ik in lastig parket:mijn vriend versus mijn family

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

ik in lastig parket:mijn vriend versus mijn family

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 22:57

waarschuwing: lang verhaal.....
Ik zet dit vooral op bokt om mijn verhaal kwijt te kunnen, maar ik ben ook benieuwd naar jullie mening...
Ik heb mijn vriend ontmoet doordat hij voor mijn vader ging werken, mijn ouders waren eerst tegen onze relatie(oa. waren ze bang voor zakelijke conflicten, zoals nu dus gebeurd), ik heb doorgezet (oa daardoor 3 maanden geen contact met mijn moeder gehad) maar nu accepteren ze het wel.
ik woon inmiddels al een paar jaar samen met evert en ben happy met hem. Lovers
Mijn vriend werkt nu een dikke 7 jaar voor mijn vader in een computerwinkel, in het begin was het nog heel klein en onproffesioneel, het bedrijf is supersnel gegroeid, mijn vader is financieel directeur en inkoper zeg maar, en mijn broer regelt personeel, technische zaken en andere contacten. mijn vriend zit er bijna vanaf het begin in en is hoofd nieuwbouw. OK dan!
Mijn vader heeft mijn vriend altijd voor een gedeelte wit betaalt en voor een gedeelte zwart. het witte gedeelte is zomaar een bedrag, volgens de Coa hoort hij meer te krijgen.
Zo ook zijn collega's, na vele gesprekken tussen mijn broer/werknemers is er niks veranderd.
Het begint nu te escaleren, de werknemers zijn lid geworden van de vakbond en eisen het minimumloon, en op terugwerkende kracht van de afgelopen 5 jaar. Mijn vader en broer zeggen dat ze dachten dat ze onder een andere COA of onder geen enkele vielen, maar mijn vriend heeft het "onderzocht"en nu blijkt dta hij 250 euro meer hoort te verdienen.
Ook wil hij graag vanaf nu alleen wit verdienen, zodra hij er ook pensioen voor opbouwt.
Mijn vader en broer kennende, die zijn eigenwijs en geven niet zomaar toe, de werknemers kennende, die zijn mogelijk nog eigenwijzer en zullen, als mijn pa en broer niet toegeven de vakbond erbij halen....trouble dus.
even ter verduidelijking: ik vind absoluut dat ze via de COA betaald moeten worden.
Maar omdat mijn vriend alles heeft uitgezocht en dus mogelijkerwijs de anderen heeft opgestookt, ben ik ontzettend bang dat dit op een conflict uitloopt. Mijn vader is een moeilijke prater, heeft veel meegemaakt en leeft helemaal op door dit tot nu toe goedlopende bedrijf.
Mijn broer heeft geen management opleiding gehad, waar ik en mn moeder en zn vriendin wel op aangedrongen heeft, maar hij is eigenwijs en heeft zo zn eigen maniertjes (waar ik en mn vriend niet altijd achterstaan)

Er is in feite nog niks gebeurd, maar ik ben gewoon bang dat mn pa door dit alles echt een klap in zn gezicht krijgt, en ben bang voor hun reactie en durf geen contact meer met ze te zoeken. ws is er niks aan de hand, maja ze kunnen ook heel fel uit de hoek komen. Scheve mond

Mijn vriend is erg pissig (terwijl hij de situatie afgelopen jaren wel heeft geaccepteerd), maar we hebben afgesproken dat hij er verder niks meer mee doet en zn collegas het werk verder laat doen (heeft zon 10 collegas)
Het is voor hem erg belangrijk (logisch, zou het voor mij ook zijn), maar het is voor bij te dichtbij en vind het daardoor ook moeilijk om er steeds met hem over te praten en hem te steunen, ik kan het gewoon niet overzien. Huilen

Help, Verdrietig


NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 08:26

Zo; klote situatie waar je inzit zeg.....
Je zit echt tussen twee vuren.....
Ik zo idd even wachten en de andere collega's afwachten, misschien dat hun het voor elkaar krijgen zonder dat je vader en je broer je vriend als raddraaier zien....
Maar anders zou ik toch begrijpen dat je vriend er zelf werk van maakt; 250 euro per maand en dat keer 5 jaar; is toch aardig wat geld!
Kan je geen contact opnemen met je ouders en gewoon doen of je neus bloed; zeggen dat je er niks mee te maken hebt en dat je er niet tussen wil zitten?

Sterkte!

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 08:35

Echt een lastige situatie, ik begrijp de kant van jouw vriend ook dat hij nu alleen wit wil gaan verdienen. En idd ga maar eens uittellen hoeveel 250 euro per maand op jaarbasis opleverd.
Aan de andere kant begrijp ik je vader ook, in je vrhaal te lezen is deze situatie al vanaf het begin en toen is hij er ook mee ingestemd.
Ik zou proberen er over te praten met allen en tot een compromis te komen...
Blijft moeilijk Verward

Wienna-M - ZZZwaar
Djarin - L1
Alie Z

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 09:33

Blijf er met je ouders over praten, als je het doodzwijgt wordt het alleen maar erger. Ik heb al ong 3 jaar geen enkel contact met m'n schoonouders. Het gaat altijd over dat stomme geld Boos! . Ik begrijp je vriend heel goed. Je moet er vooral geen ruzie met je vriend over maken, want dat is het absoluut niet waard. Ik zou wel tegen je vader zeggen hoe je je voelt, en dat doordat hij zo koppig is dit helemaal uit de hand kan lopen. Ik neem aan dat hij dat er ook niet voor over heeft.
Met mijn schoonouders komt het waarschijnlijk nooit meer goed. Dit komt echt omdat er nooit over is gepraat. Het heeft me zelfs bijna mijn relatie gekost, en dat is het echt niet waard hoor.

iig heel veel succes Lachen

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:17

ja lastig, ik bedoel ze hebben al die tijd wel gewoon hun geld 'aangepakt' en nu willen ze het anders (logisch natuurlijk) Ik zou ook niet weten wat ze zouden moeten doen. maar heel veel succes!!

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:39

Wat een vervelende situatie. Maar je vriend wist dit al jaren. Dus waarom nu ineens problemen veroorzaken? Dat snap ik niet zo goed.

Wellicht is het een optie voor hem om een andere baan te zoeken, want je snapt zelf ook dat dit een keer uit de hand gaat lopen...

Heel veel succes meis! Ach gut

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:42

Ik werk ook in een familiebedrijf, en ook ik heb relaties gehad met mensen die later ook in het bedrijf gingen werken.

Zodra het om geld gaat, veranderen mensen. Zo simpel is het. Ik ga er niet uitgebreid over uitwijden (kom dan maar langs voor een bakkie), mijn advies is kort en bondig:

Je vriend moet zo snel als mogelijk buiten het bedrijf gaan werken, bij een netjes bedrijf tegen een officieel loon. Familie en zaken gaan heel moeilijk samen, en wat jij hierboven beschrijft is het hoofdingredient voor een HELE bult problemen. Neem er afstand van, zeker als je vriend geen zakelijk belang heeft als in aandelen of vennootschap. jammer dan van het geld, maar je leven is belangrijker; de hele dag in een geladen spanningsveld manouvreren is niet te doen, daar ga je aan onderdoor. kappen hiermee.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:50

Lastige situatie. Als ik het even heel nuchter bekijk tussen jouw vriend en je vader hebben beiden eigenlijk geen reden om boos te zijn. Jouw vader niet omdat hij in overtreding is door zwart te betalen maar jouw vriend ook niet omdat hij het zelf geaccepteerd heeft. Hij had het niet hoeven accepteren.

Verder vind ik, hoe moeilijk ook, dat dit gescheiden moet blijven. Jouw familie mag jou niet aanrekenen wat hier gebeurd. Ik zou zeker eens met ze gaan praten.

Sterkte.

'Paint' it 'Black'

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:58

wat een lastige situatie...

je vader zit fout, dat te n eerste, maar dat lijkt me waanzinnig moeilijk te accepteren voor hem op de manier waarop jij hem beschrijft.... ik kan lleen maar voor je hopen dat het conflict niet verder escaleert!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:04

Snapt je vader dan niet dat je vriend ook aan zijn eigen toekomst moet denken (pensioen en zo?) En dat ze, door dit bij hem te flikken (en de andere medewerkers even buiten beschouwing gelaten) jouw er indirect ook mee hebben?

Op dit moment kan ik me voorstellen dat, als het alle medewerkers van het bedrijf ineens met terugwerkende kracht hun geld willen zien, helemaal in deze economisch moeilijke tijden, dit wel eens het einde zou kunnen zijn van dit bedrijf. Beseffen ze dat? Beseft je vriend dat ook?

Je suis Charlie.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:41

Ik ga er even vanuit dat je vriend wel genoeg betaald krijgt, maar dan in de vorm zwart plus wit.

Ik vind het advies van Dees het slimste: weg daar!

Als alle werknemers gaan zeuren over geld en geld terug gaan eisen dan is er natuurlijk een kans dat het bedrijf dit niet trekt en failliet gaat: dan zijn ze allemaal hun baan kwijt. Lijkt me ook niet handig.

Daarnaast lijkt het me ook vreemd dat jouw vader aan iedereen minder dan het minimumloon wit betaalt, want zodra hij belastingcontrole krijgt,dan krijgt hij daar vragen over (of staan ze allemaal voor minder uur op de loonlijst).

Maar goed, dit soort praktische dingen interesseren jou (terecht) natuurlijk minder. Jij zit tussen 2 vuren en dat is hartstikke rot.

Het enige advies wat ik je kan geven is "luisteren" en aangeven dat het hun eigen verantwoordelijkheid is om dit op te lossen. Ik hoop voor je dat alles goed afloopt, wat een rot situatie zeg!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:08

Klopt manon zat ik ook aan te denken. Als hij minder betaalt dan het minimum krijgt hij geheid de belasting op zijn dak. En persoonlijk zou ik daar maar alvast niet vrolijk van worden.

Toch blijf ik ook bij mijn punt, jouw vriend had het zwartwerk niet hoeven accepteren. Persoonlijk kijk ik altijd even goed na wat het minimumloon is en waar ik het recht op heb te verdienen. Ik heb dat tot nog toe ook altijd netjes gehad.

'Paint' it 'Black'


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie