Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 17:04

Wie heeft er ervaring met NH? Doen jullie dat volgens een bepaalde methode (Voest, Parelli e.d.) of op je eigen manier? Merk je echt verschil in je paard, ook in de dagelijkse omgang, het rijden enz?


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 17:10

Dit heb ik eens geschreven over N.H

Natural Horsemanship

Vraag aan verschillende paardenmensen wat dit is en je zult verschillende antwoorden krijgen. De
meeste antwoorden zullen neerkomen op 'paardvriendelijk omgaan met je paard' De volgende vraag
is dan natuurlijk; "maar wat is dat dan, paardvriendelijk omgaan met je paard". Je hoort dan kreten
als: Je verdiepen in de leefwijze en gedachten gang van het paard, of woorden als respect en
vertrouwen.

De laatste jaren is N.H een hype. Iedereen wil opeens 'anders' omgaan met het paard. Maar is dat wel
zo paardvriendelijk. Vanuit het paard gezien eigenlijk niet. Een paard heeft behoefte aan leiderschap,
duidelijkheid en grenzen stellen. Het 'anders' omgaan met je paard schept juist onduidelijkheid.

Dan zijn er die mensen die met een lang teugeltje gaan rijden en niet teveel vragen van het paard.
Het paard zou dan gelukkig zijn. Niets is minder waar. Het paard is niet gemaakt om ons te dragen.
Dus als je dan toch op zijn rug klimt moet je hem ook zo trainen dat hij zijn werk aan kan. Je leert een
paard ander lopen met een gewicht op zijn rug. Je moet zijn spieren sterker maken en het
allerbelangrijkste altijd de controle bewaren.

Maar wat is nu het meest 'natuurlijk'. Is het beter om met zadel te rijden of zonder…rijden met bit of
zonder…rijden met lange teugel of op maat…longeerzweep of alleen een touw. En dan zijn er nog al
die methodes en evenveel boeken, videobanden of 'paardenfluisteraars'. Je zou door de bomen het
bos niet meer zien. Laat je niet verleiden door anderen. Luister naar jezelf en luister naar anderen.
Leer ervan en onthoud wat voor jou van toepassing is. Ben je een echte dressuurruiter en zie je het
niet om met een lang teugeltje te gaan rijden…. Dan kunnen toch de N.H methodes ook voor jou
leerzaam zijn. Ze geven je een andere kijk op de dingen. D


Ik gebruik dus verschillende methodes. heb een clinic van Emiel voest meegemaakt en heb beide boeken. Erg leerzaam. ook Centred riding spreekt me heel erg aan. Ik denk dat je niet volgens een methode moet rijden. Ik zie het zo

je moet rijden(omgaan metpaarden) zien als een gereedsschapskist. Van veel trainers krijg je gereedschap aangeboden. Ook uit boeken krijg je gereedschap. dat stop je allemaal in je koffer en je haalt eruit wat je op dat moment het beste kan gebruiken. Zo ontwikkel je een eigen stijl die prima bij jou en je paard past.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 10:09

Ik ben het helemaal eens met Heike dat je je eigen stijl moet ontwikkelen! Ik zie NH zo dat je anders omgaat met je paard. En dan in die zin dat je met hem/ haar communiceert op zijn/ haar manier. Want het is immers voor een paard moeilijker om ons te begrijpen (we praten en communiceren niet op zijn 'paards') dan dat wij ons verdiepen in hun manier van leven en onderlinge communicatie. Je moet voor je paard een leiderdier zijn zodat hij/ zij volledig op je kan vertrouwen!

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 11:31

idd ben het ook helemaal met heike eens
iedereen doet het anders.
ik heb nog wel het meeste aan Voest gehad, maar ja smaken verschillen Knipoog
groetjes tamara

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 12:21

Ik heb clinic van voest gezien, boek van hempfling (+ video gezien en die van monty roberts) en tteam van linda tellington jones.. Ik heb gewoon zelf een beetje mn eigen conclussies eruit getrokken en dat gebruik ik nu..
Sommige dingen wat ik gelezen en gezien heb ben ik het niet mee eens.. maar ik vind het heel leuk om deze manieren van omgaan met paarden te gebruiken bij die van jezelf..
Ik ben zelf wel wat anders na gaan denken.. maar gebruik zelf niet 1 bepaalde methode..

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 14:31

ikzelf pak ook van alles wat. Het ligt me helemaal aan de situatie wat het beste uitkomt.

Niets zo charmant als een paard in her land.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 23:34

Ik heb ook mijn eigen stijl ontwikkeld in de loop der jaren en ik ben wel blij dat bij een hoop mensen de ogen zijn geopend ten opzichte van hun omgang en behandeling van paarden.
Men krijg meer respect voor het wezen dat paard heet en het wordt minder gezien als gebruiksvoorwerp,alhoewel nog lang niet iedereen er voor openstaat.
Groetjes Smousje. Knipoog

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 13:37

Zo denk ik er inderdaad ook over. Het gaat mij er niet om om alles precies zo te doen als een of andere goeroe, maar wel om met mijn paard om te gaan op een eerlijke manier die het paard ook begrijpt. Ik ben zelf tegen allerlei dwangmiddelen, probeer het liever vanuit rust en vertrouwen op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:38

Heeeeej ik wist niet dat jij daar ook interesse in had. Heb je er ook al wat ervaring mee? Zo niet, dan kan ik evt. Milena wel even laten staan tot je er bent vanmiddag, en wat laten zien; kun je het zelf ook proberen als je wilt!

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 13:48

Ik heb met mijn verzorgpaardje wel wat 'gerommeld', en er ook veel over gelezen. Ik was eigenlijk van plan om er nu met mijn eigen paardje serieus mee te beginnen. Ik vind het in ieder geval wel leuk om te kijken, dus als je haar wil laten staan? Ik zie je zo wel.

Sorry, beetje OT.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:52

OT back; okido, dan ga ik nu Leonardo even rijden, en dan nemen we Mileen straks samen wel te grazen }> (of zij ons natuurlijk... *LOL* )

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:11

Ook ik gebruik niet 1 methode, van alles wat, pak wat het beste bij jou en je paardje past.
Het is geen wondermiddel en werkt niet binnen een dag, geef niet op bij de eerste tegenslag, ook niet bij de tiende...maar bewaar je geduld en uiteindelijk... das een goeie vraag want zover ben ik nog niet! Maar dat het een fijne manier van omgaan is is voor mij overduidelijk!! En nut heeft het, zeer zeker weten!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 17:35

Hai miran, las dat je in Gent woont.
Wil je meer info over NH bij jou in de buurt , laat maar ff horen.
Woon zelf in Arnhem.

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-01 21:48

Hoi Ton

Ik woon in Alphen a/d Rijn, maar die Haflinger moest terug naar Gendt. Voor mij een heel end uit de buurt dus!

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 12:23

Hai Miran,
Had ik ff verkeerd begrepen dus Boos!
Wat NH betrefd, werken we hier volgens methodes van Klau Ferdinant Hämpfling, en Sally Swift.
Van Centered Riding hebben mijn vrouw en kids, inmiddels diverse cursussen gedaan.

Groetjes Ton

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:07

Volg je gevoel, volg je hart
(genoeg gezegt toch?)

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 17:19

ik vond Centered Riding een heel erg goed boek, het heeft veel aan mijn houding bij gedragen

I love Kyra+Arabe( miss you 4-ever)!
dag lieve aap ik hoop dat je een leuke eigenaar krijgt met een lekker stuk land......

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 19:54

Ik heb Centered Riding les van Vanda Oosterhuis, ken de 7 games van Parelli, waarvan we 1 tot 5 heel goed beheersen en 6 en 7 wat meer oefening nodig hebben zo nu en dan *LOL*
Heb een 4-daagse cursus bij Voest gedaan, doe het loswerken weleens op die wijze, heb in totaal 2x met een touwhalster gereden... Lachen
Rij verder dressuur, af en toe een buitenrit en heb de bedoeling om op wat later moment voor de afwisseling te springen (maar niet hoog ofzo Lachen )..

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:49

Natural Horsemanship? ach, what's in a name. Binnen de NVVR doen we altijd aan paardvriendelijke omgang, al vijftien jaar.
NH is niet mer dan op een handige, commerciele manier inspringen op de onzekerheid van mensen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:54

Ik zie het meer als een afwisseling van de dagelijkse routine Lachen Gewoon leuk

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 21:00

Zie ik toch niet helemaal zo. Er zijn natuurlijk een boel dingen die je "erbij" kunt doen, maar eigenlijk is NH een manier van opvoeden, van leven bijna. Niet dat het zo moeilijk is of zo, eigenlijk stelt het allemaal niet zo veel voor. De truc zit hem in de kleine dingen.
Voor de mensen die het willen weten, die moeten maar eens aankomen, kan ik laten zien hoe simpel het eigenlijk is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 21:23

Ja dat begrijp ik, ikke, zo bedoel ik het niet.
Ik bedoel dat de specifieke oefeningen, waarmee je aantal zaken meestal bevestigd of niet bevestigd ziet...een afwisseling is. IMO gebruik je de meeste dingen al in de omgang en ben je er op die momenten echter bewuster mee bezig Lachen
Verder zie ik het niet zo dat het een manier van opvoeden is, behalve dan als het om opvoeden van de persoon gaat die vervolgens weet waarom het paard iets wel/niet accepteerd/doet, whatever Lachen
IMO is er niemand meer NH dan het paard zelf,
(Natural Horse) verder voed ik mijn paard en kinderen vaak op dezelfde manier op...tot mijn verbazing luisterd mijn paard beter *LOL*

Ik bedoel dus niet dat je in de normale routine anders bent dan NH maar, dat bv het loswerken met touw etc. de afwisseling betreft.
Ik werk met longeren ook met drijvende/leidende cirkels ondanks dat hij aan de longe met bit en pessoa teugel loopt Lachen
De Bodywrap kan hij niet tegen, heb ik weleens geprobeerd. Ik masseer rondom de staartimplant, zijn staartwortel en doe de 'draaien-in-kleine-cirkels-vanuit-je-heup' met zijn staart Lachen
Ik mag hem overal aanraken (Friendly Game) en ook de laterale buigingen doen we standaard bijna elke dag....(oefening bij Voest)

Maar dat zijn dingen, met nog wel anderen, die er ingesleten zitten, ik ga daarna gewoon rijden....
Hoop dat dit correcter overkomt.

Overigens ben ik nog steeds op zoek naar wat leenmateriaal van Mark Rashid Lachen
En voor de geinteresseerde heb ik nog wel een extra video van Parelli liggen Lachen (na de verhuizing beschikbaar *LOL* )

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 22:58

Met dat rijden van jou zal het ook allemaal wel loslopen, Orri. Als je les hebt van een instructeur die Ernest van Loon onderschrijft, Vanda Oosterhuis raadpleegt, en daarmee uit de voeten kunt dan komt het wel goed.
Het gaat er meer om de manier waarop je je paard benaderd en ermee om gaat op de grond. Jij doet meer aan "NH" in dat opzicht dan je zelf in de gaten hebt, zoals jij wel eens dingen hier omschrijft.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 23:11

Inderdaad, what's in a name. NH wordt op dit moment gezien als een vergaarbak voor alles dat niet met de in de FEI vastgelegde regels gaat. Ik vind het altijd knap van mensen dat ze zonder nadenken TTeam in dezelfde hoek gooien als clickertraining en Roberts. Het is inderdaad allemaal een 'andere' manier van met paarden omgaan maar dat is dan ook het enige verschil.. Verward Haha! Natuurlijk hoort bij de letters nh het begrip 'respect voor je paard' maar wat velen niet inzien is dat je ook respect voor het paard kunt hebben als je op een paardvriendelijke en intelligente manier dressuur rijdt.

Het meest erger ik me echter aan mensen die hun zintuigen op slot zetten en klakkeloos een goeroe volgen. Dat gebeurt veel in de nh-wereld maar ook op de ponyclub waar de ponyruiters zonder enig bezwaar een slof gebruiken als de instructeur zegt dat dat nodig is.

Ook vind ik de houding van de meeste goeroes tamelijk irriterend; ze gedragen zich alsof zij in de wereld gekomen zijn alsof zij het leed van alle paarden kunnen verzachten. Monty Roberts vind alle zwepen slecht en dus vinden zijn navolgers dat ook. Ik ben juist heel erg creatief met dingen zoals zwepen en gebruik ze als 'aanwijsstokje'. En als we het toch over zwepen hebben, de wortelstok van Parelli is in principe hetzelfde maar volgens de Parelli-etiquette moet deze per se oranje zijn (in een Bit gaf hij daarvoor de reden dat paarden de wortelstok associeren met wortels en dat paarden 's nachts op de weide tegen elkaar oppochen hoeveel wortels ze wel niet hebben gekregen.. Verward ) zonder bevredigende reden. Dit soort kromme redeneringen in de trant van 'het moet omdat het moet' kom je echter in de hele paardenwereld tegen dus ook dit is geen specifiek kenmerk van nh.

Al met al heeft nh voor mij dezelfde positieve en negatieve kanten als de rest van de paardenwereld; je kunt het zo goed en slecht maken als je wilt. Natuurlijk is het wel belangrijk dat mensen nu kunnen zien dat er ook andere manieren van trainen (want daar is ook nh in feite op gebaseerd) zijn dan de reguliere.

Nu ik mijn stukje doorlees lijkt het trouwens net alsof ik vreeeeselijk anti nh ben.. Extreme duivel Niets is minder waar, ik ben er heel erg geintresseerd in, lees er zo veel mogelijk over en probeer me niet op een methode blind te staren maar van alle walletjes te eten en zo zelf mijn 'magic mix' samen te stellen. Een methode waar ik me wel helemaal mee kan identificeren is clickertraining omdat dat eigenlijk geen doctrine an sich is. Clickertraining is een hulpmiddel om je paard te leren begrijpen wat je wilt, of dat nou circuskunstjes, the porcupine-game of verzameling aan de losse teugel is. Daardoor is clickertraining toe te passen op elk gebied dat je intresseert en die veelzijdigheid vind ik zeer aantrekkelijk omdat je zo niet in een hokje gestopt wordt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers