na maandagziekte nooit geen brok/musli meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

na maandagziekte nooit geen brok/musli meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 17:35

Ik kreeg vandaag te horen dat Iso maandag ziekte heeft.
Nu heb ik dit nog nooit van mijn leven meegemaakt en wil dus graag wat advies. Heb al wat topics hier doorgespit maar ik kwam niet zo gauw ergens het antwoord op mijn vraag tegen.

Mijn vraag is dus "de dierenarts heeft gezegt dat ik hem geen brok en musli meer mag voeren.". nu niet, dat is logisch maar straks als we weer opgebouwd hebben ook niet. dit zei mijn staleigenaresse want ik was zelf niet bij het dierenarts bezoek. is dit normaal? Bloos! en wat moet ik hem dan voeren? mag hij ook geen basis brok ofzo???

Graag jullie advies of iets waar ik het in kan vinden.


Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:45

ik weet het niet hoor
Maar ik vind het maar raar, als je paard gemiddeld 2 uur per dag moet werken dat hij dan geen "energie" meer mag krijgen
en om te werken heeft hij energie nodig he,
ik denk dat je nu geen krachtvoer mag geven, maar dat je dan wel wr mag opbouwen, en op rustdagen je voer mnderen tot de helft ofzo
er zullen wel bokkers zijn helpen dan ik Haha!

edit: beetje hoofdletterwoorden weggehaald
ik had een paar keer gehaperd aan de caps lock je pense Haha!
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 19-01-04 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:48

muesli zit vaak meer "rommel" in als dat wij denken
je zou aan basisbrok kunnen gaan denken , daar zit minder in
en als je weinig of niet rijd, zou je voordrooghooi kunnen voeren ipv brok en hooi
beweging is iig een must bij deze paarden
dus zorg dat ie nadat ie beter is, er vaker uitkomt als nu..
en aangepast voer op dagen dat je niet rijd

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 18:50

ja hij is er nu door het slechte weer minder uit geweest.... en heeft ook minder beweging gehad en hetzelfde voer... wist ik veel. maargoed dat is achteraf gelul... als je alles van te voren weet...

Ik heb hem vanaf september en misschien heeft hij er wel vaker last van gehad bij zijn vorige eigenaresse maar daar heeft ze niets over gezegt natuurlijk. Ik vind het alleen zo vaag hem dadelijk ook geen brok meer te geven als we weer meer gaan rijden. Dus vandaar mijn vraag.

Heeft iemand anders hier nog ervaring mee en wat zijn jullie gaan voeren????

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:57

Bedoelt je DA niet dat ie nu even een dag / 2 dagen geen brok / musli meer mag hebben, en dat je daarna weer rustig moet gaan opbouwen?

Maandagsziekte is echt een nare ziekte, gelukkig dat je er op tijd bij was.
Hooi is ook heel belangrijk. Minimaal de helft van het voer (in kg) moet hooi zijn! (of kuil oid).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 19:02

Ja hooi krijgt hij 3 keer per dag (geloof ik) en mijn stal eigenaresse zei dat hij dus geen brok en musli meer mocht... en dit had de dierenarts gezegt. dus ik neem aan dat dit waar is. Ik kan altijd over een tijd de dierenarts eens bellen of het nu weer mag, maar ze heeft gezegt dat het alleen maar schadelijk is voor paarden die niet heel zwaar werk verrichten, maargoed.

Hij mag de eerste 14 dagen niet naar buiten, ik mag na 14 dagen heel rustig weer opbouwen met rijden en dit dan ook maar 5 a 10 minuten per dag..... dus hij heeft het wel zwaar ofzo want de meeste denken hier en het meest lees ik hier dat ze na twee dagen weer mogen lopen. Ik mag geen eens het bos in over 14 dagen ik moet eerst zeker weten dat hij een half uur in de bak volhoud. vandaar dat ik nogal schrok van deze drastische maatregel.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:07

maar ik vind het raar van de staleigenaresse, zegt ze dit niet zodat ze geen krachtvoer meer hoeft te geven aan hem? geldbesparing mss?
nu zeg ik niet dat het zo is he, maar bij het lezen van je bericht denk ik direct aan zoiets ...
veel succes met je paardje!

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 19:13

dutske schreef:
maar ik vind het raar van de staleigenaresse, zegt ze dit niet zodat ze geen krachtvoer meer hoeft te geven aan hem? geldbesparing mss?


en wat zou ze daar mee bereiken dan??? ze is niet gek, die weet ook wel dat ik hier info over ga inwinnen. En dan nog, ik vind het eerlijke mensen en vertrouw erop dat ze de waarheid spreken. maar je hebt mensen die dit soort acties doen ja dat geef ik toe.

Ze vond het zelf ook raar dat het niet meer mocht en schrok ook over haar eigen paard want die krijgt net zo veel en doet nog minder. Dus nee, ik geloof niet dat ze dit zou zeggen uit geldbesparing. Want een boze klant gaat weg en daar heeft ze nog minder aan. Haha!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:16

De eerste dagen moet je paardje nog herstellen, dus dan idd geen krachtvoer.
Hoeveel voer krijgt je paardje nu, en hoeveel arbeid verricht ie? en hoe groot is ie?

Ik ben van mening dat zelfs een paard wat niets doet, ietsjes krachtvoer moet hebben (muv. shet / fjord / haf, enzo).

En hij moet twee weken absolute stalrust????? Dat vind ik wel erg overtrokken. De spieren zijn na een paar dagen echt wel bijgekomen lijkt mij zo. Ik kan het mis hebben, maar als ik jou was zal ik even je DA opbellen zodat je ZELF weet wat ze nou precies heeft gezegt, en hoe ze dat bedoelt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mist

Berichten: 9457
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:19

Je moet een goede balans zien te vinden tussen de hoeveelheid werk, en het voer, en daarmee rekening houden als je een dag (of meer) niet rijdt-acuut minderen !. Ik weet niet hoeveel je paard normaal werkt en wat hij krijgt, maar vooral het 1e jaar moet je heel erg voorzichtig zijn, ze zijn er dan op 1 of andere manier meer vatbaar voor.
1 van mijn paarden heeft dit ook eens 2x achter elkaar gehad, de 1e keer was het een week lang heel slecht weer, en had ik tijdelijk geen bak om in te rijden, terwijl ze in goede conditie was. 2e keer, ik moest op schoolreisje, had wel voer geminderd + mijn moeder heeft gelongeerd, toch kreeg ze het, blijkbaar was het longeerwerk niet genoeg !

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:29

Michelle"]
[quote="dutske schreef:
maar ik vind het raar van de staleigenaresse, zegt ze dit niet zodat ze geen krachtvoer meer hoeft te geven aan hem? geldbesparing mss?


en wat zou ze daar mee bereiken dan??? ze is niet gek, die weet ook wel dat ik hier info over ga inwinnen. En dan nog, ik vind het eerlijke mensen en vertrouw erop dat ze de waarheid spreken. maar je hebt mensen die dit soort acties doen ja dat geef ik toe.

Ze vond het zelf ook raar dat het niet meer mocht en schrok ook over haar eigen paard want die krijgt net zo veel en doet nog minder. Dus nee, ik geloof niet dat ze dit zou zeggen uit geldbesparing. Want een boze klant gaat weg en daar heeft ze nog minder aan. Haha!
[/quote]

nou ja, ik weet het niet
ik heb er ook bijgezegd dt ik haar niet beschuldigde van niet voeren voor geldbesparing he,
hierbij men excuses

maar je hoort het nog, "oh hij mag geen voer hebben, hij kan het wel aan!" totdat je paard geen hoefslag meer kan draven wegens energietekort...
sorry Clown

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:18

Mijn tinker heeft op dit moment hetzelfde probleem. Normaal kreeg hij altijd een halve kilo brok per dag en heel veel hooi. Iemand anders heeft dat toen op eigen houtje vervangen door 2 kilo brok per dag en na een vakentie was mijn paardje spierbevangen.

Na heel veel rust en veel wandelen en langzaam opbouwen zaten we na 3 maanden weer zo'n beetje op conditie. Hij moecht van de DA toen maximaal een halve kilo per dag hebben. En wat wortels.

Nu zijn we 3 weken geleden een weekend weggeweest en die maandag stond hij weer wat sipjes en stijf in zijn stal Het longeren van de dag ervoor is waarschijnlijk helemaal verkeerd gevallen maar dit keer was hij hoefbevangen. Bleek die halve kilo brok nog teveel.

Nu mag hij alleen veel hooi hebben en geen brok , wortel of wat dan ook. Alleen wat natte zemelen mag hij hebben. Een week heeft hij wat mogen wandelen rustig aaan en nu mag ik langzaam er op gaan rijden maar alleen stap op zachte bodem en niet langer dan een 20/25 minuten. Dit moet ik een aantal weken volhouden en als alles goedgaat mag ik dan weer gaan opbouwen.

Zijn lijn gaat hard achteruit van alleen hooi, maar ik kan er niks bijgeven. Uiteindelijk is de bedoeling dat ik na werk maximaal iets van een kwart kilo krachtvoer mag geven en heel veel hooi. Ook met het gras dadelijk in de wei is het uitproberen of het goedvalt.

Succes met revalideren.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:37


**Look where all this talking got us baby!!**

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 08:38

Wat karuna schrijft is mij dus ook voorgeschreven. Hij mag wel brok, maar alleen na de inspanning. Hij loopt momenteel niet veel en al helemaal niet dagelijks. en hij kan hier dus blijkbaar niet tegen en ik zal een vast bewegings programma moeten maken.

Wel heb ik gister met esther (staleigenaresse) besproken dat we de DA nog eens bellen wanneer ik weer meer ga rijden, wat we dan met het voer moeten gaan doen. maar voorlopig mag hij dus geen biks hebben. En die veertien dagen overtrokken... ja ik vind het ook een hoop maar hij gaat er vast niet dood aan als hij 5 dagen langer stil staat dan 5 dagen te vroeg beginnen.

Ik zat alleen en zit nog in over het feit dat hij dus geen brok meer mocht. ook niet wanneer het werk weer zwaarder wordt maar we zullen dan dus aangepast voer moeten geven en de juiste balans moeten vinden.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 09:26

Ik heb een paardje (draver) die vorig jaar in juni maandag ziekte had. Heb er toen de DA bij geroepen en die heeft me toen medicatie gegeven.
1 maand later zijn we terug begonnen met training. (Zonder aan passing van de voeding.)

Voor iemand die er iets van kent.
CPK 175 000 (normaal kleiner dan 300)
LDH en SGOT enorm hoog (weet niet de juiste waarde meer)

2 maand geleden was het weer zover
CPK 2000,LDH 2000 en SGOT 2000.
Weer de dierenarts er bij gehaald.

3 weken later terug gecontroleerd.
LDH 6000
CPK 25000
SGOT 15 000

Nog erger dan ervoor!
Toen zijn we naar een alternatieve DA geweest en die zei me dat het de lever was die je moest behandelen en dat dan alles wel goed zou komen. Hij heeft accupunctuur gedaan voor de lever.

3 weken later was alles terug normaal.
CPK 333
LDH 400
en SGOT 999 (die was nog licht te hoog)
Geen aanpassing aan de voeding (ze krijgt 40% suikers en zetmeel) enorm veel maisvlokken.

dus een goede raad, de lever is erg belangrijk laat vooral die behandelen anders kom je er niet.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 09:36

Ja hij heeft het nu (bij ons ) voor de eerste keer dus ik wil gewoon even afwachten wat hij dadelijk doet. Mijn belangrijkste vraag is. Wat zijn jullie ervaringen met het voerschema. Hij krijg nu zeker totdat hij die 14 dagen rust heeft gehad geen brok meer. Maar hoe daarna verder.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:58

Ik zou niet adviezen hier op bokt aan gaan nemen, het kan ook best dat ze ernaast zitten, want elk paard heeft weer een aparte behandeling nodig.
En om er achter te komen wat jouw paard nodig heeft is een simpel telefoontje naar je DA voldoende.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 13:11

Ja en daarom volgen wij ook het advies op van de DA. Het enige wat ik hier te weten wou komen is: wat zijn jullie gaan voeren nadat het over was. hetzelfde, minder enz. enz. Adviezen hier op bokt moet je inderdaad niet altijd opvolgen, maar je kan ze wel als een soortement "kijk of ik in de goede richting zit" volgen.


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:20

ik ben op advies van mijn da sinds oktober de helft minder krachtvoer gaan geven. gaf veel te veel dan hij eigenlijk nodig had. ben ook eiwitarme brok en muesli gaan geven wat tevens lichtverteerbaar was. ook mag hij absoluut geen kuil hebben maar dat krijgt die van jou ook niet. ook zor moest 2 weken vasten op hooi en daarna beetje voor beetje weer opbouwen. hij kreeg toen pijnstiller en een soort zwarte stroop. ook werd er bij hem bloed afgenomen voor controle. hij heeft het gelukkig nog niet weer gehad sinds oktober . maar houd mijn hard vast voor de komende zomer als de weidegang weer begint. die omschakeling stal-weide moet denk ik heel langzaam gebeuren. veel succes met je paardje hoop dat hij gauw weer beter is

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 13:26

Kijk aan dat advies heb ik wat.! Haha!

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:33

Mijn pony was ook altijd erg gevoelig voor maandagziekte. Toen ze nog volop in training was kreeg ze behoorlijk voer en als ze dan een dag minder werkte of rust had had ze de dag erna maandagziekte.

Dit heeft 2 of 3x gehad. In mindere mate gelukkig en ze stond ook niet helemaal vast zoals sommige paarden. Was wel erg stijf in de spieren maar kon nog wel bewegen.

Wij hebben toen op de dagen dat ze niet werkte of alleen een stapritje maakte het voer gehalveerd en als ze zomers in het gras liep ook een stuk minder gevoerd.

Ze kreeg in de wintermaanden daarnaast ook vitamine E + selenium waar ze erg goed op reageerde. (haalden we bij DA)

Nu staat ze op rust (ze is 22) Ze krijgt Luzerne Meusli en hooi en ze heeft gelukkig nooit geen problemen meer ondanks dat ze niet meer werkt.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:45

ik geef aan mijn oudje van 31 ook lucerne (hartog) daar zijn de meningen een beetje over verdeeld. mijn da was er niet zo op omdat er toch veel eiwit inzit. Dus daar geef ik ook niet zoveel van meer. in de weidemaanden krijgt de mijne geen lucerne meer dan heeft hij genoeg aan gras, hooi en de helft van zijn normale krachtvoer.

Zorro is 1.60 grof gebouwd, valt snel in en krijgt het volgende in de winter (stal) maanden: 2 x 1 kg eiwitarme brok, 1 x schep (500 gr.) pavo herbasan, 2 x 600 gr. lucerne, 3 x per dag plak hooi (krijgt hij niet altijd op vanwege zijn slechte gebit).
zor werkt niet echt meer. gaat iedere dag los in de paddock (in zomer weidegang overdag) en wandel met hem half uur/3 kwartier.

Nou is hij vanaf oktober spierbevangenvrij.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:09

Mijn merrie heeft ook maandagziekte gehad.
Maar dit kwam hoofdzakelijk omdat ze met slecht weer veel binnen stond en weinig gereden werd.
Ik zorg er dus voor dat ze elke dag buiten komt om haar benen te strekken en geef haar een poeder van de paarden drogist.
Deze zorgt dat de afval stoffen beter af gevoerd worden.
Ik hgoud er gewoon heel veel rekening mee door haar minder te voeren als ze geen beweging heeft gehad.
Ze krijgt van de stalhouder 2kg brok.
En ik geef haar zelf nog een kilo muslie als ze gewerkt heeft.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dollyspikkel, DotBot, Durquia, Femia, IASCrawler, JeaDH, Lara_, nicolanca, rocky_1995, Sanet en 11 bezoekers