Tips gevraagd over rugspieren kweken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 10:34

Ik heb sinds kort een pony van 22 die twee jaar stil gestaan heeft.
Hij is vrij mager, en vrijwel helemaal spierloos.
Ik vind z'n rug erg slap, die wil ik dan ook sterk maken, liefst voór ik erop ga rijden. Ik ben bang dat hij anders zo'n doorgezakte rug krijgt. En dát wil ik natuurlijk niet!
Hebben jullie tips om zo'n rug sterk te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:37

rustig aan longeren met een Pessoa

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:42

Yep idd longeren en dan heeel langzaam laten lopen. Hoe harder ze lopen hoe makkerlijker ze de rug eruit kunnen drukken.

Hou wel rekening mee dat het geen jonge pony meer is en dat het allemaal best zwaar kan zijn voor hem. Lovers

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 11:04

Hij loopt al errug langzaam, dus dat moet hij dan blijven doen?
Wel gewoon voorwaarts neem ik aan?
En wat bijzet betreft, kan ik ook een slof of bijvoorbeeld qoque gebruiken?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 11:32

Ik zou dan vor de gogeu gaan die laat namelijk los zodra hij naar beneden gaat lopen (dus de rug loslaat). Het is dus de bedoeling dat hij lang en laag gaat lopen en dan kan alleen in een rustig tempo.
Je kan ook wat tempo wisselingen proberen dus veel terug (tot bijna stap) en dan weer iest naar voren. Kijk dan goed wat er in zijn lichaam gebeurt.

Met een slof zet je je paard vast en dat is nu net niet de bedoeling.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 11:41

Citaat:
Op 2001-11-14 09:37, schreef Jippie:
rustig aan longeren met een Pessoa


Ben geen voorstander van een Pessoa bij een paard dat nog helemaal geen spieren heeft en echt weer moet opbouwen. Vindt het meer een hulpmiddel voor een paard dat volop in training is en wel wat kan hebben. Je gaat er gauw te ver mee naar mijn idee, met spierpijn en stijfheid tot gevolg. Vindt een Pessoa altijd iets dwangmatigs hebben, je dwingt een paard om op een bepaalde manier te lopen naar mijn idee, ik zie liever dat ze het zelf opzoeken (dmv correct bijzetten met bijvoorbeeld een touwtje en iemand die goed kan longeren en dus ook de achterhand erbij houdt) en daarin ontspannen, je kunt een paard dan ook eigenlijk niet overvragen.
Ik ben overigens helemaal geen fan van de pessoateugel, misschien dat ik daarom alleen de negatieve kanten zie.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 12:18

Ik ben dus ook een groot voorstander van ontspanning en paardvriendelijkheid, dus wil absoluut het beestje niet vastzetten of overvragen.
Ik ga straks wat met hem doen, heb op het moment geen bijzets, maar ik kan het voorlopig toch ook zonder doen? Of heeft dat dan geen effect?
Iemand anders zei dat lange stapritjes langs de weg heel goed waren, en er dan gewoon opzitten.
Verward

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:11

Gelukkg kan je een passoa stellen ??? Zodat hij niet VASTGEZET hoeft te worden.

Ik heb met mijn paard ook een rug probleempje en juist met de hulp van de possoa gaat het beter. Hij zit er niet strak of vast in maar juist los het is meer ter ondersteuning. Ik haat hulpteugel en ik gebruik ze liever ook niet maar als ik niets gebruik blijft hij stijf lopen dus schiet het ook niet op.

Hulpteugels zijn prima als je weet hoe je er mee om moet gaan. Ik heb hulp van een fysio en die corrigeerd waar nodig is. Voor rug problemen was je juist (bij mijn paard) een voorstander van de Passoa op een vrij losse stand. Lovers .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:40

Het mooie aan een pessoa is dat je hem ook heel los kunt instellen. De bedoeling is dat je voorkomt dat je paard gaat sterrenkijken en juist lekker onspannen met een laag gedragen hals heel rustig aan de longe sjokt en zo optimaal zijn rugspieren gebruikt.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 17:41

Citaat:
Op 2001-11-14 09:37, schreef Jippie:
rustig aan longeren met een Pessoa


Helemaal mee eens!!
Ben nu zelf ook met mijn 4 jarige bezig om die rugspieren te trainen en ik longeer sinds een paar dagen met pessoa.
Werkt heel goed
Groetjes Tamaar

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 19:44

Bedankt voor jullie advies! Party!!
Ik kwam er vandaag dus achter dat hij dus écht geén rugspieren heeft. Een vriendin van mij ging er even mee rijden, zodat ik goed kon zien hoe hij liep.
Maar hij maakte zijn rug hol!! Net alsof hij doorzakte! Die vriendin is vrij klein en licht, dus daar ligt het niet aan.
Extra motivatie dus om extra goed te trainen.
Voor de rest is hij erg nageeflijk met het rijden zelf, en met longeren is hij ook ontspannen, maar ja ik heb op het moment geen hulpteugels!!
Dus dat ene beetje éxtra kan ik niet doen... Verdrietig

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:31

Als je geen hulpteugels hebt: geen nood!

Met een stuk touw van 8 meter kun je heeeeeel veel doen! Een passoateugel bouwen, enz. Je kan het zo gek niet verzinnen, of het lukt wel met een touwtje. Gewoon ff je fantasie laten werken en de ringetjes aan je longeersingel gebruiken. Dan kun je met dat normale touw heel veel halen uit je pony. (zonder dat je hem echt moet gaan vastzetten.)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 11:30

Maar met slof longeren is dus geen goed plan?
Met mijn vorige paard deed ik dat namelijk wel eens, alhoewel die echt in topconditie was etc.
Dan zette ik die slof aan de zijkant, zodat hij het paard niet naar beneden trok. Weet niet hoe ik dat uit moet leggen.
Maar ja, ik begrijp wel dat dat van de conditie van het paard afhangt.
Toch zie ik veel mensen met slof longeren?? Verward

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 11:32

Ik heb overigens geen idee hoe zo'n pessoa eruit ziet? Terwijl ik toch al lang in de paarden zit... Bloos *LOL*
Gogue vind ik zelf wel een fijn ding, omdat je daarmee goed de rugspieren etc. mee kweek.