Wanneer geeft hij het op..? (opa)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Wanneer geeft hij het op..? (opa)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 13:33

Een tijdje terug had ik al een topic geplaatst dat het slecht met mijn opa ging.
Hij had op woensdag een hersenbloeding gehad en was gewoon helemaal van de wereld af.
Op zondag ben ik nog langs geweest en toen ging het wel weer iets beter. Hij lag wel de hele tijd te slapen maar als je hem wakker maakte werd hij echt wakker, praten kon amper maar hij besefte wel dat je bij hem was.
Toen ging het afgelopen woensdag weer heel slecht. Ze hebben hem nu aan een spuit met morfine en nog wat andere medicijnen gelegd.
Maar hij vecht ertegen.. Hij wil ons niet verlaten.
Gisternacht ging het heel erg slecht en is mijn moeder er naartoe gegaan. Ik was toen op stap dus ik wist het niet, maar gister middag ben ik gelijk met mijn vader er naartoe gegaan, en we zijn er de hele dag gebleven tot 's avonds half 9.
Ik vraag me echt af wanneer hij het opgeeft...
Zo is het niks, telkens denk je dat het afgelopen is, maar dan geeft hij toch niet op.
Net zoals gister. Hij ligt nu op een speciale kamer, een soort rauwkamer ofzo. Iedereen zat aan de tafel en ik met mijn vader aan zijn bed. Ik had zijn hand vast, en ineens begon hij te trekken emt zijn hand. Hij ademt heel erg zwaar, maar in een keer hoorde ik niets meer, en was hij gestopt met ademen. Ik schrok natuurlijk onwijs maar toen ineens begon hij weer te ademen....
Het is verschrikkelijk zo. Je ziet hem slechter worden.
Hij krijgt geen eten en geen drinken meer, dus je ziet hem ook gewoon steeds dunner worden...
Het doet me echt zeer om mijn lieve opa zo te zien liggen. Verdrietig

Bedankt voor het lezen.. Ik moest het even van me af schrijven... Verdrietig

Anouk01

Berichten: 1769
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:44

Aah meid Ach gut Wat erg..! Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet zeggen...Maar iig heel veel sterkte!

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:46

heeeeeeeeeeeeeel veel sterkte en ik hoop dat het toch nog wat beter met hem kan komen.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:48

Dat is edd niet prettig meid!
Sterkte!
Je kunt me altijd pb-en!

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:52

Geen eten en geen drinken meer ?
Toch wel infuus mag ik hopen , anders zijn ze hem gewoon aan het laten uitdrogen / afsterven.... dat lijkt me geen fijne dood Scheve mond

Mijn oma heeft zo al 4 of 5 x een hersenbloeding gehad en komt er steeds weer redelijk bovenop. Vorige keer hadden we al echt afscheid genomen , ze lag al dagen in foetus-houding dus tsja.... maar nu zit ze weer in het bejaardentehuis en heeft af en toe een redelijke dag. Mensje is van 1911...

Sterkte met je opa , het zou fijn zijn als hij rustig en zonder pijn insliep Lachen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 14:21

Hij ligt aan een spuit maar volgens mij komt daardoor geen voedsel binnen. Alleen morfine e.d.
Ze zijn hem nu dus gewoon aan het inslapen, sinds donderdag ochtend. Maar hij geeft het niet op.
Hij vecht er echt tegen...

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:26

He bah , dat vind ik wel naar hoor....die man is nu aan het vechten en hij krijgt gewoon geen voeding meer dan....dus hij maakt geen schijn van kans.

Kan dat niet anders Verward

Waarom moet hij sterven dan , als ze hem al geen kans geven....
Brrrr.

Niet om je een rot-gevoel te geven hoor , maar als hij uiteindelijk sterft puur door uitdroging / uithongering terwijl je er bij zit en ernaar kijkt....
getsie.

Dan komt een dier er beter vanaf met een spuitje (sorry) Scheve mond

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:38

Nou meid heel veel sterkte hoor, valt niet mee, om iemand van wie je hou te zien lijden.Sterkte

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:40

jeetje zeg, wat moeilijk om te zien!

je opa is dan eigenlijk nog best wel heel erg sterk, al is het heel moeilijk om hem zo te zien lijden. hij vind het denk ik heel erg moeilijk om jullie te verlaten, jullie geven hem ook zoveel liefde!

heel veel sterkte joh Ach gut

[edit] je moet het niet verkeerd opvatten hoor, mocht het zo overkomen. ik bedoel het goed[/edit]

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 14:54

Ik vat niets verkeerd op hoor. Lachen
Bedankt voor de lieve reacties...

Pmarena, ik weet ook niet precies hoe t gegaan is.. Mijn oma heeft iig toestemming gegeven om hem zo in te slapen.
Anders was hij waarschijnlijk zelf binnenkort wel overleden, maar dan met veel pijn.

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:57

Wat herken ik dit zeg, mijn opa ligt nu ook op sterven in het ziekenhuis, het is echt afwachten hoe het zal gaan, slechter of beter.. Ik ga er over een uurtje naartoe, ik vraag me af wat ik te zien krijg.. Mijn opa had een hersenvlies ontsteking, ligt nu aan de beademing, hij kan er niet af, omdat hij te zwak is om zelf te kunnen ademen. Het gaat heel langzaam achteruit.. maar we geven niet op Lachen

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:33

heel veel sterkte meisje met je opa. We hebben tot gistermorgen in dezelfde situatie gezeten (mijn schoonmoeder) en ze is gistermorgen om half vier overleden. Zoals jij het beschreven hebt was het bij haar ook. Uren en uren aan haar bed gezeten, ademen wat steeds en steeds minder werd en je zag haar wegkwijnen. De laatste 14 uur is ze niet meer bij bewustzijn geweest maar heeft op een een of andere manier toch een strijd nog gehad want ze bleef zwaaien met haar armen en deed ook nog verschillende pogingen om weer het bed te verlaten. Uiteindelijk heeft ze dus opgegeven en dan komt er zoveel op je af.....begravenis regelen, kist uitzoeken etc. etc. Gisteravond heb ik haar weer gezien in alle rust en mooi aangekleed in haar kist. De afgelopen weken waren zware weken en er komt nu nog een hele zware week maar we moeten erdoor......

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:35

Zo'n situatie is nooit leuk, je zit erbij te kijken en je kan niks doen. De laatste zomer is mijn overgrootoma (was toen 94 jaar) overleden. Dat was toen het zo warm was. Mijn oma wilde niet meer verder, ze had alles op gegeven, maar toch had ze nog een aantal dagen pijn. Ze sliep alleen maar, ze wilde zelf niet meer eten en drinken. Ze wilde zelf niet meer. Het zag er zo zielig uit, je voelt je echt machteloos. Het klinkt misschien heel raar, maar het grootste deel van de familie was opgelucht toen ze was gestorven. Puur omdat ze zelf niet meer wilde en pijn had.

En ik ben me ook een keer rotgeschrokken! Toen we een paar maanden daarvoor in het ziekenhuis waren bij haar lag ze aan zo'n hart-ding (zo'n ding waarop je haar hartslagen kon zien). Om de 3 a 4 minuten ging dat alarm af, dus dan ging er iets mis met haar hart. Een keertje kwam er een horizontale lijn (als er dus geen hartslagen meer zijn), volgens mij stopte mijn eigen hart ook even met kloppen, totdat er ineens weer een hartslag te zien was op dat scherm.

Ik weet eigenlijk niet wat ik verder moet zeggen, maar in ieder geval veel sterkte voor jou en jouw familie! Ach gut

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:48

Lieve meid, ik kan het je niet vaak genoeg zeggen. Ontzettend veel sterkte en je weet me inmiddels te vinden, hè? Heel veel liefs, Linda

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:19

He Nathalie, het zit jouw ook nog niet echt mee dit jaar zeg!! Heel veel sterkte voor jouw, je opa, familie en vrienden van je opa.... Ach gut
Heel veel liefs.. Margon

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:21

kan je opa zelf niet meer beslissen wat er met hem gaat gebeuren? het lijkt me rot als je door een hersenbloeding dat soort dingen niet meerkan, en ook moeilijk voor jullie om te moeten aanzien. ik hoop dat hij toch vredig in kan slapen.

veel sterkte..

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:48

Komt me bekend voor. Mn oma had dat ook dat ze soms stopte met ademhalen toen ze op sterven lag. En ook zij kreeg geen eten en drinken meer.
De pauzes met ademhalen worden steeds langer en opeens ademt ze helemaal niet meer. Is niet leuk om een persoon zo te zien doodgaan....

Sterkte!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:29

Ehm, dit vind ik geen menselijke omstandigheden.
Mens-onterend gewoon.
Je kan mensen toch niet gewoon laten verhongeren/uitdrogen?
Wat is dat daar voor iets?

Niet aanvallend voor jou bedoeld ofzo maar leuke oma heb jij zeg!
Gaat ze ff haar man laten uitdrogen/uithongeren.
En het kan dan wel zo zijn dat hij anders veel pijn heeft, maar alsof honger en dorst geen pijn doet!
Dan kunnen ze nog beter euthanasie toepassen (en daar ben ik normaal al niet bepaald voor).

Sorry als dit kwetsend overkomt, ik bedoel het absoluut niet zo, wil je geen schuldgevoel/whatever aanpraten maar het frustreerd me nogal dat er zo met mensen omgegaan wordt.

Heel veel sterkte voor jou en je familie! Ach gut

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:40

Citaat:
Gaat ze ff haar man laten uitdrogen/uithongeren.
En het kan dan wel zo zijn dat hij anders veel pijn heeft, maar alsof honger en dorst geen pijn doet!


Die mensen liggen zelf al zo op sterven, ze merkten daar niks meer van. Ze ademen nog, maar das ook alles.... Verder is het al dood....
Mn opa wou het ook niet, maar verplegend personeel weigerde nog vocht toe te dienen. Had geen nut meer volgens hun...

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:44

Heeej lieffie !! Lovers

Wat naar allemaal zeg Ach gut
Sterkte ermee ook voor je ouders !! en familie Lovers

Dikke knuffel!

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:48

Ik weet precies hoe je je voelt Nathalie, mijn oma ligt er ook zo bij momenteel...
Sterkte dr mee!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 20:37

Hij is vandaag overleden.. Verdrietig
Ik vind het zo klote, maar het is beter zo.. Hij heeft eindelijk rust.

Vanmiddag rond half 3 gingen ik en mijn vader ernaartoe. De rest van de familie was er al. We willen net naar binnen lopen bij het verzorgingstehuis en mijn moeder belt..; hij is overleden...
We zijn naar boven gegaan, en ik heb gelukkig goed afscheid genomen.
Hij lag er vredig bij...

Iedereen was geweest gister, alle familie, zussen van mijn oma enz enz.. Behalve de zoon van de zus van mijn oma. Haar zus zei gister avond nog "Ik voel gewoon dat hij wacht op Bob.." (haar zoon dus..)
Vandaag kwam Bob langs, en geen half uur nadat hij weggegaan was was opa dood..
Iedereen was erbij. Mijn nicht en haar vriend zaten bij opa aan bed, toen haar moeder zei dat hij een beetje geel zag.. Toen viel het mijn nicht op dat hij ook niet meer ademde..

Rust zacht, Opa.. Je hebt het verdient...
Verdrietig

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:39

Ahh, vervelend!! Gecondoleerd en sterkte!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:44

Verdrietig wat erg zeg!!! Gecondoleerd en sterkte..... Ach gut

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:19

Aaaaah , nou opa is er vanaf , en jullie ook ... gecondoleerd Ach gut