Vinden jullie vragen dom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dolfijn

Berichten: 132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Vinden jullie vragen dom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 20:35

Ik ben een vriendin van Heike. Ik heb nu twee keer op Karan gereden en ik vond het echt heel leuk. Ik ben ook lid geworden van bokt. En vind het allemaal heel intressant.

Maar ik weet dus echt niet veel van paarden af en van rijden. Ik wil best leren, hoor.

Maar vinden jullie het stom als ik hier wat vragen stel. Ik wil niet dom over komen namelijk. Ik weet dus echt heel weinig van paarden af. Vraag ook veel aan Heike maar mag het hier ook?

Eerste vraag. Ik heb na het rijden spierpijn in mijn buik. En vorige keer had ik ook erg veel last ven mijn billen. Na het rijden hebben ze nog heel lang door getrilt. Heike zegt dat dat een beetje door mijn houding komt. Volgende keer legt een gelzitteng over het zadel of zoiets.

Kan ik er nog wat aan doen? Ik heb wel meteen gedraafd en gegallopeerd. De eerste keer kon ik nog niet staan-zitten maar nu lukt dat aardig. Ben soms de draad een beetje kwijt.

Ik vind het nog wel moeilijk. En sturen en zitten enzo. Heike maakt me op het begin nog wel vast aan zo'n touw. Maar ik wilde natuurlijk ook los. En toen luisterde Karan ineens veel slechter. Hij ging naar rechts als ik links wilde en stopte steeds met draven. Heike zegt dat ik wat strenger moet worden. Maar ik ben zo bang om het paard pijn te doen. Waar ligt de pijngrens bij een paard?

Nou ik ben benieuwd. En als ik dom overkom mag je dat gerust zeggen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:39

Vragen kunnen niet dom zijn, alleen antwoorden kunnen dat Knipoog . Daarom heet het hier ook Vraag-maar-raak, het is juist de bedoeling dat je hier vragen zet waar je mee zit.

En ik heb veel liever dat je iemand om advies vraagt voor de kleinste dingen, dan dat je denkt dom over te komen en het maar in je eentje gaat oplossen en het dan verkeerd doet, de meeste vragen zijn zowiezo niet dom Knipoog

Over de spierpijn, hoe lang rij je eigenlijk al paard? In het begin had ik ook veel last van spierpijn, ook omdat ik nog niet de juiste houding te pakken had enzo.

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:39

tuurlijk is dat niet raar...aan het begin vroeg ik hier ook alles en dat heeft egt geholpen en oja die spierpijn aan je billetjes zullen nog wel eventjes blijven en in je buik dat komt gewoon omdat je lichaam er nog even aan moet wennen...veel plezier met de paarden:)

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:41

Dat is helemaal niet dom hoor! Je mag hier alles vragen!

dolfijn"]
Eerste vraag. Ik heb na het rijden spierpijn in mijn buik. En vorige keer had ik ook erg veel last ven mijn billen. Na het rijden hebben ze nog heel lang door getrilt. Heike zegt dat dat een beetje door mijn houding komt. Volgende keer legt een gelzitteng over het zadel of zoiets.
[/quote]

Met paardrijden gebruik je heel andere spieren dan normaal, de eerste keren kan je dus spierpijn krijgen. Dit hebben heel veel mensen in het begin maar des te meer je rijd des te minder word je spierpijn Haha!

[quote="dolfijn schreef:
Ik vind het nog wel moeilijk. En sturen en zitten enzo. Heike maakt me op het begin nog wel vast aan zo'n touw. Maar ik wilde natuurlijk ook los. En toen luisterde Karan ineens veel slechter. Hij ging naar rechts als ik links wilde en stopte steeds met draven. Heike zegt dat ik wat strenger moet worden. Maar ik ben zo bang om het paard pijn te doen. Waar ligt de pijngrens bij een paard?


Dat is per paard verschillend. Maar jij bent de baas over het paard en niet andersom, dus je mag best wat strenger zijn als Karan even iet luistert!

Succes met rijden in iedergeval!

dolfijn

Berichten: 132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 20:48

Dus de spierpijn blijft nog wel eventjes. Nou ja.

Ik heb pas twee keer gereden. Op Karan. Ik heb vroeger ook wel eens op een pony gezeten maar daar heb ik niet zo'n goede ervaring mee gehad.

Maar Karan is echt heel lief. Bij Heike luistert hij wel maar bij mij niet. Hij is me een beetje aan het uittesten zegt Heike. Ik weet nu al dat als ik draaf en hij in stap gaat ik dan meteen weer moet drijven met mijn benen. De eerste keer liet ik hem dan gewoon stappen.

Als Heike in de buurt is dan luistert hij ook goed. Ik wist niet dat paarden in de gaten hebben dat er een beginner op zit.

Ik heb nog geen les. Maar mag af en toe op Karan rijden. Liefst zou ik wel elke dag gaan. Ik had de tweede keer wel een rijbroek aan en laarzen (van Heike) en dat zit wel veel fijner.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:54

Als het pas je tweede keer is dat paardrijd hoef je je absoluut niet druk te maken hoor Lachen . Ik ken maar heel weinig mensen die de tweede keer al goed rijden en ook weinig die in het begin geen spierpijn hadden. Een paard kan trouwens best wel tegen een stootje, als hij stout is mag je best een keertje streng zijn want anders gaat hij misbruik maken van de situatie. Streng zijn moet namelijk niet gekoppeld worden aan je paard verrot slaan, maar aan een keer een flinke mep, en een paard weegt toch wel iets meer en is iets sterker dus zo pijnlijk is het voor hem echt niet Knipoog . Maar die dingen leer je zelf nog wel ontdekken, op een gegeven moment leer je hoever je kan gaan in streng zijn en hoever jij je paard kan laten gaan, gewoon wat gedult hebben en goed oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:00

Voor zover ik weet heeft iedereen hier tot nu toe alles kunnen vragen wat ie wou weten en er wodt altijd iets van gezegd als er vervelend gereageerd wordt. Je kan ten slotte niks weten als je het nooit verteld hebt gekregen....

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:48

dat je spierpijn in je buik hebt is alleen maar een goed teken, de meeste ruiters vergeten hun buikspieren aan te spannen waardoor ze een beetje in elkaar gaan zitten en niet goed door kunnen komen met de hulpen aan het paard.
Een paard is eigenlijk hartstikke slim en de meeste paarden hebben gauw genoeg door wanneer ze hun eigen gang kunnen gaan. Het is dus belangrijk om zeker aan het begin te laten merken dat jij hoe dan ook de baas bent. Ze zullen dan sneller respect voor je hebben.
nog heel veel paardrijplezier!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:02

Domme vragen bestaan niet zeggen ze toch wel! Van vragen stellen kan je alleen maar meer leren en juist op bokt kan je veel antwoorden vinden met betrekking tot je paarden vragen

Die spierpijn die jij hebt die blijft nog wel een tijdje Onlangs heb ik 4 weken niet kunnen rijden vanwege mijn rug en toen ik de eerste dag had gereden had ik ook weer last van spierpijn, de 2 e dag was mnog erger, mijn hele kont leek wel blauw aan te voelen Nagelbijten / Gniffelen Nu na 5 keer rijden voelt het alweer een stukje beter!

Trouwens als je goede spierpijn in je buik hebt na het rijden betekent het wel dat je goed je buikspieren gebruikt Knipoog

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:16

meid, je kan geen domme vragen stellen!!! (je kan slechts domme antwoorden krijgen, haha)
maar je hebt verder al genoeg antwoord Haha!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:27

Je kunt beter een (domme) vraag stellen, dan iets niet zeker weten en verkeerd handelen
En die spierpijn, die blijft nog wel even ben ik bang. Als je voor het eerst gaat paardrijden gebruik je hele andere spieren dan dat je normaal doet.
En paarden hebben niet zo snel pijn hoor. Alleen hun mond is wel heel gevoelig. maar je kunt dus best streng zijn, dat moet ook wel bij paarden, anders worden ze heel vervelend. als jij naar links wilt, gaan jullie naar links. klaar uit. als hij daar geen zin in heeft, is dat zijn probleem.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:37

Hihi, D is helemaal niet streng. Ze rijdt nog niet eens met een zweepje. En met haar benen aait ze Karan.

Ik zeg dat ze best hard mag 'schoppen' Klinkt een beetje onaardig tegenover karan. Maar zo bedoel ik het niet.

Soms moet je mensen een beetje afremmen. Maar bij D hoeft dat totaal niet.

Ze mag karan best aanpakken. Dus als ie stil gaat staan, hem niet laten staan, maar gewoon aandrijven. Hij moet gewoon luisteren, niet dan.

En D gerust vragen blijven stellen hoor. Ik vind geen enkele vraag dom.