[NH] Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

[NH] Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 17:38

Haaj Haaj,
Ik heb een vraagje, heeft iemand ervaring met paarden trainen via
Natural Horsemanship?
Ik heb namelijk een friesje, en ze komt van ameland, en daar kent ze dus niet veel verkeer enz. dus ik heb hier al de nodige ongelukjes gehad.
En omdat het nu echt gevaarlijk word willen we haar naar een Stal gaan brengen waar ze haar via Natural Horsemanship (verkeers)mak kunnen maken. Want ik heb echt alles al geprobeerd...en ik zal toch een keertje normaal die weg over moeten... Verward
Duzz zou iemand zijn ervaringen met Natural Horsemanship willen geven?? OK dan!

Groetjes Suus

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:43

ik kan je niet helpen maar ik kom dan wel met amber om lezy te troosten Haha!

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 17:51

Mwhahaha ja doe dat Tong uitsteken
Zal wel un gezellig boel wordu dan, als ambie nie chaggie reageert Knipoog

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:16

Hoi

Ik zou je fries wel verkeers mak kunen krijgen.
zorgen dat hij niet bang is voor verkeer/groodverkeer/treinen/ en viaducten

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:22

Hoi Suus,

Is het niet veel beter wanneer jij zelf leert om jouw Friesje verkeers mak te maken, oftwel: dat jij zo'n goede vertrouwensband met hem krijgt dat hij vanzelf niet meer bang is van het verkeer?

Het heeft namelijk weinig zin om je paard naar iemand toe te sturen die hem "wel even verkeersmak maakt" omdat het heel erg afhankelijk is van de persoon met wie hij meeloopt of bereden wordt.

Het kan zomaar zijn dat hij bij iemand anders nergens bang voor is, binnen 10 minuten, maar bij jou weer overal van schrikt.

Ik wil je adviseren om zelf eens op internet rond te kijken naar het thema natural horsemanship en daar oefeningen van te gaan doen, bij voorkeur onder begeleiding van een ervaren persoon.

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 18:42

Ja maar het is niet zomaar schrikken, het is gewoon paniek.
En wanneer zij meer vertrouwen in het verkeer zelf heeft, lijkt het mij ook een stuk beter gaan..want hier thuis kun je alles met haar doen..maar die verdomde weg :S

En ik heb echt al alles geprobeerd..:
gewoon er naar toe rijden--> zodra ze vrachtwagen ziet is het paniek en galopeerd gewoon keihard weg,reageert niet op hulpen
Ernaast lopen--> zodra ze vrachtwagen ziet, wilt ze wegrennen, tegen houden werkt niet ze sleurde me gewoon 3meter mee (..lig je daar..:S)
Elke dag ff naar de weg lopen--> blijft paniekerig

Ik kan wel elke dag met de trailer gaan,maar dat verhelpt niets.
Ze is super lief, maar zodra ze het hoort (hoeft niet eens te zien, we liepen op oprit en ze hoorde het, ze kon het niet zien, gelijk helemaal overstuur) is er paniek.

En ik zou haar heel graag zelf mak willen maken,maar ik heb echt alles geprobeerd, en die dingen wat daar bovenstaan zijn alleen ff paar voorbeelden. Maar op een bepaald moment moet je ook aan de veiligheid van je paard, die van jou en je omgeving denken. Want ik wil niet dat daarmee iets over komt ( al helemaal niet met mijn paardjuhh! Lachen )

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:58

Als je m bij iemand die nh doet brengt, zal die er (tenminste dat zal ik doen) er eerst zelf mee werken, en gaat het goed, dan samen met de eigenaar (jou) en als dat ook goed gaat m verkeers mak noemen.
En als er zich weer problemen voordoen dat gewoon onder "garantie" laten vallen

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 19:04

ja de bedoeling is dat ze naar dreamstables gaat en dat hun er mee aan de gang gaan, en later krijg ik van hun prive les

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:18

mooi

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 19:48

ja maar heb je daar ervaring mee?
en hoe doen ze dat dan precies? eerst zorgen dat ze normaal met je mee loopt en dan langs een weg gaan staan ofsow?? Scheve mond
hoe maken ze haar dan precies verkeersmak in de meeste gevallen?

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:59

ik heb ook een fries van drie jaar nadat ik haar alles had geleerd in de bak ben ik met haar buiten gaan rijden, bij ons zijn wel heel veel auto's tegenwoordig rij ik alleen maar met haar buiten voor haar conditie ze was heel erg bang voor vrachtwagens en bussen die vlak langs haar reden ze vloog er steeds vandoor toen ze dat vaker deed dacht ik dit ken niet dus wat heb ik gedaan: eerst ben ik aan de hand met haar langs de weg gaat staan niet lopen maar gewoon staan zodat ze er ana kon wennen, toen ben ik gaan lopen hele tijd de zlefde route dus heen en weer Zodat ze dat kent,n toen ben ik met haar met zadel en al de weg op gegaan en elke keer als er ene vrachtwagen of wat voor engs ook maar aankwam liet ik haar stilstaan zodat ze als ze schrikte een paar pasjes ging draven als ik normaal in stap met haar zou zitten vloog ze er als een speer vandoor.nu ik een tijdje de hele tijd heb stilgestaan is ze helemaal niet bang meer zo negeert gewoon alles zo heb ik het trouswens met al mijn paarden gedaan.
I kk zou zeggen probeer dat eens (dit is een puur eigen ervaring hoor )

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:29

Zoals je al zij. Je moet op beide veiligheid letten. Begin dus met enge dingen in de bak. Dus van een groot stuk zeil die je over een springbalk legt op de hoogste stand. Tot een eng vreemd geluid. Kijk maar waar ze op reageerd. Oefen dit met z'n tweeen. Jij hebt haar LOSJES vast. Die ander maakt het geluid, of bezeegt het zeil enz.

In het begin mag ze best wel weg springen. Op het moment dat ze ervandaar gaat. Loop jij of naar de kont om hem om je heen te sturen, of je loopt een rondje van hem weg. Dus je paard rent rechts langs je heen. Jij loopt daarop direct een rondje naar links. Bij het strak komen van het touw. Geef je even een fikse ruk. Direct als ze komt belonen met je stem. En als het kan even een klopje.
Belangrijk is dat je zelf volkomen rustig en ontspannen bent. Als jij zegt dat het niet eng is. Dan kan het paard op jouw vertrouwen. En kun je enge dingen samen overwinnen.

Pas als het in de bak goed gaat. Kun je steeds een stapje verder. Dus eerst nog op het erf en dan op de weg enz.

Zelf vind ik ook dat je het zelf moet doen met goede begeleiding. Het paard moet jouw leren vertrouwen. Het is voor jouw een leer proces en een band opbouwen met je paard.
Mijn paard sloeg dus ook in pure paniek op hol. Bij b.v. vrachtwagens en dingen die groot waren en hij niet begreep. Dit heb ik in die tijd zelf opgelost. Soms onverandwoord(zou het nu niet meer zo doen), maar als je nu ziet hoe hij mij vertrouwd. Dan kan ik niet anders zeggen dat het goed is geweest om het zelf op te lossen.
Maar zorg wel dat je iemand bij je hebt. Die ook echt in kan grijpen. En die je zelf volkomen vertrouwd. Ik zou je graag helpen. Maar het is een aardig eind van mij vandaan.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:33

Hee suus, ik zou de hulp inschakelen van klaasfeuth, klinkt goed dat hij samen met jou aan het werk wil...

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 22:03

Als hij dat wilt graag Lachen

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 22:04

Maar wat doettie dan precies??

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 08:27

ow ik dacht dat hij nardream stabels zou gaan?

Ik zou er eerst zelf mee aan de slag gaan, kijken waar het probleem zit. er aan werken. Als hij het bij mij goed doet kunnen we samen aan de slag, zodat het bij jou ook allemaal goed gaat.

Ik zie dat je in druten woont, ik woon zelf in wijchen, dus misschien kunnen we het zelfs bij jou thuis doen...
maar dan kan ik alleen weekenden en school vakanties (dat is wel jammer) Ik kan m ook verhuizen naar een stal in harderwijk daar kan ik doordeweeek bijna dagenlijks met hem werken.

als je meer wilt weten moet je maar even contact opnemen of langskomen op mijn website's
www.natuurlijkruiterschap.nl (deze is oud, en zal snel vernieuwd worden)
www.natuurlijk-ruiterschap.nl (een forum)

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 09:45

Nee ik heb eens ff op dit forum rond gekeken daarover, en ik zie toch van dreamstables af

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 09:52

Ohw dat zou wel heel fijn zijn als je dat wilt doen, want volgens mij heb jij wel de nodige ervaringen ???!!
Misschien als we het samen kunnen oplossen met jou hulp erbij dat dat het beste is, zo leren we het allebei het beste, want het moet niet van alleen het paard of alleen mij afhangen.

En als dat hier zou kunnen zou dat helemaal fijn zijn!
Want als je hier 100meter de straat uit loopt ligt die weg waar we het moeilijk mee hebben!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:26

Moet wel iets te regelen zijn. Maar aangezien ik dan alleen weekenden en school vakanties kan, moeten we ff kijken of het wel werkt.

Als het te af en toe is moet je toch wat anders zoeken.
Verder contact moeten we maar via mail regelen.

Groetjes Klaas

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 11:58

Ja, maar als jij mij helpt en je zou bijvoorbeeld de week erop weer komen, heb ik een week de tijd om door te oefenen, en dan kunnen we steeds verder gaan met opbouwen Lachen als je snapt wat ik bedoel?!

Dat zou wel heel fijn zijn als we dat kunnen regelen!
Ik zal je straks wel ff mailen want nu moet ik naar school!

Groetjes Susan

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:31

Natuurlijk, dat moet ook kunnen!

mail mij maar voor verdere afspaken etc, mijn mail staat in me profiel