Paard rolt in box...??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Paard rolt in box...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 19:13

Baggio staat in een stal van 3 bij 3 en sinds kort op vlas
Hij rolt er elke avond in, alleen het probleem is dat hij soms ontzettend klem komt te zitten

Nu laat ik hem voor het naar binnen gaan even in de buitenbak om te rollen. zijn eigen uitloop is op steen, dus daar rolt hij niet
Toch blijft hij het doen, met alle gevolgen en risico's van dien...

Iemand een suggestie??

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:14

Misschien een rolsingel proberen? Heb hier geen ervaring mee, maar je kan het altijd proberen...

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:16

uhm wat is vlas ook al weer?>
paarden bij een stal waar ik stage loop die staan op zaagzel, die doen de randen schuin omhoog laten lopen omdat ze zich anders vast rollen

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:17

zo'n rolsingel werkt bij dit soort paarden perfect.

ze kunnen dan niet over de rug rollen.

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 19:18

DePaardeMan schreef:
zo'n rolsingel werkt bij dit soort paarden perfect.

ze kunnen dan niet over de rug rollen.



tips waar ik ze het beste kan halen?

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:22

Bij elke goede ruitersportzaak... Je kan er ook zo eentje bij een postorderbedrijf bestellen, hoef je ook nergens heen... Haha!

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:23

Bij mij op stal staan 3 paarden en zodra ze hun stal binnen komen gaan ze eerst rollen ik vind het echt dood eng want ze knallen overal tegen aan. ik heb geen idee waarom ze het doen en hpe je het kan afleren Verward mijn paarden doen het gelukkig niet!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:50

Schud je iedere dag zijn "bed" op?
Als het vlas losgeschud is en flink mul is, krijgen paarden de neigingen om eens flink te rollen. Waarom weet ik ook niet. Maar heb ook ervaringen daarmee.... Bij een paard wat ik 2 jaar heb verzorgd en die ook op vlas stond, ging altijd rollen in zijn stal...

Moet zeggen dat mijn paard dat ook doet in zijn stal stal als er net vers stro in ligt..... En ik hou ook altijd mn adem in als ie dat doet..... Scheve mond

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:01

Bij ons op stal doen bijna alle paarden het wel. Zeker als ze een keer een dag binnen moeten blijven vanwege slecht weer. En nog nooit vastliggende paarden meegemaakt.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:56

Ik heb een paard dat zich in de winter vaak rolt in de box en dus vast komt te liggen met de laatste gigantische risico's voor ons om haar terug op haar zij te krijgen. In de zomer doet ze het niet. (het rare beest) Enkel in de winter en daarom heeft ze meerdere keren per week een anti-rol singel op. Bij haar helpt het hoor.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:01

Ja je hebt paarden die liggen altijd vast bij het rollen in de box en je hebt paard die nooit vastliggen als ze in de box rollen.
Ik denk dat het in elk geval handig is om een keer een rol singel te kopen of te lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:03

Ik ga mee met de rolsingel.
Ze kunnen dan niet over de rug rollen en de benen klem tegen de wand rollen.

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 12:32

Dank jullie voor de tips...

Het vlas wordt niet echt opgeschud, hooguit haal ik het schone spul na het mesten even uit de hoeken......

Het stomme is, hij is echt de enige die het doet.... Moet je voorstellen dat je in de binnenbak aan het rijden bent (de boxen zijn ook rond de bak) en je ziet dus gewoon 4 hoeven boven de boxrand uitkomen.....
Ik ga gewoon zo snel mogelijk om een rolsingel...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:36

Mijn paard staat maar in een klein boxje en rolt iedere dag wel, hij heefty misschien 3x vastgelegen (in 8 jaar) en als hij vast ligt doen we zijn boxdeur open, dan heeft hij ff wat meer ruimte dan dan staat hij binnen no time weer overeind!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:42

Let wel goed op wat voor rolsingel je koopt. Mijn ervaring met die met bewegende blokjes is niet goed (die schuift gewoon mee...en hangt dan onder zijn buik) --> is bij meerdere paarden het geval. Later heb ik zo'n dure leren gekocht en die werkt wel goed. De goedkopere versie expres niet omdat die zo snel kapot gaat. Het werkte bij het paard wat ik toen had perfekt en hij had sindsdien geen blessures meer. Wat voor maat heeft jouw paard? Als je moeilijk kan slagen voor zo'n singel, wil ik hem evt. wel overdoen.

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:48

Minder vlas in de stal. Paard komt binnen ziet vlas graaft een gat en gaat rollen. Gevolg vast liggen. dus....

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:53

Kyona schreef:
Let wel goed op wat voor rolsingel je koopt. Mijn ervaring met die met bewegende blokjes is niet goed (die schuift gewoon mee...en hangt dan onder zijn buik) --> is bij meerdere paarden het geval. Later heb ik zo'n dure leren gekocht en die werkt wel goed. De goedkopere versie expres niet omdat die zo snel kapot gaat. Het werkte bij het paard wat ik toen had perfekt en hij had sindsdien geen blessures meer. Wat voor maat heeft jouw paard? Als je moeilijk kan slagen voor zo'n singel, wil ik hem evt. wel overdoen.



ik wist dus niet dat er verschillende anti-rolsingels waren. die van mij heeft inderdaad bewegende blokjes en hangt wel eens onder haar buik, maar sedert dat ze af en toe die singel aan heeft rolt ze niet meer in haar box.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:23

Rol singel is iid het beste!!! daar voorkom je een hoop problemen mee. en ze zijn handig in gebruik!!!
Het paard van mijn moeder had eerst ook een stal van 3 bij 3 m en rolde zich vaak vast, maar met die rolsingel is het niet meer voorgekomen!!! Natuurlijk kan je paard dan nog gewoon rollen!!!Geen probleem!!!
Maar nu staat mijn moeder's paard in een grotere stal 4 bij 5m
En ze heeft geen rolsingel meer nodig!!! Maar een rolsingel is echt handig!!!!

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:33

Bij ons zijn er wel veel paarden die tijdens het rollen tussen de tralies zijn gekomen Schijnheilig vraag niet hoe het kan maar ik ben dus blij dat mijne het niet doen.... bij de meeste paarden die et doen is het wel los enzo in hun stal...

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:32

meiske16 schreef:
Rol singel is iid het beste!!! daar voorkom je een hoop problemen mee. en ze zijn handig in gebruik!!!
Het paard van mijn moeder had eerst ook een stal van 3 bij 3 m en rolde zich vaak vast, maar met die rolsingel is het niet meer voorgekomen!!! Natuurlijk kan je paard dan nog gewoon rollen!!!Geen probleem!!!
Maar nu staat mijn moeder's paard in een grotere stal 4 bij 5m
En ze heeft geen rolsingel meer nodig!!! Maar een rolsingel is echt handig!!!!



Die van mij presteert het om zich vast te rollen in een box van 3 op 5.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:06

sommige paarden.....
krijgen het zelfs voor elkaar om in de losgooi of buitenbak vast te liggen. tja wat is lekkerder dan aan het randje rollen denken ze dan.
beetje hardleers en best eng.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:18

Probeer aan de zijkanten de vlas wat hoger te laten komen.
Verder zou ik proberen om hem elke keer na het werk in de bak te laten rollen, dan hebben ze er veel minder behoefte aan.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:53

ik weet niet of het aan de behoefte ligt!!!
De meeste paarden vinden het gewoon heerlijk om ff in hun stalletje te kunnen rollen, ze moetten hun bedje toch ff lekker maken!!!!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:50

Het probleem was de laatste keer juist dat hij zo'n lekker ligkuiltje had dus deze zijkanten had hij zelf al schuin omhoog geschoven.
Dat maakte het voor hem moeilijker om omhoog te komen.
Verder heb ik hem tot nu toe ook niet met de benen omhoog zien liggen, alleen plat op z'n zij, en dat hij dan niet meer de puf heeft om op z'n benen te komen.
Maar misschien hebben anderen dat wel gezien.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 10:53

Ja herkenbaar, tenminste die van mij rolt ook regelmatig, meestal wanneer er net opgestrooid is...
Maar een ander paard waar ik veel op gereden heb deed dat ook en kreeg een rolsingel om, maar ik vind het maar nix hoor, witte plekken bij de schoft, dat ding moet vrij strak. Ik weet dat het vastliggen in de box natuurlijk voor nog veel grotere problemen kan zorgen maar die rolsingels vind ik ook niet ideaal.... zou er niet een andere oplossing zijn?