wat is belangrijker: uiterlijk of karakter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 19:29

Wat vinden jullie het belangrijkste? Dat een paard/pony mooi is of een paard/pony die heel goed is voor te rijden (die goed reageert op benen en handen, aandachtig is en plezier heeft in het rijden en die snel nieuwe dinge leert)?
Voor mij is het tweede het belangrijkste. Dat een paard of pony mooi is is voor mij bijzaak....

[Edit] titel aangepast & topic verplaatst [/edit]


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-13 18:30 ]</font>

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 19:31

je pony moet er wel goed uitzien vind ik niet zo van heel dof en allemaal ongezondheidskenmerken maja ik vin het belangrijker dat ie lief is en goed luisterd maar als je je wil vertonen met een pony wil je natuurlijk wel dat ie er goed uitziet toch?niet allemaal modder op de huis en geen uitgeknipte oren enz.......

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 19:41

Alle2 eigenlijk
Maar als ik zou moeten kiezen, zou ik voor het tweede gaan.
Dat is gewoon het best als je een vriend voor het leven wilt hebben.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 19:43

gezond en een lief karakter
Schoonheid is mooi meegenomen

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:04

natuurlijk een heel lief karakter en hij moet natuurlijk ook wel een beetje uitstraling hebben!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:05

Toen ik Robin ging kopen vond ik het karakter het belangrijkst.
Nu wil ik een pony met uitstraling, maar toch wel een braaf, maar fel, karakter.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:06

ik vind het allebei wel belangrijk.
Schhonheid iets minder dan gezondheid en braafheid.
Maar je kiest toch een dier waar je heel wat jaren tegen aan moet kijken dus dat hij bij jou in de smaak valt vind ik ook wel belangrijk.
Had ik bij mijn haflinger weinig keus en bij mijn fjord niet echt eens naar gekeken(vond hem wel leuk).
Maar ik vind ze allebei wel iets hebben

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:40

je kan wel zeggen dat je een paard koopt om zijn karakter maar je kijkt toch altijd het eerste naar zijn uiterlijk (of haar uiterlijk). als je een oerlelijk paard ziet staan kijk je al sneller naar de volgende dan wanneer je een onwijs mooi dier ziet staan. logisch toch, volgens mij doet iedereen dat.
uiteindelijk is toch het karakter het belangrijkst. daar werk je mee, niet met het velletje dat erom zit.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:50

Het oog wil ook wat!
Ook al is het nog zo'n schat, als je iedere dat je die deken eraf haalt denkt 'wat een lelijkerd' dan is de lol toch een stuk minder dan wanneer hij een beetje schappelijk uiterlijk heeft. Geen een paard is perfect, alle paarden hebben wel (kleine) exterieurfouten, maar het moet niet te gek worden!
Bovendien zijn die paarden die slecht gebouwd zijn vaak helemaal niet zo makkelijk met rijden omdat hun lichaam gewoon niet echt meewerkt, ze willen misschien wel, maar kunnen het niet (goed) door lichamelijke beperkingen. Een zwaar overbouwd paard brengt nou eenmaal minder makkelijk z'n achterhand eronder, net als dat een hertehald niet makkelijk nageeft etc. etc. etc. Vaak zijn paarden die fijn te rijden etc., ook min of meer correct gebouwd. De dingen die jij noemde en een goed uiterlijk gaan dus vaak samen.

_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-11-13 19:50 ]</font>

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:52

Je kijkt natuurlijk naar het uiterlijk, de uitstraling... Maar als het karakter beroerd is, dan knap je echt snel af hoor, dan hoef ik dat beest niet meer...
Ik zou dus altijd een paard eerst even op proef willen, tenzij ik het dier al ken. Mijn pony was mijn verzorgpony. Ik wist dus precies waar ik aan begon... Gelukkig! Want het kan af en toe een monster zijn! Maar vaak ook gewoon heel leuk...

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 21:16

Ik denk dat je niet om alle eigenschappen heen kan.
Het hoort bij elkaar. Het is een holistisch geheel.
Als je oog op een paard valt, dan zal je eerst kijken of het paard geschikt is voor wat jij wil bereiken met het paard, je valt dus al op het uiterlijk, dan de eigenschappen en dan ga je kijken of jullie karakters met elkaar overeen komen. Dan heb je natuurlijk ook nog de prijs en als alles goed is vraag je hem op proef. Dan kun je uittesten of je gevoel klopt.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 22:32

Het is net als bij mensen. Als jij een oer, maar dan ook oerlelijk iemand ziet staan, stap je er niet op af. Niet om te versieren zeg maar.

Maar als jij die oerlelijke kerel leert kennen, bv. op je werk dan is het een heel ander verhaal.

Toenik op de rijstal werkte, kwam er een behoorlijk lelijke draverachtig iets. Daar moest ik niets mee dacht ik. Tot ik merkte hoe een verschrikkelijk lief ding het was. Aanhankelijk en ... en... en... nou gewoon een dikke lieve knuffelkont, die alles voor je wilde doen! En opeens leek ze een stuk minder lelijk!

Mijn paarden zijn voor mij heel mooi, maar ik weet heus dat ze niet iets speciaals zijn voor een ander, "gewone" paarden.
Maar voor mij.... Voor mij zijn ze de mooiste dames van de wereld!!

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 22:44

De tweede natuurlijk! ik heb veel liever een goed luisterend paard dan een prachtig paard dat voor geen ene reet reageert en nooit doet wat jij wilt!
Maar het liefste heb ik alle twee! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 23:48

Ik had hier een nogal onpretttige ervaring mee...
Met de trektocht afgelopen zomer door Brabant viel mijn pony uit (door wanbeleid van de manege... Boos! ) en kreeg ik snel een andere haflinger in mijn hand geduwd om mee te nemen. En ik weet nog precies dat ik dacht "Jezus, wat ben jij lelijk. Nou ja, we gaan er een leuke week van maken en ik denk dat we het wel met elkaar kunnen vinden." Nou, niet dus... Die pony was zo ontzettend zuur tegen me, beet me, had absoluut geen rem en was gewoon niet te sturen. Aan het einde van de dag (na 6 uur rijden met 1 pauze!!!) had ik eindelijk door dat ik constatn moest zagen en spelen om enige controle op het tempo te hebben. En als ik ergens een gruwelijke hekel aan heb is dat het wel... Die pony mocht dus terug en vervolgens hoorde ik dat ze het zo vreemd vonden dat ik niet met haar overweg kon (of zij met mij?) omdat het de lieveling van alle beginnertjes was en nooit en stap verkeerd zette.

Toen we aan het einde van de week terug kwamen op de manege zette ik mijn pony in een stand en daarnaast stond een beet dat nogal zuur uitviel tegenover de mijne & myself. Dus ik keek even wat beter; bleek dat diezelfde pony te zijn...

Volgens mij kunnen pony's echt een instant hekel hebben aan een persoon net zoals dat bij mensen gebeurt. Ik kan heel normaal met lelijke paarden met moeilijke karakters overweg, maar met een paard dat een hekel aan MIJ heeft absoluut niet. Nu was Black toen we hem kochten ook een (slechte Haha!) imitatie van De Wilde Hengst, maar hij was rottig omdat dat in zijn karakter zat en niet omdat hij MIJ onaardig vond. en nu klikt het tussen ons dus heel aardig. Bovendien is hij nu ook supermooi geworden maar dat komt misschien ook wel doordat ik altijd met een roze bril naar hem kijk Cool

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 23:54

Ik wil -persoonlijk- wel graag een mooi paard maar het karakter is ook heel belangrijk. Maar elke topper heeft een aparte trek in zijn karakter waardoor hij kan en wíl winnen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:20

Op een mooi paard kan je verliefd worden, maar met een paard met karakter krijg je ook echt een relatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:21

Ik vind het allebei belangrijk. Ik wil geen paard met een snertkarakter (hoewel je daar bij de mijne nog over kunt discussieren }> ) maar een spuuglelijk paard zou ik ook nooit kopen...

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:40

Mijn pony heb ik eigenlijk op schoonheid gekocht Verdrietig niet zo'n goed idee geweest.
Ik was gewoon op slag verliefd. Maar van zn karakter wist ik niets af, ik mocht hem ook niet proberen.

Zijn karakter is gelukkig SUPER
alleen heeft ie 1 probleempje...het omgaan met andere paarden

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:50

Karakter is doorslaggevend, daar krijg je altijd mee te maken. Maar ik zie toch wel graag een beestje die goed in elkaar zit en een flinke dosis uitstraling heeft.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:20

Ik vind het uiterlijk dus echt niet belangrijk, tot ongeloof van anderen misschien. Het is mooi meegenomen als je paardje er leuk uitziet, maar uiteindelijk moet het gewoon klikken. Ieder dier heeft weer wat en ook een oerlelijk paard kan dat hebben wat ik zoek. Ik wil gewoon een eerlijk maatje hebben, net zoiets als met een man! Haha! Die worden ook minder aantrekkelijk al ze de zestig zijn gepasseerd, maar daarom niet minder leuk.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 11:02

Haha heb jij ervaring met 60 jarige mannetjes.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 11:08

Zelfde als bij een vriendje: het oog wil ook wat, maar als je valt voor een bepaald karakter, dan zie je uiteindelijk niet eens dat-ie eigenlijk hele grote voeten heeft, of een buikje... Haha!

Wij hebben thuis drie pony's gehad, waarvan we er bij eentje maar op het uiterlijk zijn gevallen. Dino was gewoon een super-elegant beestje. Manjo was een wolbaal toen we 'm kochten (hartje winter), maar ik was meteen weg van hem omdat hij zo lief keek en zo braaf was onder het zadel, ondanks dat hij een paar dagen had stilgestaan. En toen ik voor het eerst mee ging kijken naar Ameretto (hij was toen nog niet van ons), schrok ik me dood: het was echt een vette knol met doorgegroeide manen! Ook lang niets gedaan, maar ik vertrouwde op het oordeel van m'n zusje, die vond dat hij heerlijk reed. Binnen een paar maanden was hij weer helemaal op sterkte en nu ziet hij er lekker getraind uit. Mooi? Geen flauw idee, je moet maar net houden van halfbloedjes met een puntkont. Maar zijn karakter is top, en hij wil altijd voor je lopen!

Tja, wat is mooi... Schoonheid is heel subjectief... denk dus dat het een combi is van uiterlijk en karakter, net zoals bij mensen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 11:12

karakter, en als er bij dat goede karakter een leuk uiterlijk zit, is dat leuk mee genomen.
Ik heb liever een oerlelijk paard, waar ik alles mee kan, met een gouden karakter, dan een bloedmooi paard dat me de box uit mept

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 11:17

Als ik Leys had gekozen op uiterlijk en karakter was hij het niet geworden. Hij zag er niet uit (lange manen onverzorgde vacht) en was behoorlijk boos op stal. Maar mijn vriendin keek daar doorheen en zei ga rijden en neem dan een oordeel.

Tja en toen viel ik voor hem het klikte gewoon met rijden. De rest nam ik voor lief en nu ben ik eraan gewend en zou niet anders meer willen. Ik denk dat ik hierna misschien wel weer een kneus neem maar hij moet wel braaf onder het zadel zijn.

De bouw is wat ouderwets maar wel springgericht en dat zocht ik.

Ach en nu ik zou hem niet willen missen hij mag zijn leven bij mij slijten Lovers .

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 16:33

Ik bedoelde eigenlijk niet een paard dat oerlelijk en misbouwd of ik weet niet wat is, maar een gewoon normaal paard dat niet speciaal paard mooi is

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: starfish op 2001-11-14 15:53 ]</font>