Loki inscharen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 10:53

Zoals je hebt kunnen lezen bij paardenpraat stond Loki te koop. Ik heb er toch nog eens over nagedacht en ik wil dit gewledige paard graag helpen met zn probleem. Ik wil hem helemaal niet kwijt.

Hij heeft dus het probleem dat hij niet weet hoe hij met andere paarden in een kudde weet om te gaan. Op de pensionstal waar ie nu staat moet hij weg, omdat hij al een paar keer een paar paarden door het draad heeft gejaagd.
Hij is nog zo jong en hij leert zo snel.
Zou hij leren om zich te gedragen bij een opfokstal of iets dergelijks?
Of zou het niets helpen?
Is het genoeg als ik hem voor een half jaar wegstuur?
Zouden ze hem daar wel willen aannemen, omdat hij dus zo vecht enzo?
Weet er iemand misschien nog een andere oplossing?


Ik heb al een aantal adressen en telefoonummers van bokkers gehad voor plaatsen waar hij ingeschaart kan worden of opfokadressen. Alleen, Loki heeft nog geen plekje kunnen krijgen.
Dus ik ben op zoek naar plaatsen waar hij terecht kan.
Het maakt op zich niet uit waar in Nederland, het liefst zo dicht mogelijk in de buurt bij mij.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 11:06

Of het goed gaat durf ik je niet te beloven, het zou kunnen. Zoek in ieder geval naar een plek met veel ruimte zodat de paarden elkaar kunnen ontlopen, ruinen en merries gescheiden en een heel degelijke omheining. Jammer dat het nog niet gelukt is een plek voor hem te vinden.

Ik weet wel mensen met ijslanders bij jou in de buurt alleen niet precies hoe zij hun paarden hebben staan. Verder weet ik nog opfokstallen (ook ijslanders) in Friesland en het zuiden, allemaal best ver weg.

Wat ook zou kunnen is dat hij beter tot zijn recht komt met maar 1 ander paard. Iets om eventueel uit te proberen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:14

Gaaf dat je hem een 2e kan wilt geven. Tsja hij kan er ook niks aan doen.
Je kunt het eens bij vd AA proberen in Beek en Donk. Misschien dat ze daar iets met zijn probleem aan kunnen. Lenngard staat daar ten slotte ook op stal. Fokken veel hengsten op dus ervaring genoeg.
Zowizo een opfok zoeken met voldoende ruimte in de wei (friesland/groningen).
Heb je al contact gehad met van Bon.

Loki heeft een erg dominante kudde nodig die hem op zijn plek zet. Hij heeft nu geleerd de baas te zijn.
Hoe is hij met losgooien in een paddock t.o.v. jou? Ook zo dominant?

Hij heeft gewoon een rotjeugd gehad, bewijst maar weer hoe belangrijk een goed kudde is (geen veulen opfok, want veulens kunnen elkaar niks leren).
Waar in de buurt zoek je een andere stal/kudde?

Viv

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:22

Heel slim ik zou het zeker proberen hij verdient die kans laat hem maar eerst sociaal worden dan komt de rest vanzelf. Hij zal dan wel flink wat te voorduren krijgen (ook wonden) heb maar geen medelijden met hem hij MOET er doorheen. Ik zou zeker mensen bellen die Fjorden hebben.

Ik ben ook nog met een adresje bezig ik laatje dat ze snel mogelijk weten Party!!.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 14:30

tja ik vind het zo moeilijk he? Die stalhouder zeg maar, die zei net nog dat het toch helemaal geen zin heeft (het inscharen). Er zouden alleen maar erge ongelukken gebeuren en ik zou er niets mee op schieten.
die man fokt al heeeeeeel lang paarden en hij heeft veel verstand van paarden. Zou best kunnen dat ie gelijk heeft

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:45

Yep kan ik heel goed begrijpen je zou hem bijna zelf naar de slacht brengen voordat hij door nog meer handen gaat onnodig.

Wanneer moet hij wegzijn?? Zou mooi zijn als hij voorlopig op stal kon dan kanhij weinig aanrichten.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 14:49

Nog een weekje.....dan moet ie weg

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:49

Jeetje wat moeilijk joh. Kun je hem eventueel niet terugbrengen naar zijn vorige eigenaars? Wel sneu voor Loki, maar die mensen hebben jou opgezadeld met een asociaal paard, hoe leuk hij ook is!

Maar ik zou zeker contact proberen te leggen met de heer van Bon, misschien weet hij wel een oplossing.

Ik weet misschien ook nog wat, ga vanavond even zoeken... heb het hier niet bij de hand!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 14:55

ja ik heb gister de hele dag geprobeert te bellen, maar werd niet opgenomen. Toen heb ik een fax gestuurd met het hele verhaal. Nog geen reactie van van Bon.

Ik heb ook een email naar Staatsbosbeheer gestuurd.

Heb ook al wat opfokstallen gebeld, maar geen plek voor hem

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 09:23

De stalhouder zei dat het weinig zin heeft. Dat het wel 2 jaar kan duren voordat dat gedrag eruit is.
En een plekje om hem in te scharen is moeilijk te vinden

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 09:34

Wat moeilijk is dat zeg. Probeer je hem te helpen en nog een kans te geven, kun je hem niet kwijt en vertellen er mensen die je best wel vertrouwd aan je dat het waarschijnlijk toch hopeloos zal zijn. Kan me voorstellen dat het jou niet lekker zit. Ik kan je helaas verder ook niet helpen. Ik ken geen goed adres waar je het eens zou kunnen proberen. Wens je heel veel succes Shaienne!!! Kop op hoor!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 15:14

Natural Horsemanship !

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 15:22

Inderdaad Anke, ik zag laatst een documentaire over Parelli die een kudde wilde paarden temde om ze wat bloed af te kunnen nemen. Echt fantastisch hoe hij dat deed.

Bel Emiel Voest of zo iemand eens op en leg het verhaal aan hem voor. Misschien vind hij het wel een uitdaging om je met Loki te helpen.

Maarre je hebt dat dier trouwens toch niet gekocht om in de kudde te laten lopen. Ik snap wel dat je het graag wilt hoor, maar als het niet lukt dan kun je hem toch ook gewoon op stal zetten en hem alleen in een paddock of weitje houden. Met een dubbele afrastering bijvoorbeeld ertussen.

Ik heb ook een hengst die ik de eerste 6 jaar van zijn leven met andere paarden heb kunnen houden (inscharen en later samen met mijn ruin). Nu ik mijn ruin niet meer heb staat mijn paard alleen. Natuurlijk niet ideaal, maar het is nu even niet anders. Misschien komt er voor mijn hengst ooit wel weer gezelschap, maar dat gaat ook heel moeilijk worden in het begin.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:00

Oh wat super lief!
geweldig bericht, ookal weet je nog niet of dit het oplost natuurlijk!

Sorry eigenlijk heb ik weinig nuttigs te melden (ookal wil ik je graag helpen Verdrietig )
Maar ik vind het super dat je zo je best doet voor Loki! En ik vond dat dat best even gezegt mocht worden!!!
Succes ermee meid!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:01

Ik ben absoluut niet voor inscharen.
Maar als je zelf het beestje niet opgevoed krijgt is het wel een mogelijkheid. Maar het gedragsprobleem is dan nog niet opgelost.
Dus moet je hulp zoeken.....iemand die je paardje leert omgaan met zijn eigen gedrag en dat gedrag gaat veranderen: Natural horsemanship!
Succes