Waarom bokt paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerelMaestro

Berichten: 68
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Noordwijk

Waarom bokt paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 22:52

Mijn verzorgpaard die bokt. Hij blijft gewoon bokken tot ik er af val..
Ik ben er niet afgevallen maar heb hem tussen ze oren een mep verkocht en toen stopte hij. Maar hoe kan ik ervoor zorgen datie niet gaat bokken?

xx merel

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:59

Ten eerste denk ik dat dit meer een bericht is voor Rijtechnische problemen.

Als je paard bokt is het naar mijn idee niet zo handig om hem een mep tussen z'n oren te verkopen, dat is meer een uiterst middel en dan meestal bij steigeren. Als jij merkt dat je paard wil gaan bokken is het belangrijk dat je z'n hoofd omhoog houdt, dan kan hij namelijk (bijna) niet bokken.

Pouskinlover
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-01-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:03

Tussen de oren meppen is misschien in het begin een goede remedie maar op de lange duur werkt dit niet meer. Bv. Ik ken een pony die verschrikkelijk bokt in de linkergalop. Hij blokkeert gewoon. In het begin zijn ze met dit probleem slecht omgegaan en daardoor luistert hij nu (bijna) alleen meer naar de zweep.
Maar waarom jouw paard bokt kan verschillende oorzaken hebben. Last van het zadel, misschien per ongeluk een tik van de zweep, een vlieg die op zijn buik zat, een paard dat te dichtbij kwam,.....
Probeer de oorzaak te vinden en kijk ook wanneer ie bokt. Bv. in de rechter-linkergalop? Bij het aanspringen?
Zo kan je de oorzaak opsporen en als het niet ophoudt zou ik de veearts es roepen (misschien rugproblemen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:12

als die wil bokken, benen erin en drijven. waarom hij bokt?? Slecht passend zadel, hij zit niet lekker in zijn vel, kan veel zijn
Veel suc6

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:48

Tussen de oren meppen is nooit een goede remedie, daar zit namelijk een botje wat relatief snel kan breken (vergelijkbaar met de slaap bij mensen)...
Eerst maar eens uitzoeken waarom ie bokt.
Slecht zadel?
Zere mond?
Zere rug?
Energie teveel?
Voer teveel?
Angst?
etc etc etc

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:50

Ik verplaats het even naar RT Lachen.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 01:45

Het zijn precies dezelfde klachten als ik heb(had) met mijn paard.
Het bleek dus in haar rug te zitten.
probeer eens uit wat ze doet als je met je knokkels zachtjes langs haar ruggegraad wrijft???
trekt ze hierop de rug in, weet je dat het gevoelig is.
Een niet goed passend zadel kan de oorzaak uiteraard ook zijn.
Maar idd, waar je bij zulk gedrag vaak niet aan denkt, het kan ook in haar mond zitten.
Word het paard geregelt(minstens 1 keer per jaar) bekeken door een goede tandarts???
Het kunnen haken zijn of andere tandgebreken.
Sluit eerst de lichamelijk zaken uit voor je haar teveel op haar donder geeft.
Ik hoop dat je de oorzaak kunt achterhalen ,want dan pas kan je er wat aan doen.
Succes ermee.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:51

Misschien als je je hulpen te abrupt geeft dat hij er dan mee in verzet gaat probeer anders de hulpen meer voor te bereiden vaak is dit een schik actie wat zo door kan gaan en door gaat me een spelletje als het langer blijft voordoen zou ik even naar het zadeltje en de rug laten kijken

succes

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:28

Vaak is een zere rug toch echt de oorzaak, hoeft niet perse gelijk iets ergs te zijn, het kan ook komen doordat je verzorgpaard zijn rug teveel vast houdt. En dan moet je dus eerst daar aan gaan werken. Zorg dat je hem goed voor je been houdt, en hem lekker los rijdt dmv veel voltes, wendingen, overgangen, etc.
Mijn verzorgpony werd ook uitgemaakt voor rotbok omdat ze zo bokte, de bokken waren goed uit te zitten maar het is gewoon erg vervelend als ze zo onder het werk uit proberen te komen. Het was er niet uit te meppen, ze bleef gewoon doorgaan. Dierenarts kon niets vinden, en uiteindelijk bleek ze gewoon haar rug zó vast te houden dat ze niet meer normaal kon galloperen. Ik had haar zelf hartstikke vast gereden en ben weer helemaal opnieuw begonnen. Nu ze weer wat losser is bokt ze bijna nooit meer, ze staakt af en toe met de linkergallop maar die is ook erg moeilijk, ik kan op de een of andere manier zelf ook niet goed ontspannen in de linkergallop. Scheve mond

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:02

Ik ga mee met de anderen: zeker als je verzorgpaard maar blijft bokken, kan het heel goed zijn dat er iets niet goed zit en/of dat hij pijn heeft. Dit moet je altijd eerst zien te achterhalen en vervolgens een oplossing voor het probleem vinden.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:22

Op het hoofd slaan is NOOIT goed trouwens. Je maakt je paard er kopschuw mee en angstig voor hetgeen op zijn rug zit. Klinkt als een lichamelijk probleem.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:47

Als ik voel dat ik opstap en zijn rug bolt een beetje, dan rijd ik tien minuten met zn snufferd in de lucht, zodat hij niet zn kop tussen zn benen doet, en mij het zand van dichtbij laat zien.

En als het hem dan toch lukt, trek in zn kop vantussen zn benen, en geef ik een flinke peut gas.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:50

bubbels schreef:
Op het hoofd slaan is NOOIT goed trouwens. Je maakt je paard er kopschuw mee en angstig voor hetgeen op zijn rug zit. Klinkt als een lichamelijk probleem.


Nou, mn paard heeft al zovaak zn kop gestoten aan de staldeur, en die is volgens mij niet kopschuw te krijgen Haha!

Maar van 1 tik op hun hoofd worden ze niet kopschuw.
Ik was een keer aan het buitenrijden, en toen begon hij opeens te steigeren en hij hield niet meer op, toen heb ik ook gewoon met een zweep op zn kop getikt.
Dan denken ze dat er iets boven hun hoofd zit, en durven ze niet meer te steigeren.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:43

Als je paard vaak bokt ga je eerst kijken wat er fout gaat;
Eerst kijken of je paard medisch in orde is en of het tuig goed past.
Ook teveel voer kan een oorzaak zijn.
Staat het paard de hele dag op stal? Dan kun je hem beter even losgooien voordat je gaat rijden zodat hij zijn energie kwijt kan.

Als dat het niet is is het een kwastie vaan aanpakken.
Als mijn pony bokt krijgt hij een flinke tik op zn kont, net zolang tot hij ophoud en ik ben altijd degene die het laatste mept, niet hij!
Waarom je op zijn hoofd slaat vind ik echt raar?! Bij stijgeren klinkt het lochisch, maar bij bokken?
En het allerbelangrijkste, wat vind de eigenaar ervan, hoe vind hij/zij dat je het op moet lossen?

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:17

Wat ik me ook afvraag, is of je verzorgpaard het bij anderen ook doet? Want als hij het alleen bij jou doet, ligt het aan jou, als hij het bij iedereen doet, is de kans groot dat het probleem bij hem ligt.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:14

Angeliek"]
[quote="bubbels schreef:
Op het hoofd slaan is NOOIT goed trouwens. Je maakt je paard er kopschuw mee en angstig voor hetgeen op zijn rug zit. Klinkt als een lichamelijk probleem.


Nou, mn paard heeft al zovaak zn kop gestoten aan de staldeur, en die is volgens mij niet kopschuw te krijgen Haha!

Maar van 1 tik op hun hoofd worden ze niet kopschuw.
Ik was een keer aan het buitenrijden, en toen begon hij opeens te steigeren en hij hield niet meer op, toen heb ik ook gewoon met een zweep op zn kop getikt.
Dan denken ze dat er iets boven hun hoofd zit, en durven ze niet meer te steigeren.
[/quote]

Je kan er ook voor zorgen dat je paard niet steigert. Cool En kopschuw worden ze niet van hun eigen lompigheid hoor, maar door mensen die denken dat ze hun paard de baas zijn als ze hun paard tikken op hun kop geven.

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:19

mijn paard heeft het ook! Boos! maar ik heb m inmiddels al verkocht want je kreeg het er niet meer uit ( veel meegemaakt vroeger) maar wat ik deed was als ik aansprong in de galop dan ging ik een heel klein stukje galoperen en gelijk weer terug nemen voordat ie gebokt heeft en dan heel overdreven belonen zodat hij weet dat hij niet hoeft te bokken! als je hem slaat en hij blijft doorbokken ( iedere keer met ryden) kun je hem beter niet meer slaan want dan licht het waaschijnlijk ergen anders aan: zadel enz... veel succes en ik hoop dat het goed komt

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:03

Angeliek"]
[quote="bubbels schreef:
Op het hoofd slaan is NOOIT goed trouwens. Je maakt je paard er kopschuw mee en angstig voor hetgeen op zijn rug zit. Klinkt als een lichamelijk probleem.


Nou, mn paard heeft al zovaak zn kop gestoten aan de staldeur, en die is volgens mij niet kopschuw te krijgen Haha!

Maar van 1 tik op hun hoofd worden ze niet kopschuw.
Ik was een keer aan het buitenrijden, en toen begon hij opeens te steigeren en hij hield niet meer op, toen heb ik ook gewoon met een zweep op zn kop getikt.
Dan denken ze dat er iets boven hun hoofd zit, en durven ze niet meer te steigeren.

Je kan er ook voor zorgen dat je paard niet steigert. Cool En kopschuw worden ze niet van hun eigen lompigheid hoor, maar door mensen die denken dat ze hun paard de baas zijn als ze hun paard tikken op hun kop geven.
[/quote]

Bijv: Je bent aan het buitenrijden, en hij wil ergens niet langs.
En jij geeft been zodat hij erlangs gaat.
Hij protesteerd en jij geeft meer been.
Je paard wil gaan steigeren.
Omdraaien, of gewoon erdoorheen bijten en hem bevelen erlangs te gaan, maar hij blijft steigeren.
Wat doe jij dan? Hem met de zweep een tik op zn kop geven, of omdraaien, maar dan kan je niet meer buitenrijden, want dan zou hij NOOIT meer langs die plek gaan, en het ook op meerdere plekken proberen. Nou dan tik ik hem het liefst even op zn kop.Ookal vinden sommige mensen hier dat zielig, hij zou er toch lang moeten, want ik draai nooit om en laat hem winnen. En ik denk niet dat ze dan al kopschuw worden, daar heb je wel meer voor nodig.

maartje538
Berichten: 92
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: herkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:53

Het enigste wat ik je kan megeven als je paard geen reden heeft om te bokken is voorwaarts oplossen. Dus hoofd omhooghouden en benen geven. Dus niet gaan zitten schoppen dat kan nammelijk weer afrechtswerken.[/b]

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:12

Angeliek schreef:

Bijv: Je bent aan het buitenrijden, en hij wil ergens niet langs.
En jij geeft been zodat hij erlangs gaat.
Hij protesteerd en jij geeft meer been.
Je paard wil gaan steigeren.
Omdraaien, of gewoon erdoorheen bijten en hem bevelen erlangs te gaan, maar hij blijft steigeren.
Wat doe jij dan? Hem met de zweep een tik op zn kop geven, of omdraaien, maar dan kan je niet meer buitenrijden, want dan zou hij NOOIT meer langs die plek gaan, en het ook op meerdere plekken proberen. Nou dan tik ik hem het liefst even op zn kop.Ookal vinden sommige mensen hier dat zielig, hij zou er toch lang moeten, want ik draai nooit om en laat hem winnen. En ik denk niet dat ze dan al kopschuw worden, daar heb je wel meer voor nodig.


Je kan ook afstappen en er met hem langslopen, hem er achterwaarts langszetten, een stukje terugrijden en er opnieuw langs rijden. En als je paard je goed vertrouwd doet ie überhaubt niet zo moeilijk.