hysterisch paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

hysterisch paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 10:10

gisterenmorgen heb ik een bruine merrie gereden, zo'n 1.70, een oudere merrie (12 jaar? iig geen jong paard dus).
er was al een hele tijd praktisch niets meer gedaan met dat paard, omdat ze steigerde vanaf je aan de teugels kwam. levensgevaarlijk paard. dat is er nu uit, hoe weet ik niet (en ik denk dat ik het niet wil weten). maar ze wordt nog altijd niet vaak bereden.
nu, gistermorgen stap ik er dus op. ze stapt wat overhaast, maar dat acht ik normaal. bij de teugels opnemen gaat haar hals flink omhoog. het is onmogelijk dit paard nageeflijk te rijden. bij de minste druk van de benen wil ze in galop wegschieten, en op de teugels reageert ze wel heel slecht. gewoon haar hals verder en verder omhoog en ervandoor proberen te gaan.
mijn instructrice zei dat ik meer mijn benen eraan moest houden, maar van het minste dat ik die naar achter leg (ik heb nl een stoelzit, welke ik constant moet leren corrigeren), wil ze weer wegschieten. ik hou ze daar nadat ik haar rustig heb, natuurlijk, maar het lijkt weinig uit te halen. waar mijn benen ook liggen, de minste druk doet haar half exploderen.
het ging de hele les van kwaad naar erger. de galop was een geheide ramp, ze smeet haar hals in de lucht en wou ervandoor gaan. ze is daar niet in geslaagd, waarom weet ik niet. want ze stond te springen op haar plaats.
daarna kwam echter het ergste. bij het draven stond haar hals LOODRECHT op haar lichaam, en ze heeft zo'n lange nek, haar oren konden mijn gezicht raken. en zo draafde ze verder. hoe ik ook zat, hoe niet-storend, hoe stil, hoe beweeglijk (bv om wat te spelen, proberen iets te doen met dat hoofd, benen helpen natuurlijk niet)... het was een ramp, mijn instructrice gaf voortdurend antwoorden als 'leg je benen eraan' en meer van dat, terwijl ze zag dat ze meer zou moeten zeggen dan dat. met die benen kom ik er niet. ik heb gedurende de les verschillende dingen geprobeerd, die ik had van andere lastige of loperige paarden, maar niks hielp....

nu moet ik zeggen, ik rijd niet super, maar er is zo ongeveer niemand die dit paard wil rijden, dus het moet ook wel een beetje aan het paard liggen. die steigerhistorie heb ik vaak gezien, het was echt beangstigend hoe loodrecht dat paard kwam.
het paard liep tot voor kort nog redelijk onder beginners die niks van haar vroegen.
lichamelijk is het paard niet zo leuk gebouwd, maar er is niets mis met haar.
ik hoop dat iemand hetzelfde heeft meegemaakt en een magische tip kan geven, want volgens mij is dat paard gewoon gek...

Enya - Daya :-)


An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 10:44

Dat niemand het dier normaal kan laten lopen wil nog niet zeggen dat het paard gek is. Destijds zeiden ze dat ook van mijn merrie omdat ze zich zo gedroeg terwijl nu iedereen denkt "ow die, die is zo makkelijk, die rij ik wel even". Ik denk dat je over een manegepaard praat klopt dat ?

Waar het naar uit ziet is dat deze merrie: geen vertrouwen heeft in mensen, heel lang verkeerd gereden is en waarschijnlijk zwaar gestresst . Dat zit zo diep dat zal je nooit met een uurtje eruit krijgen. Slimste wat de (manege)eigenaar kan doen is haar verkopen aan iemand die vreselijk veel geduld en liefde heeft voor de merrie of 1 ruiter zoeken. Alles na laten kijken (fysiek, zadel enz) en dan opnieuw beginnen. Dit zijn geen dingen die in een dag omgedraait kunnen worden. Een paard is niet zomaar gek, een paard wordt gek gemaakt.

An_J

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 10:54

ik weet dat ze gek gemaakt is. dat was ook de enige reden dat ik niet verschrikkelijk kwaad ben geworden. ik weet dat ze er niks aan kan doen. de helft van de les was ik bezig met 'wat zou ze denken, hoe zou ik reageren, wat zou ik doen?' maar niks hielp. je vermoeden over het manegepaard is juist, maar ik ben een van de weinige ruiters die steeds die paarden van stal plukt waar niemand mee rijd, en ik probeer gewoon zoveel mogelijk méér te leren. en het lukte me vaak, om de pony's rustiger te krijgen, maar dit paard bracht me gewoon ten einde raad.
het beste wat ze kunnen doen is verkopen inderdaad, maar als ik er niet mee rijdt, is er ongeveer niemand, dan is het een enkeltje slacht. dus dacht ik toch nog iets te kunnen proberen.
bedankt voor je antwoord, ik ken de beste oplossing, verkoop, maar dat wordt slacht dus zoek ik naar iets anders.
je hebt haar wel helemaal door. ze heeft inderdaad geen vertrouwen meer.
dit paard is volgens mij een heel goed paard (of kon dat zijn). ze springt ontzéttend goed. ziet eruit als een crosser. heel ruime gangen. bij springen wordt ze echter even hysterisch. ik heb een paar keer met haar gesprongen, ik hield ze nog wel even, maar het werd wel gevaarlijk, dus mocht niemand meer. ze gooide haar hals in de lucht, zette meters te vroeg af en vloog werkelijk ook meters ver. heel erg zonde van dat paard...

Enya - Daya :-)

TomL

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: in de stal achter de PC :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 11:36

waar je dus aan zult moeten werken (zolang het paardje nog daar staat en niet verkocht wordt) is het wederzijds vertrouwen. Ik denk dan dat je het beste dat vertrouwen niet op kunt bouwen door er op te zitten, maar eerder door haar uit de stal te halen een een eind mee te gaan stappen, lekker naar een groen stukje weiland (nu in de winter natuurlijk moeilijk) en haar daar lekker laten grazen. Om maar iets te noemen. Gewoon lekker bezig zijn met haar.
Dan kun je haar wellicht weer rustig laten wennen aan een hoofdstel terwijl je er normaal naast loopt en langzaam de druk op voeren in haar mond. Je hoeft natuurlijk niets te doen, dus je kunt dat ook meteen weer loslaten.
Dat daar heel veel tijd mee gemoeid zal zijn is duidelijk, maar ik denk niet dat dit paard, zoals ik het nu lees, in deze hoedanigheid verkocht zal kunnen worden.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er zulke vervelende (om het netjes te zeggen) dingen met haar zijn uitgehaald dat het vertrouwen niet meer terug komt. Maar dat zal de tijd moeten leren.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:31

Mmmmm, het klinkt hier wel als een heel erg verpest paard moet ik zeggen!

Als ze de hals zo abnormaal hoog brengt lijkt het me bijna zo dat ze ook haar rug wegdrukt. Misschien heeft het paard wel last van rugklachten, dus dat zou uitgesloten moeten worden. Misschien heeft ze ook wel last van haar tanden (waardoor geen druk op het bit verdragen kan worden wegens pijn).

Misschien is het paard wel een angstig dier dat in het verleden slechte ervaringen heeft gehad.

Of het is gewoon een zeik-zak die probeert een loopje met je te nemen.

Kortom: hier valt niet zo 123 een antwoord op te geven ben ik bang. Ik denk dat je eerst moet uit (laten) sluiten of het een lichamelijk probleem betreft of dat het iets anders is. Tja, en maneges zijn niet zo scheutig vaak met het na laten kijken van hun manegepaarden, zeker al niet als het zo'n impopulair dier is waar niemand op kan/wil rijden.

Moeilijk moeilijk dus.......

Als het geen lichamelijk iets is, dan is het dus of angst of gezeur. En dat is vanuit de stoel achter de pc al helemaal moeilijk te beoordelen.

Suc6 er mee!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 15:46

volgens mij is het een combinatie: er is niks meer om bang voor te zijn, maar het verleden speelt haar idd parten en dan gaat ze tóch over de rooie.
de volgende keer ga ik met haar aan de hand wandelen, das een goeie tip TomL, bedankt. en naborstelen enzo... misschien een paar weken niet rijden met haar (mezelf ook terug vertrouwen geven, want was wel lijkbleek op dat paard),...
bedankt voor alle antwoorden ondanks dat het een manegepaard betreft!! Lachen

Enya - Daya :-)


Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 16:18

Heb overlaatst op "zoiets" gezeten, paardje wat even op proef stond en dat daarna denkelijk een ander baasje gekregen heeft.

Ik heb elke keer quasi zonder teugels gereden, been eraan en maar vooruit. Des te idioter mevrouw deed, des te harder ze mocht lopen en wilde zij nog harder dan kon ze nog harder ...
Na een week of 3/4 kon ik het tempo al bepalen en de gang waar ze in zat.

Dat we een paar keer ook gewoon door de piste "gejaagd" zijn door instructeur vertel ik er ff niet bij Haha! .

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 16:49

Mochten medische problemen uitgesloten zijn, zal het idd een kwestie van zelchte gewoontes uit het verleden en een groot gebrek aan vertrouwen zijn.
Wat ook heel belangrijk is, hoe moeilijk dat ook is, dat jij niet moet gaan zitten denken aan wat ze nu weer zal gaan doen. Daardoor zit jij onzeker op dat paard wat het alleen maar versterkt. Ze moet gewoon lopen en doen wat jij wil, jij moet een duidelijk leider zijn.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 18:38

belsje, dit paard laten lopen is vragen om een ongeluk. ze smijt zich gewoon tegen de grond in de bochten, of ze loopt recht tegen de muur, dat zie ik ook nog gebeuren.
richtje, ik heb geprobeerd van ook heel rustig te zijn... maar het helpt niet van haar eens op haar plaats te zetten bijvoorbeeld, of een halve ophouding te geven. dat doet haar alleen maar exploderen. het enige wat je kon doen (voor de galop alleszins, erna was er niks meer mee te beginnen) was haar op de cirkel zetten en zo weinig mogelijk vragen.
ik denk dat ik zaterdag met haar ga wandelen na de les (en op een ander paard rijden), zodat ze toch nog iets van beweging krijgt. anders staat ze daar maar dagen, weken aan een stuk in haar box Boos! , logisch eigenlijk dat ze compleet uit haar dak gaat. ik neem haar wel mee wandelen. en hopen dat er vertrouwen groeit, en dat ze rustiger kan worden...
bedankt allemaal Lachen

Enya - Daya :-)

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:16

Ik denk dat het niet meer dan logisch is, dat ze zo gek is. Er zijn paarden die na een week op stal gestaan te hebben, braaf zijn(ook uit stijfheid Scheve mond), maar niet elk paard is zo. Als zij elke dag buiten komt zal dat denk ik ook al beteren. Misschien kan je aan de manege-eigenaar vragen of jij ze meer mag buitenhalen? Dan wel liefst binnenpiste, en zoiezo mét iemand aan de kant erbij. Dat is toch al minder vragen om ongelukken.
Je kan ook vragen hoe ze is als ze gelongeerd wordt. Als dat wel gaat, kan je dat rustig doen, en dan ook gewoon met een hoofdstel, en als dat gaat met een zadel erop.

Het is moeilijk om iets te doen aan een manegepaard, maar hier zal regelmatig buitenhalen toch heel belangrijk zijn. Ook zoveel mogelijk met dezelfde ruiter(jij dus bevoorbeeld). Je zal echt haar vertrouwen moeten proberen te winnen, en tijdens het rijden kan je denk ik best je beugels misschien een gaatje langer zetten(bij een stoelzit denk ik automatisch aan te korte beugels, anders houd je natuurlijk deze lengte).
En dan je benen op zijn plaats houden, zachtjes tegen haar, en de teugels vrij los. Probeer dan eerst relaxt te stappen, en wat overgangen naar halt te maken. Ook in draf je teugels zachtjes, bijna zonder contact houden. En echt op je zit een beetje terugrijden, door zelf trager licht te gaan rijden.

Als het echt niet gaat, en het gevaarlijk wordt, vraag dan iemand anders (manege-eigenaar!) of zij er niets aan kunnen doen. Jij moet je leven niet gaan wagen omdat zij misschien onderuit gaat door teveel snelheid.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:48

Paardje heeft waarschijnlijk een nare voorgeschiedenis ! Ik vind het edelmoedig van jou dat je haar een kans geeft, maar inderdaad riskeer er toch je leven niet voor hé. Misschien hier toch een tip : Hoe reageert ze op een stootteugel ? Wanneer ze deze aanvaardt kan dit een groot hulpmiddel zijn in dit geval. Maar eerst uitproberen aan de longe hoor, want als ze zo knettergek is zoals jij bescrhijft zou ze hierop wel lelijk kunnen reageren (door te steigeren en haar om te smijten). Doet ze dit niet, blijft ze rustig, dan kan je haar beter een tijdje met een stoot rijden (stoot : bijzetteugel van de bitringen tussen de voorbenen naar de sangel). Je moet haar niet in de krul dwingen met de stoot, gewoon zolang zetten dat ze haar hals ten hoogste horizontaal kan brengen. Een hoog hoofd is altijd een geexiteerd paard, een laag hoofd is een rustig paard, heeft niet met rijtechniek te maken, heeft te maken met een stof die vrijkomt in de hersenen bij laag hoofd en het paard rustig maakt. omgenkeerd met hoog hoofd.

more with less

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:05

helaas weet ik uit eigen ervaring hoe rot dat is.
mijn paard deed in het begin ook niets anders dan steigeren en dan ook loodrecht overeind komen.
en in de bak was ze werkelijk ook niet te rijden als je dr in beweging zette ging ze lopen draaien en steigeren en als je dan benen gaf word het alleen maar erger en ging mevrouw gezellig steigeren.
ook deed ze dr nek naar voren zodat ik absoluut geen controlle meer had over haar tempo en over haar zelf.
en dan wilde je juist wat meer contact zoeken met de mond dan ging mevrouw steigeren.
kortom ik dacht dus letterlijk dat ik n rampenpaard onder me kont had die totaal niet onder controle had.
maar toen heb ik van een vriendin van mij een hele goede tip gehad en dat was: een osteopaat mijn paard bleek vast te zitten op dr rug en in dr nek nu is de ostepaat 2 x geweest en ze loopt lekker soepel en is gewoon een paard waar je normaal op kunt rijden zonder gevaar voor eigen leven.
ook heb ik de tandarts erbij gehaald om ff te chekken of er evt ook een probkleem in de mond zou kunnen zitten.
ze bleek idd giga haken te hebben die zijn verwijdert en sinds dien gaat het gewoon goed.
het zou mischien kunnen dat bij dat paard ook een probleem zit in de nek rug mond.
maar elk paard is anders.
het is maar een tip.
sucses iniedergeval.

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:42

Ik ben het helemaal eens met an j.Dit probleem klink veel te ernstig en wordt alleen maar groter naar mate ze langer op stal blijft staan ivm overtollige energie.Dit paard zou in mijn ogen vekocht moeten worden voor slachtprijs maar dan niet aan de slager maar aan een hele vriendelijke, geduldige en zeer ervaren ruiter.

Paard dan eerst helemaal na laten kijken(gebit,rug en gezondheid algeheel.)Dan lekker het land op in de kudde(met in de nacht een stal)
en alleen maar werken aan vertrouwen en leuke dingen doen.

Daarna kan pas weer het rijden vanaf het aller eerste begin opnieuw aangeleerd worden.Vergis je niet een paard opnieuw vertrouwen geven en aanrijden duurt vele malen langer dan een jong paard beleren.En dan is het nog de vraag of het helemaal goed komt.

heel veel succes en sterkte met het paardje.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:48

kenomaxbe schreef:
Paardje heeft waarschijnlijk een nare voorgeschiedenis ! Ik vind het edelmoedig van jou dat je haar een kans geeft, maar inderdaad riskeer er toch je leven niet voor hé. Misschien hier toch een tip : Hoe reageert ze op een stootteugel ? Wanneer ze deze aanvaardt kan dit een groot hulpmiddel zijn in dit geval. Maar eerst uitproberen aan de longe hoor, want als ze zo knettergek is zoals jij bescrhijft zou ze hierop wel lelijk kunnen reageren (door te steigeren en haar om te smijten). Doet ze dit niet, blijft ze rustig, dan kan je haar beter een tijdje met een stoot rijden (stoot : bijzetteugel van de bitringen tussen de voorbenen naar de sangel). Je moet haar niet in de krul dwingen met de stoot, gewoon zolang zetten dat ze haar hals ten hoogste horizontaal kan brengen. Een hoog hoofd is altijd een geexiteerd paard, een laag hoofd is een rustig paard, heeft niet met rijtechniek te maken, heeft te maken met een stof die vrijkomt in de hersenen bij laag hoofd en het paard rustig maakt. omgenkeerd met hoog hoofd.


Een stootteugel zou ik niet durven gebruiken, wat als je zo het probleem erger maakt, dat ze terug begint te steigeren? Zelf zou ik dat echt niet aandurven, ook niet aan de longe, dan zou ik toch voor een ander soort hulpteugel kijken, iets dat niet vast blijft als er iets misloopt. (heb geen idee wat, ken niet zo héél veel van hulpteugels).

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 22:37

de stootteugel lijkt mij ook erg gevaarlijk.
bedankt voor alle antwoorden. ik kan haar helaas maar een keer per week buitenhalen, maar dat zal ik ook doen.

het klinkt cliché, maar het is helaas zo dat de eigenaar het niet ziet zitten om op een manegepaard te stappen, en heel wat te riskeren. nee, zijn inkomsten komen wel uit de eigenaarspaarden.
ik weet dat ik veel riskeer maar ik kan gewoon niet bij de gedachte dat zij daar een hele week in dat kot zit. en bovendien geloof ik in dat paard. naja, drie jaar geleden liep ze nog normaal.
angelke, mijn beugels doe ik al heel lang, omdat ik weet dat anders die stoelzit er niet uit gaat, maar als mijn benen goed liggen glijden ze gewoon terug naar voor. ik zit dan ook een tiental cm van de wrong af. jammer van dat zadel.
tja de verkoop, dit paard kan volgens mij niet meer verkocht worden, tenzij aan iemand die er tijd in wil steken, maar volgens mij
ik ga er echt het beste van proberen te maken, en al jullie tips toe te passen in zoverre dat mogelijk is. echt bedankt voor de vele antwoorden!

Enya - Daya :-)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:01

ponyzotje schreef:

nu, gistermorgen stap ik er dus op. ze stapt wat overhaast, maar dat acht ik normaal. ...

hier ga je al meteen de fout in. Je moet haar opvangen met de buitenteugel. En houdt ze haar kop omhoog, is HAAR probleem. Laat haar maar, als ze maar terugkomt in tempo. De kop zakt naar verloop van tijd wel weer.

De hond is de betere mens

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:21

ponyzotje schreef:
belsje, dit paard laten lopen is vragen om een ongeluk. ze smijt zich gewoon tegen de grond in de bochten, of ze loopt recht tegen de muur, dat zie ik ook nog gebeuren.

Precies mijn paard tot 2 maanden geleden Scheve mond
Wat het bij mijn paard uiteindelijk is geweest: magensiumgebrek, slecht zadel, tandproblemen, etc etc
Nu na al die problemen opgelost te hebben gaat het weer uitstekend. Dus als ik jou was zou ik zeker verder kijken dan alleen het rijden.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 16:50

daar ligt mijn probleem juist. verder dan dat kan ik niet. maar ik denk niet dat ze pijn heeft aan haar rug. ze heeft een sterke rug. haar mond, dat zou wel kunnen, maar dat denk ik eerder niet. ze kan gewoon het bit niet verdragen. oja, haar oren liggen niet plat.
slecht zadel, dat klopt. slechte ruiters, dat klopt ook.
en desiree, dat is het probleem eigenlijk. haar kop gaat niet meer naar beneden, zolang je de teugel vast hebt. laat je'm los, gaat dat cm per cm, maar nooit dieper dan 'n 45°. en dan gaat ze weer gelijk sneller. het is echt een cirkel, want hoe vaker je iets probeert, hoe nerveuzer ze ervan wordt.
de enige oplossing die hier nog overblijft lijkt me wandelen, vertrouwen opbouwen, en een andere instructeur (ik ga overstappen van les) die ik beter ken en waar ik ook meer vertrouwen in heb. dan zien we wel.
bedankt nogmaals voor alle tips Knipoog

Enya - Daya :-)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:53

Je schrijft dat er al een slecht zadel is? Reken maar dat dit ook door zal werken. Als er een verkeerd drukpunt is op de rug nodigt dat niet uit om haar rug op te bollen/te gebruiken. Dan drukt ze de boel weg met alle gevolgen van dien. Hoe is het met longeren eigenlijk? (of lees ik weer eens ergens overheen )

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:01

Ik denk dat je gewoon er het beste van zal moeten maken, simpel is het niet, en aan zadels etc kan jij niet veel doen. Als ze echt wegloopt van het bit, ligt er denk ik toch iets aan de tanden/bit. Als je ernaast loopt met een halster, en dan druk geeft, trekt ze dan ook zo tegen? En met een hoofdstel?

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:06

Desiree"]
[quote="ponyzotje schreef:

nu, gistermorgen stap ik er dus op. ze stapt wat overhaast, maar dat acht ik normaal. ...

hier ga je al meteen de fout in. Je moet haar opvangen met de buitenteugel. En houdt ze haar kop omhoog, is HAAR probleem. Laat haar maar, als ze maar terugkomt in tempo. De kop zakt naar verloop van tijd wel weer.
[/quote]

daar ben ik het ook mee eens, maar wat als het paard juist van de teugel wegloopt door angst of door pijn? Als het pijn is, is het wel erg dat ze er niets aan willen doen. Maar als het uit angst wegloopt, dus om het even cru te zeggen :Contact=weglopen?

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:53

Ik geloof niet dat een paard ooit zo verpest kan worden, dat er niets meer mee te beginnen is. Maar het kan wel heel dicht in de buurt komen. Kun je niet een overeenkomst sluiten met de manegeeigenaar, dat jij dat paard dagelijks beweging geeft (en dan is de eerste weken een eindje wandelen nuttiger dan rijden), en wanneer de toestand verbeterd, het paard verkocht wordt, zodat ze niet in de herhaling kan vallen door slechte ruiters?
Je loopt hierbij wel het risico dat je aan haar gehecht raakt, en ze verkocht wordt, maar je komt op mij over als iemand, die de gesteldheid van het paard boven haar eigen gesteldheid zet.

Verder moet je tijdens het rijden ook heel erg proberen te ontspannen denk ik. Zodra zij haar hoofd in de lucht gooit, spant een ruiter aan, omdat hij/zij daar onbewust zenuwachtig van wordt. Probeer ontspannen te blijven (dan maar liever stoelzit, leer dat maar op een ander paard af Knipoog ) En zet niet te veel druk op de teugels. Als ze aan de lange teugel 'normaler' doet, hou dan de teugels maar lang.

Er bestaan overigens wel mensen die zo'n paard zouden willen helpen. Ik ben er een voorbeeld van, maar ik zou haar niet kunnen kopen en onderhouden, door financieele redenen...

En echt een goede indruk van de manege geeft dit niet...

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 18:15

clitia, merci voor je uitgebreide antwoord. dagelijks heengaan kan ik niet, het is 30 km hiervandaan, en daarvoor moet ik dus op mijn ouders rekenen. anders had ik er zeker mijn werk van gemaakt en ook van andere paarden (die ik heel graag reed en fijn liepen, maar uiteindelijk toch verkocht omdat die paarden het leven op manege niet aankonden...).

ik heb als test met haar gewandeld met hoofdstel in de bak, en ze reageert niet overgevoelig op het bit dan! dus ik kan haar stil'trekken' zeg maar, dan nog gaat ze niets doen met haar hoofd. nu dit me te binnen schiet vind ik het eigenlijk extra raar, maar het zal een combinatie van factoren zijn zeker...

het longeren gaat niet, dat mag niet , maar ik hoop dat ik wat je bedoelde heb kunnen duidelijk maken met dat 'hoofdstel' verhaaltje.
ik ben dus ook een voorbeeld van iemand die niet gelooft dat er niks meer met een paard aan te vangen valt (en dan niet op die penny-manier), ach je zou eens moeten weten wat op een grote manege (+60 paarden) als hier niet allemaal voorbijkomt. en de jonge, goede, ietwat opgewonden, ja, paarden worden dan weer verkocht. geeft me telkens weer een klap.
maar ik probeert inderdaad steeds zo'n paarden te rijden die niemand wil. ook al heb ik zelf dan niet zo'n fijne les omdat ik constant met het paard zelf moet bezig zijn. ik krijg er gewoon vaak zoveel voor terug...

met langere teugel, ja, in stap, maar vanaf je zoiets in draf probeert gaat ze ervandoor. heel gek, geen oren plat, geen 'plotse' vluchtangst maar gewoon sneller er sneller alsof ze ergens op tijd moet wezen.
en de manege, ach het is echt een hele goede manege, crosspistes, heel bekend, worden eventings gereden enzo, en over het algemeen hebben ze ook goede lesgevers. maar hun manegepaarden, nee daar willen ze inderdaad liever niet teveel geld aan kwijt.

bedankt allemaal voor die vele antwoorden Lachen

Enya - Daya :-)

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:32

kijk is in zijn mond!!! je weet maar nooit misschien zittenner wel loei grote haken in!!!!! want als ie zijn hoofd zo ver omhoog doet en als dat het niet is sorry maar dan weet ik het ook niet Bloos

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:00

ik ben het helemaal eens met de anderen, maar zou je haar - buiten het opbouwen van haar vertrouwen in mensen - haar niet eens af en toe kunnen (laten) losgooien in de bak ofzo, zodat ze wat beweging krijgt? anders lijkt het me logisch dat ze gek is met het rijden als ze zo weinig beweging krijgt. Verder vind ik de tips van de bokkers hier super!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 2 bezoekers