ijslanders: voorsingel of staartriem

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

ijslanders: voorsingel of staartriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 18:10

waar rijden jullie mee en waarom?

op dit moment rij ik op röskva met een voorsingel, maar met die dikke vacht vind ik het echt niet te doen, dus pak ik soms de staartriem van iemand anders! Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 18:14

De verzorgijslanders van mijn nichtje hebben een staartriem. Indd vanwege die dikke vacht.. Haha!

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:48

hey, ja heb geen van de 2 maar ik zou een voorsingel aanraden. een staartriem kan het effect hebben dat je paard zijn rug weg gaat drukkken,
succes!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:50

hoe zit en werkt zo'n voorsingel eigenlijk??? heb er vaker van gehoord... ook plaatjes gezien van alleen een voorsingel, maar nog nooit met een zadel erop. ben wel benieuwd

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 01:51

De voorsingel is een losse singel met bovenop 2 steuntjes waar het zadel tegenaan ligt. Na lang zoeken en proberen heb ik eindelijk een oplossing voor Lyngvi. Hij is 16 en na een blessure en dus rust (half jaar!) overbouwd geraakt. Het zadel schoof naar voren over de schoft heen. Met staartriem raakte hij helemaal in de stress en ging erg kreupel lopen. De voorsingel schoof ook naar voren. Allebij tegelijk hielp ook niet. Oplossing gevonden! Ik leg een dikke westernpad op zijn rug en daar over heen de voorsingel (goed strak aansingelen! Oppassen met vel en haren dat dat er niet tussen zit bij de gesp). Dan het zadel erop. Werkt prima, het zadel schuift nog een heel klein beetje maar lang niet zo erg als eerst. Ik was eerst bang voor drukkingen op zijn rug omdat de pad vlak op zijn rug ligt, maar is niet zo. Lyngvi leert steeds beter op de achterhand te lopen en als hij straks weer genoeg spieren heeft blijft het zadel ws weer gewoon liggen. Bovendien verdeelt de pad het gewicht wat beter dan zonder pad, wat ook weer een voordeel is bij Lyngvi zijn training.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 01:53

O, ik kan morgen wel even proberen een foto te maken. Weet alleen nog steeds niet hoe ik dat er hier op krijg (lukt niet), dus wie het wil zien moet even prive mailen. Ik ga morgen voor het eerst sinds tijden weer proberen buiten te rijden met Lyngvi. Hij wilde altijd erg hard, maar heb nu een poosje les van Josien (ook op bokt) en het gaat zo goed dat ik het weer wil proberen. Wel met een iets scherper bit (pelham), maar als hij rustig is gebruik ik de werking van het bit niet.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:59

is een voorsingel dan niet een beetje het verschuiven van het probleem? er is mij altijd geleerd dat een zadel wat schuift niet goed past.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:38

LiSSy schreef:
is een voorsingel dan niet een beetje het verschuiven van het probleem? er is mij altijd geleerd dat een zadel wat schuift niet goed past.


mij ook. En ik ken zat paarden zonder schoft die ook niet met voorsingel of staartriem gereden worden.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:27

Hoi, bij IJslanders is bekend dat de zadels sneller schuiven door de lage schoft. Daarbij hoort natuurlijk ook wel training, maar daarvoor heb je toch een zadel nodig. Het zadel van Lyngvi is op zijn lijf uitgezocht en goed gepast en uitgeprobeerd. Door de lange rustperiode is hij overbouwd geraakt. Het zadel wordt als het ware door zijn kont naar voren geduwd. Ondertussen ligt het wel wat stabieler en zal ik uiteindelijk ook weer zonder voorsingel kunnen gaan rijden hoop ik. Het verschil zit em ook in de bouw van de rassen. IJslanders zijn meestal ronder gebouwd dan "gewone" paarden en daardoor beweegt het zadel ook meer. Als een zadel dus schuift wil niet zeggen dat het niet past. Als een paard bv weinig schouder heeft zal het ook sneller schuiven. Of bij hele brede paarden zoals Lyngvi waarbij de singel het smalste deel van de buik zoeken. Bij IJslanders liggen de zadels ook iets verder naar achter dan bij "gewone" paarden om voldoende schoudervrijheid te hebben voor de tölt. De singel ligt dan ook meer naar achter. En als die weer het smalste deel zoekt trekt de singel dus het zadel mee naar voren.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:29

Oeps, vergeten foto's te maken.... Zal morgen weer een poging doen om eraan te denken. Ga ik meteen ook maar weer even rijden.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:45

ik heb een schabrak van 'elte' daar zit een ingebouwde schoft in.
ideaal!
ik persoonlijk vind een staartriem trouwens eigenlijk geen optie, veel te onprettig voor het paard, zeker bij lange ritten.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:50

Mijn Merrie Glod heeft geen last van de staartriem, maar mijn 2 ruinen kan ik er niet mee rijden. En dan doe ik het ook niet. Misschien omdat Glod ook voor de kar loopt en dus al staartriem gewend is? Weet niet...ze doet er niet moeilijk om in elk geval. En ze heeft ook nooit wondjes ofzo of andere rare plekjes. Niet ieder paard is het ook geschikt voor.