[LO]Bokken naar de zweep....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

[LO]Bokken naar de zweep....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 16:28

Mijn merrie is liever lui dan moe. Als ik haar iets meer door wil laten draven hou ik de zweep erbij maar dan gaat ze in verzet. Of ze springt aan in galop of ze haalt uit naar de zweep, kijkt achterom en knarst met haar tanden (ze is wel heel lief hoor Tong uitsteken ) Moet ik dit straffen of doen of mijn neus bloed?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:29

Ik zou doortikken tot ze opgeeft. wedden dat jij de langste adem hebt?

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:09

ik zou door tikken doordat die op houd ze horen dat niet te doen hetzelfde als als ze tegen je been trappe

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:04

Ze bokt naar de zweep omdat ze de baas wil zijn. En dat los je niet zomaar op. Je kunt wel blijven door tikken. Maar dan maak je je paard waarscheinlijk nog bozer of bang.

Bij het aandraven stap je even schuin achter de kont. Nu drijf je hem eerst met heel je lichaam naar voren door zelf tempo te versnellen. Draaft ze niet aan, dan pas met de zweep gaan zwaaien. Nog niet ga dan maar even gek te keer. Slaan helpt vaak niet, of heeft juist een negatief resultaat. Het belangrijste is dat je schuin achter de kont loopt bij het versnellen. En pas op het moment dat je te dicht in zijn buurt komt. Doe je even heftig met de zweep. Direct daarop loop je weer rustig met de kruis mee.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:52

lekker om met een bokkend paard in de buurt van de kont te gaan lopen Rolleyes

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:19

Je moet natuurlijk niet te dicht bij je paard komen. Wat ik bedoel is met jouw lichaam op de kont gericht. De afstand maakt daarbij niet zo veel uit.
Op het moment dat je in de gevaren zone komt. Moet je het paard dus even goed van je weg jagen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:22

straffen!en niet zo'n beetje ook!
zij bokken?dan geef je haar nog een tik, bokt ze weer, nog een tik, niet te lief er voor zijn hoor!
voor je het weet zit je met een paard dat gericht naar je gaat bokken!

flink aanpakken en dan geeft ze het vast wel op, die van mij deed dit vroeger ook, nu allang niet meer Haha!

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:47

Yep, daar is maar éen juiste oplossing voor.
Hou wel in de gaten dat het bereik van een paard dat slaat dik drie meter is.
Denk aan je eigen veiligheid als je reactie gaat uitlokken.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:53

Die van mij heeft daar de laatste tijd ook zo'n handje van...
Bokken als ik dr aan tik.Nou dan heeft ze een mooie aan mij want ik tik dr net zo lang door tot ze ophoud.
Ze gaat dan wel echt over de zeik,maar accepteerd daarna wel dat ik toch echt de baas ben.
Ik houd daar echt niet van,bokken op zweep of been.Dan kan ze ze krijgen hoor!

karen
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:54

leuk antwoord van Renske 20, geef nog een tik en nog een. En dan onder je naam een [b]www.tegen zinlosgewelddieren.nl [/b]hebben staan.!!!! hoe is het mogelijk....

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:08

ik vind dat josien gelijk heeft
je kan dr wel blijven slaan maar dat heeft geen zin.. ze gaat je dan uitproberen en zo kan je nog wel ff doorgaan.
Ik weet niet of ze het onder het zadel of tijdens het longeren doet..maar als het onder het zadel is gaat ze net zo lang door tot dat jij er afvalt.....ik zal haar op een andere manier voorwaarts rijden, bv met je zit...veel succes

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:10

jah viel mij ook al op karen lollig he
heb je dat zelf bedacht
blont of blond :S?!!!

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:20

Nou, heel wat agressiviteit hier. Je paard heeft vast een reden om te trappen of bokken naar de zweep. Je kunt wel slaan tot je een ons weegt, maar als je paard meer over de zeik raakt heb je er niets aan. Wel eens gehoord van straffen met stem en/of lichaamstaal, is vaak veeeeel effectiever! Als je meer info wilt, pb me maar even!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:42

Albert schreef:
Hou wel in de gaten dat het bereik van een paard dat slaat dik drie meter is.

Dik 3 meter? Hoe kan dat?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:07

ga maar na hoe lang je paard is en als ie dan z'n benen nog eens uitslaat naar je....

mijn paard bokt en slaat ook op de zweep, zowel aan de longe als onder het zadel. Hij is gewoon te lui om te werken....

Ik sla nu niet meer met de zweep maar ik "pest" hem ermee, zo irritant dat ie wel gaat lopen en hij slaat niet meer naar de zweep....

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:59

ik zou eigenlijk eerst wel eens even willen weten hoelang ze dit nouw eigenlijk doet.

Begon het opeens??
Of kwam het zo langzamerhand.

Hoelang rij je trouwens met zweep??
want als je opeens begint met zweep rijden, kijken pony`s toch soms wel eens raar op te kijken.

mischien moet je iets anders proberen??

zoals ene tijdje je rij schema veranderen, zoals dresuren even naar springen veranderen, en meer buitenritjes maken ofzo.

suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:22

karen schreef:
leuk antwoord van Renske 20, geef nog een tik en nog een. En dan onder je naam een [b]www.tegen zinlosgewelddieren.nl [/b]hebben staan.!!!! hoe is het mogelijk....


Er staat zinloos geweld, als het paard steeds bokt/.slaat naar de zweep vind ik het zeker niet zinloos hem hiervoor te straffen.
Niets is zo gevaarlijk als een verwend, onopgevoed paard.
Vind het trouwens raar dat je een tik in de training vergelijkt met de mishandelingen die de laatste tijd plaatsvinden, is totaal niet met elkaar te vergelijken en ik vind het nogal smakeloos.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:56

wow, ik ben het helemaal eens met bramblerose: veel agressiviteit hier - je kan beter eerst uitzoeken wat de reden van het slaan is. Als er geen reden van pijn of verwarring is maar het is echt ondeugd, dan zou ik beginnen met een grote mond opzetten, dat werkt vaak veel beter dan gaan slaan.
Ook ken ik een haflinger die hetzelfde doet - die bokt ook naar de zweep als er op hem gereden wordt. En hij gaat echt net zo lang door tot jij stopt of eraf ligt en hij bokt echt megahoog en gemeen! Dat werkt dan natuurlijk ook niet, de eigenaar daarvan is daarom ook met sporen gaan rijden en niet meer met zweep. (Ik zeg niet dat dat de juiste oplossing is, maar zo heeft zij gehandeld)

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:59

nou idd iedereen denk slaan helpt wel ahaha nou dat is dus zeker weten niet zo mijn pard bokt ook als ik een tikje geef als ze niet voorwaarts wil,
maar daarbij mep ik niet door als zei et nog eens doet Verward ik gebruik eerst mn stem plus been doet ze het nog niet dan een zweepje.
Maar ik weet waarom m ijn paard bokt omdat ze vrolijk is dat merk ik gewoon heb je daar wel eens rekening mee gouden of dat ze mischien last heeft van haar rug? ik zou haar eerst even controleren want ze doet het in iedere geval met een reden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:34

Sommige paarden plakken heel erg op de zweep, en dan bereik je meer met zwiepen. dat moet je gewoon even uitproberen. Onder de man los ik bokken naar een hulp ook op door door te tikken (danwel met zweep, danwel met been, hangt er dus vanaf waar die hulp vandaan kwam) totdat ze zich er bij neerleggen. Aan de longeerlijn werkt dat precies hetzelfde. Dat hoeft niet eens met grof geweld te gaan, maar ze mogen wel een beetje respect voor je hebben!

Je werkt met 600 kilo met een eigen wil. Dan moeten de grenzen gewoon heel erg duidelijk zijn. Als je die hebt vastgesteld is er namelijk veel meer ruimte voor gezelligheid. Ik heb bijna nooit problemen met mijn paarden, omdat ik over het algemeen heel erg duidelijk ben. Lastige paarden zijn paarden die nietgeleerd hebben waar de grenzen precies liggen.