[AR] geschikt ' beginnerstuig' ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

[AR] geschikt ' beginnerstuig' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 23:15

Ik ben zo langzaamaan Eldien aan het betuigen (niet zelf hoor, ik doe voorlopig alleen het lange lijnen en slepen met de band, daar heb ik voldoende ervaring mee en eldien is er heel nuchter onder, alsof ze t iedere dag doet. het echte werk gaat onder deskundige begeleiding)

Anyway, ik ben arme student met beperkt budget, en zal gewoon een beetje recreatief gaan mennen. Kunnen jullie me tuigen aanraden? Heb wel eenb leentuig zeg maar, maar wil met de tijd toch wel zelf een kopen. Is voor een pony (dressuurpaard*tuigpaard, jaja, zit in dr genen) van 1.55, valt die onder Cobmaat?

(Geld voor een, uuhh, bij wijze van spreken Stubben-tuig, heb ik niet, net zo min als voor een Passier zadel, maar mn B merk is zorgvuldig uitgezocht en doet zn werk perfect)

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:20

Een Cobmaat tuig moet passen, op marktplaats worden regelmatig goedkope tuigen aangeboden.
Als je budget klein is kan je het best een gebruikt tuig aanschaffen.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 00:21

Hmm, net als met zadels zeg maar. Beter een goeie 2e hands dan een prut nieuwe. En of het leerwerk ed nog goed is kan ik zelfs ook nog wel zien. Wat dat betreft simpeler dan zadels, toch?

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:31

Concorde schreef:
Hmm, net als met zadels zeg maar. Beter een goeie 2e hands dan een prut nieuwe. En of het leerwerk ed nog goed is kan ik zelfs ook nog wel zien. Wat dat betreft simpeler dan zadels, toch?

Helaas, is het niet simpeler dan zadels.
De kracht die op een tuig komt is veel groter dan bij een zadel.
Je kan een tuig wel makkelijker zelf maken.
Ga eens kijken bij Gert-Jan van Boven.
Of hier:
http://www.marktplaats.nl/markt/dieren/ ... oudei%3D45

Als je een beetje handig bent lukt een borst zelf maken echt wel.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 17:34

Ik ben niet echt onhandig, maar van dat soort dingen heb ik geloof ik geen kaas gegeten.
De link is niet wat, als het die fjorden al te groot is past het ook niet op mn pony, staat bij dat het voor paarden is.
Gert-Jan van Boven onthoud ik, tnx voor de tips!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:36


Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 01:41

Denk dat Cob niet gaat passen hoor. Mijn IJslander van 1.38 m. en breed gebouwd heeft een Cob-tuig die hem net past. Kan het schoftje net vast krijgen. Denk dus dat je toch een Full-size moet hebben.

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:36

Er stond een tijdje geleden een tuig van Imperial Riding te koop voor 200 euro. Moet je even zoeken op cobb op marktplaats. Ik heb zelf geen ervaring met tuigen van dit merk, maar de hoofdstellen zijn altijd wel van goede kwaliteit.


Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:53

Volgens mij is Imperial Riding wel een bekend merk. Komt mij tenminste bekend voor. Ik wil zelf ook wel een ander tuig voor Glod, want de stiksels gaan allemaal los. Heb alleen helemaal geen geld ervoor. Heb nog een groter tuig liggen wat ik haar ga passen zodat haar eigen in delen opnieuw gestikt kan worden.

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

Jeppy
Berichten: 45
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Den Burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:58

Ik denk ook niet dat een cob maat gaat passen hoor. Mijn fjord van 1.50 mtr. heeft full, maar ook de ponies van een kennis (1.54+1.56) pasten met geen mogelijkheid de cobmaat.
Zelf heb ik goede ervaringen met een ideal-tuig *LOL* . Dit is de website http://www.idealequestrian.com
Maar dan betaal je voor een tuig wel ong. E600.- Iig succes met je zoektocht.

Toeval bestaat niet

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 23:58

Ik heb jaren lang rond gereden met een tuig van divoza, die was toen fl 450. Niet topkwaliteit, maar als je het gewoon normaal onderhoud, kan je er best gekke dingen mee doen! Dus die tuigen van nu € 225 hoeven echt niet zo slecht te zijn, denk ik.

Es war schön.

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:25

Denk ook niet dat cob gaat passen ik heb de borst en schoftje van cob maat en het hoofdstel en de broek van full.
Janouk is 1.52
Ik heb overigens een nylon tuig en dat bevalt heel erg goed ik heb wel een speciaal borstbeschermer gekocht en ik wil nog een leren hoofdstel, maar verder bevalt hij heel goed.
Heb hem compleet nieuw gekocht voor 99 euro.
Is goed om mee te beginnen en oer sterk een vriendin van mij heeft het zelfde tuig voor haar belzen voor recreatief gebruik en die kunnen trekken hoor ;o)

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:05


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:35

Ik geloof dat je op de site van ideal equestrian kan laten schatten welke maat van tuig je nodig hebt. Je moet dan een aantal maten doorgeven. Hopelijk valt je paard geheel binnen 1 tuigmaat. Anders moet je stukken gaan combineren en dat vind je tweedehands niet gemakkelijk.

Nieuwe tuigen zijn altijd wel duur. Toch als je er op staat om veilig te mennen. Een splinternieuw tuig van 100 euro kan je ook gemakkelijk vinden, maar dat is alleen maar af te raden.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:39

Een nylon tuig van 100 euro is echt wel veilig hoor en heel sterk, ik men al 14 jaar en heb veel met leren (dure) tuigen gereden, maar van de zomer zelf een nylon tuig aangeschaft om mijn haflinger mee te beleren, en het bevalt mij heel erg goed is niet stuk te krijgen en ze heeft best hele rare capriolen uitgehaald om bijvoorbeeld niet door een plas te hoeven.
Een leren tuig voor die prijs zou ik inderdaad niet aanraden Bloos)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:51

Sterk is die nylon misschien nog wel (in goede lederen tuigen zit ook een nylonlaag). Maar als je een beetje pech hebt en die tuigen zitten niet 100% goed, dan kunnen ze wel gaan schuren op je paard.

Nylon op zich is wel sterk, maar het nadeel van goedkopere nylontuigen (en ook goedkopere lederen tuigen) is dat er ook bespaard wordt op de degelijkheid van de gespen.
Maar misschien heb jij wel gewoon héél veel geluk met je aankoop gehad?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:55

Weet iemand dan ook iets over de Webtech van Ideal Equestrian? Ik denk erover om die te kopen voor mijn brave IJslander. Mijn leren tuig gaat namelijk kapot op de stiksels en is dus niet veilig meer. Gelukkig doet ze het niet, maar als ze eens ergens tegenop knalt ben ik bang dat ie echt kapot is. Bij de webtech zijn alle delen die op het paard liggen van leer en wat bovenop zit is van nijlon. Ik vind het er mooi uitzien en is makkelijker te onderhouden dan helemaal leren tuigen denk ik. Mijn leren wil ik dan over laten stikken en gebruiken voor de dagelijkse ritten en trainingen en de nieuwe voor wedstrijden houden.

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 08:37

ik heb bij mijn tuig bij de borst en schoft extra gel pads tegen het schuren en tja de kwaliteit van de gespen is misschien minder, maar dat kan bij een tweedehands tuig ook gebeuren.
Oke bij een nieuw kwaliteits tuig duurt het wat langer, maar niet iedereen heeft de financien om meteen een paar honderd euro uit te geven, ik in ieder geval niet.
Ik blijf erbij vind het een prima tuig om mee te beginnen en om paarden mee te beleren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:47

visje schreef:
Sterk is die nylon misschien nog wel (in goede lederen tuigen zit ook een nylonlaag). Maar als je een beetje pech hebt en die tuigen zitten niet 100% goed, dan kunnen ze wel gaan schuren op je paard.


Ik heb idd gehoord dat dat nylon tuig van 100 euro een slechte pasvorm heeft. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen.

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:36

Wat de pasvorm betreft kunnen jullie gelijk hebben ik moest twee tuigen qua maat samen voegen anders paste het niet op mijn haffie.
Ik heb het hoofdstel van de full, de borst en schoft van cob en de broek weer full, anders paste het niet, gelukkig kon ik met een vriendin het een en ander ruilen zodat het me geen extra geld heeft gekost.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:15

horsenut schreef:
ik heb bij mijn tuig bij de borst en schoft extra gel pads tegen het schuren en tja de kwaliteit van de gespen is misschien minder, maar dat kan bij een tweedehands tuig ook gebeuren.
Oke bij een nieuw kwaliteits tuig duurt het wat langer, maar niet iedereen heeft de financien om meteen een paar honderd euro uit te geven, ik in ieder geval niet.
Ik blijf erbij vind het een prima tuig om mee te beginnen en om paarden mee te beleren.


Goede gespen zouden twee levens lang moeten meegaan.
Maar inderdaad, het is allemaal enorm duur. Alleen lijkt het soms dat mensen wel 1000 euro over hebben voor een mooi dressuur-zadel, maar een tuig mag vooral niet duur zijn. Terwijl er in een tuig ook kilo's leer zitten, heel veel arbeid en duur metaal. Bovendien is mennen een sport waarbij je enorm veel risico's loopt als je geen veilig gerief gebruikt.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:22

Citaat:
Alleen lijkt het soms dat mensen wel 1000 euro over hebben voor een mooi dressuur-zadel, maar een tuig mag vooral niet duur zijn. Terwijl er in een tuig ook kilo's leer zitten, heel veel arbeid en duur metaal. Bovendien is mennen een sport waarbij je enorm veel risico's loopt als je geen veilig gerief gebruikt


Dit ben ik wel met je eens alleen zijn er ook mensen die niet zo'n groot budget hebben (zoals ik ;o) en gewoon heel hard moeten werken voor alles wat ze voor hun paard willen aanschaffen. Ik bijvoorbeeld heb ook nog een gezin die ik niet te kort wil doen. Ik heb maar een klein budget voor mijn paard waar ik alles van moet doen en wil ook nog speling houden voor als het paard ziek word of iets dergelijks. Haha!
Daarom kies ik voor iets mindere kwaliteit wat goedkoper is, als ik geld genoeg had gehad dan had ik inderdaad ook het duurste en beste zadel en tuig gehad, maar voor zulke dingen moet ik heeel erg lang sparen..
En ik zal daarin niet de enige zijn denk ik . Knipoog
[/quote]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers