Stapoefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Stapoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 01:04

Om de achterhand goed te activeren en de stap wat ruimer te maken heb ik zondag in de les met Jan wat strek oefeningen gedaan. Teugels op de schoft in de manenkam laten rusten en telkens net niet genoeg been geven om aan te draven en te dribbelen. Je krijgt dan een vlote soepele stap die je onmogelijk kan verpesten doordat je helemaal niets met de voorkant doet..

Je merkt trouwens heel veel verschil in de manier van halsstrekken als je de teugels wat dichter achter de oren legt... die van mij deed het vrij makkelijk.. bij een ander paard die voor mij les had ging het iets moeizamer, maar met de teugels hoger op de hals laten rusten ging het stukken beter..

Je merkt dat ze van deze oefening lekker soepel door het lijf en beter aan het been wordt. Ook het oppakken daarna ging veel makkelijker, vanaf het begin ging het draven veel meer "door der hele lijf heen" terwijl ik daar anders toch wel 10 - 15 minuten voor nodig had...

Eigenlijk was de stap en training daarvan een beetje verwaterd bij mij.. ik stapte wel 10 minuten in, maar meer dan wat grote voltes op beide handen, teugels uit laten kauwen en af en toe halthouden zat er niet bij, en natuurlijk alles met een contact teugel.... weer een stukje wijzer geworden dus Haha!


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 08:03

Vergeet je zit ook niet, ook daar kan je heel veel mee doen. Zodra je al goed met de beweging meegaat krijg je al een ruimere stap. Logisch natuurlijk want als je gespannen zit werk je je paard ook alleen maar tegen. Zelf ben ik nu ook op een effectievere manier bezig tijdens het losstappen. Ik merk inderdaad ook dat de draf dan al direkt veel beter is.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 10:49

De stap is heel erg belangrijk!
Sommige mensen staan daar niet zo bij stil.

Leuk dat het goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 10:54

Deze oefeningen doe ik zelf persoonlijk graag met balken erbij als extra hulpmiddel. Liefst een beetje rond gelegd op een volte, zodat ik deze ook groter en kleiner kan maken, zodat je de oefening uit kunt bouwen naar het oprekken van je lengtebuiging.
Inderdaad vaak een ondergewaardeerde gang, de stap. MAARRRRRR let op, ik vind het ook de gang waar de ruiter het meest aan kan verprutsen....

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:39

MarkKH schreef:
Om de achterhand goed te activeren en de stap wat ruimer te maken heb ik zondag in de les met Jan wat strek oefeningen gedaan. Teugels op de schoft in de manenkam laten rusten en telkens net niet genoeg been geven om aan te draven en te dribbelen. Je krijgt dan een vlote soepele stap die je onmogelijk kan verpesten doordat je helemaal niets met de voorkant doet..


Ik weet niet of ik het goed begrijp Verward maar je hebt je teugels dus niet in je handen?


MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 13:53

jacqueline"]
[quote="MarkKH schreef:
Om de achterhand goed te activeren en de stap wat ruimer te maken heb ik zondag in de les met Jan wat strek oefeningen gedaan. Teugels op de schoft in de manenkam laten rusten en telkens net niet genoeg been geven om aan te draven en te dribbelen. Je krijgt dan een vlote soepele stap die je onmogelijk kan verpesten doordat je helemaal niets met de voorkant doet..


Ik weet niet of ik het goed begrijp Verward maar je hebt je teugels dus niet in je handen?
[/quote]

Jewel (anders kunnen ze met een onverwachte beweging over de hals gaan en stappen ze erin, met alle gevolgen van dien..) Ik hou ze dan in 1 hand en laat die hand met teugel rusten in de manenkam..

Die balkjes zijn ook wel een goeie Sonja, moet dat ook maar eens proberen.. (gebruik ze eigenlijk alleen in draf & galop..)

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:13

Aha oke dan snap ik het Haha!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:07

Ik heb ook een tijd gehda dat ik dat helemaal uit het oog verloren was. Nu heb ik de slag weer te pakken. Fijn he, als het dan weer lekker gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:32

Mark, het beste resultaat zul je zien als je voordat je dergelijke oefeningen doet, eerst de benen van je paard goed masseert. Ik weet niet of je bekend met met T-Touch, maar e.e.a. laat zich prachtig combineren. Ook zou je met een bodywrap kunnen werken om de achterhand extra te stimuleren.
Stalgenoten die nooit verder kijken dan hun neus lang is zullen waarschijnlijk stomverbaasd zijn wat je aan het doen bent, maar ik denk dat je het resultaat wel zult merken.
Succes en veel plezier!

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 11:13

Sonja schreef:
Mark, het beste resultaat zul je zien als je voordat je dergelijke oefeningen doet, eerst de benen van je paard goed masseert. Ik weet niet of je bekend met met T-Touch, maar e.e.a. laat zich prachtig combineren. Ook zou je met een bodywrap kunnen werken om de achterhand extra te stimuleren.
Stalgenoten die nooit verder kijken dan hun neus lang is zullen waarschijnlijk stomverbaasd zijn wat je aan het doen bent, maar ik denk dat je het resultaat wel zult merken.
Succes en veel plezier!


T-Touch heb ik wel eens van gehoord, maar kennen? nee dat niet...

Maar het masseren van de benen? dat doe je voor de doorbloeding neem ik aan? en hoe moet je dat aanpakken? Net zoals bij een mensenbeen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:00

Dat het goed is voor de doorbloeding is in dit geval alleen een neveneffect dat mooi meegenomen is Haha!
T-Touch is erop gericht dat je door aanrakingen en massages het paard bewuster maakt van z'n benen en achterhand.
Om een beeld te krijgen hoe een paard zichzelf blijkbaar ziet: kijk in een portretspiegel waarbij je jezelf tot de schouders ziet. Zo denkt een paard dat íe er zelf uitziet. Is zich dus niet duidelijk bewust van z'n lange benen, en ook niet van de achterkant die toch vlot een dikke meter verderop aangebouwd zit.... Haha!

Voor de bodywrap geldt hetzelfde: doordat die wrap om de achterhand heenzit, wordt deze aangeraakt en gestimuleerd, wat het paard bewuster maakt van de eigen achterhand en daar dus ook actiever mee gaat werken.

Snappie?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:39

Ben het helemaal met Sonja eens. Er zijn verschrikkelijk veel paarden die werkelijk geen benul hebben van hun lichaam en wat ze er allemaal mee kunnen. Dat hoeven trouwens niet eens de paarden te zijn die overal tegenaan lopen of regelmatig tot vier vergeten te tellen en dan struikelen over een los strootje (om maar even iets te overdrijven...).
Masseren van de benen kun je het beste van onderen naar boven doen om zo de doorbloeding terug naar boven èn de afvoer van lymfevocht te stimuleren. Sowieso is een massage heerlijk voor een paard; als je de juiste technieken gebruikt, kun je een ontspannende of juist stimulerende massage geven, maar je kunt er ook spieren die niet helemaal lekker aanvoelen mee loswerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:27

Mark ik zal even kijken of ik van 't weekeinde wat tekst over T-touch een beetje fatsoenlijk in kan scannen, dan mail ik het wel even naar je toe.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 19:58

Sonja schreef:
Mark ik zal even kijken of ik van 't weekeinde wat tekst over T-touch een beetje fatsoenlijk in kan scannen, dan mail ik het wel even naar je toe.


O ja leuk! Ben benieuwd, heb al wat zitten zoeken... maar kon zo 123 niets vinden..

Heb gisteren al wel een poging gewaagd om der benen een beetje te masseren... ze was vooral een beetje onwennig.. Zo van: "Wat ben jij nou aan het doen??"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:02

Komt omdat ze zich niet van die lange benen bewust is Haha! Grappig is dat he!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers