Hij loopt onder me vandaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Hij loopt onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 22:17

Mischien een beetje een gekke titel maar ik wist er even geen andere naam voor Lachen .
Ik had vandaag les op Bliksem. Bliksem is een manegepony van een jaar of 8. Hij is nu ongeveer 2 jaar van de manege, hiervoor was hij eigen pony. Toen hij net van de manege was, vond iedereen het een leuke pony en toen was ook heel leuk, hij was wel snel maar je had wel goed de controle over hem. maar sins een paar maanden is hij weer heel druk, dit komt mischien wel omdat bijna niemand hem meer leuk vind en bijna alle kinderen van de manege zijn bang van hem. Er vallen best vaak kinderen vanaf. Hij rijd nu nog ongeveer 4/5 uur per week. Vandaag moest ik dus op hem rijden, ik moest van degene die les gaf hem met elastiek rijden omdat hij dan wel rustiger zou zijn, nou ik geloof dat ene elsatiek niet bij hem helpt, in het eerste rondje ging hij er al vandoor omdat hij iets hoorde ritselen Verward . 2 rondjes verder ging hij er weer vandoor, terwijl er volgens mij helemaal niet te zien of te horen was.
Daarna ging het wel lekker zelfs schouderbinnewaarts met hem gedaan zonder dat hij voorruit schoot, maar toen ik ging galoperen zat er gewoon geen rem op. hij blijf maar rennen ook op de volte , hij liep dus gewoon onder mij vandaan.
sorry voor het lange verhaal, maar dan kunnen jullie mischien een beetje een beeld vormen van Bliksem
Groetjes eliana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:53

Waarschijnlijk omdat hij een eigen-pony is geweest, vindt hij het niet zo relaxed dat er elke keer iemand anders op zit en wil hij dus niet voor je werken. Wat waarschijnlijk helpt om hem beter onder controle te houden is je handen hoger houden en goed je been erbij houden. Laat hem niet merken dat je het (eventueel) eng vindt, want dan maakt hij daar gebruik van. En als hij er dan toch vandoor gaat: op de volte zetten en langzaam terug nemen.

succes de volgende keer!

Loes

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:58

Nee, het is niet dat hij het niet leuk vint dat jij erop zit...het is dat hij maar 4/5 uurtjes in de week loopt. waarschijnlijk liep hij bij zijn oude baasje iedere dag goed! en had hij rust als hij dat wou en nu lopen er de hele dag gillende kinderen om hem heen te rennen en heeft hij slecht rust, tuurlijk is het 's nachts stil maar overdag willen ze ook wel ff een moment rust....dat wil iedereen. Ik kan me niet voorstellen dat jij het ook leuk vint om op een stoel te zitten en dan iedereen om je heen loopt te gillen iedereen je aait en niet meer doet en als je dan mag lopen word er verwacht dat je geen stap verkeerd doet!
Dit paardje heb gewoon heimwee naar zijn oude tehuis waar hij iedere dag kon werken, en zijn energie kwijt kon. Nu kan hij dat niet meer en staat hij zichzelf alleen maar op te naaien door al die kinderen!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:04

Handen naar voren houden vooral Niet terug gaan lopen trekken..Dan maar een flinke ophouding, of enkele achter elkaar,als er maar reactie komt..Wat je ook kan doen op het moment dat het paard wegschiet,flink been geven...En laten gaan..Op het moment dat het paard terug wil komen,drijf je weer kort en krachtig aan, en rijdt nog een stevig rondje door..

Als het paard onder je vandaan loopt, heel langzaam gaan lichtrijden,zorgen dat hij op je zit terug komt..Wel je been eraan houden en handen vooruit..
Werken met ophoudingen,en niet blijven trekken..Dus ,ophouding,en meteen weer los.

Succes hoor

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:38

Ik ga met Sjonniej mee...ik heb een heleboel leuke prive paarden nadelig zien veranderen op het moment dat ze manege paarden werden.
Niet allemaal hoor, maar de 1 kan het beter hebben dan de ander.

4 a 5 uur per week beweging is erg weinig voor een fitte gezonde pony.
Dus die paar uur dat die eruit is is het ook neit zo gek dat die even helemaal "los" gaat.

Ook al is het nog steeds niet de bedoeling.

Misschien kan je na het instappen even met een flink draf tempo en lange teugel door de bak heen gaan zodat die zijn ergste energie alvast kwijt is?
Werkt bij par heel erg ontspannend als ze erg heet is Haha!

Als ze er in galop vandoor schiet lekker naar voren blijven drijven, voor op proberen te vangen en op je zit langzamer proberen te gaan.....en als ze dan moe wordt en langzamer laat gaan nog een paar rondjes in je eigen tempo door laten gaan.

Langzamer licht rijden en jezelf lang maken als ze het in draf doet, en idd niet te veel trekken aan de voorkant.

Als die kijkerig wordt en dingen gaat lopen zoeken om te schrikken, lekker ana het werk zetten, flink voorwaarts en proberen of je wat met de nageefelijkheid kan doen, hoe mer die met jou bezig is en aan het werk is hoe minder tijd die heeft om te zoeken...maar ja...dat lukt niet als je allemaal in een rij moet rijden.
Maar als je los door de bak heen mag *of dit kan bespreken met je instructrice* zou je al een hele hoop meer kunnen doen.

Zijn gewoon een paar dingen die ik doe als Par weer eens een dolle bui heeft en die mij aangeraden zijn door instructrice en andere mensen.
En moet zeggen dat vooral het met lange teugel even lekker doordraven goed werkt bij par.
Alhoewel die dingen natuurlijk moeilijker te doen zijn in een manegeles.
Dus ook even overleggen met je instructrice?
En met je 1 uur in de week kan je er verder ook neit veel aan doen....wel ene leuke uitdaging toch?

*was vroeger gek op uitdaging paardjes Tong uitsteken *

Succes en hoop dat je er wat aan hebt.

Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 16:19

Ik heb ook welleens priveles, maar diegene die mij eigenlijk les geeft zit met een gebroken been thuis dus ik heb nu van een ander les, die ook anders lesgeeft. ik rij hem zelf eigenlijk nooit met elastiek omdat dat in mijn ogen geen nut heeft bij Bliksem. en hij had in het begin zoveel energie maar in mocht hem dus niet even laten draven. ik zette hem wel goed aan het werk veel volte's gebroken lijnen, ook wijken schouderbinnewaarts, achterwaarts enz. Hij ging voor mijn gevoel als ik hem tegenhield heel erg op de voorhand lopen.

jah_ik
Berichten: 155
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:19

omdat het een eigen pony is geweest werd ie waarschijnlijk vaker en intensiever gereden. Daarmee bedoel ik dat ie meer in het zweet gewerkt werd en misschien moet je iets meer figuren met hem rijden (ik weet wel dat je in een les rijdt, maar bij deze pony moet dat egt!!) Je kan het het in overleg met je instructiese doen, en ik denk dat hem op de wei zetten met andere paarden ook wel helpt, volgens mij heeft ie gewoon te veel energie! Ze moeten hem gewoon wat meer aan het werk zetten en dan komt alles wel goes denk ik ! Want als ie steeds onder je vandaan loopt, dan gaat dat waarschijnnlijk in galop of zow, dat toont al aan dat ie tevel energie heeft en hij weet niet wat ie daar mee moet doen,
greetz en ik hoop dat dat werkt

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:49

Ik denk dat deze pony gewoon te weinig zijn energie kwijt kan. Helemaal als de pony's bij jullie niet elke dag even los komen zodat ze zich vrij even uit kunnen leven! Als deze pony maar 4 a 5 uur in de week bereden wordt, betekent het dat hij minstens 2 dagen stil staat en als hij gereden wordt, maar een uurtje... Op die manier zijn heel veel pony's erg druk hoor! DAt is heel normaal... Helaas voor jou ben je afhankelijk van wat je wel en niet mag op die manege.
Goed bezig houden en even lekker uit laten razen om daarna aan het werk te zetten zou al moeten schelen. En proberen met je zit bij je te houden i.p.v met de teugels, want dan kun je ze inderdaad juist op de voorhand "trekken"