Spierverzuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-01 19:53

Heeft spierverzuring alleen te maken met een overbelasting van de spieren of ook met de voeding? Iemand weleens te maken gehad met een paard waarvan de spieren verzuurd waren? Gaat er eerst spierpijn aan vooraf of hoeft dat niet?



carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 20:29

Het kan liggen aan verschillende oorzaken, meestal gecombineerd leiden ze tot verzuring van de spieren.
Zoals je zelf al zei is een goede voeding erg belangrijk en mogen de spieren niet overbelast raken. Verzuring treed op als het bloed niet meer genoeg suiker en zuurstof naar de spieren kan vervoeren.

Meestal zit het probleem erbij dat er niet goed genoeg wordt losgestapt of losgereden. Vooral met dit koude, vochtige weer is het voorzichtig oprekken van de spieren heel erg belangrijk.
Sommige paarden hebben meer tijd om los te stappen nodig als anderen.
Bouw je training ook goed op. Eerst een kwatiertje stappen (bij voorkeur op de harde weg) aan een lange teugel, daarna rustig draven, overgangen maken, voltes, veel stelling, en vooral: lang en laag rijden. Als je paard helemaal los is, dan pas gaan oprichten en zwaardere oefeningen gaan doen. Het is ook goed om dit oprichten en zware oefeningen doen gewoon een keer weg te laten. Dus alleen je paard lekker soepel in z'n lijf krijgen, en dan stoppen.
Na het rijden weer, 15 à 20 minuten stappen, eventueel met een zweetdekentje op.
Elke keer helemaal buiten adem rijden is erg slecht. Stap tussendoor ook nog een paar keer een aantal minuten.

Als het kan, laat je paard dan overdag in de wei zodat ie kan lopen, gooi hem een keer extra los per dag, of zet hem in de stapmolen.

Veel rustige beweging is namelijk goed. Alleen zware training, en verder op stal staan is zeer slecht voor de spieren.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:04

Door eenzijdige voeding (suiker en zetmeel) treed verzuring v.d. spieren op. Je ziet het dan aan de urine nl. koffiekleurig. Men spreekt dan van Maandagziekte of tying Up.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:56

Maandag ziekt of tying Up.
Hoe zie je het. llomheid, korte stap spiertrilling, het laten hangen van het hoofd, onzekere en wijde gang van de achterhand, sterk zweten. Hard aanvoelende en gezwollen broekspieren. Donkere urine

Het ontstaan, door een (soms eenzijdige ) intensieve stalvoedering vooral uit suiker en zetmeelhoudende voedermiddelen, dan wel voedermiddelen waaruit gemakkelijk suikers gevormd worden. Na rustperiode wordt reservebrandstof (glycoleen) in de spieren opgehoopt. Ga je werken met het paard,dan treed een snelle afbraak van glycoleen op en wordt veel melkzuur gevormd. Dit melkzuur kan niet snel genoeg worden omgezet in water en koolzuur en hoopt zich op in de spiervezelen, deze trekken veel water aan en gaan zwellen, waardoor ze niet meer in staat zijn tot normale samentrekking en daardoor geheel kunnen ontaarden. Hoe langer men nu een paard met maandagziekte laat doorwerken, hoe verder deze degeneratie(afbraak) van spieren om zich heen grijpt. Dit treed vooral op in de zware spiergroepen van de achterhand en de lendenspieren. Tensloote kandit een zodanige vorm aannemen dat het paard niet meer in staat is om zich staande te houden, het zakt ineen en de kans bestaat dat het uit nood moet worden gedood.

Enkele wenken.Maandagziekte treed vooralop bijoverdadig zwaargebouwde paarden
die na een stalrust van een of meer dagen, waarop het rantsoen weinig of niet is verminderd, moeten werken. De schade die door deze ziektewordt veroorzaakt is grotendeels een gevolg van het niet tijdig onderkennen
van de eerste verschijnselen. Elk paard, dat zich naar
een korte of lange rustperiode abnormaal voorbeweegt kan maandagziekte onder de leden hebben, het moet dan dadelijk rust hebben. Ter voorkoming van de ziekte is het van groot belang om aan paarden tijdens de rustdagen weinig of geen krachtvoer en vooraL geen grote hoeveelheden suikerbieten, voederbieten of aarappelen te geven. Beweging is ook op rustdagen zeer wenselijk.

Volbloeds en harddravers die in de week hard getraind worden en op zaterdag en zondag koersen en die op maandag de rustdag hebben hebben er vaak last van. Vandaar de naam maandagziekte

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:13

in de regel is het bovenstaande inderdaad zo.
Maar uitzonderingen bevestigen de regel.
Ons paard heeft vorig jaar spierbevangen gestaan. Voer al jaren het zelfde, beweging al tijden het zelfde(15 minuten instappen half uur 3 kartier werken 15 minuten uitstappen. Paard staat nooit een dag stil en toch spierbevangen dierenartsen voor een raadsel. Het paard was 's morgens nog een half uur aan de hand gestapt en 's middags om 14:00 was het prijs hij stond helemaal vast. Helaas heeft hij nog 2 lichtere aanvallen gehad. Dit ondanks het veranderen van voer. Nu nog steeds is het paard stijf en waarschijnlijk zal dit nooit meer overgaan, hebben verschillende dierenartsen en fysio's me verteld. We geven hem nu Neutradex en merken wel een enorme verbetering.

eva'tje
Berichten: 83
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:08

mijn paard had altijd last van maandagziekte en niet omdat hij te weinig liep of teveel voer kreeg. Sommige paarden zijn daar heel gevoelig voor. Vitamine E + Selenioum helpt perfect daartegen. Moest ik iedere dag voeren de rest van zijn leven. Maar het werkte perfect.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 19:57

Thanx voor de reacties. Haha!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:28

Ik heb wel eens maandagziekte meegemaakt en dat is echt niet leuk!
Ik stapte op en na een paar rondjes begon ze steeds stijver te lopen en te zweten. Dus direct er afgestapt en de eigenaar erbij geroepen, naar mijn idee moest de veearts erbij komen, maar volgens hem viel het allemaal wel mee. Paard in de box gezet en ze bleef in een vreemde houding stokstijf stilstaan. Gelukkig is de veearts toen wel gebeld en hij constateerde maandagziekte.
Er gaat geen spierpijn aan vooraf. Vaak een combinatie van teveel voer en te weinig beweging, te voorkomen door de dagen dat je paard minder intensief gewerkt wordt of alleen losgelaten wordt krachtvoer verminderen/halveren!
In mijn geval zag de eigenaar graag een branderig/heet/fit paard en was hij dus veel te ruim aan het voeren en dat ging dus niet samen met mijn ideeen over paardenvoeding..... vandaar dat ik daar ook niet meer kom.
De maandagziekte bij dit paard is weer helemaal genezen (en daarna is ze verkocht), maar paarden die dit eens meegemaakt hebben blijven er altijd gevoelig voor.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-01 13:00

Alsnog bedankt voor de reacties maar wat ik eigenlijk bedoelde is geen maandagziekte maar gewoon een lichte vorm van spierverzuring. Het betreffende paard kreeg hele dikke benen. Men dacht dat het aan het voer lag of een virusje was maar na een bloedonderzoek bleek hij licht verzuurde spieren te hebben. Het paard was niet stijf in het rijden ofzo. Alleen heel dikke benen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hobbyhorse en 74 bezoekers

cron