hoe een ' echte' draver te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

hoe een ' echte' draver te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 17:02

hoi iedereen,

sinds een paar weken mag ik op een heel leuk, lief paardje rijden. het is een echte draver. de eigenaresse heeft haar nu bijna 1 jaar maar geen lessen mee gevolgd. ze is dus nog niet echt dressuurmatig getraind


ik rij nu wel mee in de groepsles, maar dat gaat moeizaam . ze loopt erg hard. ik hou de teugels losjes, want als ik ze strak hou gaat ze nog sneller.
ze is ook bang voor de andere paarden en alles om haar heen.
in het begin heb ik haar onder controle, maar als we dan dressuuroefeningen gaan doen, gaat ze harder en wordt ze steeds gespannener en ik wordt dan ook gespannen omdat de oefening totaal niet lukt.
op een gegeven moment heb ik gewoon geen controle meer. het is dan haast onmogelijk haar weer rustig en ontspannen te krijgen. ook omdat ik de oefeningen mee moet blijven doen.

als ik alleen rij dan bouw ik het heel rustig op, zorg eerst dat ze rustig en ontspannen loopt en dan ga ik langzaam aan iets meer aan haar vragen, maar kan moeilijk in de les het eerste half uur niet mee doen!

iemand tips?


Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:05

Kan je geen priveles met haar nemen? Dan heeft ze in ieder geval de spanning van die andere paarden niet.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 17:11

daar heb ik helaas geen geld voor...

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:14

Zo duur hoeft het toch niet te zijn? Ik heb om de week een half uurtje priveles. Dat is voor ons genoeg om er wat aan te hebben en kost me 10 euro. Ik rij Donja los voordat mn instructrice er is en na dat half uur stap ik haar ook alleen weer uit. Daar heb ik haar niet bij nodig.

Hoe gaat het rijden als je met haar alleen bent? Is ze dan ook zo gespannen, of is die spanning een combinatie van in een nieuwe omgeving en met onbekende paarden in de bak?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 17:32

als ik alleen ben dan is ze in het begin wel gespannen maar dat gaat later weg, omdat ik het rustig aan doe. niet teveel oefeningen nog.
de les bestaat natuurlijk voornamelijk uit oefeningen, die zij nog niet kent .
misschien moet ik toch prive lessen gaan nemen....als het vanavond weer van kwaad naar erger wordt is dat denk ik het verstandigste!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:22

Of een tijd helemaal geen les volgen, het is neit een super oplossing, maar misschien kan je je paard eerst een beetje voorbereiden op dressuur. Dus gewoon een tijdje rijden met het doel ontspanning te krijgen, heb je dat dan langzaam uitbouwen.

Als alles goed gaat kan je altijd nog les nemen. En wat Wind zegt is misschien ook wel een optie, priveles hoeft NIET duur te zijn, je maakt het zo duur als dat je zelf wilt natuurlijk, en dan doe je eens in de twee weken een uurtje of half uurtje.

in ieder geval veel succes met je paard OK dan!

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:42

Ik zou eerst haar vertrouwen proberen te winnen, dat heb ik ook moeten doen bij mijn ex-draver. En vooral niet direct te veel willen, ik heb meer dan een jaar niet in groep gereden. Eerst heb ik alleen met hem gereden, zonder dat hij zijn aandacht zou verliezen door de aanwezigheid van andere paarden of weet ik veel wat. Eerst beginnen met rustige oefeningen in stap. En veel overgangen draf-stap zijn ook goed, zo heb ik hem ontspannen leren draven, een kort stukje draf, dan weer stappen. Je moet je met een draver vooral niet direct in de dressuur storten want ik weet uit ondervinding dat je paard er alleen maar lastiger en bozer van wordt, met gevolg dat je dat zelf ook wordt. Ik heb NOOIT privéles gekregen en ik kan nu makkelijk bij mijn lrv groep gaan rijden en proper de les volgen en ik spring nu met hem een 90 cm.
Het lukt je wel, zorg dat je haar vertrouwen wint maar zorg dat ze het leuk blijft vinden wat je doet... Succes. Als je persoonlijk iets wil weten stuur je maar een berichtje ofzo...
Groetjes, Dorien

I live in my own little world... But it's okay... They know me here!

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 08:44

Overgangen (stilstaan, stap, draf), slangevoltes, voltes helpt heel erg om ze ontspannen te krijgen. Met Rival ben ik zo begonnen en met Ofir ook. Ofir heeft voordat ik met hem ging rijden koersen gelopen, en dat was in het begin natuurlijk ook wennen voor hem. Gewoon rustig in je eentje rijden helpt ook, geen afleiding van andere paarden. Begin rustig, en ga vooral niet aan de teugels trekken, Ik kan Ofir met een losse teugel in draf rijden, maar ik moet hem vooral niet tegen gaan houden...
Les nemen hoeft niet meteen, ik heb geen les, en als je ziet hoe Ofir loopt Lovers Wordt ook vooral niet boos, ze snappen er gewoon nog niets van, en daar worden ze alleen maar gek van

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 09:56

Dravers zijn echte bloedpaardjes te vergelijken met een volbloed. Als die draver dan ook nog gekoerst heeft dan is het hek helemaal van de dam. Lachen Ik zou ook voorstellen een tijdje uit de les (groep = koers) te blijven. Dat ze lastig wordt bij moeilijke oefeningen is volledig normaal. Ze moet spieren gebruiken die ze als draver nooit moest gebruiken, ze krijgt spierpijn en wordt lastig. Dus langzaamaan opbouwen, voorlopig misschien best alleen of, als de mogelijkheid zich aanbied, inderdaad met privéles. Dravers zijn echt fantastische paarden, eens ze je vertrouwen kan je ze echt heel fijn rijden. Ik heb er eentje omgeturnd nadat ze tot haar 10 jaar in de koers had gezeten. ze is nu een heel aangenaam en zeer gevoelig gereden rijpaard geworden. Ze doet alle zijgangen en kan heel kort galloperen, links en rechts. Maar hier is wel wat werk aan voorafgegaan. In de groep is het moeilijkst omdat ze dat associeren met de koers. Maar eens je ze alleen onder controle krijgt, gaat het in de groep ook prima. De kunst is, zoveel mogelijk met zit en benen rijden en er vooraan afblijven. Bij een koerspaard, nog meer dan bij een gewoon rijpaard, betekend trekken : lopen. Ik kan met mijn dravertje ook in de groep gaan wandelen. Zolang ikzelf rustig blijf en er niet begin aan te trekken, rij ik, waar ik wil, draai ik om en ga ik weg van de bende enz...
In het begin moest ik haar vooral leren "traag" gaan. Ze was overhaast in stap, draf en galop. Dus moest ik altijd aan traag denken om haar rustige te leren worden. Als je met een draver dressuur kan rijden, kan je met ieder paard rijden ! Succes nog
PS. Dravers zijn fantastische paarden ! Knipoog

more with less

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 09:57

Zoals jij verteld over de groepsles lijkt het net of je netjes achter elkaar aan rijdt en dat iedereen het zelfde moet doen bij ons is het zo dat je voor je zelf oefeningen aan het rijden bent dus wil ik bijv. overgangen rijden dan doe ik dat wil ik een volte rijden dan doe ik dat.
Ik denk dat als je in de groepsles mee rijdt niet te veel waarde moet hechten aan of de oefening super uit gevoerd wordt, maar meer dat je hem ontspannen de oefening door kunt rijden en dat ie vertrouwen in jouw en de andere paarden krijgt, maar je hebt wel een hele lange weg te gaan

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:13

kan je niet eerst een half uurtje alleen gaan rijden, voor je les. Je kan bv. eerst een half uur buiten gaan rijden of een half uur alleen in de bak en dan niet te moeilijke dingen van haar vragen.
off-topic: hoe heet jouw draver??

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W


ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:38

Als je je eigen verhaal leest zie je het probleem al,in de groepsles wordt jij ook gespannen en je moet mee blijven doen met de oefeningen.Dat werkt niet zo denk ik?!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 11:39

dank je wel allemaal voor jullie tips! heb zondag veel voltes gereden en ging goed! het is niet mijn paard, maar van een heel aardige eigenaresse.
vanavond ga ik haar weer zo ontspannen mogelijk rijden, maar ga morgenavond toch weer proberen in de groepsles, ook omdat ikzelf 10 jaar eruit ben geweest en instructie nodig heb! ik zal dan gewoon zoveel mogelijk voor mezelf proberen te rijden.

de draver heet trouwens tiffany, echt een schat!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 12 bezoekers