is het slecht dat ik mn veulen nu al longeer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:18

als je het heel rustig aandoet, en ook maar 1 keer per maand ongeveer, kan het geen kwaad. Doe het niet langer als 10 minuten... Haha!


New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:19

Ik zal als ik jou was nog niet er mee beginnen. Wacht gewoon tot die 2 1/2 is, dan is die er wel helemaal klaar voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:22

Wat me opvalt is dat mensen zo ongeduldig zijn.
Waarm kopen de meeste mensen geen ouder paard wat al zadelmak is?

Dus ook voor jou.
Zoek een weide met leeftijd genootjes en zet daar je paard in tot ie 3 is.
Dan kan hij nog ff paard blijven.
Ga er alleen af en toe eens heen (1 x in de week of zo) om hem te knuffelen en voetjes te vragen of zoiets. maar voor de rest heb geduld en laat je beesie nog ff paard zijn.

_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-11-12 15:35 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:28

Ik longeer alleen maar als het zin heeft, maar op die jonge leeftijd heeft het totaal geen zin, ook niet als voorbereiding op het zadelmak maken. Ik zou gewoon wachten totdat het paard tenminste 2,5 jaar oud is.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:43

ik ga helemaal met runnigkwa mee!!
ik snap ookniet dat mensen een jong paard kunnen kopen en iet eens kunnen wachten
koop dan een 3 jarige!
maar goed ik zou dus ook wachten tot hij minimaal 3 is


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:52

Ik ga ook met Kawa mee. Als je zo graag met een paardje aan de slag wilt waarom heb je dan geen 3 jarige gekocht. Een paard hoort tot zijn 3de jaar lekker in de wei te staan bj soortgenootjes. Tot de leeftijd moet je ze lekker jong laten. Je gaat toch ook geen kind van 2 naar de kleuterschool sturen?

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 17:19

Ik ook. koop dan een ouder paard als je geen geduld hebt.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 17:43

mijn verzorgshetje longeer ik af en toe, om haar energie kwijt te raken, dan is ze zo druk en dan laat ik haar ff uitrazen, vaak gewoon los in de wei, opjagen, maar dat heeft dat weinig zin, dus dan longeer ik er maar... Maar nooit lang hooor, kijk wel uit!

Met me verzorghaffie hebben we echt gewacht, hij was al zeker 2,5 voor dat ie de longeerlijn zag! en 2,7 voor dat ie een zadel op zijn rug kreeg!
In maart is ie 3 en dan gaan ze hem inrijden!
Haha!

Veel mensen geen gedult? ze denken dat het wel kan lijde...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 18:27

Waarom zou je paard zich vervelen? Ik hoop dat je paard wel bij andere paarden op het land staat zoals het hoort bij een jong dier.
Spelen is prima maar dan wel met soortgenootjes, daar leert hij op deze leeftijd veel meer van dan van de omgang met mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 18:35

In dat geval: ja dat is slecht.
Rustig wachten tot hij oud genoeg is en dan beginnen, liefst in een grotere ruimte zodat 'ie niet op een te kleine volte hoeft want dat is erg belastend.
Als je leuk met 'm wilt spelen, gooi 'm dan gewoon lekker los!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 19:45

ja het is slecht om te longeren. wist je dat longeren zelf meer belastend is dan erop rijden. hij moet alsmaar hetzelfde kleine voltetje maken wat een grote belasting is voor de pezen.
Ik ga helemaal met kawa mee ik snap dit dus echt niet.
Ik heb nu zelf een veulen van 4 maand. ik heb haar gister voor het eerst in 1.5 maand weer even aangehaald en voetjes laten geven.
Verder kijk ik er niet naar om.
Ze heeft 3 veulens en een jaarling merrie om mee te spelen. en er zijn merrie's zat die haar opvoeden.
laat zo'n paard lekker jong zijn daar heb je later meer aan dan een paard dat nu al aan het werk moet want 10 min is al werk ookal is het rustig longeren hij moet wel zijn koppie erbij houden..

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 20:01

het is niet goed als je nu al gaat longeren het kan de groei stimuleren en de botten kunnen dan verkeerd gaan groeien en eerder slijten dit zijn nog maar een paar punten en ja wat kawa zei dat is het beste hijzij hoort nog lekker in de wei te dollen als ik jou was zou ik er nog ff een half jaarjaar mee w88
en meestal worden ze dan ook minder oud

_________________
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
~sira gijsje en norbert are the best~!!!!!!!!!!!!!!!!!!
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marije b op 2001-11-12 19:02 ]</font>

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 20:16

Longeren is voor elk paard een belasting voor de benen. Vooral op een kleine cirkel. Voor een veulen, dat nog groeit, is het echt slecht...
Je kan wel met hem aan de hand stappen en draven om te oefenen. Simpele dingen zoals halthouden, Voetje optillen, pasje terug, pasje opzij... Gewone opvoedingsdingen. Niet te lang, dat houdt hij niet vol. Verder het liefst in een groep in een flink weiland of rote loopstal met veel vrije beweging...

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 20:39

Longeren in de zin dat ie moet leren rondjes te lopen om jou heen, is helemaal niet slecht. Opvoeding begint bij de geboorte. Het is noodzakelijk dat een veulen bij soortgenoten opgroeit, maar ik ben het er absoluut niet mee eens dat je hem weg moet zetten tot ie drie is en er dan pas mee beginnen. Dan kom je dus drie jaar te laat. Je kan hem nu al leren voetjes geven, verkeersmak maken, bomproof maken, NVVR-proof zelfs. Hoe eerder je daarmee begint hoe beter het is. Zorg dat ie alles wat ie ooit, potentieel, in zijn leven zou kunnen tegenkomen al eens heeft meegemaakt. Niks is te dol, alles moet ie kunnen, mits je je eigen en zijn veiligheid niet onnodig in gevaar brengt.
Hang er bijvoorbeeld gerust een bit in. Niet iets doen met het bit, maar gewoon, een bit in zijn mond moet net zo normaal zijn als gepoetst worden. Zet hem gewoon aan een halster, doe er een hoofdstel met bit overheen en ga hem poetsen. Alles wat je doet moet ie normaal vinden. Leer hem bijvoorbeeld dat het uitkloppen van een deken pal naast hem de gewoonste zaak van de wereld is. Hoe eerder je met dit soort oefeningen begint hoe makkelijker en beter het zal gaan.
Succes, Gery, eigenaar van NVVR-proof paard

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:13

Nu ja, ik heb daar ook maar heel weinig ervaring mee hoor. Maar al tien jaar lid van de NVVR, en daar vang ik zo te hooi en te gras wel eens wat op en zo leer je wel eens wat.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 22:56

Citaat:
Op 2001-11-12 20:10, schreef Amigolover:
thnxx voor de tips ik geloof jou eerder dan die andere bokkers die nog nooit een paard hebben ingereden of hebben beleerd! Knipoog

Tja eigenwijs zijn is ook een kunst
Ik heb veel ervaring in het zadelmak maken net als vele andere die hier gereageerd hebben.
Maar ik wens je veel succes met je veulen en spaar maar vast voor de veeartskosten want dat zul je nodig hebben.

Ik reageer niet meer want stop men energie wel ergens anders in.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 23:00

Ik denk dat diegene die het langste wachten kan er later het meeste plezier van heeft. Geduld is een schone zaak

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 23:14

Dan laat ik jou mijn toekomstige paard niet zadelmak maken Greetje.Er is een groot verschil tussen geduld hebben en niks doen. Een veulen leren dat er geluisterd moet worden. Paarden regelen dat onderling wel, maar vertellen er niet bij dat dat ook voor mensen geldt. Dat zullen wij moeten doen. En hoe eerder je daarmee begint hoe beter. Verder kun je het veulen leren dat wapperende zeilen, rammelende vrachtwagens, gierende motoren en feestgedruis geen dingen zijn om eng te vinden. Al dit soort zaken kun je ze geleerd hebben voor ze twee zijn. Vervolgens is het maar een kleine stap om vanalles op, aan, onder en tussen je paard te hangen. Dat zal dan weinig problemen opleveren.Tegen die tijd is ie drie en kun je er een zadel en een hoofdstel ophangen. Dat zal op dat moment geen enkele reactie meer oproepen. Het is gewoon de volgende vreemde actie van de baas, het zal wel goed zijn.
Als je aan deze hele cyclus nog moet beginnen als ze al drie zijn dan zijn ze zes voordat ze ook maar iets kunnen. Als je ze tenminste nog zover krijgt.
Geduld is een schone zaak, maar rust roest.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 23:17

Ieder zijn mening hierover en dat respecteer ik maar toch blijf ik bij mijn standpunt en dat mag toch ook.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domi_94, Lucia88, Vagabondo en 132 bezoekers