Verschil in vriendelijk bijten en kwaad/geërgerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Verschil in vriendelijk bijten en kwaad/geërgerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 20:50

Paarden kunnen op 2 manieren bijten: als vriendjes onder elkaar, of kwaad/geërgerd.
Hoe merk je nou of hij het boos of lief bedoeld? Ik krijg soms in 1 keer een hap (niet doorbijtend en het is gewoon *hap* en verder niets en het gebeurt echt op de onverwachtste momenten, maar meestal tijdens poetsen) Maar ik begrijp nooit of dat nou lief bedoeld is, of een beetje een geërgerde hap (als ze kwaad is bijt ze wel door neem ik aan). Kun je dat verschil zien of merken/voelen?
(ik straf tegenwoordig dan ook maar elke enigszins-bijtje af)

En Jasmijn krijgt nóg een rare gewoonte: constant duwen tijdens het poetsen, voor en na. En ze gaat ook net zo lang door tot ik er op reageer en soms doet ze het dan nog. En wel zo hard dat ik wel eens omval of echt naar achteren/voren word gduwd (ligt eraan hoe ik op dat moment sta Haha! ). Ik heb ook hierbij geen idee wat ze ermee bedoeld. Aandachttrekkerij? Verveling? Of wil ze de baas over me spelen? Ze blijft er altijd wel lief bij kijken, niet kwaad of iets dergelijks

Iemand ideeën?


SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:59

Meestal is gemeen bijten echt *snap!* dat effect, een gebit dat opelkaar klapt.
'Liefkozend' bijten is meer wat zachter, niet echt de tanden opelkaar.

Wat voor bijten het ook is, ik straf elk bijten genadeloos af, in mensen wordt niet gebeten, niet kwaad en niet lief, dat doe je maar bij je paardenvriendjes.

Maffick duwde ook vaak met zn hoofd, ik vond het dusdanig vervelend dat ik ook dat afstrafte, ik wordt niet aan de kant geduwd, ben je gek.
Soms was het aandachttrekkerij bij hem, soms verveling ( lang stilstaan voor het rijden tijdens poetsen o.i.d )
Wat het ook was, dat deden we dus mooi niet bij de baas Knipoog Haha!

Ook duwen doe je maar bij je vriendjes


casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:59

plotseling happen is geiiriteerd zijn,het vriendelijk beknabbelen kan je wel eens (per ongeluk)uitlokken met poetsen rond de schoft maar dan komt je pony ook langzaam bij je knabbelen.

het duwen tijdens poetsen is het tonen van geen respect voor jou!
heel soms duwen ze weleens naar je omdat ze rg graag willen dat je daar poetst/kriebelt.

dus strenger worden bij het poetsen,braaf is braaf,niet braaf is terechtwijzen met je stem ...

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:17

'Liefkozend' bijten is wat paarden bij elkaar doen om te kriebelen. Scheuken noem ik het. Vinden ze gezellig. Wij alleen niet, wij hebben een wat gevoeliger lijf! Ook al is het vriendelijk bedoelt, ik laat het nooit toe; hij moet leren om heel voorzichtig met mij te zijn. Dit soort dingen beginnen bij Rowan met 'frummelen' en aan m'n handen zitten en likken. Dat mag zolang de lippen op elkaar blijven; zodra het serieuzer word trek ik m'n handen weg en zeg ik 'nee'. Doe ik al vanaf het begin en hij is nu heel erg voorzichtig. Hij mag nu bijvoorbeeld - eerst niet - wel met z'n neus bij mijn gezicht komen, omdat ik hem vertrouw alleen te snuffelen.

Kwaadaardig bijten is echt *snap*! en meestal komt dat heel plotseling. Daarvoor krijgen ze van mij ongenadig hard op hun lazerij. Totdat ze inbinden, dan is het weer goed. Maar ik laat me onder geen voorwaarde bijten, al is het beest nog zo mishandelt/gevoelig/ziiielug...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:17

Ik heb Kawa geleerd dat hij mag kroelen met zijn lippen, maar de tandjes moeten thuis blijven. Lachen
En dat werkt perfect.
Dat heb ik ook bij andere paarden geleerd en dat snappen ze zo.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:37

Beide is verboden bij mij Lachen
Hij mag snuffelen, maar ook niet met z'n lippen.
Tervano heeft gauw z'n tandjes erbij nl. Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:01

Soms als je op een lekker plekje aan het poetsen bent, voelt dat voor een paard zoals liefkozen en groomen wat ze bij elkaar doen. Ik straf dat niet af: hallo! Het is paardentaal! En je kunt ze inderdaad leren het zachtjes te doen.

Jou van je plek duwen is een ander verhaal, je moet nooit aan de kant gaan voor een paard. Jij bent immers de baas!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:42

Haha, jouw paard speelt gewoon constant een spelletje met je, namelijk: wie is hier de leider...

Af en toe een klein hapje, is voor paarden ook een uitdaging tot spelen. Hapt de ander terug (meestal wanneer ze naar elkaars neus of benen happen) dan kan het spel beginnen.
Jij wil natuurlijk geen krachtspel aangaan met je paard, dus moet je zorgen dat hij direct door heeft dat hij niet van je kan winnen. Daar zijn nog verschillende mogelijkheden voor, maar in elk geval niet slaan!
1) als je het op tijd ziet aankomen (bijvoorbeeld hij wil in je arm happen) wapper dan ineens flink met je arm op en neer. Hij stoot zijn neus misschien tegen jouw arm, maar hij had dat zeker zien aankomen en ziet het echt niet als slaan, maar als een slimme actie van jou Lachen
2) wanneer hij wel gehapt heeft, kun je zijn hoofd een eind van je wegduwen, of hem helemaal een pas achteruit laten zetten (hij moet in elk geval wijken voor jou).

Jouw proberen van je plaats te duwen is ook duidelijk een dominantiespelletje. Laat je niet aan de kant duwen door hem, maar probeer hem voor te zijn en duw juist HEM een stap naar achteren wanneer hij te dichtbij komt. Wees hier ZEER consequent in! Iedere keer dat jij je laat wegduwen, ook ongemerkt tijdens het poetsen ofzo, verlies jij respect van je paard!

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 09:13

Calippo, jouw punt 2 bij bijten... wegduwen en een pas terug zetten..
Doe dat bv eens bij een jonge hengst, haha grappig ze duwt me weg...Nog een keer!
Hey tof ze duwt me weer weg, Nog een keer! aandacht,tof zeg.

Beter 1 keer knoeterhard dan een paar keer zachtjes

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:35

De hele lichaamstaal van een paard maakt mij wel duidelijk hoe een hap bedoelt is.
Yorghos hapt uit "genegenheid" met zijn lippen. Hij schuurt dan zeg maar met zijn bovenlip en maakt soms een happende beweging zonder tanden te gebruiken.
Onderzoekend gedrag gaat weer anders. Dan pakt hij het te onderzoeken voorwerp (mijn hand of een jas) tussen zijn lippen en bijt hij zachtjes om de stevigheid te testen. Maar altijd voorzichtig.
Een geërgerde uitval gaat snel. Dat is ook echt een uitval en niet speciaal gericht. Hij heeft dan ook zijn oren naar achteren of doet tegelijkertijd een stap opzij om weg te komen van datgene wat hem stoort of pijn doet.

Yorghos ken ik door en door, dus voor mij is het heel duidelijk wat de bedoeling is en of de fout ligt bij hem of bij mij. Ik denk dat dat voor ieder paard geldt als je je erin verdiept.

* To Belg, or not to Belg *

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:01

Als novia geirriteerd is en ze wil happen, zwipet ze eerst met haar staartje. dat is een waarschuwing.
Ook dreigt ze met haar hoofd.
Als je DAN nog niet door hebt dat ze het niet leuk vindt, dan hapt ze.
Maar ze hapt "in de lucht" zeg maar. Ze raakt je net niet.
Dit deed ze laatst nl, ze had wat buikpijn, en ik mocht NIET aan haar buik komen.
Dat liet ze me duidelijk merken!


@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:23

Yorghos schreef:
De hele lichaamstaal van een paard maakt mij wel duidelijk hoe een hap bedoelt is.
Yorghos hapt uit "genegenheid" met zijn lippen. Hij schuurt dan zeg maar met zijn bovenlip en maakt soms een happende beweging zonder tanden te gebruiken.
Onderzoekend gedrag gaat weer anders. Dan pakt hij het te onderzoeken voorwerp (mijn hand of een jas) tussen zijn lippen en bijt hij zachtjes om de stevigheid te testen. Maar altijd voorzichtig.
Een geërgerde uitval gaat snel. Dat is ook echt een uitval en niet speciaal gericht. Hij heeft dan ook zijn oren naar achteren of doet tegelijkertijd een stap opzij om weg te komen van datgene wat hem stoort of pijn doet.

Yorghos ken ik door en door, dus voor mij is het heel duidelijk wat de bedoeling is en of de fout ligt bij hem of bij mij. Ik denk dat dat voor ieder paard geldt als je je erin verdiept.


Ben het hier helemaal mee eens
Bij mij gaat het net zo met de paarden.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, mirriejj en 36 bezoekers