Blijft een paard last houden van een schiefel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MuSLi

Berichten: 5242
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Blijft een paard last houden van een schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 15:12

Mijn bijrijdpaard heeft al een aantal maanden een schiefel...
Dat de schiefel altijd zichtbaar blijft, en dat hij nooit helemaal wegtrekt weet ik...

Een paar weken geleden had hij er last van en liep ook aardig kreupel,
wat nu trouwens alweer is weggetrokken en alles gaat nu weer goed, er is nu helemaal niks meer van te merken... Knipoog

Mijn vraag is dus eigenlijk of de last die hij er de laatste tijd van had, vaak terugkeert of dat het over het algemeen wel meevalt?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:02

Wat ik heb begrepen dat het erg belangrijk is waar de schiefel zich bevindt in het been. Zit het vlakbij veel pezen/bot dan kan het paard er last van krijgen.
Mijn paard heeft ook twee schiefels, maar heeft er geen enkel moment last van gehad.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:05

als de schiefel op een niet ernstige plaats zit, dan heeft het paard er bij het doorkomen meestal wel last van, in dat stadium kun je door elke dag te masseren, de schiefel qua grootte beperken. als ie niet meer kreupel is, dan is de schiefel "klaar" en zit er geen groei of beweging meer in
dan helpt masseren niet meer, maar hij zal er hoogst waarschijnlijk ook geen last meer van krijgen
wel belangrijk is dat je goed peesbeschermers gebruikt, een tik op een schiefel kan irritatie veroorzaken en kan de schiefel erger maken !

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:08

Inderdaad, Coby heeft gelijk. Is helemaal afhankelijk van de plaats. Vlakbij een pees of een gewricht kan het problemen geven. Gewoon goed in de gaten houden of er dingen veranderen en als de DA er toevallig toch een keer is voor enten ofzo kun je vragen of hij/zij er eens een blik op werpt. Meestal blijft het bij een schoonheidsfoutje.

MuSLi

Berichten: 5242
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 17:11

Ik gebruik altijd peesbeschermers...Maar hij zit niet op een "gebruikelijke" schiefel plek zeg maar...

Hij zit net onder zijn spronggewricht, dus het is niet een plek waar hij zich
snel zal blesseren...Alleen zal ik wel op moeten passen met springen!

Moet zoiezo goed opletten natuurlijk...
We hebben het ook veel gemasseerd helaas is de schiefel zelf er niet kleiner op geworden Scheve mond

Gelukkig heeft hij er geen last meer van!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:28

Ik wist toen ik zelf mijn paardje kocht dat ze twee schiefels had. Ik heb toen geinformeerd bij een DA en er veel over gelezen. Inderdaad peesbeschermers zijn wel belangrijk, maar voor de rest hoef je je er volgens mij geen zorgen over te maken.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:42

Hoe oud is je bijrijdpaard? Ik heb bij een 3 jarige een schieffel gehad ter grootte van een half ei zeg maar. Maar die was ruim 1 jaar later helemaal verdwenen zonder er echt wat aan te doen. Dit hoor je wel vaker bij paarden die nog niet zo oud zijn.

MuSLi

Berichten: 5242
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 22:00

Mijn bijrijdpaard is ondertussen alweer 14, dus het gaat allemaal wat rustiger aan, dan dat het vroeger ging natuurlijk... Haha!

Het gaat nu gelukkig weer allemaal de goede kant op,
maar ik vind het wel interessant om er wat meer over te weten...

Ik heb al veel informatie opgezocht,
helaas kon ik niet echt iets over de gevolgen ervan vinden...Vandaar mijn vraag!

Tjitx

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 11:29

een paard van een kennis van mij loopt nu kreupel omdat er een pees over een schieffel aan het schuren is. De DA is langs geweest en er zijn foto's van gemaakt enz. Hij heeft rust voorgeschreven, dan zou het weer goed moeten komen. Het paard moet n eerst 6 weken stil staan en dan kijken ze verder.