Niet betalen van paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
paardenbeest
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Nederland

Niet betalen van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 23:43

Vorige jaar heb ik mijn paard verkocht wegens omstandigheden hebben we toen afgesproken dat er in 3 termijnen betaald zou worden, omdat men toch een vast inkomen had d8 ik dat dat wel kon.
Mede ook omdat ik ervan overtuigt was dat het paard er super terecht zou komen.
In augustus is het paard opgehaald en in september netjes de eerste termijn betaald, tot zo ver niets aan de hand.
Toen moest halverwege november de 2e helft betaald worden en kreeg ik een sms waarin gevraagd werd om uitstel omdat men wegens omstandigheden geen geld had, die uitstel heb ik 2 weken gegeven.
Vervolgens kwam het bericht dat het paard doorverkocht zou worden ivm geldgebrek en dat ik daarna mijn geld zou krijgen.
Paard is in december verkocht en opgehaald en sindsdien heb ik niets meer vernomen.
Ik heb emails en smsjes gestuurd, waar ik helaas niets van terug hoorde.
De koper woont inmiddels niet meer op het zelfde adres als toen dus heb geen postadres meer van hem/haar.
Deze week kreeg ik dan uiteindelijk toch 1 reactie op een mail waarin vermeld werd dat men nu niets kon regelen ivm ziekte.
Vervolgens hoorde ik weer niets van hem/haar.
Ik raak het zo langzaam aan beu, ik weet niet waar mijn paard is terwijl mij bij de verkoop was beloofd dat men mij daarvan op de hoogte zou brengen en ik ben 2/3 van mijn geld kwijt waar ik gewoon recht op heb.
Wat kan ik nu nog doen?
Ik begin er nu echt in te geloven dat ik er hard ingeluist ben en dat ik zowel mijn paard als mijn geld voorgoed kwijt ben.


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:47

Achter hun telefoonnummer aangaan en er druk op zetten.
Maar verder, als je geen contract hebt opgesteld, heb je geen poot om op te staan, het is echt iest wat je met hun uit moet vechten....
en als het om geld draait, kunnen mensen soms heel lelijk uit de hoek komen....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:49

Logisch dat je het helemaal zat bent. Heb je toen een contract opgesteld waarin staat wanneer ze wat moesten betalen? Heb je een rechtbijstandsverzekering?
Als je kan SMS-en kun je dus ook bellen, misschien kun je daar wat mee bereiken?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:57

paardenbeest schreef:
Ik begin er nu echt in te geloven dat ik er hard ingeluist ben en dat ik zowel mijn paard als mijn geld voorgoed kwijt ben.


Klinkt vrij waarschijnlijk. Je hebt zeker geen uitgebreid geschreven contract? Tja, niet zo handig geregelt he? Tenzij je een goed contract hebt ben ik bang dat je naar je centen kan fluiten...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:02

ArwenLune"]
[quote="paardenbeest schreef:
Ik begin er nu echt in te geloven dat ik er hard ingeluist ben en dat ik zowel mijn paard als mijn geld voorgoed kwijt ben.


Klinkt vrij waarschijnlijk. Je hebt zeker geen uitgebreid geschreven contract? Tja, niet zo handig geregelt he? Tenzij je een goed contract hebt ben ik bang dat je naar je centen kan fluiten...
[/quote]

Niet leuk om te melden, maar ik denk ook dat je er aardig ingeluisd bent. Ga nooit en te nimmer in op betaling in termijnen of uitgestelde betalingen, als je dit soort problemen niet wilt hebben...

Succes met de afhandeling.

Toos paardloos

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:31

Ik snap al helemaal niet dat je het paard hebt laten doorverkopen...
Ik had het weer opgehaald en het bedrag wat reeds betald was achtergehouden als stalgeld tot jij het paard weer verkocht zou hebben...

Een paard verkopen op afbetaling is op zich niets mis mee, maar als je sowieso al zovel tijd laat zitten tussen de eerste en 2e termijn...snap ik ook al niet. Als ze een vast inkomen hebben dan zouden ze in oktober ook kunnen betalen ipv halverwege november.

Al met al een raar verhaal.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 07:26

hmm ik zou het hoezowiezo nooit doen een paard op afbetaling... als ze de aanschaf van het paard al niet kunnen betalen hoe de rest dan?
en als ik het dan zou doen zou ik wel een contract hebben opgesteld...

Dag lieve mama...

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 07:43

Nee als ze geen geld hadden was het beter geweest dat ze een lening bij een bank af hadden gesloten. Hadden ze die kunnen afbetalen.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 08:44

www.telefoongids.nl
misschien kan je zo achter hun juiste, telefoonnummer komen!
echt onwijs balen dat dit moet gebeuren, heb je het vertrouwen in mensen en ze weten het gewoon weer te verpesten!!
ik hoop dat je ze snel vind. de mensen en je paardje!

paardenbeest
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 09:23

Ik heb alles op papier staan, met beiden handtekeningen eronder.
Het probleem is alleen dat de koper spoorloos is.
De telefoon waarmee het smsje verstuurd is heb ik geprobeerd te bellen en te smsen maar die staat uit en op sms wordt niet gereageert.
Ik heb alleen het vorige adres van de koper.
De nieuwe eigenaar van mijn paard heeft ook een probleem denk ik.
Mijn paard is gechipt en ik heb het paspoort en stamboekpapier nog, die zou ik overhandigen als alles betaald was.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 09:57

dan kun je je paard dus opgaan halen... Jammer dan voor de nieuwe koper, maar als jij alle papieren nog hebt en die allemaal op jou naam staan, is het nog jouw paard!

ik zou zeker met de laatste koper contact opnemen en hem vertellen hoe het zit, ook dat het officieel jouw paard nog is! Misschien kan die je helpen je geld terug te krijgen of anders je paard...


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 09:59

prisca ze weet niet waar die heen is verkocht!
maar ik zou er alles op alles zetten om hem op te sporen..
en als je een contract hebt en de papieren heb je nog wel een kans..

Dag lieve mama...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:06

Ga eens langs bij het oude adres, leg je verhaal uit aan de nieuwe bewoners, en vraag of zij een nieuw adres hebben. Dat is wel gebruikelijk ivm het doorsturen van post namelijk.

Je staat er wel wat beter voor als ik in eerste instantie dacht, want je hebt een goed contract (hoop ik) en chip/papieren. Da's best wat waard. Loop onders eens een rechtsbijstandwinkel binnen. Een dreigbrief van een advocaat wil best wel eens effect hebben!

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:10

Alane schreef:
Ik snap al helemaal niet dat je het paard hebt laten doorverkopen...
Ik had het weer opgehaald en het bedrag wat reeds betald was achtergehouden als stalgeld tot jij het paard weer verkocht zou hebben...

Een paard verkopen op afbetaling is op zich niets mis mee, maar als je sowieso al zovel tijd laat zitten tussen de eerste en 2e termijn...snap ik ook al niet. Als ze een vast inkomen hebben dan zouden ze in oktober ook kunnen betalen ipv halverwege november.

Al met al een raar verhaal.


Helemaal mee eens...

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:39

Kun je het paard niet als gestolen opgeven bij de politie? In feite is het paard nog van jou totdat de gehele betaling is geschied, zeker als je een contract hebt waarin dat staat. Ze hebben het paard doorverkocht zonder het restant te betalen en het paard dus eigenlijk gestolen. Adres achterhalen kun je via de gemeente, je schrijft een briefje met het laatst bekende adres en vraagt waar ze naartoe zijn gegaan. Zeker als je dit via een bedrijf (van je vader, je eigen werk?) laat doen krijg je wel antwoord. Moest het voor mn werk ook vaak doen als de rekeningen niet betaald waren en de mensen inmiddels verhuisd waren.
Misschien dat je kan achterhalen welk adres er bij dat 06 nr hoort? Zou zeker de instantie waar je paspoort/chip is afgegeven inlichten. misschien meldt de nieuwe eigenaar zich daar wel en kun je dan via hun achterhalen waar die wanbetaler zich bevindt?
Ik wens je succes en zo snel mogelijk actie ondernemen want hoe langer het duurt des te minder kans maak je.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:47

Ik zou aangifte doen bij de politie. En het zou ook wel handig zijn als je rechtsbijstand hebt.

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:52

Scum schreef:
Ik zou aangifte doen bij de politie. En het zou ook wel handig zijn als je rechtsbijstand hebt.


OK dan!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:55

Dat heb ik haar ook geadviseerd, verder ligt het een beetje gecompliceerd, want het is zeker dat ze niet via het oude adres achter het nieuwe adres kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:32

cissy schreef:
Kun je het paard niet als gestolen opgeven bij de politie?


Dat kan dus NIET!!!!
Het paard is namelijk niet gestolen maar verkocht onder voorwaarde van betaling in termijnen.
Nu die termijnen niet betaald worden is het een civiele kwestie en GEEN strafrechtelijke, er namelijk geen misdrijf gepleegd maar er wordt een afspraak tussen 2 partijen niet nagekomen.
Daar heeft de politie niets mee te maken.

Als je iets op afbetaling koopt bij bijv. de Wehkamp en je betaald de termijnen niet ben je geen dief maar een wanbetaler.
Er komt dan een deurwaarder langs en niet de politie.
Het enige wat je kunt doen als ze echt niet betalen is een via de rechtbank een civiele procedure aanspannen om je geld terug te krijgen.


Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:35

De deurwarder zou je moeten kunnen helpen. Zij hebben ook een bepaalde opsporingsbevoegdheid waadoor ze makkelijker achter het adres kunnen komen.
Heel erg veel succes ermee!

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:53

mooie manier op winst te maken op een paard
Jak!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:01

Waterkippie schreef:
prisca ze weet niet waar die heen is verkocht!
maar ik zou er alles op alles zetten om hem op te sporen..
en als je een contract hebt en de papieren heb je nog wel een kans..


sorry niet goed gelezen!


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:02

Het is inderdaad geen diefstal maar contractbreuk. Ik zou maar eens op zoek gaan naar goede rechtsbijstand..

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:08

Ilindra schreef:
Als je iets op afbetaling koopt bij bijv. de Wehkamp en je betaald de termijnen niet ben je geen dief maar een wanbetaler.
Er komt dan een deurwaarder langs en niet de politie.
Het enige wat je kunt doen als ze echt niet betalen is een via de rechtbank een civiele procedure aanspannen om je geld terug te krijgen.



Even hierop inhakend, een procedure kun je niet bij de rechtbank direct opstarten, dit moet via een deurwaarder geschieden. De deurwaarder zal dan alvorens hij het een en ander in het werk stelt eerst een laatste maal moeten aanmanen, het is namelijk zo dat iemand nog wel in de gelegenheid moet worden gesteld om te betalen. De deurwaarder zal ook het adres en dergelijke proberen uit te zoeken.....

Als er na die aanmaning niet wordt betaald en geen reactie komt, dit is na een redelijke termijn, dan zal de deurwaarder pas gaan dagvaarden.

Op het moment dat er gedagvaard is moet iemand zich op een bepaald tijstip bij de rechtbank melden of voor die tijd schriftelijk reageren, laat iemand niets van zich horen, dan zal er op verstek een vonnis worden gewezen, in de praktijk betekent dit vaak dat de vordering wordt toegewezen en dat de veroordeelde ook voor de kosten op moet draaien. Verschijnt iemand wel en erkent hij, dan geldt het bovenstaande vaak ook en komt er een vonnis op erkentenis.

De laatste mogelijkheid is dat de procedure verder loopt en de rechter uiteindelijk inhoudelijk beslist. Maar als er een contract is, jij kunt bewijzen dat ze 1 termijn betaald hebben, zij voor de rest geen bewijzen hebben dat het anders zou zijn gegaan, en zij ook nog een keer het paard verkocht hebben.......ben ik van mening dat je relatief gezien erg sterk staat! Maar het is natuurlijk altijd afwachten wat zij verder in te brengen hebben en wat de rechter er over denkt!

paardenbeest
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 12:25

Ik heb het betreffende stamboek net gemailt met de vraag of als de nieuwe eigenaar zich daar meld, zij hem/haar dan door willen sturen naar mij, dan weet ik iig waar mijn paard is.
Morgen ga ik even langs de rechtswinkel want ik heb geen rechtsbijstandverzekering.
Misschien dat mijn ouders deze hebben (heb hun er nog nooit over gehoord maar je weet maar nooit), misschien dat ik daar nog onder kan vallen (ben 20 jaar en woon nog thuis).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Googlebot, Wopkebrok en 31 bezoekers