bijt pony.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

dundayescape

Berichten: 98
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: amsterdam

bijt pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 12:33



hooooi mensies
mijn lieve lings pony bijt mensen en valt mensen aan, niet altijd, soms is het een echte knuffel. zijn er mensen die tips hebben om hem meer vertrouwen in mij te laten hebben??

Verward Schijnheilig daphne Bloos Lovers

Escape is in laten slapen!!!!
I love Escape & Dunday 4 EVER!!!


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 12:37

Meer vertrouwen? Ik zou 'm eerst maar eens een goede mep geven als hij bijt! Dat is toch duidelijk een teken dat 'ie je absoluut niet respecteerd, en dat moet eerst komen. Daarna komt dat vertrouwen pas.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:20

Wij hebben er hier ook zo eentje staan. Ze weet echt wel dat ze niet mag bijten, maar slaagt er precies niet in zich toch maar in te houden. Het begint altijd met zachtjes snuffelen en likken aan je jas en plots *hap* heeft ze je jas beet. Natuurlijk is flink straffen hier op z'n plaats... maar er zijn er volgens mij die het echt nooit leren.
Echt oraal geöbsedeerd, zeg maar. Ze kan ook niet van zadels en tuig afblijven. Je kan haar 20 keer een mep geven... stoppen zit er niet in. En voor de rest is het ook een hele lieve pony Lachen .

Maar die van ons doet het dus niet uit gemeenheid. ze is gewoon supernieuwsgierig en leergierig. Agressie zit er niet in.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:30

Nou, ik zou eerst achterhalen waarom ze bijt: doet ze het omdat ze bang is of ergens een slechte herinnering aanheeft. Je zegt dat hij/zij niet altijd bijt, probeer er achter te komen als ze bijt, waarom ze dan bijt. Daarna los je het probleem op, alleen als je zeker weet dat ze bijt uit ondeugd en dus gemeen doet, moet je dat met straffen afleren.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:46

Sorry, maar dat is echt onzin. 't kan me op het moment zelf geen bal schelen waarom 'ie bijt, bijten mag gewoon niet en *elk* paard dat bijt krijgt van mij een flinke lel. Ga ik daarna wel kijken wat voor oorzaak het heeft en of ik daar wat aan kan doen. Maar ik laat me NOOIT bijten en dat zouden jullie ook niet moeten doen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:12

Nagaan wat de oorzaak is, kan nooit kwaad hoor. Maar inderdaad, meestal hoort een paard dat bijt wel gewoon gestraft te worden.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:15

Mijn paardje doet het ook weleens, maar meer om je te 'plagen' niet dat hij egt gemeen is...Hij likt eerst een hele tijd je hand en als je dan ff naar iets anders kijkt probeert hij te bijten, maar niet gemeen hard ofsow...maar zoiets kan je gewoon niet afleren, dat is een gewoonte geworden en dit kan je blijven straffen maar daar los je niets mee op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:55

ArwenLune schreef:
Sorry, maar dat is echt onzin. 't kan me op het moment zelf geen bal schelen waarom 'ie bijt, bijten mag gewoon niet en *elk* paard dat bijt krijgt van mij een flinke lel. Ga ik daarna wel kijken wat voor oorzaak het heeft en of ik daar wat aan kan doen. Maar ik laat me NOOIT bijten en dat zouden jullie ook niet moeten doen.


Ik doe het bij paarden die tegen een stootje kunnen ook, maar ik ben het er niet altijd mee eens. De wat gevoeligere paardejes als hackneytjes enzo kunnen er niet zo goed tegen en je maakt het dan alleen maar erger.

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:31

Cantaor bijt ook, maar niet uit agressie maar uit speelsheid/ onwetendheid.
Hij is laat gecastreerd en ik heb hem pas sinds zijn 5de ong. Daarvoor is er helemaal niks aan gedaan.
Hij bijt nu en natuurlijk heeft hij van mij een paar keer een rotknal gehad. En hij bijt mij ook veel minder dan andere mensen.
Als hij gestresst is of ergens bang voor dan begint hij ook te bijten (afreageren denk ik).
hij zal altijd blijven bijten dat zit er gewoon in, enne altijd slaan " nee dankje ik heb liever geen kopschuw paard".
Daarintegen zal hij nooit en te immer slaan, en geloof me er zijn genoeg paarden die dat doen.

Portugal "Here I come"..............

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:31

Een paard heeft het allermeeste vertrouwen in zijn leider.
En een leider zal hij nooit bijten.
Aan jou de taak om zijn leider te worden, bijten is absoluut uit den boze, wat dus direct een flinke mep mag betekenen, ook gevoelige paardjes krijgen een mep als ze bijten.
Als ze het een mep echt zo schrikwekkend vinden weet je iig dat ze het nooit meer zullen doen.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:36

Mijn opa had 's een paard dat regelmatig beet. Oop was het zo zat dat ie 't paard op 'n gegeven moment terug beet in zijn neus! Ik weet niet of dat nu zo'n goeie methode is maar bij dit paard had het geholpen Clown

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:48

heel effe voor de duidelijkheid: DUNDAY (DE PONY) IS VROEGER MISHANDELD! hij is dus zijn vertrouwen in mensen kwijt, maar dat had ze er niet bijgezet.
een tik moet dus juist niet, daar maak je het alleen maar erger mee.

Samoeray (L)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:12

Onzin!!!! Dus hij mag je ook aan de gort trappen want hij werd vroeger mishandeld??? ... Vroeger is vroeger en nu is nu! Duidelijkheid is het sleutelwoord! Mijn hengst beet mij voortdurend het voorbije voorjaar, kreeg ie een tik beet ie meteen terug en werd het een spel. Ik heb op een bepaald moment hem zo'n knal voor z'n kop verkocht dat hij het NOOIT meer in z'n hoofd heeft gehaald om nog maar te proberen te bijten Haha! Straf hem zeer duidelijk en meteen. "zacht" straffen helpt niet ... Hard en meteen, verder gewoon weer overgaan tot de orde van de dag. Wil je niet gericht een mep verkopen "lok" dan het gedrag uit en laat hem met z'n mond tegen je elleboog aanlopen liefst nog KNOERTHARD ook ... Ik heb in iedergeval een jonge hengst die NIET meer bijt!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:39

Bas zou ook mishandeld zijn, die waarheid geloof ik steeds minder maar hij was iig doodsbenauwd voor van alles wat los en vast zat.
Voorzichtigheid was geboden, ben rustig met hem aan het werk gegaan.

En nog steeds is hij voor veel dingen bang, onrustig e.d

Maar toen er 2 week geleden ineens een gebit naast mijn hoofd opelkaar klapte dat van Bas bleek te zijn die geïrriteerd in mijn richting beet toen ik zijn been optilde, had meneer een beste tik te pakken, bang of niet, ik word NIET gebeten, door geen enkel paard, dominant of onderdanig, bang,angstig of juist niet, een paard dat mij bijt of probeert te bijten wordt op de plaats gezet door een tik.

Bas was zaar beledigd, heeft zn kop tegen de muur geboord en me niet weer aangekeken, das dan pech hebben, de volgende dag zijn wel wel weer vriendjes.

Afgelopen zaterdag wou meneer me weer bijten, wederom had hij een pets op zn neus, en weer was hij beledigd.

Ik ben supervoorzichtig met mijn pony omdat ik weet dat ik hem met 1 vinger kan verpesten, maar er wordt niet in mij gebeten, ookal is het liefkozend ( kriebelend als paarden onder elkaar ) bedoeld, mijn paard/pony wat dan ook waar ik mee omga, weet dat er in Sanneke geen tanden thuis horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:52

Lieke schreef:
Een paard heeft het allermeeste vertrouwen in zijn leider.
En een leider zal hij nooit bijten.
Aan jou de taak om zijn leider te worden, bijten is absoluut uit den boze, wat dus direct een flinke mep mag betekenen, ook gevoelige paardjes krijgen een mep als ze bijten.
Als ze het een mep echt zo schrikwekkend vinden weet je iig dat ze het nooit meer zullen doen.


Maar je kan hiermee ook veroorzaken dat het hele vertrouwen weg is, want dat heb ik vaak genoeg meegemaakt. Je kan niet ieder paard hetzelfde aanpakken. Maar mijn vorige pony (Welsh K) was ook heel laat gecastreerd en die hapte in het begin ook in alles en heb iedere keer goed mn stem verheven en af en toe een tik erbij (op een gegeven moment voelt ie bij het verheffen van de stem bijna de tik al) en hij deed het na 4 maanden echt nooooooooit meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:53

sonjabelgium schreef:
Onzin!!!! Dus hij mag je ook aan de gort trappen want hij werd vroeger mishandeld??? ... Vroeger is vroeger en nu is nu! Duidelijkheid is het sleutelwoord! Mijn hengst beet mij voortdurend het voorbije voorjaar, kreeg ie een tik beet ie meteen terug en werd het een spel. Ik heb op een bepaald moment hem zo'n knal voor z'n kop verkocht dat hij het NOOIT meer in z'n hoofd heeft gehaald om nog maar te proberen te bijten Haha! Straf hem zeer duidelijk en meteen. "zacht" straffen helpt niet ... Hard en meteen, verder gewoon weer overgaan tot de orde van de dag. Wil je niet gericht een mep verkopen "lok" dan het gedrag uit en laat hem met z'n mond tegen je elleboog aanlopen liefst nog KNOERTHARD ook ... Ik heb in iedergeval een jonge hengst die NIET meer bijt!


Ben het er niet mee eens dat je dit soort gedrag uit mag lokken omdat je dan oneerlijk bent tegen je paard en hij het helmaal niet snapt bovendien.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:55

Fellor schreef:
Maar je kan hiermee ook veroorzaken dat het hele vertrouwen weg is,


Een paard dat jou bijt of aanvalt, heeft helemaal geen vertrouwen in je. Een paard heeft vertrouwen in een sterkte leider, iemand waar ze op kunnen vertrouwen. En een sterkte leider laat zich niet bijten of aanvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:00

Je hoort mij echt noiet zeggen dat ik nooit een paard op zn donder geef, maar als jij je paard een keer té hard mept kan je het voor de rest helemaal vergeten en als die pony inderdaad mishandelt is kan hij ook bijten uit angst. Ik pak het bij ieder paard anders aan en er zijn er echt een heleboel die het afgeleerd hebben (hackneyhengstjes zijn nogal bijtertjes namelijk, maar we hebben ook een paar mishandelde op stal gehad) Het is moeilijk te beoordelen, zou de pony in kwestie en zijn gedrag moeten zien. I

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:05

Mishandelt of niet, als een paard een ander paard bijt, die daar niet van gediend is, denk je dan dat dat gebetene paard eerst gaat kijken of de bijter eventueel mishandeld is ?
No way, die bijt/trapt echt wel terug ( als het een dominante is die boven de bijter wil staan---> dat wil jij als eigenaar/verzorger toch ook )
In de kudde zal zo'n dier ook op zn donder krijgen, of het nou een bangerd is, zielig paardje, mishandeld,terughoudend of what ever.

Een paard heeft het meest aan een ( menselijke ) leider

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:30

Maar je gaat nou mensen met paarden vergelijken, maar dat gaat niet in alle opzichten op, want wie heeft dat paard (of dat andere paard het nou weet of niet) nou in eerste instantie verpest en gezorgd dat het zich niet meer natuurlijk gedraagd??

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:51

Iemand die niet snapte hoe een paarden-leider zich behoort te gedragen.

Betekend dat dan dat iemand die dit *wel* snapt zich niet op die manier, die voor een paard volkomen natuurlijk en begrijpelijk is, zou mogen gedragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:44

Mijn pony is vroeger ook mishandeld geweest, maar als hij mij probeert te bijten krijgt hij een knal! Ik ben de baas en hij heeft zich maar te voegen.
Een klap van mij komt heus niet zo hard aan als een trap van een paard.
Zolang je duidelijk bent en op een "paardse" manier reageert zal hij er geen probleem van maken. Mensen zoeken er vaak teveel achter. Actie=reactie. Duidelijker kan niet voor een paard.
Waarom moeten paarden mensentaal begrijpen, als mensen veel intelligenter zijn (zeggen ze toch) en dus veel makkelijker paardentaal kunnen leren?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:53

Ik denk dat je inderdaad je straf moet aanpassen aan het soort paard dat je hebt. Maar dat betekent niet dat je een 'gevoelig' paard moet een aai geven als hij bijt.

Sommige paarden hebben echt genoeg aan een flinke gil of een zachtere tik.
Onze Mira kromp al in elkaar als je je vinger tegen haar neus hield. Dus waarom zou ik er dan nog een mep bovenop geven? Terwijl ze heus wel eens een keer vies durfde kijken naar ons, of een bijtbeweging maken. Voor haar was een verwittiging vaak al genoeg. Was het echt nodig geweest dan zou ik haar wel een mep gegeven hebben. Maar dat was zelden of nooit het geval.

Maar voor andere paarden is iets anders dan weer beter. Je kan toch best een beetje rekening houden met het soort paard dat je voor je hebt. Dat heeft niets te maken met consequent zijn of niet.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:12

het maakt mij echt niet uit, dat een paard een hackney is, of ene ijslander, BIJTEN IS BIJTEN.

Wat maakt het uit, of hij het speelzigheids bedoeld,
het is bijten!!

Gewoon een lel verkopen zou ik zeggen.

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:07

Als ze je bijt inderdaad terugslaan/bijten. Maar als je weet waarom ze bijt, moet je vervolgens wel de oorzaak zoeken en vervolgens een oplossing zoeken, anders maak je het misschien alleen maar erger.
De eigenaar van een paardje dat ik ken heeft als jong paard 1 keer (zonder gemeen te willen zijn) gebeten; hierop heeft de eigenaar haar gelijk teruggebeten in haar oor; hierna heeft ze nooit meer iemand gebeten - ik weet niet of dit de beste methode is, maar het is wel natuurlijk: als een paard in de natuur een ander paard bijt dat hoger in rang is, krijgt 'ie ook een beet of trap terug.
Verder blijf ik bij wat ik eerder gezegd heb: eerst de oorzaak vinden en de oplossing bij DAT paardje zoeken. maar als jij gebeten wordt voordat je bijvoorbeeld wist dat dat paardje beet en nog geen oplossing wist, natuurlijk wel een klap/beet teruggeven! hier mag je als 'leider, hogere in rang' niet aan toegeven!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers