[LO] Longeren van een groen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

[LO] Longeren van een groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 12:22

Hai allemaal!

Ik heb een oogje op een leuke merrie. Heb zelf nog niet met de verkoper gesproken, wil eerst weten of het haalbaar is, maar in verband met haar heb ik al wel vast een vraag.

Madam is voor zover ik weet nog helemaal groen. En ik was dus van plan haar met een kaptoom te longeren. Is dat een verstandig besluit? Is bijzetten beter? Ik ben zelf alleen maar gewend oudere paarden te longeren, dus kan op dit vlak nog wel wat hulp gebruiken.

Ik dacht zelf aan eerst longeren met kaptoom, dan met hoofdstel in en iets eroverheen (kan daar een kaptoom overheen?) en een dekensingel om om haar langzaam te laten wennen aan iets om d'r buik. Dan langzaam een zadeltje erop etc.

En hoe moet ik dat dan opbouwen? Heb wel een paardje meegemaakt dat al half zadelmak was, maar van helemaal groen af aan ken ik nog niet. Ik heb er wel het een en ander over gehoord en gelezen, maar ik dacht: Vragen kan nooit kwaad.

Groetjes!
Lenneke


Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:30

Misschien kan je haar beter even los laten lopen in een longeerring, of een half afgezette bak (als dit mogelijk is), zodat je kan zien hoe ze loopt, en zij kan wennen aan jou stem en houding.
Zeker omdat ze nog groen is zou ik niet gelijk beginnen met bijzets of lijnen.
Na haar een paar keer los te hebben gelaten kan je haar rustig aan de longeerlijn doen en haar de stemhulpen leren.
Laatst bijgewerkt door Alice op 14-01-04 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 12:31

Okee Lachen Ja die bijzet leek me ook al niets, maar heb wel gehoord aan mensen die dat meteen doen om een voorwaarts/neerwaarts effect te krijgen? Vandaar dat ik het toch maar even vroeg... Misschien inderdaad eerst wat los grondwerk om elkaar te leren kennen? Lachen

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:24

Dat lijkt me idd verstandig. ik heb mijn paard ook zo beleerd. Los grondwerk, elkaar leren kennen, vertrouwen winnen, veel wandelen en stemgebruik. Daarna gewoon simpel aan de longe en als je de juiste nageeflijkheid wilt kun je beter met een dubbele longe werken en niet direct met allerlei hulpteugels aan de slag gaan. Alles rustig opbouwen, niks overhaasten... Als je uitgebreide info wilt, als je haar gaat kopen, mag je altijd pb-en.

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:28

ik ben met luck ook begonnen met grondwerken en zo langzaam aan commando`s geven voor het stappen en halt houden..als hij dat door heeft kun je steeds verder gaan..

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 20:32

Een dubbele longe! Weet je dat ik daar nog niet eens aan had gedacht? Kan dat ook met een kaptoom? (Nou ja dat zal natuurlijk wel)... Lijkt me wel moeilijk, of valt dat mee?
Lenneke

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:31

ik denk, dat je ook gewoon beter haar eerst aan je stem moet leren wennen, en dan pas met kaptoom enzo.
je weet nartuurlijk nooit, of ze wel weet wat longeren is.
Het lijkt mij, eerst eens even haar ana jou laten wennen, en dan pas een stapje verder gaan.

steeds heel rustig dus een stapje verder

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 22:33

Ja ik zat er sowieso al aan te denken om "rustig" mijn motto te maken Haha! Maar heb eigenlijk nooit enig idee gehad hoe er nou begonnen word met longeren... Grondwerk had ik wel bedacht... Maar hoe maak je nou de overstap tussen aan de hand meelopen en longeren... Misschien eerst een longe aan het halster en steeds de afstand vergroten? Zoiets las ik tenminste in een boek van Nathalie Penquitt (ik verdiep me steeds verder)...

Len

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:36

Ja dat is het handigst, deze volgorde misschien: loswerken, veel poetsen en wandelen met duidelijke commando's, longeren aan halster en pas als het paard zadelmak is met hoofdstel (en dus dubbele longe) longeren. Nooit te lang trainen met een jong paard, liever 3 x 20 min dan 1x een uur.

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 22:39

Longeren met een dubbele longe kan dus niet met een kaptoom? Het leek mij wel mooi om van een halster eerst op een kaptoom over te stappen... Maar ik vind het voorwaarts neerwaarts in eerste instantie ook nog niet het belangrijkste... Eerst maar eens goed kunnen reageren op mijn stemcommando's dan.


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:24

Ik laat mijn jonge paarden altijd vrolijk los door de bak crossen en leer ze daarmee de commando's draf, galop, andersom en 'kom maar' (en stap, maar dat is iets moelijker). Als ze dat goed kunnen zet ik een longeercirkel af en doe hetzelfde. Een paard zal toch de neiging hebben om in dat rondje tegen de kant te gaan lopen, dan is het nog maar een kleine stap om er een longe tussen te hangen als verbinding. Bitje in met halster er overheen en gewoon aan de longe laten lopen. Binnen een week lopen de meesten keurig aan het bit in de rondte.
Ik hang er wel een bijzet aan voordat ze zadelmak worden gemaakt, dan wennen ze vast aan teugeldruk - maar ik heb nooit de behoefte gevoeld om ze voorwaarts-neerwaarts te laten lopen. In mijn beleving kan dat ook pas als ze enigszins hun balans hebben gevonden, in het begin zijn ze nog erg bezig met opletten, leren luisteren, enz. Als ze dan ontspannen gaan lopen is dat super (braaafff) maar ik zou geen bepaalde houding afdwingen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers