kuilhooi in combinatie met krachtvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 13:42

Op de stal waar Lois staat krijgen de paarden 2 maal daags kuilhooi. Lois krijgt verder nog 4 kilo van Kooten sportbrok en 1,5 kilo Pavo Melange [dat voer ik op de avond, alleen als hij gewerkt heeft].

Nu is het zo dat hij snel terugvalt in gewicht. Meer brokjes eet hij niet, voer ik meer dan 4 kilo dan laat hij de brok gewoon staan. Hij is wel helemaal verzot op zijn kuil. Nu moet je voeren naar arbeid, maar ik vraag me af of kuil toch schade kan aanrichten ook al staat je paard flink in het werk? Of is het zo dat kuil weinig kwaad kan zo lang je alle energie die je er in stopt er ook maar weer uit rijdt?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:18

Volgens mij moet dat weinig problemen opleveren. Hoe bedoel je eigenlijk dat kuil 'schade' kan aanrichten?
Ik heb een paard wat ook snel invalt, vooral nu de wintermaanden weer komen. Hij krijgt per dag ongeveer een volle kruiwagen aan kuil (!) en wegens omstandigheden rij ik niet. Ik merk absoluut geen enkele (gezondheids) problemen en hij is niet energieker dan normaal. Het eiwitgehalte van kuil wordt vaak ook overschat, over het algemeen is kuil niet zo 'vet'. Wat wel belangrijk is, is een goede kwaliteit kuil, maar dat spreekt voor zich. Naar mijn idee kan je hem dus best wat meer voeren, vooral omdat je ook voldoende arbeid met hem verricht.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:27

Kuil geeft geen problemen zover ik weet. Bij ons voeren ze kuil omdat hooi vaak problemen geeft (hoesten). De meeste paarden zijn idd verzot op kuil. BijLeys moet je echt niet in de buurt komen als hij kuil aanhet eten is. Euhh gewoon eten ook maar dan minder Haha! .

Ik weet wel dat hij vaak van die vitamine builtjes heeft van teveel aan vitamine E dat zit ook in de Kuil.

Kan het zijn dat hij misschien TE HARD werkt ? En daardoor niet alles opeet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:29

Ik zat inderdaad in over de schade die de eiwitten kunnen veroorzaken.
En lieve help, een hele kruiwagen vol met kuil, dan kan het ratsoen kuil nog wel opgehoogd worden voor Lois als dat nodig is Vork Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:34

Met dat te hard werken van Lois valt het reuze mee hoor, hij krijgt iedere week 2 dagen vrijaf. Verder ben ik natuurlijk maar gewoon een amateur. Leeftijdsgenootjes van Lois die in de sport lopen werken echt een heel stukje harder hoor.
En het altijd nog wel zo dat als ik zijn bak vol gooi met Melange dat hij dat in No-Time heeft weggewerkt, hij weet ook precies de melange tussen de brok uit te vissen. Het is gewoon een verwende lekkerbek Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:36

Dan houden we het daarop Jippie Je hebt een verwend paard.
En hijvalt gewoon in omdat hij dan geen lekker eten krijgt hiihi Extreme duivel Party!! .

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 15:27

Maar je ziet het toch vanzelf, als hij dik wordt of dikke benen krijgt van meer kuil, dan weet je dat je moet minderen. En anders kan het volgens mij echt geen kwaad.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 15:31

Ik heb het nog al eens in een andere topic gezegd dat er vaak overdreven gereageerd wordt op het voeren van kuil. Je kunt er niet heel snel teveel van voeren en het is een ruwvoeder wat de darmen goed aan de gang houdt (erg belangrijk!). Veel kuilvoer in combinatie met veel krachtvoer kan alleen kwaad als je brok voert met een relatief hoog eiwitgehalte. De meeste sportbrokken zijn laag in eiwit en bevatten veel vit. E, dus er kan weinig misgaan. Wel moet je oppassen met de kwaliteit van kuil, die laat nogal eens te wensen over. Je hebt verschillende soorten kuil, natte en droge. Die natte is niet heel geschikt om aan paarden voeren, de droge is later ingewikkeld en het eiwitgehalte van de kuil is dan ook een stuk lager. BTW de eerste soort wordt ook vnl aan koeien ed gevoerd.
Ik voer ook wel wat hooi bij, een plakje per dag maar het hoofd rantsoen wat betreft ruwvoer is kuil. Mijn hengst vreet hooi niet eens op en laat het gerust 2 of 3 dagen liggen. Natuurlijk moet je alles met beleid doen en als je paarden bovendien in het werk staan verbrand die extra energie weer, ook op de dagen dat hij stilstaat. Er zijn eiwitgevoelige paarden die snel koliek krijgen van kuil of eiwitbulten, dikke benen e.d.. In deze gevallen is het van belang om goed afgemeten porties te voeren. Kuilvoer is een uitstekend ruwvoeder. Knipoog

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 17:56

Zolang de kwaliteit van kuil goed is, kan het absoluut geen kwaad. Het eiwitgehalte valt meestal behoorlijk mee. Bij ons gaat de eerste snee naar de koeien en daarna wordt het ingerold voor de paarden. Mijn merrie is behoorlijk koliek-gevoelig maar krijgt iedere dag een kruiwagen kuilgras en in de ochtend een emmer luzerner. Persoonlijk zou ik eerder opletten wat er in de krachtvoer zit want dat is bij mijn paard wel eens misgegaan.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:23

Wij voeren ook kuil, en inderdaad gaat de mindere kwaliteit naar de koeien. Ze kunnen redelijk wat hebben hoor!(met voorwaarde van goede kwaliteit dan he?) Een kruiwagen in totaal is niet zo gek veel hoor! En persoonlijk zou ik het eerder in de hoeveelheden brok e.d. zoeken.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:31

Waar komt de kuil vandaan, dat is een belangrijke vraag. Niet alle paardvriendelijk bedoelde kuil is werkelijk paardvriendelijk. zo werd mijn paard toch echt goed ziek van kuilvoer. Dat was dan speciaal voro paarden gekuild, want het land had voor de snee geen kunstmest gehad. Maar de snee daarvoor wel, en dat kan genoeg zijn om ook de tweede snee ongunstig voor paarden te beinvloeden. Of het nu kwam door een verhoogd Kalium-gehalte, of inderdaad de hogere eiwitgift, mijn paard werd echt ziek en is sindsdien heel gevoelig voor een overmaat aan eiwit in het voer. Zelfs bij de kuil die al lijkt op hooi, zo droog en licht van kleur.
Kuil kan heel verkeerd uitpakken voor een paard. Weet wat je voert, er is eigenlijk geen baal kuil gelijk. Weet waar het kuil vandaan komt, hoe het is gemaakt. Je kan aan de buitenkant niet zien wat er in zit.....

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 21:49

Bij ons op stal voeren ze voordroog (nog minder gedroogd als kuilvoer) en behalve de eiwitten die erin zitten moet je oppassen dattie niet veel te veel energie binnenkrijgt. Volgens onze veearts is goede voordroog gelijk aan een goede kwaliteit bix! En dat dat waar is weet ik nu zeker. Mijn KWPN-er kan soms echt een slak zijn, maar de laatste tijd echt niet meer en hij krijgt niet eens meer krachtvoer! Duss de mijne krijgt wel degelijk minder nu en beweging krijgt hij meer dan genoeg; weidegang en alleen snachts op stal dus ook daar ligt het niet aan.

Greetzz Elise Party!!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 09:59

Wij voeren zelf ook kuil, maar dat maait mijn vader zelf en hij perst het pas als het bijna hooi is. Daarom is het dan ook van een kwaliteit die goed is voor de paarden. Koe

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 20:03

Bij ons het zelfde als bij Yootha, wij kuilen ook zelf. Nou ja, wordt gedaan door bevriende boeren, maar wanneer is aan ons. Lachen
Het kan ook komen doordat de grond bij ons heel schraal is, wij hebben heel mooi kuil en onze paarden krijgen daar behoorlijk wat van als ze op stal staan. Ze doen ook niet overdreven veel en ze hebben echt nergens last van.
Toen Isolda in een grijs verleden op de manege stond kreeg ze hele vette kuil. Daarvan raakte ze altijd direct aan de schijterij en werd soms knettergek. Die kuil was ook een beetje meer vochtig en stonk... Lips are sealed

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 21:18

mijn paard valt ook snel terug .Meteen na een wedstrijd of zware training ergens anders is ie helmaal ingevallen
Ik heb hem iets voller gekregen met maismeel en heel veel hooi ,kuil moet je idd mee oppassen ,goed kijken naar de kwaliteit ,te nat is teveel.zeggen wij altijd . je kunt dan toch hooi bijvoeren. Ik voer hem nu ook pulp bij ,dat kan ook geen kwaad en daar word ie ook iets ronder van .brok krijgt ie 3 kg ,niet meer ivm de eiwitten. daarnaast nog muelsli 1kg

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 16:40

Je kunt het beste de gehalten van het kuilvoer even laten vaststellen via een onderzoekje. Even contact opnemen met je voederleverancier, die weet er wel meer van. Dan kun je kijken wat je erbij moet voeren, en voorkom je veel problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 18:29

Dat is een goed idee Greetje. Ik zal eens gaan informeren waar dat kan en of daar ook kosten aan verbonden zijn.

Lia

Berichten: 119
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: omgeving Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 20:55

Al onze pony's krijgen kuilhooi. En dat krijgen ze al meer dan 3 jaar.
Ze worden er niet slomer of aktiever van bij ons tenminste, en terugval krijgen ze nu ook, maar dat komt door de winter. Dat is ieder jaar bij ons zo. En in kuilhooi zitten wel meer eiwitten, maar die kunnen echt geen schade aanrichten hoor! Party!!