paard wil geen druk nemen op buitenteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

paard wil geen druk nemen op buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 13:00

he allemaal ik heb ff een probleempje

Mijn paard wil linksom weinig druk nemen op de buitenteugel. Nu heb ik er in de meeste oefeningen geen probleem mee om die druk oop te zoeken (travers. SB etc), maar nu ik dus wil gaan appuyeren gaat het fout. Zodra ik hem na het rechtstellen schoudervoorzet en mijn appuyement inzet. neemt hij stelling naar rechts ipv naar links en laat hij de linkerteugels los.
Ik heb geprobeerd om meer mijn L. been eraan te houden maar dat helpt niet. Rechtsom gaat het prima

Wie heeft er tips???
Verward


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:42

Ben westernruiter, dus kan je daar niet mee helpen.
Het eerste wat me te binnen schiet is: tandarts?

Je suis Charlie.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:44

das ook het eerste wat mij te binnen schiet!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:54

Ik denk dat je dan zelf druk aan moet nemen op die buitenteugel, en als het paard daardoor met stelling naar buiten gaat lopen, moet je dat maar voor lief nemen. Als je hem in die buiging naar buiten toch nageeflijk kunt krijgen, dan kun je eens proberen links erbij te pakken. Ik vermoed ook dat het paard links te veel druk heeft, of heb ik dat mis?

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:56

stapje terug naar de basis
Voorwaarde is altijd gelijke druk op 2 teugels.
Pas als dat weer bevestigt is kun je verder.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 17:08

gelijke druk op twee teugels is echt geen probleem, verder is het denk ik net op te lossen door zelf dan mijn binnneteugel te pakken.
Tandarts is niet nodig en verddr is het paard kerngezond, het is echt een kwestie dat hij contrastelling neemt en gewoon ontiegelijk wendbaar is. Wie heeft wel een goede oplossing voor mijn appuyement probleem???


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:11

Als gelijke druk op 2 teugels geen probleem is dan snap ik je vraag niet helemaal.

bimo
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:23

Heb je al weer wedstrijd gereden na 4-1-2004? Ik was daar ook. 2x 1e in de M2. Ik kan zo niet zeggen wat je probleem is hoor, zou hem een keertje moeten zien lopen. groetjes

YES "Z"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:34

Ik denk als ik het zo lees (beschrijving is beetje summier) dat je paard gewoon scheef is. Als je namelijk "oefeningen moet gaan rijden om druk op te zoeken" dan zitten er naar mijn bescheiden mening nog een paar flinke hiaten in je basisopleiding en die kom je dus het hardste tegen in je appuyement.

Ik denk dat je, naast het werken naar een echt rechtgericht paard, heel erg goed moet werken aan het kunnen sturen van de schouders. Je moet de schouder heel makkeliijk heen en weer kunnen plaatsen. Bij een appuyement moet je nl de schouder naar buiten kunnen verplaatsen terwijl het hele paard naar binnen komt.

Als het probleem echt alleen voortkomt uit zich aan de oefening onttrekken zou ik het mooi rijden maar even laten varen voor effectief rijden: al plaats je je handen compleet over de manenkam naar recht, hij moet en zal naar links gesteld blijven. Maar ik ben er van overtuigd dat je gewoon in je basisafrichting nog flink tekort schiet en dat je de oplossing daar moet zoeken.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:59

Zep schreef:
Bij een appuyement moet je nl de schouder naar buiten kunnen verplaatsen terwijl het hele paard naar binnen komt.



Het naar buiten verplaatsen van de schouder tijdens een appuyement terwijl de rest naar binnen klopt volgens mij niet. Lijkt meer de travers-richting op te gaan op die manier. Of begrijp ik je verkeerd Scheve mond ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:07

ik had er eigenlijk ahw bij moeten zetten. Het gehele paard komt nl naar binnen, niet alleen de achterhand. Maar het paard hierboven onttrekt zich dus aan de buiging door zijn schouder naar binnen te plaatsen, die moet je dus naar buiten kunnen brengen terwijl je gelijkertijd het gehele paard meeneemt naar binnen. Gevoelsverhaal.

Travers en appuyeren liggen qua beweging overigens heel dicht bij elkaar, in het Zweeds is het zelfs hetzelfde woord.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:30

orsini schreef:
Wie heeft wel een goede oplossing voor mijn appuyement probleem???


Zo! Hallo, ben JIJ ff lekker aan het kattekoppen!!

Ik geloof dat de mensen hier een heel goed antwoord hebben gegeven op wat je vraagt, dus.....

Misschien is het maar beter als ik ...... Lips are sealed

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 12:24

bedoelde het niet kattig hoor, ben blij dat ik reackties krijg, alleen zou ik nooit een probleem hier neerzetten over rijtechnisch als ik niet zeker wist dat het niet komt door een medisch probleem zoals gebit of rug. Vandaar dat ik dat er even later heb bijgezet. Ik doelde nl meer naar technische oplossingen en niet naar ideeen als medisch probleem.
Misschien verkeerd over gekomen


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 12:26

om eventjes terug te komen op die schouder...tijdens het appuyeren moet de schouder toch voor de achterhand blijven?? (de kant die je opgaat) Zep wat bedoel je precies als je zegt dat ik die schouder dan naar buiten moet plaatsen?? Is dat puur tijdelijk om dan die druk op te zoeken, heb nl het idee dat hij dan alleen nog maar meer de verkeerde kant op buigt en stelling zal nemen.
Kan je het please ff uitleggen???


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:35

orsini"]
om eventjes terug te komen op die schouder...tijdens het appuyeren moet de schouder toch voor de achterhand blijven?? (de kant die je opgaat)
[/quote]
bij appuyeren moet net als bij schouder voor, de schouder VOOR de achterhand komen ja. Dat doe je o.a. door te begrenzen met de buitenteugel. Maar ja, als je paard daar geen druk op wil nemen, dan lijkt mij dat moeilijk.

[quote="orsini"]
gelijke druk op twee teugels is echt geen probleem, verder is het denk ik net op te lossen door zelf dan mijn binnneteugel te pakken.
[/quote]
En je zei dat het paard buiten geen druk aan nam?

[quote="orsini schreef:
Zep wat bedoel je precies als je zegt dat ik die schouder dan naar buiten moet plaatsen?? Is dat puur tijdelijk om dan die druk op te zoeken, heb nl het idee dat hij dan alleen nog maar meer de verkeerde kant op buigt en stelling zal nemen.
Kan je het please ff uitleggen???

Laat hem maar lekker de verkeerde kant op buigen, maar hij moet dat bit daar aannemen. De tip van Zep is dus heel goed. Daarbij kun je met je binnenbeen nog wat aandrijven om daarmee de druk aan de buitenkant nog wat te verhogen. Binnenteugel licht houden.

De hond is de betere mens

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:57

Ook een fijne oefening is op de binnenhoefslag rijden met aan de binnenkant de hand waarop hij geen druk wil pakken en dan naar buiten stellen. Eigenlijk wat Zep en Desiree hierboven ook al zeiden. Naar buiten buigen maar niet naar buiten laten vallen, je zult al snel merken dat je meer druk gaat krijgen op je binnenteugel. Zo kun je ook rustig door je wendingen rijden, of zelfs op een volte proberen (vergt wat meer oefening).... Succes!

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 12:42

Desiree"]
[quote="orsini schreef:
gelijke druk op twee teugels is echt geen probleem, verder is het denk ik net op te lossen door zelf dan mijn binnneteugel te pakken.

En je zei dat het paard buiten geen druk aan nam?
.
[/quote]

misschien iet helemaal duideijk gezegd, maar in de rechte lijnen neemt hij wel gelijke druk over twee teugels. Bij Schouderbinnenwaarts en travers neemt hij ook gewoon druk op de buitenteugels. Alleen met appuyeren linksom doet hij het niet.

Thanx Haha! verder voor de info. Ik zal eens proberen om hem dus de andere kanti nte stellen met appuyeren. Als ik het goed heb begrepen is hij dan dus eigenlijk ff contragesteld puur om de druk op te zoeken toch??

hoop dat het lukt


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:56

Lijkt mij ook de beste oplossing. Als dat goed gaat kun je de stelling afwisselen van links naar rechts, bijvoorbeeld om de 3 passen in het appuyeren linkerstelling, daarna rechterstelling enz.

~Turbohoof Solutions ~

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:41

contrastelling wordt juist vaak gebruikt om de druk op te zoeken of een paard na te laten geven. Is heel normaal hoor. Je moet er zelf misschiein aan wennen omdat we geindoctrineerd zijn met het feit dat stelling naar buiten vies is. Maar dat is niet zo hoor.

De hond is de betere mens

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 08:50

ok thanx, hoorde net dat bimo hier op bokt wel een keertje wil komem kijken om te helpen. Echt supertof!!!!!


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dewii, NorwayFjord, onpaard en 10 bezoekers