Wie heeft er wel eens hooi gewogen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Wie heeft er wel eens hooi gewogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 15:20

Vanwege dieetaanpassingen wil ik graag weten hoeveel het hooi wat mijn paard per dag krijgt ongeveer weegt. Wi heeft er wel eens hooi gewogen?

Het is mij tot op heden niet gelukt om mijn hooi te wegen Verward . Ik heb niet zo'n weegzak of grote weegschaal. Mijn paard krijgt per dag 3 plakken hooi van zo'n kleine (standaard) baal. Zo'n baal die net zo groot is als een baal stro. Het zit meestal tussen fijn en grof hooi in. zonder stukken erin zeg maar.

Wie heeft er (grove) richtlijnen?


Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:24

Is er niemand in de buurt met zo'n KG-veer?
Dat is een veer met een metertje, je haakt de haak om de touwtjes van je hooi en pakt de baal omhoog tot hij los is van de grond, aflezen wat het weegt en klaar!
Geen idee wat een baaltje weegt. Je hebt verschillende maten, en het ene hooi weegt wat meer dan het andere. Een flinke plak weegt vaak rond de 1,5-2 kilo.
Met een personen weegschaal kun je hem ook wel wegen denk ik...

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:26

zou gewoon zelf op de weegschaal gaan staan. daarna nog een keer met een baal hooi. Gewicht - eigen gewicht = gewicht hooi. Dan kijken hoeveel plakken erin zitten en het gewicht hooi delen door bijv 8. Dan heb je een aardige richtlijn.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 15:28

ja personenweegschaal dat is een goed idee. weet alleen niet vanaf hoeveel die weegt wij hebben nl geen digitale.
een kg veer is dat zo'n haak waar ze op de markt groenten in zakken aan wegen? Weet mischien wel iemand die zo'n ding thuis heeft.
Bedoel je met een flinke plak een dikke plak van een kleine baal?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 15:29

kyona: da's ook een goede tip. kan ik met de gewone schaal doen.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:37

die kg-veer (weet eigenlijk ff niet heo het officieel heet) maar het is vergelijkbaar voor die groente dingen, alleen dan veel kleiner (bijna broekzak model). Je hangt gewoon de hele baal eraan.
Maar als je een personen weegschaal al hebt, dan is dat net zo makkelijk.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:00

Ik heb eens voor de grap een plak hooi gewogen. Dat was ongeveer 2 kilo. Best zwaar eigenlijk, zwaarder dan ik dacht iig.

Het verschilt natuurlijk wel erg per partij balen. De ene partij is heel erg dik geperst en dus veel zwaarder dan de ander, terwijl de balen even groot zijn. Bovendien moet je baal wel goed droog zijn, want nat hooi is natuurlijk ook weer zwaarder.

Wat voor een dieet meespeelt is wat voor gedroogd gras het is. Uit een eiwitrijke wei, fijn of grof. Kortom: je kan wel een heel onderzoek ervan maken! Slim

Succes!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 16:04

foogul: dank je dan weet ik ongeveer wat 3 plakken wegen. jeetje 2 kilo p/plak das ook meer dan ik dacht ik schatte zo'n 0.5 kg.
Oeps maar ja denk eerder dat paarden vaak te weinig hooi krijgen dan teveel en vaak de kwaliteit ook te wensen over laat.
en idd kan er meteen een heel onderzoek van maken! Haha!


Jeppy
Berichten: 45
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Den Burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:22

Zo'n weeggeval heet volgens mij een unster.

Toeval bestaat niet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gypsy, IASCrawler, Miss_Mii21, sterregoud, Unravelation, Wieke en 109 bezoekers