shabrak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

shabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 19:20

ik rijd op m'n verzorgpony met een leren shabrak, omdat volgens de eigenaar een 'gewoon' shabrak niet werkt. dit komt omdat ze zo erg zweet, dat ze stuk gaan. hebben meerdere mensen hier last van?

ik vind het namelijk jammer dat ik nooit eens met een kleurtje kan rijden ofzo....

iemand andere tips?


Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:42

Een leren shabrak? Dat heb ik nog nooit gezien.... Als je een goede kwaliteit van shabrak hebt (bijv. BR, Kavalkade, enz.) gebeurd dat echt niet, ook niet als je pony veel zweet!!


IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:45

het lijkt mij ook dat het paard met een leren shabrak juist nog meer zal zweten Verward
als je een gewoon shabrak van een katoen ofzo koop zal dat toch ook wel goed gaan?

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:13

Als je een gewoon shabrak koopt, kan dat toch gewoon gewassen worden als het erg nat is? En leer lijkt me je paard nog harder te doen zweten? Ik heb er ook nog nooit van gehoord eigenlijk.

Maar als het je verzorgpony is en de eigenaar wil niet dat er met een ander shabrak gereden wordt, zal je je er toch bij moeten neerleggen.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:19

ik heb er nog nooit van gehoord, maar leer lijkt me niet zo comfortabel voor die pony.
Je kan ook gewoon een dik shabrak nemen, of een met fleecevoering voor zweetopname.

-

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:26

Leer lijkt me echt niet lekker zitten. Lijkt me vreselijk schuren eerlijk gezegt. Is het niet iets van suede ofzo?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:37

een leren shabrak lijkt me vreselijk zitten voor een pony... dat is hetzelfde als het zadel direkt zonder dekje eronder op de huid van de pony te leggen! bovendien neemt leer ook helemaal geen zweet op, en daarvoor zijn de shabrakken juist@!
Ik zou er toch maar is over gaan praten met de eigenaar van je verzorgpony! Als je bijvoorbeeld 2 dekjes hebt, kun je die een beetje omwisselen, als de ene in de was zit kan de andere eronder!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:18

Leer neemt juist geen vocht op, waardoor dit het probleem van het zweten juist erger zal maken. Wanneer je een dik shabrakje van goede kwaliteit komt, kan het echt niet zo zijn dat dit door het ZWEET kapot wordt gereden. En zelfs als dat wel zo is (wat ik me niet voor kan stellen) zou ik er mee terug gaan naar de winkel, want dan is de kwaliteit van het shabrakje gewoon niet goed, die zijn er namelijk voor om onder het zadel te liggen en dus tegen het zweet te kunnen.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:07

Ik snap de bedoeling ook niet helemaal van een leren shabrak... Als ik jou was zou ik de eigenaar eens meenemen naar een goede ruitersportzaak waar ze hem eens kunnen voorlichten. Dan heb je grote kans dat je binnenkort een normaal shabrak kan gebuiken met rijden!

Succes!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 07:54

Ik ga met de andere mee.
Volgens mij is het leren shabrak niet bedoeld voor de vocht opname.
Er zal wel iets anders zijn waar om ze graag wilt dat je dat shabrak gebruikt.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 08:24

ja dat kan wel hoor! net zoals iedereen zegt neemt katoen juist het vocht op!
dus gewoon lekker twee sjabrakjes met felle kleurtjes inlsaan Haha! en dan afwisselen Lachen

Dag lieve mama...

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 09:28

Ik zou zelf voor een katoenen dekje gaan.
Een leren dekje lijkt me voor je paard ook niet echt lekker : volgens mij schuurt ht heel erg, en door leer gaan ze juist meer zweten, en het neemt geen zweet op.
Anders koop je zelf toch 2 dekjes, die je steeds omwisseld,
Dan hoef je ook niet te gaan zeueren bij de eigenaar.
Misschien een rare vraag, wat moet ik me bij zo'n leren dekje voorstellen?? Verward

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 09:44

Misschien is het wel een vilten dekje met leer afgewerkt, mijn buurman heeft er ook zoeen uit 1806 voor zijn sTinker. Persoonlijk vind ik dat dus echt drie keer niks, neemt niet fijn vocht op, is stug en onpraktisch.

Toos paardloos

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 11:16

dat kapot gaan van dekjes heeft volgens mij meer te maken met slecht onderhoud dan met het zweten. Je moet hem dus wel op tijd uitwassen...
Net als de andere zeggen, zou ik eens met de eigenaar praten en er lekker een leuk gekleurd zadeldekje onder gaan doen.


AnimalRescue
Berichten: 28
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 11:37

Een leren dekje is ontzettend slecht, dat is hetzelfde als het zadel direct op de rug leggen, het schuurt alleen maar en maakt het zweten alleen maar erger.
Koop gewoon een dik dekje, of 2 dunne die je om kan wisselen. En na het rijden gewoon goed laten drogen zodat het de volgende dag weer gewoon gebruikt kan worden

www.animalrescue.tk tegen dierenleed !

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 12:43

met leren sjabrak of zonder sjabrak rijden is helemaal niet slecht
ik weet niet of iemand enig idee heeft waarom sjabrakjes uberhaupt zijn uitgevonden?
voor het gemak van de mens namelijk, het sjabrak beschermt het zadel tegen de invloeden van zweet zodat je het niet na elke rit als je paard gezweet heeft hoeft af te doen met een doekje zadelzeep.
bij goedpassend zadel zadel is een zadeldekje/sjabrak/onderlegger niet nodig
schuren doet het zadel alleen als het niet goed past, of je je paard niet goed hebt gepoetst,
zweten erger door er geen sjabrak onder te doen??
lijkt me ook onzin, het sjabrak maakt de boel alleen maar geisoleerder en dus warmer, verschil is alleen dat dekjes zweet opnemen waardoor ze minder LIJKEN te zweten

een dik sjabrak/dekje is ook niet goed, als je een goedpassend zadel hebt en je stopt daar een dik sjabrak onder dan maak je de kamer van het zadel kleiner waardoor het goede van een goed passend zadel weer minder word

even terugkomend op de vraag
misschien een vilten sjabrak? neemt/transporteert vocht veel beter als kantoenen dekjes en je hebt het in kleurtjes en het is nog steeds redelijk dun
en anders gewoon geen kleurtje, kan ook, is iets minder leuk misschien maar ja

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 14:04

het is echt een leren shabrakje! zeker weten! Haha! het is zadelvormig, dus je ziet er verder niets van.
en misschien moet ik gewoon inderdaad geen shabrakjes aanschaffen....
ben er nog niet helemaal uit...

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:05

Is het lerendekje dik of dun? eventueel kun je er nog een heel dun gekleurd dekje over heen leggen, maar ik heb geen idee wat ik onder een leren dekje moet verstaan. Ik ben wel van mening dat je prima zonder dekje kan rijden, mits je zadel goed ligt. In dat geval is het dekje vooral om zweet op te nemen, zodat het leer van het zadel minder te lijden heeft.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 15:22

het is een buigzaam leer zadelvormig dekje. je moet het net zoals je zadel en hoofdstel behandelen...
het wordt moeilijk om er iets tussen te leggen denk ik!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:35

Leren schabrak?!!Nog nooit van gehoord!

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 17:17

ik heb er ook nog nooit van gehoord! en ook nooit ergens in een winkel gezien ofzow Verward maarjah mijne schuurt ook heel snel en daar heb ik met die dekjes van anky geen last van en die nemen ook goed het zweet op (vind ik dan Haha! )

............

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 17:25

Volgens mij heb ik wel eens een keer zo'n leren ding gezien... Staat me heel vaag iets van bij.
Ik vind leer eerlijk gezegd ook onpraktisch. Het neemt geen vocht (zweet) op en het schuurt.
Ik zou een gewoon katoenen een kopen. Neemt het vocht op en schuurt niet.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 18:12

Toen ik haar net had, gebruikte ik die wel. Maar ik versleet er drie of vier per jaar omdat ze zo zweet tijdens het rijden, dus daar ben ik mee gestopt. Toen heb ik bij Peereboom in Hoofddorp dat leren sjabrak laten maken, naar een model dat ik zelf gemaakt had. Heeft me destijds 200 piek gekost, maar dat heeft het al tien keer terugverdiend.


dit meldde hij mij net, ook zei hij dat het nooit schuurde.

en het zadel past goed, dus het leren shabrakje schuurt niet. het ligt toch stil? en het is wel makkelijk schoon te maken, dus hou ik het hierbij!!!
misschien van de zomer...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:58

leren sjabrakjes komen zie je wel eens in de ijslander wereld, daarbuiten kent vrijwel niemand ze

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, Ubermetrics en 30 bezoekers