[VD] vrijheidsdresuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

[VD] vrijheidsdresuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 23:48

ik zoek iemand die veel verstand heeft van vrijheids dresuur wij hebben friesen thuis,en een daarvan kan als ik met een zweep een tikje op haar voorborst rik dan gaat ze ineenkeer heel hoog lopen is heel mooi mijn zusje haar paard kan voetje geven... maar dat zijn van die simpele dingen. Wie weet hoe ik een paard moet laten knielen of meer leuke dingen ik zou dat heel graag willen weten

groetjes dorien Lovers

paarden spreken maar we luisteren niet altijd color]
[color=#408000]
profiel vernieuwd neem gauw een kijkje


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:53

grote tip: kijk eens bij Uit Het Zadel Knipoog en dan de topics waar [vd] voor staat, daar staat het vol met tips, plus je kan de zoekmachine eens gebruiken Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 23:56

eey bedankt je bedoelt uit zadel in dit forum maar alsnog bedankt dat je evne gereageerd hebt:d groetjes

paarden spreken maar we luisteren niet altijd color]
[color=#408000]
profiel vernieuwd neem gauw een kijkje

daantjeschot

Berichten: 232
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 08:22

ik heb me paard net de commpliment geleerd
ik heb haar voetje opgetilt en haar naar achter laten gaan en toen dee ze na 2 weken de compliment.
veel plezier

haaai als je niks te doen heb kijk dan op www.websitemaker.kennisnet.nl/missylover !!!!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 15:35

Ik wil niet zeggen dat ik er veel verstand van heb Haha! Maar neem eens een kijkje op mn page.. www.joyce-online.info ..
Of op die van Kim (pinky_girl) www.pink-horizon.com
Op beide staat de basis en de kunstjes uitgelegt..
Succes.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:06

Mijn vorige reactie dan maar even geknipt en geplakt: Misschien is het een idee om een boek over vrijheidsdressuur te kopen en dat eens door te lezen? Ik ben op het moment bezig met een site over vrijheidsdressuur (zie hieronder) en daar staat onder andere een boekenlijst met recensies. Stukken over kunstjes staan er nog niet veel op (nu al het buigen, apporteren komt zondag), maar op het moment nog niets over de grondbeginselen van vrijheidsdressuur/paardentraining. Als het goed is is er morgen ook een link naar een e-group speciaal over vd. Maar dat komt nog wel.

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 13:31

nu heb ik het geprobeert ik pak haar voetje op en mn zus zegt neer en doet het snoepje tussen haar twee benen in, nou wete ik niet of dat goed is ze legt wel haar knie op de grond. Het probleem is ze staat wel meteen op dus ik denk dat ze et doet alleen om het snoepje te pakken ik ben bang dat ik het verkeerd oe?

paarden spreken maar we luisteren niet altijd color]
[color=#408000]
profiel vernieuwd neem gauw een kijkje

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 13:35

nu heb ik het geprobeert ik pak haar voetje op en mn zus zegt neer en doet het snoepje tussen haar twee benen in, nou wete ik niet of dat goed is ze legt wel haar knie op de grond. Het probleem is ze staat wel meteen op dus ik denk dat ze et doet alleen om het snoepje te pakken ik ben bang dat ik het verkeerd oe?

paarden spreken maar we luisteren niet altijd color]
[color=#408000]
profiel vernieuwd neem gauw een kijkje

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:39


niet zomaar zelf aantobben als je niet weet waar je mee bezig bent. Wat je nu doet vind ik bloedlink!
Met een compliment vraag je het hoofd niet tussen de benen. Zoek even op compliment, dan kom je genoeg tegen.
Vind het ook behoorlijk pittig om gelijk met het compliment te beginnen

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:01

www.pink-horizon.com is goed, dat heb ik ook gedaan, binnen 20 min. kon Nathan al de spaanse pas...nou? Lachen

Joe!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:12

boek van nathalie penquitt staat ook een duidelijke uitleg in

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:56


    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 17:04

jah waarom is dat bloeslink voetje geven kon ze al en zo heb ik het gelezen! want als ik haar en ik tob niks aan ik heb heel vaak gelzen op de site
waar et op staat.
er staat oetje vast pakken en dan hoofd naar beneden nou gaat doet ze haar knie op de grond maar wel met haat hoofd tussen haar benen ik denk dat dat het enige is wat ik fout doe! hoef je me niet meteen te oordelen dat ik verkeerd aan tob

paarden spreken maar we luisteren niet altijd color]
[color=#408000]
profiel vernieuwd neem gauw een kijkje

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 17:09

en nou heb ik weer op de site gekeken en ik heb het precies gedaan hoe zei het ook heeft gedaan dus dan snap ik niet wat jij bloedlink vindt.
ik denk dat het bij een pony ook wat makkelijker gaat dan bij een paard. want ze is wel een fries paard maar die behoren het ook te kunnen
mischien nog wat meer tips en het gaat uitstekend OK dan!

paarden spreken maar we luisteren niet altijd color]
[color=#408000]
profiel vernieuwd neem gauw een kijkje

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 17:22

en mijn paard is jong maar reageert wel goed op stemhulpen!dus dat is wel mooi meegenomen.
maar ze is wel erg koppig dus niet willen reageren op wat ik zeg denken jullie dat dat ook een probleem is?
wat ze wel doet is bv bij het longeren dan luisterd ze heel goed,als ik bv zeg stap als ze gaat aandraven stapt ze ook meteen en als iki draf zeg env maar als ik gewoon haar aan de hand heb enzo is ze ook wel braaf maar heeft nog wel eens de neiging weg te lopen omdat ze weer wat ziet!

paarden spreken maar we luisteren niet altijd color]
[color=#408000]
profiel vernieuwd neem gauw een kijkje

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 09:38

er is een edit knopje.....

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:04

Citaat:
want ze is wel een fries paard maar die behoren het ook te kunnen

Ik ben vandaag ook voor het eerst met mijn friesjuh begonnen en het ging super goed! Eerst gewoon op mijn stem halthouden, en vervolgens met 'kom' meelopen. Toen ben ik gaan oefenen met dat 'blijven' en dat ging ook goed *LOL* en toen ben ik nog een paar keer 'blijven + komen'' gaan oefenen! En ze deed het allemaal best goed voor de eerste keer Pling
Maar je moet wel stoppen als je merkt dat de concentratie van je paard minder wordt, want dan gaat alles veel minder goed

Groetjes suus!!

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:05

mwhaha nu issut helemaal een quoate Tong uitsteken klopt niej! alleen dat eerste stukje moest quote zijn : want ze is wel een fries paard maar die behoren het ook te kunnen

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:30

elk gezond paard kan het, ongeacht kleur, grootte, ras, geslacht of leeftijd.
Wat ik opvallend vind is dat je hier om informatie vraagt (GOED! ) en vervolgens toch zelf aan gaat tobben.
Wat jij doet (hoofd tussen de benen door) staat niet op die sites. Ik ken de sites niet uit mijn hoofd, maar ken de makers ervan wel, en ik kan me niet voorstellen dat hun dat erop hebben staan. Daarbij wordt er bij de site van Kim behoorlijk op de basis gehamert, en die sla je helemaal compleet over en je begint gelijk met een redelijk moeilijke oefening. En tja, dat vind ik dus nogal tegenstrijdig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:35

Qua basis heeft Stef volkomen gelijk: daar moet je paard toch minstens de helft van onder de knie hebben voor je veilig kunt werken.

Als je het compliment (want daar hebben we het toch over?) wilt maken zonder dat het hoofd tussen de voorbenen belandt en je zo het evenwicht van het paard bemoeilijkt, kun je er voor kiezen om die beloning aan de zijkant in te zetten, dus naar het been dat je opgetild houdt en naar achteren begeleidt. Op die manier komt ze bovendien automatisch wat gespreider voor te staan, waardoor de afstand naar de bodem minder groot is.

Inderdaad kan elk paard het compliment, maar je moet niet vergeten dat vooral nog jonge en grote paarden veel last kunnen hebben van evenwichtsstoornissen. Bovendien is voor een paard van 1,60 de weg naar de bodem veel groter dan voor een vierkant propje van 1,40. Die kleine beesten zijn gewoon veel beter uitgebalanceerd. Heb dus geduld. Een goede voorbereidende oefening is de buiging (dus zonder dat er een been opgetild wordt, staat ook op de hierboven genoemde sites beschreven) omdat je paard daamee zijn gewicht leert te verplaatsen en zijn schouder naar de grond te brengen.
Bovendien kun je ter ondersteuning teugelshulpen geven.

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 21:45

ik ben blij dat jullie zo fel reageren want ik wil echt niks verkeerds doen!!!! dan heb ik het niet goed begrepen wel goed doorgelezen maar niet goed goed begrepen!
maar dan had ik nig een vraagje of eigelijks iets:
ze reageert alleen op het snoepje en ik werk heel veel met stem (nu heb ik het over het paard van mijn zus) die is 6 jaar en ik ben bang dat ze het alleen voor het snoepje doet!!! maar in iedere geval ik lees de site's even goed door en kopieer het even.
En ik heb alleen nog het snoepje tussen haar benen gedaan dat is toch niet een hele grote ramp? of wel Bloos! maar bedankt voor jullie fellle reactie's weet ik waar ik aan toe ben OK dan!

paarden spreken maar we luisteren niet altijd color]
[color=#408000]
profiel vernieuwd neem gauw een kijkje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:14

Een snoepje echt tussen de knieen kan niet veel kwaad, maar het word gevaarlijk zodra het paard probeert het hoofd echt tussen de benen te stoppen, zoals dat bij de buiging in het begin ook gedaan wordt.

Het kan trouwens echt maanden duren voordat een paard de bodem uberhaupt met haar knie aanraakt, laat staan het echt kent op commando. Dus wees geduldig en probeer je paard te helpen door andere oefeningen (gelijktijdig) te trainen die haar evenwicht verbeteren en spieren sterken. Dus weer: buiging en berggeit (liggen en knielen mag natuurlijk ook, maar veel mensen trainen die juist vanui het compliment, wat het dan weer een beetje moeilijk maakt.. Haha!). Buiging staat op alledrie de sites goed uitgelegd en dat brengt meteen wat variatie in je training.

dootjuuh

Berichten: 497
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 22:56

bedankt, iki heb gelukkig zo ie zo heel veel gedult ik heb het nog niet bij mijn eigen paard gedaan ik wacht op iemand die er heel veel ervaring mee heeft, die wil ik vragen of ze wil helpen of hij.want ze is nog maar drie jaar en is toen ze een enter was mishandelt ze hadeen ingebroken bij ons in stal en hadden ze haar helemaal toegetakeld daarom wil ik heel voorzichtig met haar zijn ik wil haar niet weer in angst hebben bedankt voor je advies waardeer ik echt

paarden spreken maar we luisteren niet altijd color]
[color=#408000]
profiel vernieuwd neem gauw een kijkje

nynke19
Berichten: 170
Geregistreerd: 31-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:29

stef schreef:
niet zomaar zelf aantobben als je niet weet waar je mee bezig bent. Wat je nu doet vind ik bloedlink!
Met een compliment vraag je het hoofd niet tussen de benen. Zoek even op compliment, dan kom je genoeg tegen.
Vind het ook behoorlijk pittig om gelijk met het compliment te beginnen



Hea hea rustig maar. je kan haar afkraken door te zeggen dat ze het verkeerd doet maar het kan ook anders!!! kan niet he.. je kent haar niet en ik denk dat het hier meer gaat om een reactie en in die reactie vraagt ze waarschijnlijk advies?

He lieve luitjes probeer bezig te gaan met me verhaal.. maar aangezien tijdgebrek een beetje het probleem is probeer ik zo snel mogelijk te gaan.. kom in iedere geval kijkje nemen:d Het is te laat!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 21 bezoekers