[VD] een betere band...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

[VD] een betere band...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 14:56

nu dat ik aan Vd begonne ben , voel ik goed aan dat de band tusse mij en me paard al veel sterker is geworden. hij luistert veel beter. en doet minder lastig. als ik bijvoorbeeld het plukje manen waar zijn halster ligt wil afknippen. doet hij nu gewoon zijn hoofd naar omlaag (iets teveel naar omlaag zelf Cool )vroeger vond hij het niet leuk als je in de buurt van zijn oren kwam. merken jullie ook zo'n verschil?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:10

Nou, ik ben net begonnen met VD, maar ik had daarvoor al een hele goede band met me paard, en ik heb het idee dat dat wel helpt met starten van VD.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:08

met NH merk ik iig heeeeel veeel verschil

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:18

Ja ze leren anders naar je luisteren Maar jij ook naar hun lijkt wel.... Ik heb er wel veel profijt van het VD en NH.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:03

Ik heb idd ook heel veel profijt van NH. Ik heb het idee, dat mijn paard ook veel meer rekening met mij houdt en meer op mij gericht is. Met VD ben ik ook ooit begonnen, maar daar is mijn paard toch niet zo geschikt voor Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:54

Ja dat merkte ik ook hoor, die van mij werd een stuk kalmer in haar gedrag.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:18

Ik weet niet of wat jij noemt echt verband heeft met Vd oefeningen maar ik vind zeker wel dat mijn omgang met Pinky erg vebeterd is.
Maar of dat puur door Vd komt? Geen idee.
Ik weet iig wel zeker dat we het bijde erg leuk en (meestal) ontspannend vinden. En dat is imo erg belangrijk Lachen

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:21

ik snapte mijn vorige paardje ook veel beter door NH, daarvoor had ik vaak helemaal niet door wat ze nou wilde... >;)
Maar na NH had ik vaak zoiets van oooooooh nu snap ik het Haha!

Het geeft je toch een beter gevoel, vindt ik, als je je paardje beter begrijpt

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:53

Bij Vio kon ik er weinig van merken, maar bij Nic heeft het zeker wel verschil gemaakt...
Ze luistert beter en is met sommige dingen net wat enthousiaster.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:17

Mijn band met Odin is ook anders geworden. Ik merk dat ze wat meer respect voor me heeft, is enthousiaster en vrolijker. Dat laatste merk ik heel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:23

Ik kan het met [***] en [***] ook duidelijk merken. En dan is het misschien nog wel meer het vrijheidsdressuur dan het nh. Bij nh werk je dan wel met een minder intensief lichamelijk contact vanaf de grond (zweep, teugels ed), maar ook deze vorm van training is nog gebaseerd op werken vanuit correcties en druk, en niet vanuit beloningen. Als het paard niet precies doet wat jij wilt dan stuur je hem weg met een join-up (een zeer zware correctie, eigenlijk zelfs een straf), geef je een hogere fase door met het halstertouw of laat je hem voor straf een aantal passen achterwaarts zetten. Je werkt met actief straffen en passief belonen (de beloning is het stoppen met corrigeren).

Bij vrijheidsdressuur kun je een paard niet dwingen door hulpen te verduidelijken of hem te straffen als het paard niet in een buiging wil. Je moet dus werken met actief belonen (voedselbeloningen) en passief straffen (niet actief een mep toedienen, maar het paard negeren en hem zo laten weten dat de kans op een beloning verspeeld is). Ik heb niet zoveel tijd om hier dieper op in te gaan, maar wie geinteresseerd is in hoe paarden leren en waarom ze liever vrijheidsdressuur trainen dan gewone dressuur zou eens een kijkje kunnen nemen op mijn site. Vers geupdated, met vier nieuwe pagina's over hoe paarden leren, hoe corrigeren, belonen en hulpen geven in zijn werk gaat.