jong paard mag niet aan de teugel lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

jong paard mag niet aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 18:40

Een vriendin van me heeft en jong paardje,dat enkele maanden zadelmak is.Ik heb een keertje met haar gereden,en ze liep vanzelf aan de teugel (ik voelde echt dat ze zich ontspande,dus "in de krul" is het zeker niet),net of ze had door dat het met je neus naar beneden gemakkelijker lopen is.Ik vroeg dus helemaal niet,ze deed het gewoon.Ik kreeg van de eigenaresse de opmerking dat als ze dat deed ik been moest geven zodat ze terug naar boven kwam,omdat het niet goed zou zijn voor een jong paardje.Wat moet ik hier nu van denken?

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:44

Dit is wat ik heb geleerd: een jong paard rij je altijd eerst voorwaarts - neerwaarts.
Heb je de eigenaresse verder uitleg gevraagd waarom zij liever heeft dat hij met zijn hoof hoog loopt? Misschien heeft zij er wel een heel andere kijk op?

Je suis Charlie.

sophie

Berichten: 395
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:05

Mijn jonge paard is nu bijna een maand onder het zadel en loopt ook vanzelf aan de teugel. Als ik haar gewoon naar vooren rijd komt ze uit zichzelf naar beneden, niet te diep, maar gewoon netjes met haar neusje nog voor de loodlijn. Ik denk dat dit helemaal niet slecht is...

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:25

Sommige jonge paarden kruipen snel achter de teugel, en duikelen op de voorhand. Misschien gebeurde dat bij jou ook wel, maar had je het zelf niet door. Die moet je dan voorwaarts rijden, en de neus eruit.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:54

Als een paard achter eenmaal goed loopt, komt voor vanzelf. Zo hebben ze het mij altijd geleerd. Dus eerst de motor aan t werk zetten.
Veel paarden(nou ja ruiters) willen hem eerst in de krul en dan die achterhand pas erbij.
En zoieso als je niks in je hand hebt is ook weer niet helemaal ok. Dan duiken ze gauw achter de teugel of in een valse knik.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:30

Een jong paard wat nog niet goed zijn evenwicht kan vinden,zal inderdaad snel op de voorhand gaan vallen,dus dan moet je eerst weer voorwaarts!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:36

Weer wat geleerd. Igor loopt ook nageeflijk zonder dat ik het vraag. Ik heb ook zowat niets in mijn handen, kan de teugels met 2 vingers vasthouden... Wat moet ik doen met Igor die zo loopt dan, want meer voorwaarts is geen optie in dit geval Haha! Hij loopt flink door namelijk...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:43

bij melody zet ik mn handen naar voor weg en drijf dr van achter bij odat ze voorwaarts is en ze komt zo vanzelf naar beneden maar is er achter wel goed bij..zo heb ik het altijd geleerd wat vinden jullie hier van?

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:55

griebels schreef:
Weer wat geleerd. Igor loopt ook nageeflijk zonder dat ik het vraag. Ik heb ook zowat niets in mijn handen, kan de teugels met 2 vingers vasthouden... Wat moet ik doen met Igor die zo loopt dan, want meer voorwaarts is geen optie in dit geval Haha! Hij loopt flink door namelijk...

voorwaarts i nog niet hetzelfde als aan het been zijn Knipoog

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:13

Dan wacht ik wel met dingen veranderen tot de les van dinsdag... Haha!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:25

als ik met een jong paard aan de gang ga, wil ik wel dat hij zo snel mogelijk zijn rug goed leert te gebruiken. Dus leert na te geven. Het is in zijn eigen belang.

De hond is de betere mens

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:28

En wat vinden jullie dan in het geval van een paard wat net onder het zadel is om met een halsverlenger te longeren... Met rijden heb ik hem er wel afgehaald.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:33

is heel goed. Ik zet jonge paarden ook altijd bij aan de longeerlijn. Dan snappen ze sneller wat ik van ze wil tijdens het rijden. Daarbij moet een paard leren wat het is om contact te hebben in de mond. DAarom zet ik ze ook bij aan de longeerlijn. Dan wennen ze ook daar vast aan.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 16-01-04 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

De hond is de betere mens

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:34

ik zou met Igor (gebaseerd op je verhaal per PB) geen halsverlenger doen, en eigenlijk helemaal geen hulpteugel. Probeer eerst maar eens een soepel constant contact met de longe te houden, zodat hij die druk in zijn mond accepteert en goed op de stemhulpen reageert.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:34

Desiree schreef:
is heel goed. Ik zet jonge paarden ook altijd bij aan de longeerlijn. Dan snappen ze sneller wat ik van ze wil tijdens het rijden.

maar ik zou daarvoor nooit een halsverlenger kiezen. Evt een bijzetteugel, maar ik begreep dat deze toch al achter de teugel komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:37

Ik longeer zelden jonge paarden, dus gebruik ook geen bijzets oid.
Druk op de mond hebben leren ze wel die paar keer dat je ze rond slingerd met de longeerlijn aan het bit.

verder mag bij mij een jong paard naar beneden komen als hij lekker ontspannen is.
Is alleen maar goed voor zijn rug en de ontwikkeling van de speiren.
Nu hoog dadelijk zeker ineens laag, dat kan ook niet lijkt me.


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:48

Lielle"]
[quote="Desiree schreef:
is heel goed. Ik zet jonge paarden ook altijd bij aan de longeerlijn. Dan snappen ze sneller wat ik van ze wil tijdens het rijden.

maar ik zou daarvoor nooit een halsverlenger kiezen. Evt een bijzetteugel, maar ik begreep dat deze toch al achter de teugel komt.
[/quote]


Met longeren niet Lielle. Dan loopt ie te sterrekijken (overdag zijn er geen sterren maar goed Haha!). Ik heb de halsverlenger op een dusdanige lengte dat ie alleen niet naar boven kan kijken. Ik gebruik hem niet om zijn hoofd naar beneden te houden, maar juist dat ie niet met zijn neus in de lucht loopt.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:50

dan zou ik de touwtjes van Haanstra gebruiken, daar worden ze niet taai op. Zoek maar eens hier op bokt, of kom mijn boek van hem eens lenen Knipoog

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:11

runningkawa schreef:
Ik longeer zelden jonge paarden, dus gebruik ook geen bijzets oid.
Druk op de mond hebben leren ze wel die paar keer dat je ze rond slingerd met de longeerlijn aan het bit.


Waarom doe je dat niet?
Ik heb het nu een tijdje niet gelongeerd, maar pak het weer op.
Aan de ene kant is het een belasting voor een jong paard en aan de andere kant denk ik dat onbelast werken wel weer lekker voor hem is.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:13

Ik krijg onder het zadel meer voor elkaar als met longeren wat betreft ontspanning enz.
op die volte tig rondjes vind ik niet goed voor een jong paard.
en onbelast spelen mogen ze van mij elke dag in de wei met vriendjes.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:14

Lielle schreef:
dan zou ik de touwtjes van Haanstra gebruiken, daar worden ze niet taai op. Zoek maar eens hier op bokt, of kom mijn boek van hem eens lenen Knipoog


Huh? Daar heb ik nog nooit van gehoord

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:35

Maar zet je hem dan niet vast?

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:38

je laat de touwtje van onder zijn buik door het bit naar de zweetbladen lopen (soort slofteugel dus). Niet te kort maken, gewoon net dat je hem begrenst tegen sterrenkijken.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:40

runningkawa schreef:
Ik krijg onder het zadel meer voor elkaar als met longeren wat betreft ontspanning enz.
op die volte tig rondjes vind ik niet goed voor een jong paard.
en onbelast spelen mogen ze van mij elke dag in de wei met vriendjes.


het lijkt mij voor een jong paard wel lekker om de rug los te werken zonder dat er iemand opzit namelijk.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers