'k heb er geen lol meer in

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 09:31

Wie kan me nog opfleuren?
Ze zeggen dat paardensport leuk moet zijn, maar helaas heb ik het nu ff helemaal gehad.

Het hele jaar mankeert Fitz al wat. Hij begon al in januari met hoesten, dat heeft tot half juni geduurd.
Toen kreeg hij een trap in het land, weer een tijd uit de roulatie geweest. Even op kunnen pakken, daarna weer kreupel.
Na een aantal weken stappen was ook dit weer verholpen en ik was eindelijk weer op een behoorlijk niveau. A.s zondag zou ik voor het eerst sinds tijden weer wedstrijd hebben.

Afgelopen donderdag heb ik Fitz geschoren, en ja hoor, t is weer helemaal mis. Hij staat te hoesten als een oud paard en ik word er niet goed van.

Ik geloof echt dat als hij weer gezond is, (want wat kun je nu met zo'n paard) dat ik hem ga verkopen en ermee kap.
Ik beleef echt absoluut geen lol meer in de paardensport.

Zijn er mensen die dit herkennen en hoe heb je jezelf weer op weten te peppen?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 09:50

Sjees Fitz... Je laat me schrikken!!! Jij en stoppen met de paardensport??? Ik weet niet wat ik lees. Zou zo jammer zijn meis!!!! Ik heb ook vaak zo'n bui dat ik denk: als ik niet beter leer rijden, kan ik net zo goed stoppen. Maar ik beleef er zoveel plezier aan en ben zooooo gek met mijn paardje dat ik gewoon niet KAN stoppen. Het is natuurlijk behoorlijk *** dat Fitz steeds iets mankeerd, akn me indenken dat je er hopeloos van wordt... ik kan je verder niet echt helpen denk ik, maar heel veel succes en sterkte meis!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:01

Heee Fitz, kop op. Ik weet hoe je je voelt. Mersedess was ook een gebed zonder end en als de paarden niks hebben lig ik er wel uit. Wil je weten hoe vaak ik heb geroepen dat de parden eruit gaan? Gister nog toen ik voor de 2e keer mijn vinger brak Haha!
Volgens mij heeft elke paardeneigenaar hier van tijd tot tijd last van, maar als Fitz weer goed is ga je toch weer lekker rijden en dan vervaagt dit negatieve gevoel weer. En dat hoesten, mersedess is er na drie jaar vanaf, het kan echt wel. Het is een heel gedoe om de oorzaak steeds weer te achterhalen, maar op een gegeven moment ben je het voor. Herken je de voortekenen, doe je er iets aan en dan gaat het goed. Kop op!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PUCK op 2001-11-13 09:02 ]</font>

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:01

ja Fitzroy, ik begrijp wat je bedoelt... ik heb een tijdje geleden ook zo'n dipje gehad...

mijn haffie, Maartje, heeft dit jaar ook elke keer weer wat, dan is het haar rug, dan is het haar knie dan weer haar sprong dan weer der kootgewricht... ik word er ook een beetje moedeloos van en had ook niet zoveel zin meer in al dat gedoe...

maar als je dan bedenkt dat je paardje nog steeds blij is als je komt en vrolijk doet als je met hem/haar bezig bent dan geeft je dat weer een warm gevoel en bedenk je dat paardensport de mooiste sport ter wereld is!!! Lovers

veel sterkt en geef niet op!!

xx Sizzy

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:05

Jeetje...ja ik kan het me wel voorstellen. Ik heb ook altijd veel pech gehad met pony's en paarden. Soms denk je inderdaad waar doe ik het allemaal nog voor? En als ze dan wel een tijdje goed zijn, zijn ze weer lastig met rijden ofzo. Maar toch haal ik er zo veel voldoening uit dat ik nooit zou kunnen stoppen.

Zou je dan een ander paard willen of echt helemaal stoppen met de paarden?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:36

ik heb ook zo'n dip gehad hoor...ik heb het een halfjaar voor gezien gehouden maar toen had ik er wel weer heel veel zin in...
zoek anders als fitz beter is een leuke bijrijder en neem zelf een paar weekjes vakantie ofzo, dan knap je wat op kan je nadenken en dan heb je er vast wel weer zin in.
sterkte en kussies liselot

Kelsey
Berichten: 355
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: hoerendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:39

ik heb ook veel met kelsey meegemaakt maar ben er nooit meegestopt, ik ben er voor kelsey en je paard of pony heeft je ook nodig....
als je natuurlijk echt niet meer wil F...dan moet jij dan wat jezelf wilt, is jouw keuze maar denk goed na, want wat als je spijt krijgt

kelsey

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:46

ik heb 2 weken geleden ook een megadip gehad. Ik heb 2 anderhalfjarigen, en werd er flauw van. Het hengstje heb ik gekregen van mensen, maar hij gedroeg zich als een klein draakje. Mijn merrietje is gewoon heel zelfstandig, en red zich makkelijk. Ik wou er dus gewoon niet meer naar toe, ik had geen zin om het gevecht aan te gaan met het hengstje. Totdat ik Maarten mee heb genomen, en die ging eventjes aan de gang met Seven. En toen zag ik dat het wel kon, en ik zag in dat Seven verlatingsangst had. Hij kon er dus niets aan doen, en dat hielp mij, dat ik weer een beetje motivatie terug kreeg. Ze zijn afgelopen weekend verhuisd, en nu staan ze heel dichtbij. Tja, je hebt er denk ik niets aan, maar ik heb ok op het punt gestaan om ze allebei weg te doen Verdrietig

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:00

Ik ken het probleem. Vorig jaar november ben ik gaan kwakkelen met m'n paard (hoesten/spierbevangen/hoefzweer) en tot op heden is het nog steeds niet goed. De startkaart heb ik maar opgezegd. Dit paard is 14 en M1 ik zie het gewoon niet meer gebeuren dat ik er ooit weer mee start. Dit was voor mij een moeilijke beslissing, maar ik geloof niet dat als ik er dwang op zet dat het in het welzijn van het paard is. Ik moet wel zeggen dat we nog een ander paard hebben wat het wel goed doet en daar houdt ik me een beetje aanvast.

Ga voor jezelf na of het wel alleen het paard is. Heb je het thuis of op het werk of met de studie niet erg druk, immers als dat niet 100% gaat vallen zulke teleurstellingen alleen maar zwaarder.

Volgens mij heb je best een paard wat aan je eisen voldoet alleen is dit een minder goed jaar. Probeer je er door heen te slaan dadelijk als je weer het oranje lint mag ophalen bij een wedstrijd ben je de ellende vast wel vergeten.

Wanneer je je paard gaat verkopen en het begint weer te kriebelen, begin je weer vanaf het begin. Terwijl als je nu door de zure appel heen bijt kun je zo weer verder.

Bij mij is het niet in mijn gedachten opgekomen om het kwakkel paard te verkopen maar de lust om te gaan was wel minder. Afgelopen zaterdag zijn we met hem naar het strand geweest en heeft hij bewezen echt nog wel lol in het leven te hebben dat deed me goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:06

Vooral toen ik Lois net had heb ik enorm veel tegenslagen gehad tijdens zijn africhting. Toch heb ik het nooit over mijn hart kunnen verkrijgen om hem weg te doen. Ik smelt toch iedere keer weer weg als ik dat koppie van hem zie. Voor mij is de omgang en de verzorging minstens zo belangrijk als het rijden zelf. Maar ik heb uit eerdere berichten van jou al begrepen dat dat voor jou anders telt.

Zou het voor jou misschien een optie zijn om een ander paard aan te schaffen terwijl je Fitz in de verhuur doet? Of misschien is er wel iemand te vinden die zijn paard door jou wil laten uitbrengen op wedstrijden.

sterkte er mee

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:15

Ik ben al jaren aan het kwakkelen met mijn 6 jarige paard ze mankeert het ene na het andere te veel om nu op te schrijven haar moeder heb ik 3 jaar geleden in moeten laten slapen en mijn 3 jarige is een Wobbler. Met mijn 6 jarige kan ik niet meer rijden en met mijn 3 jarige alleen recreatief terwijl ik graag dressuur maar ik heb nog elke dag nog plezier met mijn paarden en neem het maar zoals het komt en pas me aan hun mogelijkheden want ik zou ze beide voor geen goud willen missen ondanks dat ik niet de dingen met ze kan doen wat ik graag wil.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:16

Ik ken het gevoel, mijn paardje heeft het ene na het andere gehad....vaak baal ik, want ik had graag al wedstrijd gereden.
Iedere keer ben ik op mijn hoede voor wel iets nieuws...iedere keer weer opbouwen.
Soms denk ik echt 'waar doe ik het voor?'
Het is dat ik vertrouwen hou dat het met ons nog wel goed komt, en ik ben nogal gek met hem.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:17

Ik herken het heel goed. Ik heb ook een periode gehad dat ik er echt geen zin meer in had.

Ik heb mijn paardje 2 maanden door iemand anders laten rijden. Ik heb tijd gehad om na te denken, en ik heb er nu weer helemaal zin in om weer te gaan rijden en verder te gaan met de paardensport.

Maar ja, mijn paardje was niet ziek. De jouwe wel. Toch zou ik je aanraden om een pauze in te lassen en eventueel een ander paard kopen.

Als je zo nog lang doorgaat heb je er helemaal geen zin meer in, en ga je er steeds meer van balen.

Succes en sterkte!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:18

Ja ik ken het. Heb het al een paar keer meegemaakt. Ik ben toen ook eens een tijd gestopt ermee. Maar uiteindelijk ga je het zo missen dat je er depri van word (tenminste ikke). Veel sterkte ermee

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:44

Ik weet wat het is om een "pechpaard" te hebben, wat Kaminka betreft heb ik er vaker naast gelopen dan op gezeten, toch heb ik nooit het idee gehad om met de paarden en het rijden te stoppen.

Nu is de situatie op dit moment makkelijker voor mij omdat ik Toon ook nog heb en die mankeert (afkloppen!!) gelukkig nooit wat (o, wat zeg ik nu, dit is de duivel verzoeken..... Extreme duivel ), dus de druk om iets met Kaminka te moeten bereiken is er af, en dat scheelt!

Je kunt natuurlijk stoppen met rijden en Fitz verkopen, maar ik weet zeker dat je na een half jaar of een jaar of misschien nog wel later, toch de kriebels weer krijgt en opnieuw een paard aan gaat schaffen. Ik heb zelf 10 jaar niet gereden, maar ben ook weer begonnen, het paardenvirus is ongeneeslijk! Haha!

Als je het puur met Fitz niet meer ziet zitten kun je er voor kiezen hem te verkopen en een ander paard te kopen. En dan hopen dat het net zo goed klikt als met Fitz.... en dat deze niet ook regelmatig pech heeft, want dat weet je helaas nooit van tevoren!

Sterkte, en beslis niet te snel voor je spijt krijgt!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 13:04

Fitz ik weet precies wat je bedoelt. Het aantal keren die ik in het laatste kwartaal heb gereden zijn op een hand te tellen. Is de ene kwaal opgelost, dient de andere zich weer aan. Je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt, maar ik zou geen overhaaste beslissingen nemen. Misschien heeft die gewoon ech pech het laatste jaar en komen er tijden dat die jaren niets meer mankeerd. Hier hoop ik ook op, ik geef teveel om mijn beest om hem weg te doen, maar het steekt best als je andere actief in de sport bezig ziet terwijl je dat zelf niet kunt. Je hebt hem immers ook gekocht voor de sport.
Nou ja sterkte in ieder geval!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 13:04

Hee Fitz niet opgeven zeg ?? Ondanls alles heb je toch al heel wat bereikt met je paard.

Hou vol misschien na regen komt zonneschijn ??

Ben ik nu een van de weinige die zelden tot nooit problemen heeft met zijn paard?? Oke nu dan maar niet zo erg dat ik niet meer kan rijden. Verward .

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 13:24

He Fitzje toch! Verdrietig
Kop op joh. Probeer aan de goede dingen te denken die je met Fitz hebt bereikt. Kijk hoe goed dat allemaal is gegaan en wat voor prachtige combinatie jullie samen zijn. Dat het liefde op het eerste gezicht was, je was toch helemaal weg van 'm?!?!
Je zit vast in een flinke dip, misschien speelt er nog wel meer mee. Maar blijf denken aan de goede dingen. Je komt hier wel weer uit met Fitz. Tuurlijk is het rot als je paard veel mankeert. Ik ken dat, al heb ik nog 'de mazzel' dat ik met Imi geen wedstrijden rijd en dat ik Maril nog heb. Ik snap donders goed wel dat je baalt, zeker ivm je wedstrijden, je wilt toch graag door.
Hou je taai meis!!!! En denk aan de mooie dingen. Fitz en jij horen bij elkaar hoor!

Liefs Suzanne

Balou
Berichten: 18
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 13:30

Citaat:
Ik geloof echt dat als hij weer gezond is, (want wat kun je nu met zo'n paard) dat ik hem ga verkopen en ermee kap.
Ik beleef echt absoluut geen lol meer in de paardensport.

Sorry kan best begrijpen dat je een paard koopt met een bepaald doel en dat je hoopt dat je paard aan al je verwachtingen voldoet maar de bovenstaande opmerkingen vind ik toch een beetje egoistisch.. Ik krijg het gevoel dat je je paard op deze manier alleen ziet als gebruiksvoorwerp.

Mijn inziens is het zo dat als je een goede persoonlijke band hebt met je paard er naast wedstrijden rijden nog 100 en 1 andere zaken zouden moeten zijn waarom je je paard hebt, zoals een maatje Lovers de lol die je beleeft als je met je paard bezig bent( ookal is dat ivm blessures alleen stappen ...) etc.ect.

Je vertelt dat je paard nu ongeveer 1 jaar aan het tobben is, is dat het maximale credit dat hij van je krijgt?? Zo van "oké je mag 1 jaar niet aan mijn verwachtingen voldoen maar dan vlieg je eruit" sorry maar ik heb dan waarschijnlijk wat meer geduld en geef mijn "maatje"de tijd om te herstellen,

Desnoods dan maar n paar jaartjes geen wedstrijden, de gezondheid van mijn dier zowel lichamelijk als mentaal staat bij mij voorop. Denk dat als je je paard de tijd gunt om volkomen te herstellen je band met je paard ook veel dieper wordt...en dat je daarna misschien wel minder waarde hecht aan sportprestaties..

Dit bericht is niet bedoeld om je aan te vallen maar misschien kan t je helpen om op een andere manier naar je paard te kijken.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 13:37

Fitzroy bedoelt dat je het gewoon weleens zat wordt, al dat getob met je paard(en). Tuurlijk staat de gezondheid voorop maar daarom maak je je wel steeds zorgen om die paardjes. Juist daarom. Omdat de paarden zo belangrijk voor je zijn is het ook zo erg als ze wat mankeren want elke keer voel jij je ook rot. Ik weet het precies en denk eigenlijk bijna elke dag aan stoppen. Ik weet dat het niet goed is maar degenen die mijn verhalen kennen weten dat mij ook niet alles rozegeur en maneschijn was en is. Elke keer mankeerden ze wat en steeds ernstig. Elke keer krijg je weer een klap, dat wordt je ook een keer zat.
Ik begrijp je heel goed hoor, Fitz! Ik zit er over te denken om weet terug te gaan naar de middelbare school en VWO te gaan doen en dan naar de Universiteit van Utrecht om Diergeneeskunde te gaan studeren, en dan de paarden erbij te blijven doen. Verward

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 14:09

Citaat:
Op 2001-11-13 12:30, schreef Balou:
Sorry kan best begrijpen dat je een paard koopt met een bepaald doel en dat je hoopt dat je paard aan al je verwachtingen voldoet maar de bovenstaande opmerkingen vind ik toch een beetje egoistisch.. Ik krijg het gevoel dat je je paard op deze manier alleen ziet als gebruiksvoorwerp.




Je hebt een paard voor je eigen lol, laten we eerlijk zijn! Op het moment dat je geen lol meer beleeft aan je paard en met tegenzin er naar toe gaat, is het voor het paard in kwestie ook niet goed te praten.
Ik heb dit paard niet gekocht omdat hij anders naar de slager zou gaan of zo .. ik heb hem als sportpaard en niet als knuffelpaard, dan had ik beter een shet kunnen nemen, had me een hoop geld uitgespaard.

Misschien vind jij dat egoistisch, maar ik ben zo eerlijk om het aan mezelf toe te geven, dat ik idd een bepaalde verwachting heb van een paard.

Ik snap best wel dat Fitz er zelf helemaal niets aan kan doen, en het is een schat van een dier, maar ik heb gewoon genoeg van het verdriet wat er altijd omheen hangt.

Mijn vorige paard heb ik af moeten laten maken, dus helaas weet ik waar ik over praat ....
Ik heb alleen maar ellende met die knollen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:24

Heel vervelend dat e alleen maar ellende hebt met je paardje. Ik kan je standpunt ook heel goed begrijpen.

Kan je ook geen tips geven. Die staan hier al genoeg.

Sterkte hoor

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:35

Ik denk dat iedereen een paard koopt met een bepaald doel en als je paard niet aan dat doel beantwoordt dan begrijp ik heel goed dat je twijfelt.
Het is ook wel onwijs balen dat hij zo kwakkelt met zijn gezondheid.

Ben je in de mogelijkheid om een week of 4 te zeggen: ff geen paard?
Een verzorgster? Bij iemand anders (bokker) op stal, die hem verzorgt? Is hij gezond genoeg om door iemand anders verzorgd te worden?
Gewoon dat je er even afstand van kan nemen?

Ik weet dat toen ik de afgelopen maanden zo aan het kl*ten was met Bolivia dat ik ook geen zin meer had. Ik dacht er zelfs over om haar weg te doen. Nu is dat gevoel weer helemaal weg, dus ik ben blij dat ik er niet te snel aan heb toegegeven.

Sterkte Fitz!

Balou
Berichten: 18
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 15:43

Ik kan best begrijpen dat als je paard erg vervelend is met rijden oid. dat je dan geen lol meer hebt in het bezig zijn met je paard.

Wat uit jouw stukjes naar voren komt is dat jij geen lol meer beleefd aan je paard omdat hij ziek is en jij dus niet kan trainen cq. wedstrijden rijden.

Ook het door jouw genoemde verdriet kan ik dan niet zo goed plaatsen, ben je verdrietig omdat je paard ziek is of ben je verdrietig omdat JIJ geen wedstrijden meer kan rijden. Dit bedoelde ik dus met egoistisch.

Nogmaals ik probeer je bij deze niet aan te vallen o.i.d. (voordat ik heel bokt over me heen krijg)

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 15:51

Oke, je koopt een paard voor een bepaald doel. Maar vergeet niet dat het een levend wezen is en niets is zo veranderlijk. Als je je vastpint op 1 doel dan kom je bedrogen uit, zeker in de paardensport.
Je koopt een paard, hebt een doel en gaat samen op weg naar dat doel. Op die weg zal je vaak je doelen moeten aanpassen omdat het dier of nog niet klaar is, of jij bent er nog niet klaar voor of in dit geval heb je steeds pech met Fitz.
Als je onderweg niet in staat bent om je doelen bij te stellen dan ben je alleen voor jezelf bezig en dan ben je niet bezig om een combinatie te vormen.