kurzkehrt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

kurzkehrt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 18:51

ik was wat proeven aan het doorlezen, en bij de L2 kwam ik ineens kurzkehrt tegen... wat is dit? tis zo op hetzelfde niveau dus als verzameld galoperen, contra, achterwaarts enzo, dus geen ingewikkelde proef. ik dacht aan keertwendig om de achterhand (omdat er ook keertwending om de voorhand inzit) maar ik ben het niet zeker... iemand wel?

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:00

lijkt wel duits...
kurz is kort dus iets van kortekering???
Zou het eigenlijk niet weten....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:28

nog nooit van gehoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:29

als je het over verzamelde galop en contra hebt, dan gaat het niet over L2, dat weet ik wel heel zeker..

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:29

correctie:
http://www.pferde-treff.de/inhalt.html? ... ngen.shtml
Hinterhandwendung und Kurzkehrt-Wendung
Die Wendung auf der Hinterhand wird ebenfalls aus dem halten ausgeführt. Das Pferd ist in Bewegungsrichtung gestellt und tritt mit sich überkreuzenden Vorderbeinen um die auf der Stelle tretenden Hinterbeine herum.

Wir diese Übung aus dem Schritt oder Trab ausgeführt bezeichnet man Sie als Kurzkehrtwendung.


hier zeggen ze dus dat een wending om de ahcterhand van het halthouden wordt ingezet, en een Kurzkehrt vanuit de stap (dat snap ik) od de draf Verward Kortom, wat wij een wending om de achterhand noemen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:30

mlvanmelle schreef:
als je het over verzamelde galop en contra hebt, dan gaat het niet over L2, dat weet ik wel heel zeker..

belgie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:36

oow ok Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:00

nou als er een kurzkehrt in voorkomt zitten we bij de federatie ( bvb: HROV) die gebruikt deze proeven. (e4,e5 -a5 a6, L2, ..)

dit zijn dus andere proeven dan bij de lrv. (deze proeven komen overeen met die in nederland)

en idd ponyzotje, je hebt het bij het juiste eind.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:12

Een kurtskethrt is een soort keerwending op de achterhand in verzamelde stap. Dit kan gevraagd worden vanuit de verzamelde draf en ook vanuit de verzamelde stap. vanuit de verzamelde draf eerst in stap gaan en dan de kurtzkehrt inzetten.
Je mag een klein cirkeltje beschrijven met de achterhand (verschil met echte keertwending). Paard moet in beweging blijven , mag niet achteruit, vooruit of stapje opzij gaan.
Heb ze dit week-end moeten rijden. (in de L5)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 02:07

Idd kurzkehrt is Belgisch (;)) voor (een soort van) keertwending om de achterhand! Kom idd voor in de L-proeven.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 14:14

ok, bedankt voor de antwoorden allemaal! dus ietsje verschillend met keertwending, maar wel ong hetzelfde... dat moest ik weten Haha!