Papieren by paarden (split van gebruik eigen hengst)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Papieren by paarden (split van gebruik eigen hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 12:56

Ruchet schreef:
wij verkopen regelmatig paarden naar het buitenland en daar geven ze niet zoveel om een papier , we hebben hier nog een aantal papieren liggen
van paarden die al een jaar geleden verkocht zijn.


Verward Krijgt de handel weer een lekkere naam mee met dit soort acties.

Ik zie zelf het probleem niet zo om met de hangst te dekken. Meestal valt de verandering in gedrag wel mee dus daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Daarbij loop je met eeen 3½ jarige kans dat hij achter zijn hengstzijn komt zonder dat je hem laat dekken.

Wat papieren betreft krijg je gewoon een register B papier en zijn er veel mensen die daar niets omgeven. Wij hebben zelfs paarden verkocht naar het buitenland met een dergelijk papier.

Wat betreft het "not done" zijn, ik heb destijds mijn merrie niet door een eigen hengst laten dekken omdat het not done zou zijn. Inmiddels is deze hengst door twee stamboeken goedgekeurd en kan ik het dekgeld van €2000,- niet betalen. Had ik maar.....


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:17

Katja schreef:

Verward Krijgt de handel weer een lekkere naam mee met dit soort acties.



Volgens mij geeft Ruchet juist aan dat er regelmatig klanten zijn die niets geven om het papier, en dat daarom het papier nog bij hun ligt. Niet dat ze bewust het papier achterhouden!

Want ik ken Ruchet al wat langer dan vandaag, en weet dat ze juist een hele goede naam in de handel en sport hebben.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:24

Ik verkoop er ook wel eens eentje. Als ze bij mij 'vergeten' naar het papier te vragen krijgen ze het er bij de betaling gewoon bij.
En als ze het weigeren om mee te nemen stuur ik het ze, desnoods aangetekend, achterna.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:47

Pipo"]
[quote="Katja schreef:

Verward Krijgt de handel weer een lekkere naam mee met dit soort acties.



Volgens mij geeft Ruchet juist aan dat er regelmatig klanten zijn die niets geven om het papier, en dat daarom het papier nog bij hun ligt. Niet dat ze bewust het papier achterhouden!

Want ik ken Ruchet al wat langer dan vandaag, en weet dat ze juist een hele goede naam in de handel en sport hebben.
[/quote]

Ik moest het verhaal van ruchet ook drie keer nalezen voordat ik het begreep. Mijn natuurlijke reactie was namelijk dat Ruchet bedoelde dat ze papieren van een ander paard bij het paard zonder papieren stopten. Dat kan niet, hoewel ik heel wat voorbeelden van dat soort akties ken.

Maar dat staat er niet. Dus, in die zin ben ik het eens met Ruchet, er zullen altijd mensen zijn die geen biet om een papier geven. Dat is jammer voor de echte fokkers (toch wel eens leuk te weten dat een van je fokprodukten meedoet met wedstrijden op hoog niveau, maar nee, de mensen veranderen de naam etc, etc).

Verder, gebruik van eigen hengst is niks mis mee, zolang de hengst maar goed genoeg is voor de doelstelling. En één jaar is niet zo heel veel. Als het resultaat onvoldoende is, kan je altijd nog naar een goedgekeurde hengst.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:56

Kan best zijn dat er mensen zijn die niks om papier gevenmaar dan is het aan de mensen zelf om niks met het papier te do;en.
Als ze bij mij kopen zit het erbij en als ze het dan zelf op de w.c. willen hangen is het aan hun.
Papier hoort bij het paard of te worden teruggestuurd naar het stamboek.
Dat Ruchet de papieren bij andere paarden stopt beweer ik niet maar zoals je zelf aangeeft Joost gebeurd dat wel.
Ruchet heeft ze nog niet bij het oud papier gedaan trouwens.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:26

fokker schreef:
Ik ben het volmondig met Franske eens, dit is 'not done'
Als iedereen op deze manier fokt wat krijg je danvoor paarden en waar
hebben we dan onze stamboeken voor??
Als het om geld gaat kun je met de meeste hengstenhouders afspraken maken over het dekgeld. No Cure No Pay.
En Ruchet: Vind het een vreemde zaak dat jij papieren achterhoud.


je bent nu zomaar iemand aan het beschuldigen , je weet helemaal niet hoe de vork in de steel zit .
de mensen zijn super gelukkig met het paard en intresseren zich niet voor het papier .
we hebben al een paar keer gezegt dat we het papier wel willen toesturen
maar dat hoefde niet want ze kwamen toch binnenkort weer naar nederland en dan zouden het wel op komen halen.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:39

Katja"]
[quote="Ruchet schreef:
wij verkopen regelmatig paarden naar het buitenland en daar geven ze niet zoveel om een papier , we hebben hier nog een aantal papieren liggen
van paarden die al een jaar geleden verkocht zijn.


Verward Krijgt de handel weer een lekkere naam mee met dit soort acties.

Ik zie zelf het probleem niet zo om met de hangst te dekken. Meestal valt de verandering in gedrag wel mee dus daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Daarbij loop je met eeen 3½ jarige kans dat hij achter zijn hengstzijn komt zonder dat je hem laat dekken.

Wat papieren betreft krijg je gewoon een register B papier en zijn er veel mensen die daar niets omgeven. Wij hebben zelfs paarden verkocht naar het buitenland met een dergelijk papier.

Wat betreft het "not done" zijn, ik heb destijds mijn merrie niet door een eigen hengst laten dekken omdat het not done zou zijn. Inmiddels is deze hengst door twee stamboeken goedgekeurd en kan ik het dekgeld van €2000,- niet betalen. Had ik maar.....
[/quote]


ik denk dat jij het niet zo goed begrijpt katja , maar dat kan ook niet als jij niet bij mijn handel bent geweest .

reken er maar op dat wij bezig zijn met eerlijke handel ,en wij houden zeker geen papieren achter ( we laten altijd de papieren van het paard zien), maar nogmaals
we hebben een aantal klanten die er niet zoveel om geven .

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:52

fokker schreef:
Kan best zijn dat er mensen zijn die niks om papier gevenmaar dan is het aan de mensen zelf om niks met het papier te do;en.
Als ze bij mij kopen zit het erbij en als ze het dan zelf op de w.c. willen hangen is het aan hun.
Papier hoort bij het paard of te worden teruggestuurd naar het stamboek.
Dat Ruchet de papieren bij andere paarden stopt beweer ik niet maar zoals je zelf aangeeft Joost gebeurd dat wel.
Ruchet heeft ze nog niet bij het oud papier gedaan trouwens.


de papieren liggen hier netjes in een bakje te wachten , ze gaan dus absoluut niet bij een ander paard , er is geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt, en ik heb veel haar.
en alle paarden van ons zijn gechipt, dus dat zal wat moeilijk gaan.


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:53

Ruchet schreef:
[reken er maar op dat wij bezig zijn met eerlijke handel ,en wij houden zeker geen papieren achter ( we laten altijd de papieren van het paard zien), maar nogmaals
we hebben een aantal klanten die er niet zoveel om geven .
[/quote]



Wat doe je dan zo dadelijk met die paspoorten.?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:03

ceasario"]
[quote="Ruchet schreef:
[reken er maar op dat wij bezig zijn met eerlijke handel ,en wij houden zeker geen papieren achter ( we laten altijd de papieren van het paard zien), maar nogmaals
we hebben een aantal klanten die er niet zoveel om geven .
[/quote]


Wat doe je dan zo dadelijk met die paspoorten.?


het is wel de bedoeling dat het papier en natuurlijk het paspoort uiteindelijk bij het paard en de eigenaren terecht komt.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:50

Dit ging behoorlijk off-topic, maar was wel interessant. Wilde er ook graag commentaar op maken.

Kijk de KWPN fokkerij is nou eenmaal geen rasfokkerij, dus een papier heeft een heel andere waarde dan bij een rasfokkerij. Bij een KWPN paard zonder papier kan je namelijk altijd nog wel een ander (register) papier krijgen.

Bij rasdieren is dat wel iets anders. Welsh ponies en Arabieren worden in het buitenland vaak zonder papier verkocht. Waarom? Om de simpele redenen dat de koper niet genoeg wil betalen voor een raspaard.

Een dier wordt dan ingezet voor de fokkerij en de gelukkige nieuwe eigenaar kan zomaar gaan concurreren op lagere prijs, omdat de aanschafkosten er niet waren. Ik heb het hier dus vooral over Amerika, waar dit heel simpel en geaccepteerd is.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:58

joostvangestel schreef:
Kijk de KWPN fokkerij is nou eenmaal geen rasfokkerij, dus een papier heeft een heel andere waarde dan bij een rasfokkerij. Bij een KWPN paard zonder papier kan je namelijk altijd nog wel een ander (register) papier krijgen.

Dit snap ik niet helemaal, leg eens uit Joost. Wat voor registratiepapier bedoel je??? Blont he.

Citaat:
Een dier wordt dan ingezet voor de fokkerij en de gelukkige nieuwe eigenaar kan zomaar gaan concurreren op lagere prijs, omdat de aanschafkosten er niet waren. Ik heb het hier dus vooral over Amerika, waar dit heel simpel en geaccepteerd is.

Wat een eigenaardige gang van zaken, met papier is zo'n pony toch altijd meer waard???

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:21

Lovely schreef:
Wat voor registratiepapier bedoel je??? Blont he.


Gewoon, paard:afstamming onbekend. Dat kan bij de Welsh of Arabier niet, dan zal je op zijn minst een ouder moeten kennen. Ik heb de indruk dat dat bij de meeste warmbloedpaardstamboeken wel mogelijk is.

Citaat:
Wat een eigenaardige gang van zaken, met papier is zo'n pony toch altijd meer waard???


Inderdaad. Stel, Arabierenfokker verkoopt gemiddeld zijn paarden voor $50000 per stuk. Er zit eens een mindere tussen, die hij met geen goed verstand aan een serieuze fokker kan verkopen. Jan met de Pet wil dat paard wel kopen, maar die heeft er maar $1000 voor over. De koop gaat door (in Amerika eten ze namelijk geen paarden en het paard kost anders alleen maar geld). De koper krijgt het papier niet mee, want de koper heeft niet de prijs voor een Arabier betaald, maar voor een gezelschapsdier achter in de tuin.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:30

joostvangestel"]
[quote="Lovely schreef:
Wat voor registratiepapier bedoel je??? Blont he.


Gewoon, paard:afstamming onbekend. Dat kan bij de Welsh of Arabier niet, dan zal je op zijn minst een ouder moeten kennen. Ik heb de indruk dat dat bij de meeste warmbloedpaardstamboeken wel mogelijk is.
[/quote]
Volgens mij lukt dat niet zo 1,2,3, maar wie weet heb ik het mis. Een registratiepapier zonder afstamming lijkt me nutteloos, ik denk ook niet dat een stamboek die zomaar afgeeft, tenzij je een geweldig paard voorstelt op de keuring misschien, maar dan nog??? Tegenwoordig heb je natuurlijk wel paspoorten die je zonder afstammingsgegevens kunt krijgen, maar dat zijn dan weer de identificatiepapieren.

Citaat:
Citaat:
Wat een eigenaardige gang van zaken, met papier is zo'n pony toch altijd meer waard???


Inderdaad. Stel, Arabierenfokker verkoopt gemiddeld zijn paarden voor $50000 per stuk. Er zit eens een mindere tussen, die hij met geen goed verstand aan een serieuze fokker kan verkopen. Jan met de Pet wil dat paard wel kopen, maar die heeft er maar $1000 voor over. De koop gaat door (in Amerika eten ze namelijk geen paarden en het paard kost anders alleen maar geld). De koper krijgt het papier niet mee, want de koper heeft niet de prijs voor een Arabier betaald, maar voor een gezelschapsdier achter in de tuin.


Op die manier, aha. Dat kan natuurlijk wel. Dat zijn dan de afstammelingen waar je niet mee gezien wilt worden dus Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:33

Ik ripe eerst ook altijd dat ik papieren absoluut niet belangrijk vond bij een paard, maar moet na het hebben van meerder pony's en dan nu een paard met papieren toch wel zeggen dat het fijn is dat je wat meer over het dier weet.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:41

joostvangestel"]
[quote="Lovely schreef:
Wat voor registratiepapier bedoel je??? Blont he.


Gewoon, paard:afstamming onbekend. Dat kan bij de Welsh of Arabier niet, dan zal je op zijn minst een ouder moeten kennen. Ik heb de indruk dat dat bij de meeste warmbloedpaardstamboeken wel mogelijk is.

Citaat:
Wat een eigenaardige gang van zaken, met papier is zo'n pony toch altijd meer waard???


Inderdaad. Stel, Arabierenfokker verkoopt gemiddeld zijn paarden voor $50000 per stuk. Er zit eens een mindere tussen, die hij met geen goed verstand aan een serieuze fokker kan verkopen. Jan met de Pet wil dat paard wel kopen, maar die heeft er maar $1000 voor over. De koop gaat door (in Amerika eten ze namelijk geen paarden en het paard kost anders alleen maar geld). De koper krijgt het papier niet mee, want de koper heeft niet de prijs voor een Arabier betaald, maar voor een gezelschapsdier achter in de tuin.
[/quote]

niet dat je er niet mee gezien wilt worden maar ik denk eerder dat deze paarden zonder papieren worden verkocht omdat ze bang zijn moesten ze zich vergissen in de kwaliteit van het paard en de papieren meegeven met het paard deze zou kunnen fokken met het dier (of het nu hengst of merrie is) bij een ander Arabieren stamboek officieel gekeurd. Want ze hebben daarvoor officiële papieren nodig denk ik. Met een arabier zonder echte papieren van het Arabieren stamboek kunnen ze niet veel mee.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:13

Petraaken: inderdaad, dat bedoelde ik dus. Vervelend als iemand geregistreerde Arabieren voor een habbekrats gaat verkopen Knipoog

Lovely: ik weet niet. Ik herinner me een paard dat Olympic Sunrise heette en volgens mij ook geen afstamming had, maar wel geregistreerd was. Het komt voor. Ik weet niet of het KWPN nog steeds paarden met onbekende afstamming registreert, maar in principe zijn alle stamboeken zo ooit eens begonnen. De waarde van het papier is dat het dier gekeurd kan worden enz.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:18

Olympic Sunrise gereden door Rob Ehrens bedoel je??? Toen was ik nog een heel klein lovje en ik ken die geschiedenis niet.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:36

Beste Ruchet
Ik beschuldig helemaal niemand
Ik heb alleen een opmerking gemaakt naar aanleiding van jouw uitspraak.
Vind het nog steeds vreemd dat jij het makkelijker vind om papieren een jaar in een bakje te laten liggen dan dat je ze opstuurd naar de rechtmatige eigenaar.
Nogmaals papieren horen bij een paard en of de eigenaar nu wel of niet gelukkig is met het dier do;et niet ter zake.
Als er al enige verwarring ontstaat dan ben je door het achterhouden van papieren wel zelf de oorzaak.
Ook als je ter goeder trouw handelt ben je erg onzorgvuldig bezig en is de kans op misverstanden erg groot.
Het is maar een erg kleine moeite om de zaken correct te regelen.

Kan me ook nog wel van kortgeleden een gevval herinneren waarin het bij een KWPN paard fout is gegaan>
Geloof zelfs dat de Hengst pref. is verklaard omdat met papieren van een merrie 'iets is foutgegaan alleen kan de eigenaar het zich niet meer herinneren.

Kortom geen beschuldiging maar nog steeds heel veel vraagtekens en niet alleen bij mij gezien het feit dat het zelfs een apart topic is geworden

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 08:39

Ieder warmbloedstamboek aanvaard merries zonder papieren of voorouders mits ze aan het fokdoel en exterieur van het stamboek voldoen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 09:42

joostvangestel schreef:
Lovely: ik weet niet. Ik herinner me een paard dat Olympic Sunrise heette en volgens mij ook geen afstamming had, maar wel geregistreerd was. Het komt voor. Ik weet niet of het KWPN nog steeds paarden met onbekende afstamming registreert, maar in principe zijn alle stamboeken zo ooit eens begonnen. De waarde van het papier is dat het dier gekeurd kan worden enz.


Wij hebben zo'n paard. Het is al wel een aantal jaren geleden, maar wij kochten een paard zonder papieren. Wij hebben haar toen op laten nemen in het "hulpstamboek". Met brandmerk in de hals ipv op het bil.
Of het ooit nut gehad heeft in ons geval Verward Neuh.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:38

Joost, de Olympic Sunrise die ik bedoel, had wel gewoon papier, dus welke Olympic Sunrise bedoel je?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:46

petraaken schreef:
Ieder warmbloedstamboek aanvaard merries zonder papieren of voorouders mits ze aan het fokdoel en exterieur van het stamboek voldoen.


Daar heb ik mijn twijfels bij, maar dit zoeken we op Knipoog
tik tik tik

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:10

sarabande"]
[quote="petraaken schreef:
Ieder warmbloedstamboek aanvaard merries zonder papieren of voorouders mits ze aan het fokdoel en exterieur van het stamboek voldoen.


Daar heb ik mijn twijfels bij, maar dit zoeken we op Knipoog
tik tik tik
[/quote]

Het NRPS in elk geval wel, maar het staat zo leeg op je papier... Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:19

joostvangestel schreef:
Ik herinner me een paard dat Olympic Sunrise heette en volgens mij ook geen afstamming had, maar wel geregistreerd was. .

Afbeelding

Het beste in Nederland gefokte internationale springpaard is de 100% Gelderse merrie Olympic Sunrise (Flaneur x Selim), waarmee Rob Ehrens steeds beter ging presteren. Hij heeft er mee deelgenomen aan de Olympische Spelen in Seoel en er vervolgens diverse Grote Prijzen achter elkaar mee gewonnen met als laatste Hickstead. Totdat ze voor zeer veel geld naar Amerika werd verkocht en er een einde kwam aan deze succesvolle combinatie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 bezoekers