Sabino? Wie weet er wat over?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pollyfunny

Berichten: 627
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Velserbroek

Sabino? Wie weet er wat over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 18:51

Hai hai.. Mijn paard is een koffie vos, maar heeft witte stippen over haar hele lijfje. Nu hadden jullie het er een keer over dat het een Sabino is. Wie kan mij wat meer vertellen over dit Sabino kleurtje? Als het nodig is kan ik wel een foto plaatsen waar je de stippen goed kunt zien.

Alvast Besankt OK dan!
Groetjes Kim

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:54

Er zullen er vast zijn die het veel beter kunnen uitleggen maar als ik me niet vergis is sabino een gen dat veel wit geeft aan de "uiteinden", dus hoge witte benen, achteraan vaak doorlopend tot bijna tegen de buik, veel op het hoofd, de neus, de mond en de lippen en vaak witte vlekken onder de buik.
Ik had vroeger een sabino-vos merrietje, zoek maar eens op Ushi op Bokt.

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:56

Sabinokleur is erfelijk. Het is een mengsel van twee haarkleuren, vaak bijvoorbeeld zwart met wit, of vos met wit. Wordt ook wel stekelharig genoemd en is erfelijk. Afstammelingen van Sabino's hebben vaak vlekken en sabinohaar.

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:58

Op de site www.hetgroningerpaard.nl vind je onder 'verenigingsblad'en dan 'september 2002' een artikel over de wipkarrentocht. Daarbij staat een foto van een grijs paard met veel wit, dat is de oude hengst Otto, ook sabino.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:31

De sabino - factor is inderdaad erfelijk, maar dat is bij elke kleur het geval Haha!
De sabino - factor vererft dominant. We hebben zelf veel pony's met de sabino - factor op stal staan (zie profiel lageveld).
Een sabino heeft iig een vlek op de onderlip en aftekeningen die als het ware naar boven toe lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:36

Onze hengst Ustinov is ook een Sabino.
In m'n profiel staan meer foto's van hem Schijnheilig
Afbeelding

pollyfunny

Berichten: 627
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 23:40

Hier wat foto's van Funny. De foto's zijn al weer een tijdje geleden maar zo hebben jullie toch een beeld. Ondertussen heeft ze nog meer stippen!!!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:42

Je hebt een Appaloosa.........Lachen stippies!!!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 08:52

Nope, geen appie ogen Haha!

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 08:57

dit is de sabino merrie van een vriendin van mij (met mij erop )

Afbeelding

maar heb geen idee of die van jou ook een sabino is

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:02

Ik denk niet dat die van jouw ook Sabino is. Geen vlek onder de buik. (of zie je die niet op de foto?) en volgens mij ook te weinig wit op zijn benen...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:20

Lijkt me ook geen sabino te zijn, gewoon bles en witte laarsjes

Moekaloeka
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:48

een vriendin van mij kent een paard die ook van die stipjes heeft, ze zeiden dat dat kwam omdat ze een tijd lang te weinig vitamines (of iet s anders ik weet het niet meer) had gehad. Misschien dat dat het is?

pollyfunny

Berichten: 627
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 11:49

Moekaloeka schreef:
een vriendin van mij kent een paard die ook van die stipjes heeft, ze zeiden dat dat kwam omdat ze een tijd lang te weinig vitamines (of iet s anders ik weet het niet meer) had gehad. Misschien dat dat het is?


Ik dat dit het is want ze heeft het vanaf veulen al . En ze krijgt goede brok en vitamine suplement dus dit zal he denk ik niet zijn Bloos .

Heeft iemand enig idee wat het WEL is? Verward

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:50

SABINO :
*Sabino is een dominant patroon van witte vlekken, die verticaal naar boven over de benen en van onder de buik/hals schijnen te lopen, bestaand uit grote rafelige plassen,vlekken en streepjes.
*Aan het hoofd een grote bles en kinvlek.
*Sabino komt in minimale vorm bij vrijwel alle rassen voor als normale witte aftekeningen.
*grote witte sabino aftekeningen , die voldoende zijn omhet paard bont te noemen, kunnen bij elk ras optreden.
*Bij rassen die zulke paarden niet wensen te registreren, wordt het spontaan optreden van volwaardige bontvlekken *crop-out* (terugslag) genoemd.
*Crop-out *sabino treedt bij sommige rassen tamelijk regelmatig op.
*Sabino wordt vaak verward met overo en roan.

Kenmerken van sabino :
*Een vlek (of vlekken) op de onderkant van de buik,achter de elleboog of op de borst,waar hij langs de onderkant van de hals omhoog loopt.
Plinge witte plekken op het lichaam schijnen van onder naar boven te lopen en eindigen in onregelmatige punten of plassen die steeds smaller worden.
*Kinvlek.
*Witte benen met witte hoeven en tenminste 1 wit been in een piek omhoog loopt of eindigt met een rand in de vorm van een puntdak.
*Stekelharigheid.

Ik heb dit allemaal uit het boek "de kleur van het paard "gehaald. Nee, ik weet dit zelf ook niet allemaal. Er staat nog meer over Sabino in ( over sabino wit en nog veel meer ), ook een zooi technische dingen, maar als je alles zou willen weten dan ga ik het wel copieeren en opsturen, ik ben niet zooo goed in typen en vind dit al een heel verhaal. Maar over echt elke kleur die je maar wilt weten staat wel het een en ander in, en ook allerlei technische dingen. Het gaat over erfelijkheidsleer,terminologie en aftekeningen. Ik ben A-technisch maar vond het een onwijsgaaf boek over al die paardenkleuren daarom heb ik het gekocht.

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:54

Die smilie hoort daar niet !!!

Als er trouwens nog vragen zijn over kleuren oid , mag je altijd pb-en natuurlijk ! *LOL*

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:34

Misschien heb je hier wat aan ?
Ook uit mijn boek. Haha!
Witte vlekjes ter grootte van een duimnagel, die zich meestal bij jonge volwassen paarden ontwikkelen, worden verondersteld het gevolg te zijn van een genetisch gestuurde depigmentatie, hoewel niet bekend is op welke manier deze eigenschap zich laat doorgeven. De grootte van dergelijke vlekjes verandert gewoonlijk niet, al kan hun aantal gedurende het paardenleven wel groeien. ze komen bij elke kleur voor.
Soms kunnen verkregen vlekken optreden als gevolg van niet-erfelijke oorzaken, zoals beschadiging van haarzakjes door een virus of externe parasieten.