gemiddelde leeftijd kwpn-er

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zipper
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 07:18

Dat wil ik graag weten Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 08:10

Schrik niet: zes jaar.
Door de enorme veulensterfte.


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 08:40

Goh, haalt Wo het gemiddelde zeker op, met er 21 jaar... EN nog fit en pit zat!
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:34

dat zeggen ze allemaal ja, dat ze maar jong zijn. Maar zitten in deze cijfers dan ook de slachtveulens inbegrepen? Of betreft het echt alleen maar de sportpaarden? Ik ken zoveel paarden die ouder zijn.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:48

Het schijnt inderdaad op een jaar of 7 te zitten, omdat, naast veulensterfte, heel veel jonge parden het loodje moeten leggen omdat ze niet geschikt zijn voor hun sport-doel. Te jong begonnen met een te zware belasting; leve de Z-ruiters op hun 5 jarige Z-paarden......Tja, en dan worden die beestjes afgemaakt, voor de verzekering, want die sport-liefhebber wil natuurlijk wel weer het hele geinvesteerde bedrag terug hebben om een nieuw talentje aan te schaffen. Particuliere verkoop voor de recreatie schijnt dan toch niet een optie...

(voor de goede orde; niet iedere Z-ruiter heeft als doel een jong paard zo snel mogelijk naar de Z te rijden, ongeacht hoe het paard daaronder blijft... dit bericht is dan ook geen aanval op de echte liefhebbers die hun paard op nummer 1 zetten, en daarna de sport)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:13

de meeste Z ruiters investeren heel veel tijd in hun paard en ook werk en energie. Het is vast nooit hun bedoeling om die dieren snel te verslijten want dat zou zonde zijn van al die moeite die ze er voor gedaan hebben. Ik denk dat ze ook goed aanvoelen of ze wel of niet te hard gaan met hun paarden. Ik denk dat het gemiddelde omlaag wordt gehaald door de paarden die de 3 jarige leeftijd nog niet eens halen en waar de sport nog niet eens ooit mee beoefend is.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:24

En dan is er nog die categorie die er bij gebaadt is om een jong paard zo snel mogelijk in een bepaalde klasse te hebben lopen omdat dat goed voro de business is... hetzij dat het paard dan snel verhandelbaar is, hetzij dat de ruiter dan bekend komt te staan als een die het wel voor mekaar krijgt en dus meer paarden te rijden krijgt. De particulier steekt veel tijd en aandacht en liefde in zijn paard en koestert het naar een hoger niveau. toch, in de wereld van de harde dollars sneuvelt menig paard voortijdig.... Onderschat de aantallen niet.
Als paarden net aangereden voor de verkoop staan, en ze komen eens op de rontgenfoto, dan zit er heel vaak een bij waarvan de geleerden dan denken dat die toch niet goed is. Of een jong dier waarmee wel begonnen is, maar waarvan men achteraf moet constateren dat het toch niet helemaal goed was. Bij heel veel van die dieren is het economischer ze bij de verzekering aan te bieden dan ze te verkopen aan een minder betalende paardenvriend.

Er is een grote groep M en Z ruiters die wel verstandig met de dieren omgaan. Echter, die krijgen slechts een heel klein deel van de dieren door handen. De snelle ruiter 'doet' er veel meer per jaar, daar waar de liefhebber vele jaren met een paard doet. Dus al zou de snelle ruiter in de minderheid zijn, hij heeft invloed op een relatief groter aantal paarden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:52

Ik denk Desiree dat je gelijk hebt. Zes klinkt achterlijk jong, maar als er veel veulens sterven, tja...daarbij denk ik dat 1/3 van de paarden de vijf jaar niet haalt. Juist omdat je als ze jong zijn zovaak ongelukken hebt, bijv. in het land, met laden of vervoeren, de eerste keer naar buiten etc. etc. Dus dat de meesten het loodje leggen voordat ze de sport ingaan (dus niet door overbelasting, dat is meer indicdenteel. Niet dat het gebeurd, maar wel dat het tot sterfte leidt)

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:15

De gemiddelde leeftijd is 8 jaar, voor zover ik weet. De oorzaken hiervan zijn allemaal de revue gepasseert en het vervelende is dat iedereen gelijk heeft.
Elke reden die hierboven is aangeroerd, draagt eraan bij. het is niet het ene of het andere, maar allemaal.
En zolang als wij al die grote namen op een voetstuk blijven zetten, zal het ok zo blijven.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 19 bezoekers