Plannen voor de keuring dit jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Plannen voor de keuring dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 20:24

Zoals jullie waarschijnlijk al weten heb ik hier een 2 jarige gribaldi merrie op stal staan. Het is eigenlijk de bedoeling haar dit jaar voor de keuring voor te brengen. Ik ben heel erg benieuwd wie er dit jaar ook van plan is een merrie voor te brengen. Unique ga ik zelf klaar maken in samenwerking met een goede kennis welke haar ook voor mij voor gaat brengen. Ik ben heel benieuwd hoe jullie te werk gaan en wanneer jullie van plan zijn te gaan beginnen. Ik heb nu op verschillende stallen gewerkt waar merries en hengsten werden klaar gemaakt en je ziet dat er dan toch veel verschil is in het klaar maken van de paarden. Dus vertel eens: `hoe pakken jullie dit aan?`En waarom kiezen jullie juist voor die manier!

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:53

Dit zou ik eigenlijk ook wel willen weten, heb nl. zelf totaal geen ervaring!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:00

Ik denk dat ik mijn stermerrie dit jaar naar de keuring breng, voor het voorlopige keurschap. Alleen is dit natuurlijk qua voorbereiding niet geheel vergelijkbaar omdat deze merrie al een tijdje onder het zadel loopt. Qua voorbereiding hoef ik dus ook al een stuk minder te doen en ze ziet er eigenlijk het hele jaar door keuringsklaar uit. Haha! Ik kreeg laatst nog de complimenten van Johan Regterschot, dat ze er zo fantastisch bij loopt. Maar ik moet wel zeggen...om zo´n mooi paard er níet mooi uit te laten zien is een grotere kunst. Lovers

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:58

Vooral goed op beweging trainen, grib.
Zelf kijken wat haar mindere basisgangen zijn en haar daar op trainen. Stap kan je verbeteren door b.v. cavalettiewerk en veel rechte stukken stappen.
Door longeerwerk (en zoals ik weet ben je daar goed in OK dan! ) op een niet te kleine volte krijgt jouw 3 jarige (U's zijn dit jaar 3 Knipoog ) ook bespiering.
Verder gewoon DE superprof bij jou in de buurt van tijd tot tijd laten kijken en advies laten geven, dan komt het allemaal goed Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 01:27

Ik ga mij over twee jaar daar over druk maken als ik mijn net aangekochte merrie voor de keuring ga brengen Haha!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 10:17

Ik heb mijn merrie vorig jaar niet naar de keuring gebracht door omstandigheden. Het jaar daarvoor deed ze het erg goed 1ste premie en werd 2e van de rubriek!
Het commetaar was, erg mooie merrie, achterbeen goed, maar mag net even wat krachtiger.
Ik denk dat dat er nu voor een groot deel aangereden is.
Komend jaar 6 juli ga ik naar de keuring, dan heeft ze een veulen (van maart) aan de voet. Ik twijfel nog een beetje of ik alleen voor het veulen of ook voor mama ga.
Ik denk dat ik in 3 maanden Joy toch weer redelijk in conditie kan hebben, of heb ik het mis?
Ik heb het hier wel over NRPS, en niet KWPN voor als dat uit maakt Lachen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 17:22

Ik denk erover om [naam verwijderd] bij het Nrps aan te bieden, daar ze goe din het type staat en het juiste bloed voert. [naam verwijderd] gaat over een jaar of 2 ook naar Nrps, meest waarschijnlijk.
Nrps ruin [naam verwijderd] wil ik eigenlijk ook aanbieden, wie weet wordt het een sterruin; brengt me verder niets, maar zou toch leuk zijn. Weet nog niet helemaal hoe ik het wil gaan aanpakken kwa vervoer en klaar maken. [naam verwijderd] loopt zo'n keuring op d'r sloffen; die moet eigenlijk wat aan de dikkere kant rakn voor haar doen.
Sammie moet idd, als we naar de keuring gaan eind juli, meer spieren erop en wat luxer in het voer. Maar goed, dan begin ik zo rond april/mei. Vind het nu nog wat te vroeg om echt zeker te zijn of ik het ga doen...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 17:39

Hmm,

wij weten het eigenlijk nog niet. We hebben op dit moment 4 merrie, hopelijk komen daar eind mei 3 veulentjes bij.

De oudere merries gaan zelf niet meer, die hebben alles al gehaald wat ze kunnen halen. Blijft de "jeugd" over.

- Veulentjes zijn leuk om te laten zien, mits het toppertjes zijn. Dat zien we pas als ze geboren zijn, dus wachten we nog netjes Knipoog

- De 4-jarige merrie heeft voor het eerst een veulen. Ze is nou lekker aangespannen, dus zou ze voor het keurschap kunnen gaan dit jaar. Maar, we hebben geen haast. Een 4-jarige merrie is eigenlijk veel te jong voor de keuring.

- De tweejarige zou best wel eens kunnen gaan, dat beslissen we binnen 4 weken.

Voorbereiding op de keuring. Voor de zomerkeuring op zijn laatst beginnen in februari, mits je serieus mee wil doen. Vooral jonge merries hebben veel beweging nodig. Wij stappen er veel mee rond in de bossen, om ze goed aan het touw te laten wennen en ook balans te leren vinden in de belangrijkste gang van het beestje.

Kwa voeren moet er ook wel een regime ingesteld worden rond die tijd. Pony mag vooral niet te vet zijn op de keuring, maar helaas wil de jury graag wat "bespiering" zien in de vorm van vet Haha!

Kwa voeding kan de pony beter in de opbouw zijn tegen de keuring dan in een afslankingskuur. Regelmatige opbouw is noodzakelijk.

Overigens, als je dus echt serieus meedoet, denk ook aan de afbouw. Ze kunnen na een half jaar voorbereiding echt niet zomaar terug de wei in, mits je graag een bevangen pony hebt. We hebben sinds 1969 nog geen bevangen ponies gehad, maar ik heb er veel voor de bijl zien gaan bij anderen.. (Onder het mom van: "ach, na zo lang op stal zijn had ze het wel verdiend om eens lekker in het lange gras te gaan"

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 17:54

Dennis en ik zijn al hard aan het werk voor de HK op 28 feb. Hij is geschoren en staat weer volop in het werk. We gaan dit jaar voor het Superster predikaat. Hij is al Ster en heeft al 2 keer een 1e premie behaald. Hij heeft nog één 1e premie nodig voor dat predikaat. Dat is in principe best te doen, het is hem al 2x eerder gelukt. Hij is ook al definitief goedgekeurd als dekhengst.
Tis dit jaar d'r op of d'r onder voor dat predikaat.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:15

Udinde wil ik in Juli ook voor de keuring hebben. Ik wil haar op laten nemen als gelderse (is ze ook, maar het KWPN heeft daar haar twijfels over). Ze staat nu als rp in het veulenboek en als ze haar daar op keuren wordt het zowiezo al niks.
Ik verwacht geen oranje linten, maar ik wil haar natuurlijk wel zo voordelig mogelijk ervoor hebben.
Maar eens even kijken of dat lukt.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:46

Ik kijk eerst even wat er voor veulen uitkomt Lijkt dat wat dan ga ik naar de keuring en breng ik de merrie wsl ook weer voor.
Veulen verwacht ik in maart dus die merrie moet in juli wel weer wat in vorm zijn

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:57

Wij zijn van plan onze haflinger merrie (wordt drie dit jaar) uit te brengen
Waarschijnlijk in hoofddorp, misschien nog een kleinere als 'oefening'.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:07

Ik ga dit jaar ook weer met Fayette naar de keuring van het NTS. 2 jaar geleden haalde ze een 1e premie dus ik ben best wel benieuwd wat ze deze keer zal krijgen.
Voorbereiding? Euhm, vooral gewoon door blijven trainen zodat een lekker gespierd kontje en nek krijgt en vooral veel, heel veel wassen en wassen en wassen en wassen Haha! Misschien dat ik haar dit jaar dan echt wit kan krijgen Knipoog

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:30

Ik ga met 3 merrie's naar de keuring.
Hinke werd vorig jaar op de nationale keuring jeugdkampioen.Toen heb ik eigenlijk niets gedaan haar gangen zijn goed en haar extrieur is ook heel erg goed.
Net als vorig jaar ga ik ook niet trainen.
Ze lopen gewoon in de wei een tijdje van te voren oefen ik een paar keer met haar aan de hand draven.
Jos brengt haar thuis ook even een paar keer voor en dan vind ik het wel best.
Jos is zelf ook een prof. voorbrenger en dat maakt veel verschil.
Ik hoop dat ze met genoeg punten word opgenomen om model; te worden.
voprig jaar had ze meer dan genoeg punten maar was ze te jong.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:51

Ik heb nog totaal geen idee wat dit jaar naar de keuringen gaat en naar welke keuringen.
Waarschijnlijk 1 of 2 veulens in NL en Duitsland en misschien 1 oudere merrie in NL.
Omdat het de eerste veulens van de hengst zijn, zal daar wel wat van geshowd worden.
Enters/twenters blijven thuis, die ga ik niet op stal halen om 5 minuten in een ring rondjes te lopen aan een touwtje...

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 09:14

marloes-joy schreef:
Ik heb mijn merrie vorig jaar niet naar de keuring gebracht door omstandigheden. Het jaar daarvoor deed ze het erg goed 1ste premie en werd 2e van de rubriek!
Het commetaar was, erg mooie merrie, achterbeen goed, maar mag net even wat krachtiger.
Ik denk dat dat er nu voor een groot deel aangereden is.
Komend jaar 6 juli ga ik naar de keuring, dan heeft ze een veulen (van maart) aan de voet. Ik twijfel nog een beetje of ik alleen voor het veulen of ook voor mama ga.
Ik denk dat ik in 3 maanden Joy toch weer redelijk in conditie kan hebben, of heb ik het mis?
Ik heb het hier wel over NRPS, en niet KWPN voor als dat uit maakt Lachen



schrijf beide maar in. Je bent er toch dus kan je net zo goed de merrie ook laten deelnemen. Wie weet is het resultaat stukken beter dan je verwacht had.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:00

Ik ga dit jaar niet, beter dan vorig jaar kan het toch niet gaan Knipoog
Het heeft voor Silly dit jaar totaal geen nut. Misschien volgend jaar als ze eventueel een veulen heeft, voor keur.

Vorig jaar heb ik Silly zelf klaargemaakt, maar toen liep ze al dik een half jaar onder het zadel. Dat maakt het een stuk makkelijker!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:31

Dennis schreef:
Dennis en ik zijn al hard aan het werk voor de NMPRS HK op 28 feb. Hij is geschoren en staat weer volop in het werk. We gaan dit jaar voor het Superster predikaat. Hij is al Ster en heeft al 2 keer een 1e premie behaald. Hij heeft nog één 1e premie nodig voor dat predikaat. Dat is in principe best te doen, het is hem al 2x eerder gelukt. Hij is ook al definitief goedgekeurd als dekhengst.
Tis dit jaar d'r op of d'r onder voor dat predikaat.


[Edit]
Van de zomer heb ik nog een keurings + stamboek opname kandidaat. Een vosrowan merrie voor het shetlandponystamboek. Verder nog weinig nieuws over deze merrie Lachen .
[/Edit]

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:30

wij hebben friese paarden: wat wij altijd doen is eerst zorgen dat ze de basis enting krijgen!! en dan gaan trainen vierkant proberen te laten staatn en heel veel op harde grond draven zo veel mogelijk aan de hand,tenzei ze gene hoefijzers heeft.
daarna als ze weet wat je bedoelt in de bak draven en stappen en iemand er achter aan laten hollen zodat ze het gewend is wat er gebeurt met haar bij osn heeft dat goede resultaten opgeleverd, vorig jaar hadden we een veulen die had tweede premie en de moeder was ster geworden (wel met heel veel twijfel en overleg) maar het heeft heel veel geholpen dat draven aan de hand en twee weken van te voren niet rijden (dat weet ik omdat dat het advies was van een keurings meester) ik hnoop dat je wat met mijn eigen ervaring advies hebt bij osn was et een succes

Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:37

Ik ben van plan om met mijn dan 3jarige ruin (HeroHohensteinXWeltmeyer X Originalnaia Citr 38xNespokionyi A149
naar de Nrps keuring te gaan.
Ik ben heel erg benieuwd wat ze daar van hem vinden omdat hij een nogal aparte afstamming heeft en ik vind het voor hem een hele goede les; vreemd terrein, druk, trailer in enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:52

kan iemand mij vertellen hoe een keuring in zijn werk gaat en waarom je daar aan mee gaat doen?

groetjes

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:05

Ilonab schreef:
Ik ben van plan om met mijn dan 3jarige ruin (HeroHohensteinXWeltmeyer X Originalnaia Citr 38xNespokionyi A149
naar de Nrps keuring te gaan.
Ik ben heel erg benieuwd wat ze daar van hem vinden omdat hij een nogal aparte afstamming heeft en ik vind het voor hem een hele goede les; vreemd terrein, druk, trailer in enz.


Hohenstein en Weltmeyer kan ik maar de rest niet. Wat zijn de andere hengsten? hohenstein is een trakhener dus qua bloedvoering moet je goed zitten.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:11

Ilonab schreef:
Ik ben van plan om met mijn dan 3jarige ruin (HeroHohensteinXWeltmeyer X Originalnaia Citr 38xNespokionyi A149
naar de Nrps keuring te gaan.
Ik ben heel erg benieuwd wat ze daar van hem vinden omdat hij een nogal aparte afstamming heeft en ik vind het voor hem een hele goede les; vreemd terrein, druk, trailer in enz.


Nou Smiley Knipoog ik ben echt benieuwd... jij gaat zeker naar de prov in Utrecht? Dan kom ik kijken hoor!!

Het is idd apart bloed, maar wel genoeg ox erin Haha!
Jammer dat het geen merrie is!!

Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:04

Mijn paardje heeft aan moederskant, zij is rechtstreeks uit Rusland geimporteerd van de tersk stoeterij dus alleen maar russisch bloed vandaar dat deze hengsten je waarschijnlijk niet veel zeggen maar achter Nespokioniy zit Salon deze hengst zal je misschien wel bekend in de oren klinken.

Ik ga naar de keuring in Utrecht is voor mij het dichtste bij dus zeker even komen kijken.
zal wel even kijken of ik binnenkort weer nieuwe foto's op bokt kan plaatsen.

Truecolor
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:24

Even een vraagje: wat zijn de kosten voor het laten keuren? Ik heb een 4-jarige ruin die ik voor de PAVO-cup wil mee laten doen en een 3-jarige merrie voor het sterpredikaat.