Tinker van 2,5 bijna geen krachtvoer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Tinker van 2,5 bijna geen krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 19:12

Een tinker bij mij op stal, is 2,5 jaar oud, reed 4/5x in de week, is gelukkig! terug gebracht naar 1x. (Maar daar gaat dit topic nu niet over.)

Het paard zelf is te dun, de ruggegraad steekt uit, en ze heeft ingevallen flanken, en de ribben kun je tellen.
Nu kreeg zij een halve kilo biks, en een halve schep muesli en verder kuilgras.
Maar ik heb juist tegen haar gezegt dat ze het maar moet verhogen tot maximaal een kilo. (Of aangevuld met muesli.)
Paard heeft een slechte weerstand heeft nu ook mok.

Maar nu komt het, de dierenarts zei dat het paard bijna tot geen biks meer mocht Verward En onbeperkt kuilgras mocht eten, dat krijgt zij al, maar wordt er niet dikker van. Wat voeren jullie aan een 2,5 met een slechte weerstand en die te dun is? Ik zat zelf maismeel te denken en meer biks, totdat hij voller wordt en dan weer afbouwen.
Is dit nu zo gek om dat te denken? Haha!
Lijkt mij dat ze het beetje extra goed kan gebruiken omdat ze nog vol in de groei is.

[edit: tikfouten eruit gehaald.)

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:40

2,5 jaar oud? is wel een beetje jong om te rijden ...dus dat is zowieso al helemaal niet goed Verward

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:41

Boos!
Dat was mijn eerste reactie.........(maar daar gaat het niet over).

Is ze goed ontwormd........
Meer onderhoudsbrokken voeren met b.v maismeel,flink hooi bijvoeren.
Wel uitkijken met ineens teveel of te eiwitrijk voedsel geven.
Geef haar een vitaminestoot en laat een andere dierenarts komen...........
Mok komt veel voor bij Tinkers.....er zijn ook veel topics over(zoeken mok).

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:47

gaat dit over Dewi...? ik hoorde al dat ze zo jong was en nu al zoveel bereden word... echt heel zielig als ik haar was zou ik hem eens een jaar op t land zetten en niet meer rijden, maar ik hoorde dat ze als ze er niet meer op kon rijden dat ze hem dan verkoopt/? hoop dat hij een goed baasie nog krijgt dan Scheve mond

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:00

is dat zo? Van wie weet je dat? even pben graag.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 20:21

CarS schreef:
:(
Dat was mijn eerste reactie.........(maar daar gaat het niet over).

Is ze goed ontwormd........
Meer onderhoudsbrokken voeren met b.v maismeel,flink hooi bijvoeren.
Wel uitkijken met ineens teveel of te eiwitrijk voedsel geven.
Geef haar een vitaminestoot en laat een andere dierenarts komen...........
Mok komt veel voor bij Tinkers.....er zijn ook veel topics over(zoeken mok).


ja ik ben het er ook niet mee eens..
Maarja ze krijgt elke 6 weken een wormenspuit, ze heeft wel al een lintworm gehad, een paar maanden geleden. Ze is wel wat dikker geworden, maar naar mijn idee,heeft ze een te kort aan iets.
Ik zou heel graag een andere veearts willen laten komen, maar het is niet mijn paard. Ik ben al heel blij dat er een veearts is bij gekomen voor de mok. Ze heeft van mij al 1/4 vitamine spuit gehad, het is niet genoeg, maar ik had het van mijn pony over.

Evengoed bedankt voor jullie advies.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:28

nee tinkers die niet intensief worden gebruikt, hebben eigenlijk heel weinig tot geen karchtvoer nodig. wel genoeg hooi of kuil.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 20:31

missnynke schreef:
nee tinkers die niet intensief worden gebruikt, hebben eigenlijk heel weinig tot geen karchtvoer nodig. wel genoeg hooi of kuil.


Ook als ze te dun, in de groei en futloos zijn?
Want daar ging het nu om Haha!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:37

Ja, sorry hoor, rijden op een paard van 2,5 jaar! Tinkers zijn laatrijpe paarden, daar moet je zeker niet voor het vierde jaar op gaan zitten. Tinkers zijn ook sobere paarden en hebben niet veel krachtvoer nodig.
Wel veel hooi of kuil. Dit paard ziet er waarschijnlijk niet goed uit, omdat ze veel te vroeg wordt bereden. Dat kan ze nog niet aan en daar wordt een paard niet gelukkig van en ook niet gezond! De eigenaar zou zich toch beter moeten informeren over dit soort zaken....maar ja, je ziet tegenwoordig erg veel mensen zonder enig verstand van zaken een paard aanschaffen en vervolgens gaan ze met het dier om alsof het een machine is, doen hun eigen zin ermee en letten niet op het welzijn van het paard. Bah, verwende mensen!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:42

als ze te dun zijn, meer hooi of kuil geven, goed op tijd en genoeg ontwormen, eventueel af en toe vitaminespuiten geven, wortelsen appels. zoveel mogelijk buiten laten, mee wandelen, bij soortgenootjes laten staan, zorgen dat ie zn eigen portie voer heeft(ze worden nog wel eens weggestuurd door oudere merries)
en zorgen dat ie niet meer bereden wordt, zet m liever nog een jaar op het land met andere paarden.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:44

.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 05-07-23 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:51

draaakje schreef:
een vitamine kik geven (zo een spuit) en rustig het rijden af bouwen, tot 1 of 2 keer in de week longeren(zonder bijzet-gevallen natuurlijk!!!) voor de verzuring van de spieren, en nooit meer op een paard gaan zitten van 2,5 jaar!!!

(dit is mijn mening) mischien iets te duidelijk (ik bedoel het niet boos, maar ik word er wel gek van dat die arme paardjes zo vroeg worden ingereden)



Helemaal mee eens!
maar is 1x per 6 weken een wormspuit voor een Tinker...is dat niet erg veel?? ik heb altijd geleerd dat 2x per jaar voor zo`n paardje genoeg is!
Sterkte met het paardje!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:20

Een paard zomaar een vitamine stoot geven is ook niet goed. Ik zal idd que werk heel rustig aan gaan doen, onbeperkt kuil geven en misschien haar biks toch een kwart omhoog doen
of maismeel geven of gewoon wortelen.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 00:23

Suus25"]
[quote="draaakje schreef:
een vitamine kik geven (zo een spuit) en rustig het rijden af bouwen, tot 1 of 2 keer in de week longeren(zonder bijzet-gevallen natuurlijk!!!) voor de verzuring van de spieren, en nooit meer op een paard gaan zitten van 2,5 jaar!!!

(dit is mijn mening) mischien iets te duidelijk (ik bedoel het niet boos, maar ik word er wel gek van dat die arme paardjes zo vroeg worden ingereden)



Helemaal mee eens! maar is 1x per 6 weken een wormspuit voor een Tinker...is dat niet erg veel?? ik heb altijd geleerd dat 2x per jaar voor zo`n paardje genoeg is!
Sterkte met het paardje!
[/quote]

Daar ben ik het ook mee eens, maar daar ging het topic niet om, paard loopt nu al veel minder. (Alleen heb ik de rest niet in de hand, meer dan advies geven kan ik niet doen Scheve mond )

Maar 2x per jaar een wormenspuit is voor elk! paard te weinig hoor!
Het is afhankelijk van het merk spuit, de ene is 6 weken werkzaam de andere 8, en equimax 3 maanden.
Ik ben benieuwd hoe het nu gaat, nu ze alleen al minder werkt.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:29

Als ze bij mij om advies geven, raad ik altijd aan om een tinker pas met 3,5 in te rijden, mijn advies zou dus ook zijn om hem lekker een half jaartje in de wei te gooien!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:11

Onze Vigo viel vorig jaar in de winter (2.5 jaar) ook zo enorm terug in gewicht (tis nooit een dikke geweest, en op 2.5 jarige leeftijd nog een echte slungel Verward ), we voeren op een gegeven moment een 1 kilo biks bij en onwijs veel hooi, maar echt dikker werd hij niet., hij bleef schraal.
Toen de DA langs kwam heeft die hem nagekeken en we moesten hem op 2 kilo biks per dag zetten......
Het gaat nu goed met hem, hij is nog steeds niet echt dik, maar al wel veel voller dan vorig jaar.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 12:29

Gelukkig had de veearts ook bloed geprikt, en daar kwam uit: Bloedarmoede.
Geen wonder dat ze zo lusteloos, duf, en niet echt vrolijk was.
Ze heeft vorig jaar lintworm en wormen gehad, dus ik denk dat het daar wel mee te maken heeft..

Gelukkig weet ze nu wat het is, en doet ze rustig aan met d'r paardje en luisterd ze nu goed naar de veearts Lachen

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:07

Ze moest van de veearts nu ook een schep biks p/d geven.