Castratie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 11:09

Wanneer het een week geleden is en hij geen het "operatiegebied"niet meer verdikt is, maar hij alleen nog wat stijf loopt van achteren, kan ik dan al lichtjes aan gaan longeren. Ik moet mijn ruin nog wat omscholen en rijden doe ik dus nog niet. Maar we moeten wel werken aan een band...ik heb hem namelijk net! Tong uitsteken

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:15

Ik zou hem nog even laten staan.
Het is toch niet niets, een castratie en als hj nog stijf loopt geeft hij zelf ook al aan dat het nog niet 100% lekker zit.
Een band opbouwen kun je ook doen door gewoon met hem bezig te zijn, beetje borstelen, rondje met hem te stappen enz.
Hij moet ook de tijd krijgen om te verwerken dat hij nu ruin is ipv hengst.
Het is niet alleen een operatie, er zit meer aan een castratie vast; zijn hormonen worden anders en daardoor voelt en gedraagt hij zich anders.

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 11:30

Ik heb gehoord van mijn vriendin dat hij door de hormonen twee maanden sloom en suf kan zijn. Heb jij hier ervaring mee?

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:40

Ik heb mijn vorige paard ook als hengst gekocht en hem gelijk laten ruinen.
De eerste 2 maanden kan hij idd wat sloom en suf zijn maar dit is grotendeels door de narcose.
Als je paard al volwassen is duurt het ook langer voor hij zich als ruin gedraagt dan als je een jaarling laat castreren.
Waarschijnlijk heeft hij nu ook nog een wond zitten en als je hem nu laat werken kan die ook gaan irriteren.
Ik zou eerst alles de tijd geven te genezen.
Stap wel een beetje met hem zodat ie niet nog stijver wordt maar dwing hem niet.
Hij voelt zelf het beste wat hij kan of niet.

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:52

Ik zou luisteren naar de DA en gewoon het dier de tijd te geven;
het lieskanaal moet gewoon nog dichtgroeien, en als hij straks bokt, dan loop je een risico dat de darmen via het lieskanaal naar buiten gaan; dat is redeiljk onplezant;

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:54

Ik zou hem nog een maandje rust geven en wat lichte arbeid gaan doen! Werk aan een vertrouwensband! Er is genoeg te doen zonder dat je echt aan het werk moet!