Haflingers worden te modern???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Haflingers worden te modern???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 19:46

Ben vandaag wel een beetje geschrokken op de hengstenkeuring wat er allemaal doorgaat en wat waar geplaatst wordt.
Ook de selectie van vorig jaar.

Het zijn gewoon geen haflingers meer maar meer arabieren met blonde haren.

Een beetje zwaarder type eindigde zowieso al achteraan terwijl er toch een paar bij waren die monsterlijk liepen.
De hengsten hadden gewoon geen body meer en om verder maar te zwijgen over het achterbeen gebruik bij vele.
En ik was niet de enige die daar zo over dacht, ik hoorde meer mensen om me heen.

Haflingers onder de 1.45 kom je niet meer tegen.
Hier gaat het fout, vroeger waren ze 10 cm kleiner en in pakweg 30 jaar is er 10 cm bij. Ik vrees voor het beenwerk in de toekomst.

De jury wil een echt rijpaard met de kleuren van de haflinger.
De meeste hengsten zou ik niet eens een zware kar durven laten trekken of dat ik er zelf opstap.


Ik vond oa Hemingway een leuke compacte hengst, nog eentje van het oudere model, ook een zoon van hem sprak me erg aan.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:49

ja idd, wel jammer, ik vind brede haflingers veel mooier, dat hoort bij ze !

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:01

Hee Cowgirl ik ben het op dit vlak helemaal met je eens.
Een haflinger moet een haflinger blijven,ze zijn naar mijn smaak ook te modern,ze mogen wat mij betreft wel wat meer body hebben.
Begrijp me niet verkeerd hoor,ik vindt ze wel mooi om te zien,maar de haflinger eigenschappen zijn zo langzamerhand ver te zoeken.
En dat vindt ik toch erg jammer Verward

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:28

Ben ik het helemaal mee eens! Als je echt een rijpaardje wil dat hogerop kan komen moet je gewoon voor een ander ras kiezen! Ze verklooien het hele ras zo en het karakter wordt er ook niet altijd beter op helaas...

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:28

En ik sluit me dus absoluut niet bij jullie aan. Degenen die bovenaan eindigden, waren wel degenen die het best bewegen. Verder vind ik zulke Haflingers wel mooi, van mij, en velen met mij, hoeft het werkpaardtype niet. Leuk om te zien, maar je kan er niet mee werken.
Weten jullie trouwens dat de Hafligner van oorsprong ook best groot was. Ze zijn kleiner gefokt om tijdens de oorlog in de bergen te kunnen dienen, maar daarvoor waren ze, volgens het boek van Otto Schweisgut, ook deze maat.
Overigens is de gemiddelde Nederlandse Haflinger te dik, en lijken daarom breder. Deze hengsten zijn wel in een goede conditie, maar geef ze in handen van een ander (lees: veel recreatieruiters), en je kunt ze ook rollen.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:32

stagave schreef:
Ben ik het helemaal mee eens! Als je echt een rijpaardje wil dat hogerop kan komen moet je gewoon voor een ander ras kiezen! Ze verklooien het hele ras zo en het karakter wordt er ook niet altijd beter op helaas...


Wel grappig dan dat die hengsten naast elkaar vastgebonden kunnen staan, in een vreemde omgeving met veel mensen om ze heen ...
Hier in Nederland wordt het Oostenrijkse fokdoel nagestreefd, daar lopen al meer dan 30 jaar Haflingers die wel kunnen bewegen, die wel na kunnen geven, maar die ook braaf en betrouwbaar zijn. Zijn ze hier ook nog, maar ze worden hier wel anders gehouden dan een jaar of wat geleden. Werken niet meer op het land, staan op stal met krachtvoer, geschoren etc. Logisch dat die eens uit de band willen springen...

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:13

Ik vind het opzich ook wel jammer dat je idd steeds minder 'echte' haflinger, zoals jullie het noemen, ziet.
Ik heb zelf een moderner type in jullie ogen maar vind zulke haflingers persoonlijk wel veel mooier en je kan er veel meer mee.

Dus aan de ene kant vind ik het wel jammer eigenlijk voor het ras dat het zo veranderd zeg maar, maar aan de andere kant vind ik zo'n moderner type veel mooier.

Siësti van de Rythpluim

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:16

Ik ben helemaal oneens. Vind het ´nieuwe model´ haflinger veel mooier. T zijn inderdaad meer rijpaarden aan t worden en stukken chiquer. Misschien moeten ze er maar 2 keuringen van gaan maken dan, t trekpaard model haf en het rijpaard model haf Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:21

Ik vind het ook frappant, die ver-arabirisering van de Haflinger... Ik ben er mee akkoord dat ze wat luxer worden gefokt, maar er zijn grenzen. De twee types moeten imo ook naast elkaar kunnen blijven bestaan, zodat deauthentieke haflinger niet verloren gaat.
Mijn haf was iets tussen het luxe en het tanktype. Ideaal voor mij.

Ikzelf heb nu een PRE, en daar is ook en trend in van groter fokken en ruimere bewegingen, en ik heb er ook zo eentje gekozen, maar het is zeker geen PRE die zijn rastypische kenmerken kwijt is.
Hopelijk gebeurt dat ook niet met de haflinger Knipoog !

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:40

Inderdaad Idra, er zouden twee typen haflingers gefokt moeten worden.
Een zwaarder type wat ik persoonlijk veel mooier vindt en het luxe type geschikt als ´rijpaard´. Dit tussen haakjes omdat ik denk dat je met training ook van het zwaardere type een heel goed rijpaard kunt maken. Met nog steeds dag goede karakter wat deze paarden bezitten.
Ben nl. altijd bang dat juist het karakter achteruit gaat. Dit zie je nu ook met de moderne typen Friesen.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:05

Ik vind het nieuwe type juist heel erg leuk! maar aan de andere kant vind ik het ook zonde van het ras, en ben inderdaad ban dat het goede karakter van het oude type dan verloren gaat.
Ik heb zelf een haflinger die er iets tussen in zit, echt het lichaam en karakter van het "oude type" maar ze heeft vergeleken bij andere haflingers wel slanke beentjes en geen groot hoofd. Grappig is dat ik in de zomer (grasbuik en ook iets te dik) juist te horen krijg dat mijn haf nog "lekker van het oude type" is, en in de winter als ze geschoren is hoor ik juist weer dat ik zo'n luxe haf heb.

eigenlijk zouden ze inderdaad gewoon twee verschillende types moeten gaan onderscheiden. Ik vind de rijtypische haflingers prachtig, maar zou het heel jammer als de ouderwetse haflinger daardoor gaat verdwijnen.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:50

Ireentjuh schreef:
eigenlijk zouden ze inderdaad gewoon twee verschillende types moeten gaan onderscheiden. Ik vind de rijtypische haflingers prachtig, maar zou het heel jammer als de ouderwetse haflinger daardoor gaat verdwijnen.


Daar ben ik het dus helemaal mee eens, kon alleen in mijn vorige berichtje het niet echt goed uitleggen Lachen

Siësti van de Rythpluim

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:00

Ik was ook bij de hengstenkeuring, en idd, alle iets zwaarder gebouwde haflingers werden achteraan geplaatst, soms terecht, soms onterecht vind ik.
Wat mij betreft hou ik meer van de wat fijner gebouwde haflinger, dus kwam ik volledig aan mijn trekken Haha!, maar sommige haflingers, die te fijn waren gebouwd vond ik ook absoluut niet meer mooi, zoals Nobleman (ook die kleur (vacht + manen en staart)) en Abel vind ik persoonlijk ook te fijn gebouwd.

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:05

Hoi! Ik heb niet vaak een uitgesproken mening ergens over maar hierover duidelijk wel. Ik respecteer ieders idee over een onderwerp hoor,maar de Haffies gaan mij aan het hart. En daarom: als je een luxe type pony wil met wat meer maat en dunne beentjes en lange manen ... neem dan een ander ras. Kies dan geen Haflinger, alsjeblieft.
Wij mensen verbouwen iedere diersoort naar de op dàt moment gewenste smaak. En dat vind ik soms nogal ver gaan....en vaak ten koste van het dier.
Gelukkig denken niet alle fokkers erover om een soort Barbiepaardjes ervan te maken, er is nog hoop... OK dan!
Groetjes,
Donjaja.

Donja, 1.37 klein, maar dápper.........
Zyphra HT, zus.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:06

Miran schreef:
vind ik zulke Haflingers wel mooi, van mij, en velen met mij, hoeft het werkpaardtype niet. Leuk om te zien, maar je kan er niet mee werken.
.


Oh nee? geloof dat het ook best voor elkaar te krijgen is om een ouder type MET goede bewegingen te fokken. De haflingers die wat hoger in de basissport lopen zijn ook niet allemaal hyper modern.

Wanneer er dus alleen van die moderne blonde beestjes gefokt worden (ik durf het nieteens haflingers te noemen) dan hebben mensen zoals ik (die wél graag een wat zwaarder type willen) een probleem. Als ik via via Stupa niet gekocht had, dan was ik overgestapt op een ander ras, waar ik ook al naar aan het kijken was. Zo filteren ze dus mooi al die mensen eruit die wél een wat kleiner, en forser paardje willen.

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:23

jah ik vind ook dat een hafje.. lekker dikkig moet zijn (niet te dik natuurlijk) maar het is niet zo'n zelfde paard als een arabier of wat dan ook.. ze moeten ze ook niet zo proberen te maken!! wel jammer!! marjah.. Lachen

'Moonlight Holly'


Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 01:07

vind het moderne type veel mooier om te zien, het is wel jammer dat de beweging er op achteruit gaat...
Meschien hebben ze over een jaar of 10 een mooie combi hier in Lachen

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 12:12

Jamaica zit naar mijn idee tussen het oude en nieuwe type in. Ik vind haar in vergelijking tot het oude type dus niet breed....
Pas kwam er iemand, en die zei dat ze breed was Verward
Kennelijk alleen maar die sjieke dingetjes gewend.
BTW vind ik het nieuwe type wel mooi maar ik vind het geen haflingers meer

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 12:22

Ik vind de nieuwe haflingers wel mooier eigenlijk, maar minder 'echt'

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 12:32

Ik heb bijna een jaar geleden een paar maanden bij een haflingerfokkerij gereden die ook moderne types fokt, met een zo licht mogelijke kleur. Natuurlijk was ik daar smoorverliefd op een jonge ruin die weer van het oude type was: compact, donker, heel stoer EN met mooie gangen. Ze hadden hem ook voor de hengstenkeuring willen doen, maar hebben toch besloten om hem te laten ruinen, omdat hij niet genoeg aansloot bij hun fokdoel... Scheve mond

Cowgirl schreef:
Haflingers onder de 1.45 kom je niet meer tegen.
Hier gaat het fout, vroeger waren ze 10 cm kleiner en in pakweg 30 jaar is er 10 cm bij. Ik vrees voor het beenwerk in de toekomst.


We hebben toen ik daar was een 3 jarige ruin verkocht van 1.53!! DIe was dus nog lang niet uitgegroeid! Wat een joekel!

Overigens vind ik dat ze tegenwoordig erg veel rassen willen moderniseren en er een sporttype van willen maken (kijk naar bijvoorbeeld Friezen) en ik vind niet dat dit het ras ten goede komt. Ok, het gebruiksdoel is nu misschien anders dan zeg maar 70 jaar geleden, maar dit gaat wel erg snel allemaal. Ik ben bang voor zwakkere paarden als het zo door gaat.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:32

Ik heb ook zo de indruk dat modern de nieuwe trend is ... Ik heb zelf geen Haf en ben ook geen kenner Haha! Maar ik heb al wel vaak overwogen om me er 1 te kopen en dat is er ook ooit bijna van gekomen. (maja, ze werd voor m'n neus verkocht ...)
Echter, als ik nu zo de sites van fokkerijen ofzo afschuim dan zie ik nergens een Haf die ook maar een beetje in de richting van m'n zin komt ... Ik zou een donkere lekker zware Haf willen van medio 1.40m, maar die zijn blijkbaar zeldzaam ofzo

Heeft er iemand mss een URL van een fokkerij die nog ietwat oudere types fokt?

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:55

Amulet"]
[quote="Miran schreef:
vind ik zulke Haflingers wel mooi, van mij, en velen met mij, hoeft het werkpaardtype niet. Leuk om te zien, maar je kan er niet mee werken.
.


Oh nee? geloof dat het ook best voor elkaar te krijgen is om een ouder type MET goede bewegingen te fokken. De haflingers die wat hoger in de basissport lopen zijn ook niet allemaal hyper modern
[/quote]

Idd de haflingers die wat hoger in de basissport lopen zijn meestal haffies van het oude type, iig oud bloed.
Daarnaast kan élk gezond paard Z lopen ongeacht bouw, beweging! Gewoon puur op karakter en een goede eerlijke training. Z is basissport, het woord zegt het al. Dus ook de zwaardere types zouden dit kunnen mits goed gereden. Wil je verder komen,topsport, tja dan worden bouw en beweging pas belangrijk maar aangezien een haf toch te klein is voor topsport waarom zou je 'em dan gaan verbouwen Verward
En dan nog het merendeel van de 'echte'rijpaarden, hoe mooi en goed ze ook kunnen bewegen en gebouwd zijn, komen ook niet veel verder dan de basissport. Het zijn er maar bar weinig die in de topsport lopen vergeleken met de basissport.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:38

Loolapelooza schreef:
Ik heb ook zo de indruk dat modern de nieuwe trend is ... Ik heb zelf geen Haf en ben ook geen kenner Haha! Maar ik heb al wel vaak overwogen om me er 1 te kopen en dat is er ook ooit bijna van gekomen. (maja, ze werd voor m'n neus verkocht ...)
Echter, als ik nu zo de sites van fokkerijen ofzo afschuim dan zie ik nergens een Haf die ook maar een beetje in de richting van m'n zin komt ... Ik zou een donkere lekker zware Haf willen van medio 1.40m, maar die zijn blijkbaar zeldzaam ofzo

Heeft er iemand mss een URL van een fokkerij die nog ietwat oudere types fokt?



Jeetje Lola, je HEBT al 3 paarden! Tong uitsteken Haha!

Kijk anders eens op de site van het Belgische Stamboek. http://home.tiscali.be/haflingersite/

Ikzelf heb mijn haf van een particuliere fokker gekocht, die was iets tussen de twee types in, maar was wel 1m47 (komt vnlk omdat we hem zo vroeg gecastreerd hebben, maar voor mij had hij de ideale maat).

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:47

Hier is trouwens Adri's paps (ja ik weet het: off topic), Adonis Van De Kerckhove, eigenlijk vind ik hem maar niks, haha! Hij is welgekeurd voor het leven.

Afbeelding

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:05

Ik ben het helemaal met je eens, heb er echt niks aan toe te voegen Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers