Beugels...waarom bell-bottom ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Beugels...waarom bell-bottom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 22:17

Ik vraag me eigenlijk af wat het idee achter de wat rondlopende beugels is , is het gewoon een productie-maniertje , dat de beugel een rondlopend voetdeel krijgt , of zit er ook nog een filosofie achter ? Lachen

De Barefoot-beugels hebben het ook een beetje en in het begin zat dat voor geen meter.... heb dan ook direct andere fenders laten maken zodat ik mijn Endurance-beugels met recht , lang en breed voetdeel weer kon gebruiken , veel relaxedter OK dan!

Maar toen die fenders eindelijk pasklaar waren en ik het hele spulletje aan m'n zadeltje hing , zat dat ineens helemaal voor geen meter meer....ik was inmiddels die nare rondlopende beugel gewend , en nu zit ik er in als een huis , verlies nooit een beugel (ook al vond ik ze voorheen erg glad) , wringt nergens in m'n gevoelige linker-enkeltje , en ik zit er dressuurmatig zeg maar netter mee dan met andere beugels...heel makkelijk. Ligt misschien ook aan het zadel zelf , maar ik vind het nogal opvallend voor beugels met dat ronde design waarvan je eigenlijk zou denken dat dat juist erg tegenwerkt voor een fijne en ontspannen voet.

Het lijken imo echt ondingen maar in de praktijk ben ik er nu akelig tevreden mee....

Weet iemand wellicht of er ook nog een doordachte filosofie achter zit om die rare ronde beugels te gaan gebruiken ?

Je ziet ook ECHT ronde beugels , dat KAN logischerwijs toch nooit goed zijn voor je voeten zou je zeggen Verward


DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:38

De platte beugels draag je onder het breedste gedeelte van je voet en de ronde liggen tegen je hak aan.
Cutting-zadels hebben vaak ronde (smalle) beugels.

Kwestie van smaak wat je zelf fijner vind rijden.

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 23:39

O ? is dat het idee dan , onder je hak...mmmh.

Ik weet eigenlijk niet waar die van mij onder vallen , echt superrond zijn ze niet... ik heb altijd erg de neiging om bijna alleen met m'n tenen in de beugels te staan maar dat valt tegenwoordig nog wel mee geloof ik Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 07:57

Altijd gedacht dat het ronde is zodat je altijd, ook in vliegende omkeer-acties en plotselinge stops, iets van steun onder je voeten hebt. Kan je voet ook niet klem komen te zitten als de beugel kantelt.
Voor echt lange afstandsrijden lijkt het me niet geschikt (ik heb EZ-rides voor endurance) maar het kan wel. Ik krijg juist vreselijk zere enkels als m'n voetzool niet helemaal plat in de beugel kan staan.

Mosquito
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 09:52

maar welke zijn nu het veiligst ?
Bij welke beugel is de kans het kleinst dat je na een val met je voet in de beugel blijft hangen ????

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 10:01

Met veiligheidsbeugels Lachen

Te grote beugels kan je voet makkelijk doorschieten en in te kleine beugels kun je ook klem komen te zitten.
Overigens is er maar weinig bekend over ongelukken die op deze manier gebeurd zijn.

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 12:50

ArwenLune schreef:
Ik krijg juist vreselijk zere enkels als m'n voetzool niet helemaal plat in de beugel kan staan.



Ik dus ook !

En ook van die standaard dressuur-beugeltjes , ze moeten voor mijn voetzool graag wat dieper zijn zodat je een groter ondersteunen-vlak hebt.

Daarom had ik die Equestor-Endurance-beugels ook gekocht en die bevielen super. In het begin kreeg ik in deze Barefoot-beugeltjes een wat verkrampte voet door dat ronde , het lijkt me ook heel tegen-natuurlijk. Daarom is het ook zo raar dat ik er nu juist heerlijk in zit OK dan!

Ik zou nog wel graag andere beugels of swivels ofzo willen waarmee de fenders niet gedraaid hoeven te worden , want dat gaat wel wat krampen op langere / intensievere ritten merk ik. Dat is dat gevoelige enkeltje weer , dat speelt dan op.

En veiligheidsbeugels (hetzij die Side-steps van SM , hetzij m'n huidige beugeltjes met tapaderos-kapjes eromheen) .

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:27

pmarena"]
[quote="ArwenLune schreef:
Ik krijg juist vreselijk zere enkels als m'n voetzool niet helemaal plat in de beugel kan staan.



Ik dus ook !

En ook van die standaard dressuur-beugeltjes , ze moeten voor mijn voetzool graag wat dieper zijn zodat je een groter ondersteunen-vlak hebt.

Daarom had ik die Equestor-Endurance-beugels ook gekocht en die bevielen super. In het begin kreeg ik in deze Barefoot-beugeltjes een wat verkrampte voet door dat ronde , het lijkt me ook heel tegen-natuurlijk. Daarom is het ook zo raar dat ik er nu juist heerlijk in zit OK dan!

Ik zou nog wel graag andere beugels of swivels ofzo willen waarmee de fenders niet gedraaid hoeven te worden , want dat gaat wel wat krampen op langere / intensievere ritten merk ik. Dat is dat gevoelige enkeltje weer , dat speelt dan op.

En veiligheidsbeugels (hetzij die Side-steps van SM , hetzij m'n huidige beugeltjes met tapaderos-kapjes eromheen) .
[/quote]

wat zijn dát nu weer?? Verward

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:37

Bedoel je 'swivels' ?
Dat zijn dingen waardoor je beugels een kwartslag gedraaid aan de fenders hangen. Hierdoor komt er dus geen stress op je knieen te staan omdat de beugel zo moeilijk naar je voet draait.
http://www.nationalbridle.com/prodDetai ... og_ID=3372

Ik vraag me alleen wel eens af of je niet met je wreef tegen dit ding aan komt onder het rijden Verward
Dit is trouwens de luxe-uitvoering. Je hebt ook een simpele van een stevig stuk leer met een bout.

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 19:56

Een tussenstukje dat je tussen je beugels en fenders hangt ,
waardoor je beugels een slagje gedraaid komen te hangen , dus met de open kant naar je voet.

Dan hebben ze dus ook niet steeds de neiging om terug te willen draaien ,
en heb je dat wringende gevoel niet aan je enkels.

Dat valt op zich wel mee hoor naarmate je fenders door gebruik soepeler worden , maar normaal dan willen de beugels toch altijd plat tegen je paard aan hangen. Met iets van swivels hangen ze altijd direct goed voor je voet.

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 19:58

Huh Verward Waarom zag ik het antwoord van SM daarnet nu niet Verward
Vaaaaaaag.....ik vond het al raar trouwens Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:32

pmarena schreef:
Huh Verward Waarom zag ik het antwoord van SM daarnet nu niet Verward
Vaaaaaaag.....ik vond het al raar trouwens Haha!

haaaa, maar nu snap ik het natuurlijk DUBBEL!! Haha!
en dat lijkt me nu echt weer iets héééél interessant !!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers