligt die tijd vaak vrij ver onder 0.1 seconde.

Overigens hebben 'snelle lenzen' hier niets mee te maken. Een snelle lens is vooral een lichtsterke lens, dus een objectief dat genoege neemt met korte sluitertijden.

mayb2

Berichten: 105
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:41

Misschien is de nieuwe Nikon D70 iets om naar uit te kijken?
Prijs ongeveer rond de 1000,=
Hoewel de D100 van Nikon nu "al" voor 1600,= te koop is.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 16:38

Het heeft inderdaad niets met de sluitertijd te maken, maar met de tijd tussen het 'drukken' en de 'klik'. (de sluitertijd is helaas vaak ook te groot en dan krijg je van die 'vage' galopperende paarden, maar je kan die bij ons wel manueel aanpassen, al weet ik niet precies hoe).
Wij hebben een sony.
Zo'n nikon D70 ziet er ook wel niet mis uit, maar is wel erg duur, pffff. Dan is een gewone camera wel veel betaalbaarder.
Voor ons blijft het voorlopig: digitaal voor leuke 'kiekjes' en als je eens echt iets moois wilt maken, dan neem je een gewone reflexcamera (wij hebben een van nikon).