andalusier en bijrijder

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

andalusier en bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 11:20

Hallo,

We hebben een Andalusier die ik graag door een (ervaren) wedstrijdamazone uit zou willen laten brengen op dressuurwedstrijden. Deze zondag komt een voormalig Z2-amazone hem bekijken. Ik heb vroeger ook wel eens paarden voor iemand anders gereden (terwijl die eigenaar er dan ook zelf op reed natuurlijk, dus niet dat je hem exclusief voor jezelf had) en wil graag van jullie weten hoe dat tegenwoordig gaat. Zijn de ervaringen goed? Kunnen bijrijder en eigenaar (die ook het paard blijft rijden) samen door 1 deur.

Mijn eerdere ervaringen zijn dat er altijd wel (onoverkomelijke) meningsverschillen zijn en ik hoor dat ook van een goede vriend van me. Echter, ik wil graag dat het paard lekker zijn kunnen laat zien op dressuurwedstrijden en momenteel hebben we het zelf te druk om dat te doen. Een professionele trainer beviel me vorig jaar ontzettend goed, maar dat is veel te duur om dat op lange termijn te handhaven, vandaar dat ik toch op zoek ben naar een bijrijder waarmee goede afspraken te maken valt en die zich daar ook aan houdt.

Groeten van Brigitte

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:06

Als je iemand vind die je vertrouwd en die beter rijd dan je zelf of even goed, zou ik zeggen waarom niet.. Al heb ik daar geen ervaring mee..en om eerlijk te zijn zou ik het niet graag willen Knipoog
Ik heb het eens overweegd om iemand te nemen op mijne voregere ruin door privee omstandigheden (had een duur apartement in Brussel en stond er ineens alleen voor en voor een pensioen van mijn paard, dat was monsterlijk duur)..maar..niemand gevonden omdat het een te moeilijk paard is-wel ook nie echt gezocht...uiteindelijk heb ik het toch zo kunnen reden..Nu heb ik een leuke vriend gevonden en staanz ethuis en heb ik er een bij, in totaal hebben we er 4. Wij rijden er alleen maar op..Er zijn er al komen vragen om te komen rijden op de ruin maar zie dat nie zo zitten Knipoog..ik zou dan nie alleen iemand moeten vinden die heel goed gevorderd is maar ook met wie het klikt...das het nadeel van zo paarden hé
Anders heb ik vroeger nogal paarden bereden van eigenaars omdat ze in dressuur moesten vorderen of omdat ze bang waren buiten..en dat is meestal mee gevallen maar er ontsaan toch meeningsverschillen en soms is het niet gemakkelijk Knipoog
Ik hoop dat je blij zult zijn en dat je iemand goed gevonden hebt Knipoog

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 12:14

komt me allemaal bekend voor...bedankt voor de reactie.
Je zou toch zeggen dat 'waar een wil is, is een weg'...groeten!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:20

IK heb ook een Andalusier (niet dat dat veel verschil uitmaakt voor het bijrijderschap), en ook een bijrijder. Ik heb echter geen bijrijder uit tijdsgebrek, maar omdat ik zo het pensiongeld delen kan (zoals Cinv hierboven dus beschreef).

Ik heb wel eerst een aantal mensen laten proberen voor ik beslist heb wie nu mijn definitieve bijrijder zou zijn, en dan de uiteindelijke persoon die ik gekozen had, nog eens een maand op proef genomen.

Voor mij was het erg belangrijk dat mijn bijrijder een zachte hand had (wegens gevoeligheid paard), en toch erg consequent was (wegens hengst). Plus ik moet ook op hem (het is nl een hij geworden;)) kunnen rekenen wat betreft buitenzetten, binnenhalen enz. omdat ik het heel erg belangrijk vind dat een paard elke dag een paar uur buitenkomt.
Ervaring was ook een pré, omdat dat bij een hengst toch ook zijn voordelen biedt (hij probeert je nogal eens uit).

Omdat ik ook veel tijd heb, ga ik wel vaak kijken als hij mijn paard traint, en als er dan wat is dat mij niet aanstaat, dan probeer ik dat zo subtiel mogelijk aan te brengen. En hij houdt daar dan ook rekening mee.

Ik ben wel steeds van mening: ik ben de eigenaar, dus ik beslis nog altijd in laatste instantie hoe en wat, maar er wordt wel naar elkaar geluisterd, en ruzie of slechte gevoelens zijn er denk ik nog niet geweest (is ook handiger met een jongen, die miepen niet zo snel over iets, haha Haha!).

Qua rijstijl komen wij denk ik ook wel goed overeen, ik heb hem ook uitgelegd hoe ik rijd, en ik zie toch dat hij het ongeveer hetzelfde doet. Qua niveau zitten we denk ik ook op dezelfde lijn, maar ik probeer zijn "knopjes" wat meer uit dan mijn bijrijder, maar dat is denk ik ook logisch, omdat het niet je eigen paard is.

Dus geen slecht woord over mijn bijrijder (hij zit sinds kort ook op Bokt, dus hoe zou ik durven Tong uitsteken), hoewel het altijd leuker is om je paard helemaal alleen voor jezelf te hebben. Maar ik ben dus erg tevreden!

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:01

Héhéhé..ja opassen hé Idrake Knipoog
Ja dat is leuk zo iemand vinden als je iemand zoekt ..
Is dat voor de winter oof ga hij blijven rijden als hij bij u staat Licorke?...wanneer verhusi je hem bij u eigenlijk?
Zo zou ik het ook aanpaken gelijk Idra dan.
Succès en laat maar iets weten, ja dat was wat ik bedoelde hum ..

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:22

Licor komt vanaf april terug naar mij. Normaal is het dan de bedoeling dat ik hem weer helemaal zelf rijd, maar als ik eens geen tijd/zin heb, ga ik mijn bijrijder zeker opbellen, ook heel handig als ik op vakantie wil, trouwens Knipoog

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:40

Ja hein..!! Ik heb geluk dat de pa van Stef alles doet als ik niet kan ,-)