paard wil de trailer niet uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
manex

Berichten: 1105
Geregistreerd: 09-09-03

paard wil de trailer niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 22:26

Ik heb vandaag een paardje gekocht, 4,5 jaar oud. Het was de tweede keer dat hij een trailer inging. Koste een beetje moeite, maar met wat brokjes voor z'n neus stond hij er redelijk vlot in. Toen naar huis. Onderweg bleef hij heel braaf. Stond niet te stampen of zo rijdende weg. Bij de stal aangekomen moest hij er natuurlijk uit. Dus niet!!
Hij vond het heel eng om achteruit die trailer uit te gaan. Toen hij eindelijk genoeg moed had verzameld, stapte hij aan een kant naast de klep, dus als een speer weer de trailer in en niet meer achteruit te krijgen.
Na veel geduld en hulp van de boer waar hij nu staat hebben we hem er uit gekregen maar vraag niet hoe. Hij stond eerst constant met z'n hoofd omgedraaid in de trailer, dus ik was bang dat hij zich wilde omdraaien, maar het was maar een 1,5 paards trailer, dus dat vond ik nogal gevaarlijk. Die boer kwam op het idee om een longeerlijn aan z'n halster vast te maken en die door iemand buiten de trailer vast te laten houden. Hij hield zelf het halstertouw vast, dus m'n paardje kon z'n hoofd niet meer verdaaien en was zo beter in de hand te houden.
Uiteindelijk kregen we hem zover dat hij achteruit liep, maar hij ging stijf tegen de trailerwand hangen. Zodra die wand ophield verloor hij min of meer z'n evenwicht en vielen z'n achterbenen onder hem vandaan waardoor hij de trailer uitgleed ipv uitliep.
Dat gaat dus nog veel problemen geven denk ik.
Iemand nog een goede tip hoe ik hem kan leren de trailer uit te lopen ??


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:30

Prima had juist hetzelfde probleem toen ze hier aankwam. Ze heeft altijd op de vrachtwagen gestaan, waar ze zich eerst moest omdraaien voordat ze afstapte. Maar in de trailer moest ze dus achteruit eruitstappen, en eerst wou ze ook niet achteruit, kon je duwen wat je wil maar ze bleef gewoon staan. Uiteindelijk ging ze toch voorzichtig stapje voor stapje achteruit, maar ze ging ook scheef en op het einde mistrapte ze zich ook even, dus voor mij zouden tips ook nuttig zijn Lachen
oh ja zo in de paddock loopt Prima zonder probleem gewoon recht achteruit

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:25

In ieder geval goed leren achterwaarts te gaan aan de hand. Zodat dat bekend en gemakkelijk is.

Daarna wellicht eenzelfde soort situatie op stal oefenen, dus bijv. achterwaarts langs een muur of de stal uit, net wat geschikt is.

Als je dan zover bent dat dat zonder paniek gaat en niet moeilijk meer is, dan in de trailer en de tijd nemen om eruit te gaan. Misschien kun je een situatie maken dat ie niet meer naast de klep kan vallen, dat zou het mooiste zijn. En dan vaak oefenen.....

Succes!

pluk de dag....

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:38

langs beide zijden van de laadklep een soort hek zetten, ze kunnen er niet meer aftrappen, er basaat nzon trailers met zon hek
of langs beide zeiden iemand zetten die hun hand op zen kony legt zodat hij toch wat "steun" heeft

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:47

Inderdaad goed aan de hand oefenen, ook door smalle doorgangen en heuvelafwaards, zodat hij leert heel voorzichtig de voeten weg te zetten.
Wij begeleiden Rowan (die heel makkelijk is met de trailer) toch ook nog steeds met een hand op de kont naar buiten. Dit om te voorkomen dat hij zich te vlot omdraait (ongeduldtje Knipoog ) en van de klep af dondert.


kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 01:42

Ik had ook visioenen van bovenstaande in mijn hoofd toen ik wist dat mijn pony voor het eerst op de trailer ging. Dat van de klep afschieten of ineens achteruit vliegen dat leek me zo eng!
Nou daarom heb ik al vaak aan de hand geoefend met achteruit gaan op commanda. En dan dus rechtdoor en rustig pasje voor pasje.

Gisteren was het dan zover: er stond iemand naast de klep voor de zekerheid en mijn kanjer liep na wat aarzeling heel rustig braaf de klep af!

Echt super.

Dus veel oefenen aan de hand met achterwaarts gaan en dan ook echt recht achteruit zodat hij weet dat hij je kan vertrouwen daarbij.
Dat heeft bij mij in ieder geval supergewerkt!

Succes ermee in ieder geval.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 08:33

Met mijn merrie was het net hetzelfde. Ik heb toen geoefend met de trailer in de weide en met een emmer met eten. Die zette ik zo dat ze achteruit moest gaan om er bij te kunnen. Dus eerst de emmer op de klep, laten eten, dan emmer onder de voorbenen en zo achteruit. Dan telkens wat verder in de trailer, laten eten, emmer onder de voorbenen zetten en terug stilletjes achteruit. Tot ze er dus helemaal in en uit ging.
Maar, de eerstvolgende keer dat we echt weg gingen met de trailer, hebben we ze er met vijf mensen achterwaarts moeten uitduwen.
We hebben daarna een trailer met voorklep gekocht, dus achteraan erin en vooraan eruit, nooit meer problemen gehad.

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:00

Met Rhona had ik ook dit probleem. Ze vind het geweldig om met de trailer op pad te gaan. Ze kon er alleen niet achteruit uitlopen. Ze was bij de vorige eigenaren ook gewend aan een vrachtwagentje.
Ik heb eerst met haar het achteruit lopen geoefend. In het begin met een snoepje in mijn hand voor haar borst. Na een tijdje liep ze zo 10/15 passen achteruit. Ook zonder snoepje.
Toen hebben we de trailer erbij gepakt, en zijn we stap voor stap de trailer in en uit gegaan. Eerst 1 pas op de plank, en weer terug. Daarna 2 passen op de plank en weer terug.
Zo hebben we het opgebouwd tot ze helemaal in de trailer stond en er weer achteruit uit ging. Dit doet ze nu nog alleen met een snoepje (in mijn hand voor haar borst), maar zo vaak gaan we toch niet weg met de trailer.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:11

Lekker inderdaad eerst grondwerk doen.

Wij hebben er ook ooit eens zo een gehad vooral zorgen dat ze niet omdraaien en eventueel de eerste paar keer schotten naast de klep zodat ze er niet naast kunnen kletteren. Langs een muur of een hek er naast is niet zo handig kunnen ze tussen komen te zitten. En dan rustig stapje voor stapje er af. En er iemand naast die m terug kan duwen als ie er bijna naast gaat.

Wij proberen met uitladen altijd iemand er naast te hebben zodat ze je minder kans hebt dat ze langs de klep gaan.

Met Transport beschermers wordt het natuurlijk allemaal nog wat lastiger dat kan je ook op de grond oefenen!

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:45

Oefeningen zoals hierboven staan. Bij een paard die er echt niet uitging, hebben ze de trailer in het zand geparkeerd en onder de klep extra zand geschept, zodat het minder stijl was. Dat hielp wel. Ook zorgen dat iemand buiten de trailer naast de klep je paard begeleidt en bijv. tegendruk geeft tegen de flank als hij eraf dreigt te vallen. Bij mijn paard helpt het als de begeleider zijn staart vast houdt naar achteren (niet te hard trekken!).

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:01

het grote probleem bij paarden die enkel gewoon zijn aan een vrachtwagen is dus dat ze voorwaarts de klep afgaan. Bij een trailer moeten ze dus achterwaarts. Veel paarden die niet van jongsaf aan geleerd zijn om achterwaarts een trailer af te gaan zijn bang van zodra ze voelen dat de klep neerwaarts gaat en ze durven niet verder gaan omdat ze niets zien. met heel veel geduld oefenen zou ik zeggen.

Wij hebben eens een paard van een kennis vervoerd. Paard in de aanhangwagen krijgen was geen probleem, eraf was iets anders. Meneer durfde nieet verder van zodra hij voelde dat de klep naar beneden liep. Bij ons zat er maar 1 ding op. middenshot eruit halen en paard omdraaien.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:18

Das wel apart, meeste paarden willen de trailer niet IN, maar uit heb ik nog niet vaak meegemaakt!!! Ik denk wel dat het oefenen, oefenen en nog eens oefenen wordt!! Ik wens je veel succes!!! En met vertrouwen kom je erg ver!!!!!

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

manex

Berichten: 1105
Geregistreerd: 09-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 22:00

Iedereen bedankt voor de vele tips. Ik had hem gekocht onder voorbehoud van keuring. Gelukkig kon mijn dierenarts vanmiddag al komen. Wat ik niet had verwacht is dus toch gebeurd : hij is afgekeurd, kwam niet door de buigproef, dus hij gaat terug naar z'n oude baasje.
Ik ga dus weer op zoek naar een ander paardje.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:33

Die van mij is te koop!!! duzzz Haha! als je nog wat zoekt!!!
En ff tussendoor, zij heeft geen trailerproblemen!!!!

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers