Jonge kinderen alleen naar buiten met pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 02:22

Dat vind ik dus zelf onverantwoord. Vandaag belde onze nieuwe verzorgster van elf op om te vragen of ze a.s. woensdag (oeps, dat is vandaag) met onze pony naar buiten mocht. Samen met een vriendin van dezelfde leeftijd met haar eigen pony. Ik heb gezegd dat ik dat alleen goed vind wanneer ik de gelegenheid heb om zelf mee te rijden of te fietsen maar niet alleen, ook niet met een ander kind er lopend naast. Ze was wat teleurgesteld geloof ik maar ik vind het onverantwoord en een te groot risico voor pony en kind.
Wat vinden jullie daarvan?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 02:29

Tsja, toen ik elf was, ging ik ook eindeloos met een vriendinnetje samen met onze pony's de weg op. Hele dagtochten maakten we.

Maar goed, da's dik 9 jaar geleden...
en ik woon in het wat minder druk bevolkte (= vol met verkeer gestouwde deel) van Nederland.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 08:57

Nee op die leeftijd kan dit echt nog niet. Die moeten nog onder begeleiding van een volwassen persoon.Heel verstandig dat je zo gereageerd hebt.

_________________
Macilda en Biretta voor altijd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: greetje op 2001-11-14 08:52 ]</font>

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:02

Mijn dochter mag dat wel, maar wij zitten wel aan de rand van het bos. Meestal gaat zij met vriendinnen naar buiten en die zijn iets ouder dan haar.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:10

Totaal afhankelijk van het kind (verantwoordelijk typje of juist speelse jonge hond), de pony (betrouwbaarheid), de omgeving (langs de weg of zoals bij Chrico langs het bos) en het gezelschap (hoe is het andere kind).

Met mijn pony mocht m'n verzorgster zowiezo niet het hek uit, omdat m'n pony niet betrouwbaar is op de weg.
Onze andere verzorgster met Leonardo mocht het wel; die kon dat aan.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:24

Ik was laatst bij mijn ouders (die wonen in een kak-dorp in het Gooi Haha! ) Daar vertelde mijn pa een verhaal.
Hij was aan het fietsen ergens bij Naarden waar hij 2 meisjes van een jaar of twaalf met (waren zijn eigen woorden) een "enórm gróót" paard tegenkwam, een erop en de ander op de fiets ernaast. Paard moet kruising oversteken, paard schrikt, springt weg en zet het op een lopen. Meisje kan hem niet houden, valt eraf. Paard steekt weg over richting manege. Meisje op fiets zegt tegen pa: Laat maar lopen hoor, hij rent toch naar huis Verward Pa fietst dus achter het paard aan, kan het paard inhalen maar kan hem niet tegenhouden als hij het erf van de manege oprent... na een drukke weg overgestoken te hebben.
Iedereen in Naarden weet denk ik wel over welke manege ik het heb. Als je de situatie ter plekke kent, kun je je voorstellen dat het niet verstandig is 2 meisjes van 12 erop uit te sturen met een "enórm gróót" paard...
Dus Percy, heel verstandig, niet alleen op pad sturen -ookal zijn het pony's- en inderdaad een volwassene op de fiets ernaast kan een hoop problemen voorkomen.. denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:32

Jeetje wat kan jouw pa hard fietsen als hij een galopperend paard in kan halen *LOL*

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:40

Citaat:
Op 2001-11-14 08:32, schreef Sonja:
Jeetje wat kan jouw pa hard fietsen als hij een galopperend paard in kan halen *LOL*


Hij doet aan racefietsen (geen grap!)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:45

ik ken ook een jochie van elf die van zijn ouders altijd alleen naar buiten mag met een nog maar half ingereden pony. echt gevaarlijk! hij is er ook al een paar keer afgevallen. ik snap zoiezo niet waarom mensen een groen paard kopen voor een kind dat amper kan rijden. Lachen Koe

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:48

ik ga heel vaak alleen naar buiten. Maar ik ben, al zeg ik het zelf, best een verantwoordelijk typeje Schijnheilig houd me netjes aan alle regels en kan robin (meestal) wel gewoon houden. gaat altijd gewoon goed. Maar stukken over de weg doe ik niet alleen, vind ik ook saai Clown maar lekker over wat zandweggetjes enzo.. heerlijk met zijn 2tjes Lovers

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:17

Citaat:
Op 2001-11-14 01:29, schreef Zep:
Tsja, toen ik elf was, ging ik ook eindeloos met een vriendinnetje samen met onze pony's de weg op. Hele dagtochten maakten we.Maar goed, da's dik 9 jaar geleden... en ik woon in het wat minder druk bevolkte (= vol met verkeer gestouwde deel) van Nederland.


Same here, exact hetzelfde verhaal, alleen voor mij is het alweer 16 jaar geleden. En mijn zusje ging ook op haar 10e met een vriendinnetje dagtochten maken met mijn oude beestje (wel met een vriendinnetje overigens, niet alleen). Toen ze op haar 11e met een jongere pony verder ging, ging er het eerste jaar ook altijd iemand mee op de fiets, voor het geval dat. Tja, ik denk dat het helemaal aan het kind ligt en aan het drukke verkeer. Hier rondom Utrecht zou ik het ook niet echt toejuichen, dan zou ik zelf op de fiets meegaan. Maar bij ons thuis zit je zo in het bos, dan kom je geen druk verkeer tegen.

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-14 09:19 ]</font>

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:22

Toen ik twaalf was. ging ik meestal nog onder begeleiding, met shetlanders soms samen met vriendinnen. Maar vanaf een jaar of 13 mocht iik ook alleen, ook op grotere pony's.
Ikzelf heb een pony die niet goed verkeersmak is. Mijn verzorgsters, tot nu toe steeds rond de 14, 15 jaar mogen niet alleen met hem de weg op. Pas als ze hem goed kennen mogen ze met hem naar buiten. Maar niet langs de weg. Mij te gevaarlijk. Verder is hij buiten best braaf. Ik zelf ga nu nog altijd of lopend of op de fiets mee.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:22

Mijn zusje (bijna 13) rijdt elke dag met een vriendinnetje naar de bak toe (2 km verderop). Daar gaan ze rijden, en dan stappen ze weer terug. Ze rijdt op mijn paardje, dus ik zeg wat ze wel en niet mag (samen met m'n ouders dan).

Ik vind dat wel verantwoord. Beide meiden weten dondersgoed wat ze doen, ze rijden allebei op vrij hoog niveau voor hun leeftijd en de pony's zijn makkelijk en goed verkeersmak.

Samen het bos in mogen ze nog niet, dan moet er een ouder iemand op paard bij zijn.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:30

ik vind het heel goed wat je hebt gedaan, ik zouz elf nooit een buitenrit alleen maken emt een paard dat enit vertrouwd is (jellie, haha) maar als het paard een goed te vertrouwen is en verkeersak is dan wel, maar meisje van 11 hebben ook lang enit zoveel kracht in hun armpjes en benen als 16 jarigen (ik noem maar wat)

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

engela
Berichten: 165
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:43

hoi
ik zelf heb een dochter van 11 jaar .
zij mag van mij alleen van het erf af als ze haar ruiterbewijs heeft.
en die heeft ze nu nog niet.
wij hebben bij ons paard een groote buiten bak de is 5 stapen van de stal .
ik denk er zo over ;mijn paard is dan wel verzekerd maar de ruiter niet zonder ruiterbewijs dus het feest gaat niet door .
groetjes engela

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:50

Toenik 11 was mocht ik zeer zeker niet in mijn eentje erop uit. Tenminste niet met Berber.
Zie je het voor je? Een klein meisje samen met een jong paard van 1.63?
Mijn ouders vertrouwen mij bijzonder, ben (was ook) het verantwoordelijke typje, maar het paard niet Haha!
Mijn vader ging met me mee, of mijn oudere zus. Op de fiets.
Of ik reed in de wei en was mijn vader in de buurt.
Later mocht ik ook uit de wei, maar mocht ik maar een klein stukje, zodat pa kon zien wat er gebeurde.

Of het onverantwoordelijk is... Dat hangt er idd wel vanaf hoe de pony is, hoe de omgeving is, hoe het kind is... etc etc etc.
Maar toch vind ik wel dat er bij een heel jong kind een begeleider hoort. Je weet tenslotte nooooiiittt.....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:52

Nou, ruiterbewijs vind ik niet echt een criterium of mijn kind of verzorgstertje oid. alleen naar buiten mag. Is ze verantwoord bezig? Niet stiekum scheuren ofzo? (want dat kunnen ze ook wel met ruiterbewijs hoor Knipoog ) Alleen als ik paard en kind voor de 100% vertrouw. En dat gaat niet zo snel denk ik Lachen
In amerika vielen er kids van hun paard af, die aardig konden rijden... en dan van de makste paarden. Beestje struikelde ofzo... Zij zaten naar voren in de galop.. en dat was dan nog met mij als instructrice erbij. Moete r niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ik er niet bij geweest was. Dus ik denk dat ik mee zou gaan... ik ben zelf ook pas vorig jaar voor het eerst alleen! naar buiten geweest, en pas twee jaar geleden met een vriendin van dezlfde leeftijd (toen 16)

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:03

Mijn zusje is dus laatst met Maggy zonder dat ik het wist (..) met een groep naar buiten gegaan. Maggy is er buiten met mij al 2 keer vandoor gegaan, weliswaar reed ik toen alleen en is ze rustiger in een groep. Mijn zusje is 11 en kan nog niet goed rijden dus wilde ik het voorlopig niet hebben. Nou hoor ik langszaam aan flarden verhaal van deze buitenrit.. zo zou Maggy zijn uitgegleden op de brug..... en heeft ze getrapt etc. Ik vind het vreselijk dat ze zo brutaal is geweeest om gewoon naar buiten te gaan en zich niet te realiseren wat er kan gebeuren.... Als Maggy (haflinger=sterk!!) er vandoor gaat is er geen houden meer aan. Ik hou er nog wel, maar een meisje van 11: NO WAY!!
Ik vind het dus onverantwoordelijk.. Tong uitsteken


marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:17

Hier in België mogen kinderen jonger dan 12 zowiezo niet te paard gaan buitenrijden. Ik moet wel zeggen dat mijn zusje wel al gaat buitenrijden. Nu is ze 12 jaar, maar de vorige jaren is ze wel al gaan buitenrijden. Maar ik zorg altijd dat ik ernaast loop met de koord hoor!!!! Lachen Zonder begeleiding zou ik het toch nooit risceren hoor.

Gr.Marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 16:11

Wij hebben twee shetten aan huis staan en we hebben dan weliswaar een eigen bakje maar die is slechts in de zomermaanden volledig bereidbaar. Mijn jongste zusje van nu 13 rijdt nu dus al een jaartje of twee in haar eentje op de openbare weg. Echter pas nadat ze een jaar lang steeds iemand ernaast heeft gehad tot ze precies wist wat ze waar mocht doen en hoe de pony's reageren op alles.

Nu het zo snel donker is rijdt ze ook wel eens in het donker over straat maar dan vaak met een buurmeisje dat dan de andere pony aan de hand heeft. reflecterende bandjes aan de benen van de pony's en een wit smartlampje aan de frontriem en een rode aan een vlechtje in de staart. 's Avonds gaat ze echter nooit in d'r eentje weg aangezien de pony's nog geen hogeschoolsprongen op commando kennen zodat ze vieze mannetjes weg kunnen schoppen.

Ik denk dat het wel kan maar dat het echt van geval tot geval verschilt en je absoluut vertrouwen moet hebben in de pony en de ruiter en de combinatie. En aangezien dat die vaak niet klopt gaat er nog wel eens wat mis. Het grootste gevaar bij ons zijn trouwens de andere weggebruikers. Gelukkig zijn onze pony's waanzinnig verkeersmak en blijven ze altijd cool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 16:19

Engela, weet je zelf precies wat het ruiterbewijs inhoudt? Zou voor mij persoonlijk namelijk absoluut geen criterium zijn om m'n kind naar buiten te laten gaan.....

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 19:37

ik ging op mijn twaalfde al wel alleen met Evita naar buiten.. of het verstandig was dat ik dat mocht weet ik niet, maar er is nooit iets gebeurd. Ik had toen volgensmij mijn ruiterbewijs al en ik kon Evita heel goed aan, ik heb nog nooit het gevoel gehad bij haar dat ik niks te zeggen had ofzo en Evita was ook heel erg betrouwbaar en verkeersmak. Ik hield me heel netjes aan de regeltjes, en veel kon er ook niet echt gebeuren, want ik ging meestal alleen maar een beetje in het (vrij grote) park rijden of ik ging eventjes in de wijk om naar mijn huis te rijden met haar. alleen als ik een flink stuk ging rijden (2 of 3 uur lang) dan ging mijn moeder mee met de fiets. en ik moest altijd een mobiel meenemen.
Toch zou ik nu niet een kind van 12 met mijn pony alleen naar buiten laten gaan.. beetje tegenstrijdig maarja.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 19:42

Leeftijd maakt niet uit... Als ze maar hun gezonde verstand gebruiken! En natuurlijk goed kunnen rijden!
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:16

Percy,je hebt groot gelijk hoor ik zou een meisje van elf ook niet met mijn pony de weg uit laten gaan,er zal maar wat gebeuren,dan voel je je knap stinkmodder.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:37

Je hebt groot gelijk hoor! Je weet nooit wat er kan gebeuren en hun weten dan ook niet wat te doen.
Ja, ok er kan altijd wel iets gebeuren maar oudere kinderen weten wel wat ze moeten doen dan! Dan moet je gewoon zelf mee fietsen of rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, GrapeshotBot, MarjanB, Miran, Paardengek81 en 127 bezoekers