Ergenissen tijdens het maken van buitenritten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Welke ergenissen ondervind jij tijdens het maken van een buitenrit?

automobilisten / motoren
28 (21%)
vrachtwagens/ tractoren
21 (15%)
fietsers
6 (4%)
voetgangers
6 (4%)
(loslopende ) honden
41 (30%)
ruiterpaden die niet goed toegangelijk zijn
14 (10%)
anders nl.:
17 (12%)

Totaal aantal stemmen: 133


foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Ergenissen tijdens het maken van buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 15:47

Ik maak regelmatig buitenritten en ik erger me bijna iedere keer weer dood aan het gedrag van mede weggebruikers.
Verkeer dat je bijna van de sokken rijd, verkeer dat onvoldoende afstand aanhoud of gewoon vol gas langs je heen rijdt, automobilisten die leuk denken te zijn en flink gaan claxoneren, fietsers met hun "leuke opmerkingen '', loslopende honden etc.
Zo kwam ik gisteren tijdens een rit 4 scholieren tegen, waarvan de een zei:"Laten we flink gaan schreeuwen, kijken of dat paard op hol slaat".
Belachelijk en gevaarlijk toch? Paard en ruiter kunnen zo zelfs dodelijk verongelukken. Het paard zal maar op hol slaan en dan het drukke verkeer in rennen... paard verongelukt en dan heb ik het nog niet eens over de automobilisten die tegen het paard of ander verkeer aanbotsen met gewonden als resultaat of zelfs met een dodelijk afloop.
Ook heb ik al eens meegemaakt dat ik over een ruiterpad reed en 2 jack russels achter ons aan kreeg. Gelukkig had ik een dressuurzweepje bij me om die bijtende honden van mn paard af te houden. En de eigenaar ach.....die kwam er later rustig aansjokken om de honden aan te lijnen. En dan worden ze zeker ook nog kwaad als het paard wel na de loslopende honden trapt.
Heb ook al vroeger mee gemaakt tijdens een manege les dat we in colonne een weg overstaken. Een fietser reed gewoon door en ging gewoon tussen de paarden door rijden ( sla - om fietsen Scheve mond ).
En heel vaak krijg je ook geen voorrang waar je dus wel voorrang hebt. Ik neem ook nooit voorrang, wacht ook tot ik voorrang krijg.Men zal maar gewoon doorrijden....
Mijn vraag is dan ook waar erger jullie aan?
Licht evt. je antwoord toe.
Laatst bijgewerkt door foetsie op 16-01-04 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:52

Ik erger me niet. Ik verwonder me slechts.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:56

Het toeteren van automobilisten.
Erg gevaarlijk.
Gelukkig schrikt Novia tot nu toe nergens van! Ik daarentegen wel....


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:57

kleine kinderen op t ruiterpad en loslopende honden. Vraag me steeds af hoe mensen erbij komen om hun kind op n ruiterpad te laten spelen

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Impuls

Berichten: 325
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:01

In denemarken rijden alle auto's 10 km per uur langs een paard/pony
Moeten ze ook in NL. doen vind ik!
Ze sjeesen er hartstikke hard langs, alsof die dieren machines zijn die nergens van kunnen schrikken
Gelukkig schrikt mn verzorgpony niet, maar je zal maar zo'n nerveus fel paardje hebben Scheve mond

Party!! love is a feeling u feel,that u feel a feeling u've never felt before Party!!

Check mah pro update

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:09

Ergeren is niet echt het juist woord.
Misschien wel verbazing ofzo. Dat automobilisten het voor elkaar krijgen om hun auto tussen een steigerend en bokkend paard en een hekwerk door te rijden. Of automobilisten die een paard op nog geen halve meter afstand met min. 50 km passeren.
Voor de rest geniet ik als ik in het bos ben, maar eer ik er ben. Nagelbijten / Gniffelen .

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:14

Gelukkig erger ik me niet zo snel. Maar soms vraag ik me wel eens af: "moet dat nou zo??"
Vorige week waren er drie loslopende honde, vrij groot. Die cirkelden als bezeten om Isolda heen, al blaffend en grommend.
Ik wordt daar niet blij van, helemaal niet op een punt waar ik geen kant op kan en ik alle hens aan dek nodig heb om mezelf te paard te houden.

Kleine kindertjes, moutainbikers of zelfs crossmotoren op het ruiterpad zijn ook niet mijn favoriet. Niet dat ik me er aan erger, het levert soms gewoon gevaarlijke situaties op.

Van gewone wandelaars en fietsers wordt ik niet warm of koud. Ze weten niet beter denk ik dan maar Knipoog Haha!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:15

voetgangers, kinderen, honden en crossmotoren OP het ruiterpad zijn soms wel erg vervelend Scheve mond (vooral als ze gaan zitten Picknicken op het ruiterpad of hun hond niet even aanlijnen als er dan een paard voorbij komt.. alsof jij degene bent die daar niet hoort te rijden Frusty

maar verder erger me ik niet zo snel aan dat soort dingen.. ik rijd zo min mogelijk tussen auto's/motoren en al gaan die toeteren dan heeft mijn pony daar toch niks van Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 16-01-04 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:16

jah vooral als je ergens moet oversteken en ze dan net doen of ze langzaam gaan en als ze je passeren flink gas geven zodat die beesten gek worden en dat vinden ze grappig

............

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:17

Automobilisten die het gaspedaal stevig ingedrukt houden. Mijn remedie is om dan midden op de weg te gaan rijden, afremmen doen ze dan altijd, anders had ik het hier niet kunnen navertellen Haha! .

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:18

Gelukkig kom ik ook nog wel eens automobilisten tegen die juist wel gas terugnemen hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:24

jantina schreef:
Vorige week waren er drie loslopende honde, vrij groot. Die cirkelden als bezeten om Isolda heen, al blaffend en grommend.


Heb ik wat anders op bedacht.
Milena is totaal niet bang van honden, maar heeft er wel een hekel aan. Ik leer haar nu een soort van "working doghorse" zoals je de Quarters op wedstrijden wel met koeien ziet werken. Als ik haar naar zo'n hond toerijdt en ik leg m'n hand neer (dus er is geen teugelcontact met de mond meer) dan mag ze 'm pakken.... Haha! En dan gaat ze dus met de oren plat (en soms ook de mond opengesperd om een hap te nemen Bloos ) achter de hond aan. Geeft erg leuke situaties...... Tong uitsteken

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:26

fietser/ wielrenners

dat zijn de domste wezens die je maar kunt hebben
gaan ze als ze vlak achter je rijden bellen nou als een paard ergens snel van schrikt is het dat onverwachte geluidje wel !!!
en die wielrenners die scheuren je voorbij en snijden je ook nog eens af
had er een die kwam in tegenovergestelde richting ging hij terwijl hij al vlak bij was nog een andere fietser inhalen hij reed gewoon bijna tegen mijn pony aan !!!!

“In times of joy, all of us wished we possessed a tail we could wag.”

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:38

Ik vind het irritant dat er steeds minder zandwegen zijn. Opeens worden ze bebouwd, ruilverkaveling, enz. En ook zeer irritant is dat er mensen gewoon hun afval van de verbouwing in het bos neerkiepen. En dan niet een beetje verstopt, maar gewoon midden op het pad, zodat er ook zeker niemand meer doorkan.

En ik vind het ook jammer als er teveel wandelaars in het bos zijn. Ok, het bos is van iedereen. Maar bij ons zijn er geen ruiterpaden, dus de paden worden door fietsers, wandelaars en ruiters en auto's gebruikt. Op een zondagmiddag moet je niet denken dat je een lekker galopje door het bos kunt nemen, want dan heb je er zo een mens of een hond onder zitten.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:40

opala schreef:
Automobilisten die het gaspedaal stevig ingedrukt houden. Mijn remedie is om dan midden op de weg te gaan rijden, afremmen doen ze dan altijd, anders had ik het hier niet kunnen navertellen Haha! .


idd, werkt zeker. Aan tractoren erger ik me niet. De meesten snappen wel dat een paard daar van kan schrikken en hebben dan ook all geduld voor wat de eigenaar doet. Berm in op land weggetje op, of ze gaan zelf langzamer rijden. Maar bovenstaande doe ik ook, als ik een auto aan ziet komen en die rijdt bij voorbaat al te hard dan ga ik op de weg stappen. Dees schrikt er gelukkig niet van, maar ik heb er gewoon een hekel aan dat ze keihard voorbij komen rijden. Waar ik dan nog wel de meeste hekel aan hebt zijn die mensen die te zachtjes rijden. Misschien erg ik me er aan omdat Dees er niet van schrikt, maar dan gaan ze héél zachtjes rijden en helemaal de andere berm in en dan heel zachtjes rijden ze lang je. Het is goed bedoeld, hoor daar niet van. Maar bij Dees is het niet nodig. Waar ik dan ook een hekel aan heb zijn die mensen die hard aan komen rijden, remmen en zodra je voorbij bent geven ze keihard gas. Met piepende banden. Stomme mensen.

Herinner me nog een voorval van vorig jaar, was wel grappig op dat moment. We(met z'n tweeën) liepen op een (dijkje) voet/fietspad (bij ons zijn niet echt ruiterpaden, maar wel genoeg landweggetjes) en net voordat we daar opgingen kwam er een auto uit. Wat al heel raar was, aangezien het écht heel smal is(keren kan niet), verboden is voor auto's en als we die auto halverwege tegen waren gekomen had hij een ernstig probleem gehad( aangezien ik in zo'n situatie absoluut niet aan de kant was gegaan). We liepen denk ik halverwege dat dijkje, rustig stappen. Komt er een fietser en fietsster aan. Wij netjes achter elkaar zover mogelijk in het bermpje aan de rechterkant. De fietsster deed precies 't zelfde maar dan aan de andere kant hélemaal in 't bermpje. Rijdt ze voorbij ons (paarden deden echt helemaal niks) en net op 't moment dat ze voorbij mij, de achterste was hoor ik d'r zuchtend "Vieuw" zeggen. Whah dat was echt grappig. Ze kwam helemaal ingespannen aan gereden.

Maar goed, als je er bij was geweest was 't echt grappig geweest. Wij keken elkaar zo aan Scheve mond en moesten toen zo hard lachen *LOL*

- Offline -


opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:46

Ellende schreef:
Gelukkig kom ik ook nog wel eens automobilisten tegen die juist wel gas terugnemen hoor...


Tuurlijk zijn het uitzonderingen, die hardrijders. Idd je hebt er meer mensen tussen, die zou je een bloemetje willen geven (maar die heb ik dan net niet bij me Knipoog ). Wanneer Oop soms weigert, zijn sommige medeweggebruikers zonder twijfel bereid de auto/traktor uit te zetten.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:47

Ik erger me eigenlijk aan een paar puten: aotomobilisten en motoren, die lijken vaak niet te weten hoe snel een paar kan schriekken en sommige gaan ff nog op het gaspedaal staan Scheve mond
Loslopende honden, vind ik heel erg gevaarlijk! Voor hond én paard. Als paard er bang voor is kan het op hol slaan. De hond kan achter het paard gaan lopen en een trap krijgen, een hond heeft dan niet veel kans meer
Ook erger ik me aan slecht toegankelijke paden Scheve mond soms moet je je echt door de bosjes heen wringen met je paard wil je verder komen en dat is natuurlijk niet te doen

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:47

Ellende schreef:
Gelukkig kom ik ook nog wel eens automobilisten tegen die juist wel gas terugnemen hoor...



Ik ook, en ook wel eens mensen die hun tracktor/andere enge apparaten Knipoog speciaal afzetten als er een paard voorbij moet OK dan! (al zou dat voor mijn pony niet eens hoeven, maar toch heel aardig)

De ruiterpaden bij ons zijn ook niet altijd alles, op sommige stukken is er meer gras dan pad, en andere stukken is het heel zwaar en kuilen er in.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:59

Omdat ik als ik naar buiten ga weinig op de weg rij maar in het bos waar zelden een kat komt, erger ik mij niet zozeer aan verkeer maar wel aan loslopende honden, vooral als ze wat groter zijn. Het is echt niet leuk om uit het bos te komen, en plots voor je een Dobberman te zien die daar even naar je toe komt gelopen, nog een geluk dat zijn baasje hem vlug terugroepte maar voor hetzelfde geld was het wel raak.. Heb ooit eens met een pony een kleine hond zo goed als aan mijn been gehad toen ik er voorbij kwam, naar deze eigenaar luisterde het hondje niet en dan moest ik hem maar met mijn zweep op afstand houden en dan zijn ze nog boos op je ook dat je liever je been heel wilt houden Verward .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:03

HEb veel last van vrachtautos, nou ja, het is niet heel erg maar wel onhandig Haha!

Charaz

Berichten: 24263
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:13

loslopende honden, Azra is nl. bang van honden (kleintjes niet, maar meer boerenfoxjes en grote zwarte).

motorrijders zijn daarentegen altijd erg sociaal, remmen af of stoppen zelfs even als je paard/pony bang is.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:27

Bij Otterlo heb ik eigenlijk helemaal geen ergernissen. De meeste mensen daar weten wel (een beetje) hoe dat zit met paarden, en de locals houden rekening met je. Alleen de toeristen niet...

Wat ik heel ergerlijk vind, maar gelukkig zelden tegenkom, zijn mensen die zonodig op een ruiterpad moeten gaan wandelen/zitten/picnicken. Precies op mijn trainingsrondje natuurlijk, dus ik kom in een lekker stoomtreingalopje de bocht om, zitten er 15 meter na de bocht 20 mensen midden op het pad! In de ankers natuurlijk, paard steigert want die vind dat helemaal niet leuk, en die mensen boos op mij omdat ik zo onvoorzichtig en gevaarlijk ben!

Daar viel m'n bek wel even flink van open. Maar verder heb ik hier niets te klagen Lachen

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:33

Ik erger me het meeste aan automobilisten.
Wij rijden dan ook aangespannen,, maar bij een wegbversmalling weten ze je nog wel net "even" in te halen of ze gaan nog even voor.
met gevolg dat je je paard superhard terug moet nemen, omdat ie anders geraakt word door die auto.

Met rijden vind ik het ook erg vervelend,
*ze scheuren met 50 km p.u langs.
*ze rijden net 1/2 m van je langs.
*ze houden er geen rekening mee dat het een paard is -> dier.kan dus overwacht schrikken.
* en nog veel meer.

Ik vind net zoals newforestlover, dat de motorrijden over et algemeen heel socaal zijn, en heel erg rekening met je houden.
Tractors heb ik geen last van, dat vind et paardje niet eng, maar als ze dat in de gaten hebben zetten ze em hier meestal even stil.
En vrachtwagens dat is ook .
Een vrachtwagen die je ziet aan komen rijden met karretje, en dan even berslui een auto in de halen, n vervolgens net voor mijn paard weer opzij gaat.
En vervolgens met zijn lampen gaat flitsen en gaat toeteren.
En dus superhard doorscheurt met zijn vrachtwagn met pleuresherrie uit de vrachtwagen. Scheve mond
Dat was dan even een uitzondering..
Maar over et algemeen erger ik me dus het meeste aan automobilisten!.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:34

Vooral ontoegankelijke ruiterpaden, nog erger pad is zo slecht stap je met je paard raakt ze kreupel!
Verder ben ik op buitenritten bang voor hondenbaasjes, mijn paard is er niet bang voor behalve 1x hij was in galop en die honden komen achter hem aan, hij slaat op de vlucht, baasje probeert ze niet eens terug te roepen!:( vele meter later kan ik stoppen en stap huilend en trillend af en baasje fietst zo langs mij zonder iets te zeggen.
Ik denk dat ik daar nog de grootste hekel aan heb... absoluut geen rekening met een ander houden.
Verder maak ik ook genoeg leuks mee, iemand neemt altijd pepermuntjes mee voor de paarden die hij tegenkomt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:36

Bij mij reist (hij kwam even aangewandeld Knipoog ) de vraag: wat doen jullie zelf in het verkeer. dmw. Gaan jullie zelf ook wat dieper de berm in, stappen als er een auto aan komt e.d.

- Offline -


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Mama3, OleJon, wonderlover en 13 bezoekers